Pilatus PC-6 Turbo Porter

Eindelijk eens de tijd genomen om alles statisch uit te meten.
Hacker A60-5s V2
20x10 XOAR
2 x 4S 5800mAh 25c
2615W aan 87A
Is met andere woorden iets boven de theoretische max 2400W, verklaart dat de motor nogal warm loopt tijdens een sleep.

Ga de overstap naar 10S maken. 12S is wat overkill, de grootste zwever in de club is slechts 4m met 5kg en niemand wil groter door beperkte lengte van de piste.
AXI5330/18 staat voorlopig hoog op men lijstje. Iemand andere suggesties rond die prijscategorie?

Groetjes

Laatst bewerkt:
neem eens een fiala prop 20x10 electric zijn onder andere bij staufenbiel te bestellen . dan gaat je wattage omlaag maar je rendement omhoog

Kheb de XOAR PJN 20x10 er op staan voor de duidelijkheid. Een clublid heeft de Mejzlik 20x10 EL, die kan ik wel eens proberen. Veel zullen die enkele grammen minder niet schelen of vergis ik me daar in?

Groetjes

het gaat om het bladprofiel , de xoar levert meer weerstand . Het gaat niet om de trekkracht nu op dit moment ,maar om de motor minder te laten belasten met meer rendement . En de fiala propellors zijn erg goed en gewild .
Vandaar mijn opmerking . je kunt wel een zwaardere motor willen in vermogen ,maar het is de propellor die bepaalt .
En het is niet verkeerd om de prop van je clubmaat te proberen .

Ik gebruik ook fiala.
Bevalt prima.
Ik ben 2 maten groter gegaan zoveel beter rendement.

Met mijn smartphone verstuurd

Mejzlik 20x10 EL geeft me een piek vermogen van 2400W aan 82A.
Theoretisch zou ik 295KVx30V=8850RPM doen maar statisch was dit 6800RPM met de XOAR. Kan ik er van uit gaan dat het nu iets meer RPM en bij gevolg static thrust zal zijn?

Groetjes

Wat dat beetje verschil allemaal kan doen.

Ondertussen de rekenmachine laten draaien voor 10S 4000mAh.
Met dezelfde props die ik heb liggen (19x8,19x10, 20x8 & 20x10) had ik graag hetzelfde vermogen gehad aangezien dat toch genoeg was voor onze zwaarste sleper. Meer mag altijd uiteraard. :)
Ik kom voorlopig uit op een AXI5330/F3A of 5325/24. Plettenberg 30/9 EVOII zou ook mooi zijn maar dat drijft de kosten wel sterk omhoog. Scorpion 5525 210KV is ook best sterk maar heeft wat weinig KV. Wat denken jullie?

Groetjes

Laatst bewerkt:
Ik moet je wat info betreft over de motoren in gebreke blijven . Ik ben daar niet goed in thuis omdat ik er zelf zowat niks mee doe .
Het uiteindelijke vermogen bij de motor geeft aan wat de motor moet presteren .
Wel is zo dat iedere motor/regelaar en accu combi een ideale prop heeft . voor het slepen is dat dus de combi tussen trekkracht en vliegsnelheid .
Investeren en onderzoek doen in de juiste prop is de moeite waard .
Ik zelf vlieg een piper van 240 span met 6,3 kg vlieggewicht . hierop zit een 32cc motor (turnigy tr32) .
eerst vloog ik met een 19x6 prop dit gaf genoeg trekkracht ,maar niet genoeg restsnelheid om het sleepkoord op spanning te houden met wat snellere zwevers .
nu zit er een 18x8 op welke een gelijkwaardige propload heeft (diameter x diameter uitkomst x spoed)
met deze prop heb ik iets minder statische trust maar meer vliegsnelheid . Maar nu op snelheid houd ik meer trekracht over waardoor ik juist zwevers die wat meer gang nodig hebben ook mee omhoog krijg .
Zelf gebruik ik menz-s propellers om te testen . bevallen ze me eigenlijk prima , blijven ze zitten .
persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van mezylick propellers qua prestaties . Deze gaat dan ook in de maat 18x8 op de piper komen . geeft net iets meer rendement als de menz .

Even op mijn eigen draadje reageren :)

Dit ben ik niet geheel met je eens Serge, maar aangezien je aangeeft hierin niet zo thuis te zijn wel begrijpelijk.

De juiste setup bepaal je niet door de prop aan te passen, maar een goed werkend geheel te kiezen
  • Wat kun je als maximale prop diameter kwijt?
  • Bekijk hoeveel Watt je nodig hebt?
  • Bereken dan met hoeveel S je moet/kunt vliegen
Kies een motor welke bij het vermogen past en een juist toerental oplevert voor de gekozen prop maat.

Ps. Menz is een prima keuze voor benzine, maar voldoet niet voor elektro, die leveren veel te veel weerstand op.
Voor elektro is d.m.v. empirisch bewijs vast gesteld dat je daar echt het beste Fiala's voor neemt.

Even een reactie van Gerben uit een ander draadje erbij halen:

Er zijn vele wegen naar rome, Plettenberg,Lehner etc maken allemaal goede motoren, met geen zul je ontevreden zijn. Met een goed afgestemde aandrijving zul je wel nog tevredenener zijn als met een middelmatige.

Ik ga zeker voor een sleper uit van een zo groot mogelijke propdiameter, laten we dus zeggen 30inch in dit geval.
De spoed wordt bepaald door de motor en de gewenste 'pitch speed'. Wel belangrijk om voldoende pitch-speed te hebben, anders trekt de motor op vliegsnelheid niet meer. 65kmh lijkt mij te weinig, bij deze grootte van model zou ik meer denken richting 100kmh+.
Bij een pitchspeed van 65kmh, draait de prop bijna 'vrij' bij een vliegsnelheid van 65kmh. (de motor zal iets optoeren door de lichtere belasting en dus nog wel enig vermogen in de prop stoppen, maar relatief weinig in verhouding tot de statische trekkracht).
Vandaar de voorkeur om iets meer pitch-speed aan te houden.

