Piper Seneca met spanwijdte van 216 cm

Wordt die romp niet heeeul errug zwaar met al die spanten? Lijkt op het oog wel wat overkill... of valt het mee?

Wat ik begrepen heb is dat de tekenaar van de oorspronkelijke tekening de blueprints heeft gebruikt als uitgangspunt en die spanten zitten dus ook zo in het origineel. Ik kan natuurlijk weglaten wat ik teveel vind maar ik kan ze ook heel dun maken door alleen de buitenste rand van 5mm uit te snijden.

Wat ik nog niet weet is of ik die 3mm beplanking met de spanten mee rond moet buigen of dat ik allemaal smalle stroken moet nemen, die ik dan tegen elkaar aan lijm. Over die beplanking komt nog een dunne laag glasvezel met epoxy en een laag lak. Ik vraag me af hoe dik dat wordt: 3mm balsa, porievuller, epoxy met 25 grams glasvezel, spuitplamuur en een paar lagen lak.
 
Dit is de tekening in pdf. Ik heb hem ooit als papieren tekening gekocht maar hij is vrij ruim beschikbaar op internet als pdf op verschillende fora. Nu ik de tekening aan het overzetten ben naar SketchUp merk ik wel hoe schots en scheef alles zit en ook links en rechts is niet hetzelfde. Het kan zijn dat dat allemaal niet zo precies komt als je het van de tekening uit hout uitzaagt maar in SketchUp vallen de verschillen veel meer op en vind ik het toch prettig als alles goed uitgelijnd is. Zo gauw ik het goed genoeg vind, zal ik mijn SketchUp bestanden posten.

Ik moet nu ook binnenkort gaan beslissen of ik de vleugel in één geheel doe of in twee helften die dan tegen de zijkant van de romp komen. Dat laatste is voor het vervoer wel prettiger denk ik.
 

Bijlagen

De twee motorgondels wil ik met vacuüm van abs maken en daarvoor heb ik een mal nodig. Eerst maar van hout en dan later een laag epoxy erover.

20230331_131450.jpg
20230331_131529.jpg
20230331_130820.jpg
20230331_131323.jpg
 
De mal voor de motorgondel begint steeds meer vorm te krijgen. Het is nu belangrijk dat de hoek tussen het motor gedeelte en het vleugel gedeelte de juiste hoek met elkaar maken. Zo de te zien komt de hoek overeen met de dwarsdoorsnee tekening, die ik uit karton gesneden heb.

20230418_092031.jpg
20230418_092100.jpg
20230418_091126.jpg
 
Wat ik nog niet weet is of ik die 3mm beplanking met de spanten mee rond moet buigen of dat ik allemaal smalle stroken moet nemen, die ik dan tegen elkaar aan lijm. Over die beplanking komt nog een dunne laag glasvezel met epoxy en een laag lak. Ik vraag me af hoe dik dat wordt: 3mm balsa, porievuller, epoxy met 25 grams glasvezel, spuitplamuur en een paar lagen lak.
Waar ik me bij deze methode wel ernstig zorgen over zou maken is al dat toegevoegde gewicht.
Het is niet voor niets dat schaalmodellen een reputatie hebben met als hoofdeigenschap hopeloze vliegeigenschappen (o.a. 200% schaalsnelheid en meer)...
Dat komt dus voor een deel door genoemde overkill aan afwerking waardoor het geheel meer een vliegbeeld krijgt van een F-35. Langzaam vliegen wordt dan een hachelijke onderneming.

Hier zie je hoe je uit 3 mm balsa een gekromd rompdeel maakt.
Komt geen poriënvuller aan te pas. Gewoon gladschuren, laagje celluloselak (is het lichtst) om intrekken van de epoxy (gewicht!) tegen te gaan, dan het glas er op en vervolgens kleur plus transparante toplaag ( die ook een belangrijke fillerwerking heeft).
Dit rompneusje is 3D gekromd, maar op dezelfde manier gemaakt.:
Karken   05-07-2015 2.jpg

En motorkappen maak ik altijd meteen uit balsa, in plaats van een tijdrovend proces met mallen.
Remember? ;)
 
Ja, dat is precies wat ik bedoel. ;) Waarom zo omslachtig?
Waarom al die extra moeite als je meteen in balsa kunt bouwen, dat bij hetzelfde gewicht ook nog eens constructieve sterkte levert?
 
Helemaal van balsa maken is een prachtige manier van bouwen en heeft ook mijn voorkeur. Het vorige vliegtuig dat ik bouwde was ook helemaal van balsa. De rede dat ik deze keer plastic motorkappen wil is omdat ik meerdere vliegtuig van dit model wil maken. Tweemotorige vliegtuigen zijn kritisch om mee te vliegen en ik wil dus snel een volgende in elkaar kunnen zetten als hij crashed. Ook wil ik eerst een hele lichte versie maken met een vast landingsgestel en alles zo licht en simpel mogelijk om te ervaren hoe hij vliegt voor ik het allemaal wat ingewikkelder en zwaarder ga proberen. Misschien ook wel een van schuimplastic met elektrische aandrijving.
 
Prachtig vliegtuig trouwens. Die overgang van romp naar vleugel is mooi en de romp loopt ook heel precies over in de propeller.
 
Het vleugel gedeelte van de mal was krom in elkaar gelijmd dus die moest opnieuw. Nu kan ik weer eindelijk verder waar ik gebleven was.
 
Ondertussen ben ik ook een vleugel aan het maken voor een Piper Tomahawk. Alle ribben zijn met de lasersnijder gesneden en naar de tip toe hebben ze 1,5 graden tipverdraaiïng. Ze liggen op een bed van laser gesneden vormen waar de tipverdraaiïng ook in verwerkt zit. Misschien ga ik deze techniek ook bij de vleugel voor de Piper Seneca toepassen.

20230523_185619.jpg



20230523_185750(2).jpg



20230523_185624.jpg
 
Vooral het voorste plankje van de mal moet natuurlijk in lijn staan met de vleugel. Dat was niet zo makkelijk maar ik geloof dat het redelijk is gelukt.

20230830_113904R.jpg
20230830_113923R.jpg
20230830_114013 R.jpg
 
Mooie bouw!
Waarom heb je er voor gekozen om de roeren vanuit de romp aan te sturen met omlenkhevels (speling) ipv direct door servo's in de vleugel?
 
Back
Top