Piper PA18

Ik ben een Piper PA18 van Tony Clark aan het bouwen. Ik wil slepen en plan een Zenoah 45 als krachtbron. Welk type en grootte van zwevers zal ik kunnen slepen?

tot een meter of 6 en een kilo of 12.
Een lange pijp levert misschien wel wat meer power op al weet ik niet hoe veel power de zenoah levert met de tc pijp.

ik (wij, velen met mij) vinden de piper een hele mooi goede kist, maar om te slepen wat minder.

dit vanwege de balans vlakken aan de roeren, vooral het hoogte roer, daar kan de sleeplijn tussen gaan zitten. hier moet je zeker aandacht aan besteden.

tot een meter of 6 en een kilo of 12.
Een lange pijp levert misschien wel wat meer power op al weet ik niet hoe veel power de zenoah levert met de tc pijp.

Hi

Wanneer zowel de sleeppiloot als de zwever netjes vlegen c.q. enige ervaring hebben is een 6 meter/12 kilo combinatie noch wel te doen. Maar als je de motor toch nog moet kopen zou ik eens kijken voor iets met wat meer vermogen. Een ZG 62 bijvoorbeeld als je bij TC wilt blijven. Ook een MVVs 58 is een mogelijkheid.
Kom weer terug op wat ik in een eerder topic al opmerkte; wat meer power geeft je simpelweg wat meer zekerheid. (jezelf en de zwever ! )

ik (wij, velen met mij) vinden de piper een hele mooi goede kist, maar om te slepen wat minder.

dit vanwege de balans vlakken aan de roeren, vooral het hoogte roer, daar kan de sleeplijn tussen gaan zitten. hier moet je zeker aandacht aan besteden.

gewoon wat dwarse staaldraad??? tussen rudder en elavator?

van tip tot tip en dan kan er niets meer tussen

Zelf heb ik behoorlijk gesleept met een TC piper PA 18 met een ZG45 (met eigengemaakte uitlaat) slepen met normale zwevers tot 5 meter gaat redelijk goed (6,5 mtr lukt ook maar 1 klein stuurfoutje en dan gaat het fout)
Met een resopijp heb je natuurlijk een stuk meer vermogen.
Een Fox van 4mtr lukt lukt, maar daar geld het zelfde voor, beter niet doen.
Omdat de zwevers steeds groter/zwaarder worden neem ik mijn Piper niet meer mee naar sleeptreffens er zijn veeeeeel betere slepers (dan mijn Piper)

ps maar als ik de keus heb tussen een power sleep met een overpowerde sleper of een "schaalsleep" met een TC PIPER om met mijn 4,5 mtr ASW20 naar boven te slepen dan kies ik toch voor die piper (dat is mijn ,één van mijn afwijkingen ;))

Succes met de bouw

ps ik heb geen verbinding tussen stabilo en kielvlak . een stuk isolatie buis rond de eerste 1,5mtr van het touw voorkomt ook dat het touw tussen de balans vlakken komt (bij een PA18 , een J3 heeft normaal geen balansvlakken aan het hoogte roer alleen aan het richtings roer

Laatst bewerkt:
Piper

Hi,

Tja, de Piper als sleepkist is een verhaal apart............ sommige vinden hem top en anderen een beetje minder :rolleyes: (praat eens met Richard B.)

Bij Thermiek 58 hebben we er een in gebruik als sleepkist, met een MVVS35, en daarmee krijg je modellen tot een metertje of 4-5 en tot max 8 kg nog wel naar boven maar dan houd het safe vliegen eigenlijk op....
Maar los van de motor hebben de Pipers de vervelende eigenschap dat ze een relatief klein snelheidsbereik hebben. Bij meer als 3 Beaufort is het dan ook wel zo safe om in een s-patroon omhoog te gaan.

Afgelopen weekend was een leuk voorbeeld. Daar stond een Piper met een naar ik meen 80'tiger motor (ZDZ?) Deze kist had de grootste moeite om de DG500 van Paul Happè (6 mtr/14kg) naar boven te krijgen. De poging werd door Paul afgebroken op minder als 100 meter omdat hij de Piper zowat inhaalde en nou is Paul H toch een redelijk ervaren vlieger. (die piloot van de Piper kon ook netjes vliegen overigens)
Het leuke, of minder leuke voor de Piper was, dat Paul hierna achter een Rearwind Speedster met een ZG 62 wel netjes omhoog ging.........

Ik sluit me overigens wel aan bij jetpropdlx dat een rustige schaalsleep stukken mooier is. Dus absoluut geen ban op dit werkpaard :)

Laatst bewerkt:
Een andere optie waar ik ook al aangedacht had was om er een clipped wing Piper van te maken. (die hebben minder spanwijdte en dus minder weerstand en daardoor sneller)

Zelf heb ik behoorlijk gesleept met een TC piper PA 18 met een ZG45 (met eigengemaakte uitlaat) slepen met normale zwevers tot 5 meter gaat redelijk goed (6,5 mtr lukt ook maar 1 klein stuurfoutje en dan gaat het fout)
Met een resopijp heb je natuurlijk een stuk meer vermogen.
Een Fox van 4mtr lukt lukt, maar daar geld het zelfde voor, beter niet doen.
Omdat de zwevers steeds groter/zwaarder worden neem ik mijn Piper niet meer mee naar sleeptreffens er zijn veeeeeel betere slepers (dan mijn Piper)

ps maar als ik de keus heb tussen een power sleep met een overpowerde sleper of een "schaalsleep" met een TC PIPER om met mijn 4,5 mtr ASW20 naar boven te slepen dan kies ik toch voor die piper (dat is mijn ,één van mijn afwijkingen ;))

