Heren, allereerst bedankt voor het meedenken!
Even kort over die aansturing van het richtingsroer. Zoals eerder in dit topic gezegd wil ik de servo's niet 'hard' met elkaar koppelen omdat ik denk dat ik de servo's nooit zo goed 'gematched' krijg dat ze door het hele bereik elkaar niet tegenwerken. Met andere woorden, ik ben van mening dat op deze manier de servo's een langer leven hebben omdat ze onafhankelijk van elkaar werken terwijl tegelijk de statische en dynamische belasting evenredig over de servo's wordt verdeeld. Daarnaast heb ik alle tijd om rustig te experimenteren met dit systeem. Als het werkt is het mooi, als het niet werkt dan wil ik wel zien waarom het niet werkt en dan heb ik weer wat geleerd en bestel ik zo'n mooi rood geanodiseerde SWB tray met van die stoere katrolletjes. (doet hetzelfde, kost wel 'iets' meer dan 14 kwiklinkjes)
Ik heb inmiddels alweer wat wijzigingen gedaan, maar daarover hieronder meer.
en dan nog een kleine opmerking,
kwiklinks in grote kisten hebben de neiging om wel eens los te schieten...jij hebt er 20 in je systeem gebouwd,
De kans dat zo'n kwiklink los schiet, is aan zienlijk groter dan de kans dat je en servo verbrand met een eenvoudiger opstelling. vandaar dat ze eigenlijk nooit gebruikt worden voor de aansturing in dit soort kisten.
als je het zo inbouwt, dan toch zeker met ballinks...wel zo veilig.
Ik heb nog niet eerder problemen gehad met kwiklinks die losschieten. In mijn andere kisten gebruik ik (ook) voornamelijk kwiklinks. Zolang je ze maar niet scheef op de roerhoorn zet (en ze dus niet open gedrukt kunnen worden) zou ik niet weten hoe zo'n kwiklink los kan komen. Het pennetje van de kwiklink dat door de roerhoorn heen gaat zit aan beide kanten in de kwiklink en kan dus in principe nergens heen.
Ball links zijn hier niet bruikbaar of ik moet alle zwevende hevels dubbel uitvoeren. Als ik simpelweg de kwiklinks door ball links vervang in de huidige opstelling trek ik alles scheef.
Kwiklinks borgen met stukjes brandstofslang is trouwens altijd een goed idee! (al kan ik dat helaas door de vorm van de hevels niet overal doen)
Goed.. De voortgang van de afgelopen week.
De reden van de trilling in het richtingsroer was niet de slappe kabels (al heb ik die nu ook wat strakker staan) en niet al die hevels, maar kabels die tegen verstevigingen in de romp aan liepen. Die verstevigingen lopen onder een hoek ten opzichte van de kabel dus de druk op de kabel veranderde naarmate hij meer of minder tegen die verstevigingen aan werd gedrukt (afhankelijk van de uitslag van het roer). Vandaar trillingen als je snel stuurde.
Zoals op de foto te zien heb ik het een en ander wat meer ruimte gegeven en aan de achterkant opgevult zodat de sterkte van de romp op dat punt wel intact blijft.
Om toch wat meer verticale afstand te krijgen tussen de zwevende hevels van het richtingsroer heb ik een van de servo's nog wat hoger gezet. Daarvoor moest ik weer wat figuurzagen.
In elkaar lijmen met houtlijm. Vervolgens dat mooie carbonfiber wat al in de kist zat wat opschuren en erop lijmen met epoxy. Dan daar bovenop weer een nieuw laagje carbonfiber lamineren. zie filmpje hieronder waar alles weer in elkaar zit. Je kunt nooit genoeg carbonfiber hebben! nouja.. totdat het de ontvangst van je 2.4ghz zender gaat beinvloeden. Het oog wil ook wat!
Verbeterde richtingsroer aansturing (servo's verticaal verder uit elkaar waardoor de zwevende hevels meer ruimte krijgen. Kabels lopen niet meer aan tegen de romp en staan wat strakker).
Zet je geluid zachter! Ik ben te lui om twee accu's aan te sluiten, dus ik heb nog steeds die oorverdovende piepjes van de Emcotec.
Door met een klus die ik lang heb uitgesteld. Het inlijmen van de anti rotatie pennen in het stabilo en de vleugels. Wat een rotklus is dat. Je wilt natuurlijk de instelhoeken goed hebben en de vleugels moeten netjes aansluiten op de romp, anders is het geen gezicht natuurlijk.
Eerst het stabilo maar. Twee aluminium buisjes van 11cm. flink opgeruwd en in het stabilo geboord/geduwd. De kern is van piepschuim dus dat gaat prima. Beetje opletten dat alles recht zit natuurlijk. Daarna lekker ruim epoxy in het stabilo laten lopen en de buisjes erin tot er nog 1cm zichtbaar is.
Even wachten tot de lijm droog is en passen. Ja dat past. Dat geeft me moed voor de vleugels!
In de vleugels kunnen we het met wat kortere buisjes af omdat er triplex verstevigingen achter de eerste wortelrib zitten.
Hoppa, lijmen die handel. Als je goed kijkt kun je zien dat ik bij de voorste het gat wat groter heb moeten krijgen om de anti rotatie pen op de juiste plaats te krijgen ten opzichte van de romp (zodat de vleugel netjes aansluit). In de romp zit aan bus waar de antirotatiepen invalt, dus ik kan aan die kant niets corrigeren. De ruimte die over was tussen pen en vleugel heb ik opgevuld door er wat sateprikkers met epoxy in te drukken. Vervolgens die sateprikkers afzagen en bijschuren.
Blijkt die pen dus toch wat scheef te zitten en omdat die pen in een bus moet vallen gaat dat niet goed komen. Dan kun je twee dingen doen: De pen eruit boren en opnieuw beginnen (met kans op meer schade aan de vleugel) of de pen bijvijlen. Ik heb voor het laatste gekozen, maar omdat ik wel een flink stukje moet vijlen ga ik de pen eerst opvullen met hardhout. Wel zwaar, maar zo verlies ik in iedergeval geen sterkte in die anti rotatie pen. Nouja, dan moet je opeens hardhout rond 11mm hebben.. Ik heb nog vierkant 14x14mm.. Hoe krijgen we een vierkantje in een rondje? Met een schaaf en een beetje geduld.
Dat past.
Insmeren met epoxy en doorduwen. Nou een nachtje wachten en dan die pen bijwerken! Als je goed kijkt kun je trouwens de afgezaagde sateprikkers zien zitten op deze foto.
De antirotatiepennen in de bovenvleugels zaten wel goed, dus een paar halen met het schuurblok en de bovenvleugels sluiten perfect aan op de middenvleugel! (meer geluk dan wijsheid, maar zit het ook wel eens mee he!)
Dan kan ook de neuslijst van de middenvleugel op maat worden geschaafd en geschuurd. Aangezien ik de kist niet helemaal in elkaar kan zetten doen we eerst de ene kant met de ene vleugel..
..en dan de andere kant met de andere vleugel.
Ik heb ook de ruimte tussen de middenvleugel en de vleugels netjes bijgewerkt zodat de vleugels ook strak tegen de middenvleugel aanliggen.
Dit is de minst strakke naad, maar nog steeds goed genoeg (zeker als alles straks gefolied is en de kleuren doorlopen).
Het lijstje met klusjes wordt langzaam korter.