Piper Seneca met spanwijdte van 216 cm

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door hugo, 27 nov 2021.

1. Egbertje

Egbertje

Lid geworden:
    6 aug 2007
    Dat word een mooie kist,maar ik vroeg me dit ook af en zijn je hoofdliggers van de vleugel van balsa of een andere houtsoort? En waarom heb je bij de webbing tussen de vleugelribben de fasering van de hout horizontaal gelaten terwijl dit normaal vertikaal moet gebeuren vanwege de sterkte.Ik hoop dat je constructie van de vleugel sterk genoeg is maar dat zal dus blijken.
    Succes verder.

2. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    ik zou idd ook de roeren rechtstreeks met 1 servo aansturen. Zowieso is dat lasdraad als je gaat duwen redelijk slap en je krijgt idd een enorme berg spelling op je roeren.
    bovendien kan je met losse servo's zaken als aileron differentiering veel makkelijker instellen.

3. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Ieder rolroer en iedere flap z'n eigen servo, in de vleugel.

Absoluut.

Igv. te weinig kanalen heb ik nog intelligente Y-kabels van SM liggen.

jan.

jan.

4. hugo

hugo

Lid geworden:
    13 apr 2014
    Beetje late reactie. De hoofdliggers zijn van vurenhout. De fasering had idd verticaal gemoeten..

5. hugo

hugo

Lid geworden:
    13 apr 2014
    Heb je natuurlijk gelijk in. De lasdraad hangt niet helemaal los maar gaat door kleine gaatjes dus veel ruimte om te buigen heeft het niet. De speling valt wel mee maar met een aparte servo zou het strakker hebben gezeten.

6. hugo

hugo

Lid geworden:
    13 apr 2014
    De mal voor de motorgondels begint ergens op te lijken. Er komt nog een dikke laag epoxy met glasvezel overheen. nasselet 2.jpg

naselet 3.jpg

naselet 1.jpg

freekt, jan brilman, HansH en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. hugo

hugo

Lid geworden:
    13 apr 2014
    Ik weet niet meer wat ik toen gedacht heb maar zo zie je de servo's niet.

jan brilman vindt dit leuk.
  8. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Als je ze netjes inbouwt in de vleugel (en er niet half uitstekend tegenaan schroeft :mad:) ook niet.

jan.

hugo vindt dit leuk.
  9. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    dat met die stangen in de vleugel moet prima gaan zo.... ten eerste zit het door elke rib door een klein gaatje dus veel buigen kan het niet, ten 2e is het geen 3d kist waar idioot veel kracht op de roeren komt...
    die gondels zijn toch de pluggen waar je een mal van gaat trekken ??? in dat geval zou ik niet een hele dikke glasmat erop lamineren, dan verlies je veel detail en strakheid, een 50 grams is al voldoende, dan in een primer en coating en dan schuren en iets polijsten

hugo vindt dit leuk.
  10. hugo

hugo

Lid geworden:
    13 apr 2014
    Klopt, het is een slome schaalkist.
    Ik heb er rekening mee gehouden dat er nog 2 mm bijkomt. Glasmat komt alleen over de gladde stukken. De details aan de voorkant krijgen alleen epoxy. Mijn ervaring is dat als je alleen een dikke laklaag doet, je later de houtstructuur er weer doorheen ziet. En ik wil er heel wat afdrukken van kunnen maken dus hij moet wel sterk zijn.

11. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    lak zakt idd in, aan de andere kant kan je ook het malletje iets opschuren met korrel 2000 en dan even oppoetsen

mooi project, ik volg het met plezier:thumbsup:

12. hugo

hugo

Lid geworden:
    13 apr 2014
    Goed idee, ga ik onthouden voor als het nodig is.

13. hugo

hugo

Lid geworden:
    13 apr 2014
    Om het lamineren makkelijker te maken heb ik de nacelle in een grill constructie geplaatst. Ik kan overal bij zonder hem aan te hoeven raken. Het lamineren gaat niet echt gesmeerd. De eerste keer werd de epoxy om nog onduidelijke reden ineens heel heet. Te veel aangemaakt en te langzaam verwerkt volgens de winkel. Het was het laatste restje dus snel nieuwe gekocht en deze keer met witte pigment erbij want dan zie het resultaat veel beter. Komt nog een laag glasvezel overheen en dan nog schuren en een paar lagen epoxy.

14. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    de glasmat die je gebruikt is een CSM (chopped strand mat) en die is bedoeld voor polyesterhars, de binder die de vezeltjes bij elkaar houd lost op in styreen (bestanddeel van polyesterhars)
    probeer de volgende keer eens een 80 grams of 160 grams glasweefsel die "Keper" geweven is, die vormt veel mooier om rondingen heen, zodra je deze gebruikt met epoxyhars dan word het helemaal transparant

15. hugo

hugo

Lid geworden:
    13 apr 2014
    Bedankt voor je tip. Die mat had ik inderdaad ooit gekocht voor een mal van polyester. 160 grams keperwefsel heb ik ook nog liggen, daarvan gaat er ook nog een laag over en daarna misschien nog 30 grams oppervlakte weefsel als dat nodig is. Vandaag heb ik een tweede laag CSM aangebracht en en het zit redelijk goed. De mat bleef vrij stug, als de binder oplost, zoals bij polyester, zou het dus soepeler worden.

16. hugo

hugo

Lid geworden:
    13 apr 2014
    Na een aantal lagen spuitplamuur begint de mal er nu mooi glad uit te zien. Aanvankelijk was mijn plan de mal in stukken te zagen en de losse stukken te gebruiken voor vacuümvormen. Het plan is nu om van deze mal silicone afdrukken te maken en daar dan weer epoy in te gieten, die uiteindelijk voor het vacuümvormen worden gebruikt. Dat is een stuk duurder maar geeft meer zekerheid dan de mal in stukken zagen.

freekt en jan brilman vinden dit leuk.
  17. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik heb van dat omslachtige mallengedoe nooit iets begrepen.
    Gewoon het onderdeel opbouwen uit balsablokken en dan de boel in vorm afwerken.
    Heeft bij mij altijd de mooiste resultaten opgeleverd.
    En het is lichter dan glas met epoxy.

hugo en jan brilman vinden dit leuk.
  18. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Retestrak, mooi werk! :thumbsup:

Het kan ook anders, maar zo kan het ook. :)

Ben benieuwd naar de vervolgstappen en het uiteindelijke resultaat.

jan.

hugo vindt dit leuk.
  19. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Als je een éénmalig product wil, is de balsa methode idd sneller/makkelijker, als je echter een behoorlijk aantal producten wil, is de mallen methode uiteindelijk sneller/goedkoper.

hugo vindt dit leuk.
  20. hugo

hugo

Lid geworden:
    13 apr 2014
    Zoals Nico al zei wil ik er een heleboel maken. Dat gaat goed samen met het feit dat de rest van de onderdelen met een lasersnijder worden gemaakt.

Deel Deze Pagina