Er zijn vele wegen naar rome, Plettenberg,Lehner etc maken allemaal goede motoren, met geen zul je ontevreden zijn. Met een goed afgestemde aandrijving zul je wel nog tevredenener zijn als met een middelmatige.
Ik ga zeker voor een sleper uit van een zo groot mogelijke propdiameter, laten we dus zeggen 30inch in dit geval.
De spoed wordt bepaald door de motor en de gewenste 'pitch speed'. Wel belangrijk om voldoende pitch-speed te hebben, anders trekt de motor op vliegsnelheid niet meer. 65kmh lijkt mij te weinig, bij deze grootte van model zou ik meer denken richting 100kmh+.
Bij een pitchspeed van 65kmh, draait de prop bijna 'vrij' bij een vliegsnelheid van 65kmh. (de motor zal iets optoeren door de lichtere belasting en dus nog wel enig vermogen in de prop stoppen, maar relatief weinig in verhouding tot de statische trekkracht).
Vandaar de voorkeur om iets meer pitch-speed aan te houden.
Daarnaast kijk ik naar het aantal gram/watt. Dat moet makkelijk over de 4gr/W kunnen, liefst over de 5gr/w.
Gewenst vermogen:als grove regel houdt ik 150W/kg aan voor het sleepstel als comfortabel minimum. Dit werkt voorlopig goed op sleepstellen van 4-15kg, ik vermoed dat je bij grotere sleepstellen zelfs met iets minder toe kan. Dus gewicht van sleper en zwever opgeteld. Als de pawnee 15kg weegt en de zwever 20kg, zou je 35kg x 150w/kg = 5250W nodig hebben voor een zekere sleep (maar geen 'power-sleep').
Motorgewicht: vuistregel: 3W/gr motorgewicht. Motor zou rond de 1.7kg moeten zitten voor dat vermogen als eerste richtlijn.
Kv van de motor: kwestie van spelen met ecalc en dergelijke. Ik heb even zitten spelen met een hacker A150-10, 12s2p en een 39x12 Fiala prop, zit zo rond de 5.2kw, 100kmh pitch speed en 22kg trekkracht. Motor is eigenlijk een tikje zwaar, maar goed.
Er zijn meer opties, ik denk aan een vertraagde binnen- of zelfs buitenloper.
Op mijn rascal 110" ga ik een Neu 1521/2y proberen op een 6.7:1 vertraging, met een 25x16 Fiala prop. Volgens de berekeningen erg efficient, zeker op 10S en ook nog behoorlijk op 12S, of het in de praktijk bevalt, moet nog blijken (5.6gr/w trekkracht op 10S, 4.7 op 12s).
Je zou ook met Reisenauer contact op kunnen nemen, met jouw gegevens en wensen rekent hij een aandrijving voor je uit. Vooral zijn sets met een vertraagde buitneloper zijn erg sterk en vooral erg licht in verhouding tot een direct-drive buitenloper.
Alweer een hoop info, hoop dat je er wat aan hebt..
Gerben