Daarnaast kijk ik naar het aantal gram/watt. Dat moet makkelijk over de 4gr/W kunnen, liefst over de 5gr/w.

Gewenst vermogen:als grove regel houdt ik 150W/kg aan voor het sleepstel als comfortabel minimum. Dit werkt voorlopig goed op sleepstellen van 4-15kg, ik vermoed dat je bij grotere sleepstellen zelfs met iets minder toe kan. Dus gewicht van sleper en zwever opgeteld. Als de pawnee 15kg weegt en de zwever 20kg, zou je 35kg x 150w/kg = 5250W nodig hebben voor een zekere sleep (maar geen 'power-sleep').

Motorgewicht: vuistregel: 3W/gr motorgewicht. Motor zou rond de 1.7kg moeten zitten voor dat vermogen als eerste richtlijn.

Kv van de motor: kwestie van spelen met ecalc en dergelijke. Ik heb even zitten spelen met een hacker A150-10, 12s2p en een 39x12 Fiala prop, zit zo rond de 5.2kw, 100kmh pitch speed en 22kg trekkracht. Motor is eigenlijk een tikje zwaar, maar goed.

Er zijn meer opties, ik denk aan een vertraagde binnen- of zelfs buitenloper.
Op mijn rascal 110" ga ik een Neu 1521/2y proberen op een 6.7:1 vertraging, met een 25x16 Fiala prop. Volgens de berekeningen erg efficient, zeker op 10S en ook nog behoorlijk op 12S, of het in de praktijk bevalt, moet nog blijken (5.6gr/w trekkracht op 10S, 4.7 op 12s).

Je zou ook met Reisenauer contact op kunnen nemen, met jouw gegevens en wensen rekent hij een aandrijving voor je uit. Vooral zijn sets met een vertraagde buitneloper zijn erg sterk en vooral erg licht in verhouding tot een direct-drive buitenloper.

Alweer een hoop info, hoop dat je er wat aan hebt..

Gerben

Laatst bewerkt:
Ps. Menz is een prima keuze voor benzine, maar voldoet niet voor elektro, die leveren veel te veel weerstand op.
Ook op brandstof motoren ben ik het daar niet helemaal mee eens. Menz is goedkoop en zeker niet slecht maar het verschil met bijvoorbeeld Mejzlik is enorm.
Ik heb Menz gebruikt toen ik leerde motorvliegen en toen ik met mijn Ibis begon te vliegen; zodra ik er goed mee kon landen (en dus geen props meer sloopte :-) ) overgestapt op een Mejzlik en die is echt beduidend sterker, stiller en efficiënter. Daar betaal je dan wel 5x zoveel voor als voor een Menz.

Voor 2.5kw bij 10S op een 20x10 prop kom je uit op een motor met een kv van ~235, en een motorgewicht van ~750gram. Motorgewicht is een redelijke richtlijn van wat een motor aankan. De Hacker woog volgens specificatie 600gram, de AXI 652 gram. Liever zou ik naar een iets zwaardere motor gaan.
In mijn Ibis zit een Turnigy SK 6364 230kv op een 20x10 Fiala, dat gaat nog net met de grondspeling (iets hoger carbon landingsgestel). Vermogen is dan 2.3-2.6kw afhankelijk van de kwaliteit van de lipo's. Met een eigengewicht van 5.5kg, is slepen van 10-12kg zwevers geen enkel probleem. Zelfs vlottere kisten als een 10kg Fox ging met relatief gemak.

Gerben

Helemaal top om dit allemaal te lezen! [emoji4]

Ondertussen op 2e hands een Axi5330/f3a over genomen, 5s turnigy 4000mah 30c besteld bij HK (had liever wat meer mAh gehad maar die passen nie in het compartiment vooraan) en de Mejzlik 20x10 EL gekocht van men clubmaat. Tunen maar die porter!

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn Accu zit 90 graden gedraaid, dan past het wel, je kunt de accu's ook onder de vleugel kwijt toch?
Moet je alleen wel naar een kabel met extra condensatoren om je ESC te beschermen.

Ja, plaats zat maar het CG moet ook nog wel correct zitten. Ik haat lood toevoegen aan een elektro toestel...
AXI is een tikje zwaarder dan de Hacker maar Lipo's dan weer bijna 100g/pack lichter. Zou ongeveer op hetzelfde uitdraaien. Je power160 is nog wel wat zwaarder daarmee dat je lipos verder achterin kunnen.

Update:

AXI 5330/F3A 235KV
Mejzlik 20X10
10S 4000mAh 30C

om en bij de 3000W
38V
79A
:D

Lipo's zijn wel vers vers dus spanning zakt wel ietsje na verloop van tijd. Theoretisch RPM zou zelfde moeten zijn als de Hacker en toch trek ik pakken meer Watt, setup is dus wel behoorlijk efficient. Kan iemand inschatten/weet dat uit ervaring of de stroom veel zakt eenmaal in de lucht? Kwestie van deze motor ook niet heel de tijd over zijn limieten te trekken tijdens een sleep... ;) Voorlopig zet ik men max throttle wat lager op de zender.

Jij meet het ingangsvermogen, dat zegt nog helemaal niets over het uitgaand vermogen. Meer stroom trekken betekent niet automatisch een efficiëntere aandrijving! Efficiënter is meer trekkracht bij dezelfde (of lagere) stroom.
Efficiëntie is de verhouding tussen uitgaand- en ingaand vermogen.

Back