Succes met de bouw

ps ik heb geen verbinding tussen stabilo en kielvlak . een stuk isolatie buis rond de eerste 1,5mtr van het touw voorkomt ook dat het touw tussen de balans vlakken komt (bij een PA18 , een J3 heeft normaal geen balansvlakken aan het hoogte roer alleen aan het richtings roer

niets zo leuk als rustig omhoog "taffelen" met een zwever achter een schoon oud (maar bewezen) kistje als de piper(s)

het moet niet altijd overdreven zijn.
ik neem liever een iets kleiner en lichter zwevertje om achter een piper te gaan hangen, dan een joekel van een kist, die je maar heel zelden kan slepen, omdat er geen enkele sleper krachtig genoeg is.

nenee, de hobby moet mooi blijven en "the good old times" zijn vaak de mooiste.
ikzelf ben 25, maar ik zie het liefste de zwever van voor de eerste wereldoorlog.
net als de stoomlocomotieven etc...
toen was alles meer op het uiterlijke. nu op de power.

Pada,
Ik zou in ieder geval de 62 ervoor zetten, samen met de TC "Piper" uitlaat heb je dan redelijk vermogen. Een "pijp" is natuurlijk veel beter qua power (zeker een 10-15% meer) maar ontsiert een Piper enorm. Met de 45 kun je best vliegen en ook wel wat slepen, maar het houdt niet over.

Vrijwel alles wat er in dit draadje gezegd is, klopt min of meer.
Het is niet de meest ideale sleepkist vanwege de kleine snelheidsrange, een stuurfout en een "plastic" kist haalt de Piper snel in. Dat wordt alleen maar erger naarmate je minder als 62cc er voor hebt zitten.
Twee goede piloten kunnen echter best nog grote bakken omhoog krijgen, het vervelende op bvb een sleeptreffen weet je nooit wie je er achter krijgt.

Het is natuurlijk een grotere uitdaging als een kist die alles omhoog krijgt.

Een verder groot nadeel zijn de landingen, met name de TC is een "bastard". Bouw hem in ieder geval met flaps, anders wordt iedere landing een uitdaging. Mix daarbij een flinke dosis "down" hoogteroer bij, begin met ten minste 1 cm down uitslag, waarschijnlijk heb je 15 mm nodig om ervoor te zorgen dat de Pip niet steigert bij flaps geven. De 1/1 doet niet anders!

Het stabilo verspannen helpt veel tegen eigenwijze sleeplijnen (uiteraard alleen slepen met een "worst" om de voorkant van de lijn) en de zijdelingse belastingen die de staart soms te verwerken krijgt, de openingen tussen de hoornbalansen afschermen met een dik nylon draadje, zie:
IMG_6378.JPG

Ik vlieg in Spanje met een die iemand zelfgebouwde (van TC plannen) oerlelijke Piper, maar het is de beste die ik ooit gevlogen heb!
IMG_5467.JPG

Kortom, bouw hem lekker af, ga er fijn mee vliegen, en als je dan het slepen leuk gaat vinden, dan ga je na een of twee seizoenen de nadelen van de Pip vanzelf zien en dan kom je tzt wel op andere sleepkisten uit.

Lees ook nog eens twee stukjes na op de BIGGS site: de keuze van een sleepkist en waarom slepen we zo steil.

Laatst bewerkt:
Bedankt allen,

heel veel nuttige informatie, ondertussen heb ik nog wel wat bouwwerk voor de boeg alvorens deze cruciale beslissing (Zenoah 45 of 62) te moeten nemen.

Dank
Paul

Mijn ervaring met de Piper PA18, spanwijdte 340cm. gewicht 17 kilo. Fabrikaat onbekend.
De kist was uitgerust met een Stihl 80cc en 24x14 prop. tweedehands gekocht en zo te zien al enigszins bejaard. Volgens verhalen zou er mee gesleept zijn, wat ik betwijfel.
Met de stihl vloog het wel fijn rustig. De lappen van vleugels laten hem meteen vliegen, maar weinig stijgkracht. Prop ingekort, en toen ging het iets beter. Dus weg met die motor, en een MVVS 116 erop. Prop 26x12Sx3 van mejzlik. Dat ging zonder zwever vertikaal omhoog, totdat ik in een boom terechtkwam door inschattingsfout. Het gewicht is inmiddels meer dan 18 kilo.
Nieuwe vleugels gemaakt, ditmaal met Clark-y profiel, en minder spanwijdte (320cm), en een Xoar 26x12x3 gelamineerd houten prop. MOOI, en een wereld verschil. De landingssnelheid is nu iets hoger, zodat het hoogteroer effectief blijft. Het motorvermogen was wel wat veel, dus teruggebracht met een kleinere carburateur en grotere 27x12x3 prop. De piper heeft nu een redelijk groot snelheidsbereik, stijgt goed en vliegt als een trainer. Landingen gaan het beste als je als piloot zo weinig mogelijk doet. Alleen ff afvangen om de kist op de wielen te zetten, en dan de up meteen los. Of iets eerder langzaam steeds meer up geven voor een driepuntslanding.
Met flaps moet flink wat diep bijgetrimd worden, en kunnen geen driepuntslandingen meer gemaakt worden.
Al met al is het uiteindelijk een goede sleepkist geworden.

Laatst bewerkt:
Back