Pitts Model 12 (2.2mtr)

Uit voorzorg had ik mijn ultimate ruwbouw in de garage gezet... laat mijn vrouw haar fiets er op vallen....die hoort in het fietsenschuurtje. Maar had ze in de garage gezet....
 
Vrouwen zouden volledig uit de garage verbannen moeten worden :mrgreen:

Teunis, kijk uit wat je zegt! Als vrouwen ons uit hun keuken zouden weren, waar moet jij dan je motor opwarmen als je lagers moet vervangen? Waar moet ik dan mijn verf-stukken laten drogen? De oven is dan geen optie meer!

(volgens mij ga ik hier heel veel spijt van krijgen, van deze opmerking...):agrue:
 
Problemen? Dat valt wel mee.

Een klein sneetje in de folie en je haalt het hoorntje zo door de folie heen. Dat komt wel goed. Andersom is ook niet handig, want als je het hoorntje in de vleugel drukt, druk je ook altijd wat overtollig epoxy eruit. Krijg je van die epoxy vlekken van op je folie. Dat kun je goed schoonkrijgen met aceton, maar je komt nooit vlak langs het hoorntje zelf, dus je blijft altijd een restje epoxy zien. Dan kun je zeggen: maar die hoorntjes zie je nooit meer terug als de kist in elkaar zit en op het veld staat, dan moet je op je rug onder de kist gaan liggen. Nouja, het is een dubbeldekker, dus even door je knieen en je kijkt zo onderop de bovenvleugel.

Gewoon persoonlijke voorkeur om het zo te doen.

je moet de randen altijd afkleven met tape. Dat doe je als je gaat spuiten toch ook ?
als de epoxy half droog is snij je die los naast het heveltje en verwijder je de tape. of je dit nu op de balsa of bespanning doet, dat maakt geen verschil.
 
je moet de randen altijd afkleven met tape. Dat doe je als je gaat spuiten toch ook ?
als de epoxy half droog is snij je die los naast het heveltje en verwijder je de tape. of je dit nu op de balsa of bespanning doet, dat maakt geen verschil.

Dat is me toch te veel moeite. Ik laat lekker ruim epoxy in de sleuven lopen waar de roerhoorntjes in komen. Daarna smeer ik de roerhoorntjes lekker in met epoxy, waarbij ik ervoor zorg dat de gaatjes die ik in de roerhoorntjes geboord heb goed vol zitten met epoxy. En daarna druk ik de hoorntjes in de sleufjes. Alle overtollige epoxy haal ik weg met een wattenstaafje. De rest trekt wel in het hout. Dan 24 uur laten liggen en alles is droog. Klaar om te folieen.


Goed de afgelopen dagen was het Carnaval. Het bedrijf waar Mark werkt is dan dicht en dus had hij gisteren en vandaag twee vrije dagen. Ik heb ook twee vrije dagen opgenomen en we zijn maar aan het folien geslagen. Nouja, ik sneed de patronen uit en Mark hanteerde het folieijzer. We hebben het even omgekeerd geprobeerd, maar het folieijzer en ik zijn geen goede vriendjes geworden.

Anyway, het resultaat van twee dagen folieen is het volgende:

Onderkant van de vleugel van Mark.
IMAG0704.jpg


Onderkant van de vleugel van mij (en die van Mark er weer achter).
IMAG0705.jpg


Uitsnijden van de 'schaduw' patronen voor 1 van de vleugels. Dit moet dus voor alle ondervleugels x4 en voor de bovenvleugels nog een keer x4. En dat is alleen nog de schaduw van het daadwerkelijke patroon.
IMAG0708.jpg


Bovenkant van een van mijn vleugels bijna klaar.
IMAG0709.jpg


Twee ondervleugels. Daar moet nog een romp tussen, maar zo komen ze wel op de kist te zitten. Nouja, zonder V-stelling ;)
IMAG0713.jpg


Onderkant weer, maar nu beide vleugels naast elkaar.
IMAG0715.jpg


Even rechtop gezet.
IMAG0719.jpg


Een van de vleugelhelften van Mark ernaast gezet. Persoonlijk vind ik de kleurencombinatie van Mark ook erg mooi. Doordat het lichtblauw en het oranje qua contrast wat beter op elkaar aansluiten lijkt het patroon wat meer 1 geheel. Bij mij is het contrast tussen groen en donkerblauw wat groter en daardoor lijkt het wat minder een geheel.
IMAG0721.jpg


Al met al dus in twee dagen twee ondervleugels van mij en twee ondervleugels van Mark gefolied. En het zijn dubbeldekkers, dus er zijn nog 2x twee bovenvleugels. En twee middenvleugels en twee stabilo's en ook nog twee hele rompen te folieen. Lekkere bezigheidstherapie!

Ik ben wel erg tevreden over het resultaat wat we tot nu toe hebben behaald. Mark was weer lekker op stoom en dus zit de folie er superstrak op! Blijft magie in mijn ogen.
 
Laatst bewerkt:
Zo, weer lekker bezig geweest de afgelopen tijd. Weer een paar klusjes om van de lijst te schrappen.

Aansluiting van de ondervleugels op de romp netjes pas gemaakt.
IMG_2172.JPG


IMG_2174.JPG


IMG_2177.JPG


Neuslijst van de middenvleugel erop gelijmd. Moet nog op maat geschaafd/geschuurd worden.
IMG_2189.JPG


Hulsjes onder in de romp gelijmd voor de stuurkabels van het staartwieltje.
IMG_2183.JPG


Roerhoorntje gemaakt voor het richtingsroer. Is inmiddels ook in het roer gelijmd.
IMG_2184.JPG


Kabels getrokken voor richtingsroer, hulsjes in de zijkant van de romp gemaakt. Alles weer netjes afgewerkt.
IMG_2188.JPG


Servo's en alle zwevende hevels gemonteerd. De servohoorntjes zijn nu nog van zwart plastic. Worden nog vervangen voor aluminium.
IMG_2185.JPG


Uit een andere hoek.
IMG_2186.JPG



Hieronder twee filmpjes van het richtingsroer. Lijkt aardig te werken. Alleen de vibraties bij snel sturen vind ik niet zo prettig. Ik denk dat het komt doordat er nog niet genoeg spanning op de kabels staat. Ik ga ze nog wat strakker zetten.

Let op: Zet je geluid wat zachter! De emcotec is een beetje chagrijnig omdat hij maar door 1 accu wordt gevoed.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
14 kwiklinks.. 4 plaatjes...

ik vlieg al 20 jaar X kisten heb het nog nooit gezien...

ik blijf er bij, het is erg leuk, maar wel overdreven..
 
14 kwiklinks.. 4 plaatjes...

ik vlieg al 20 jaar X kisten heb het nog nooit gezien...

ik blijf er bij, het is erg leuk, maar wel overdreven..

Ik deel die mening:) Maar tegelijkertijd is het ook wel leuk om te zien hoe anderen experimenteren:p
 
en dan nog een kleine opmerking,

kwiklinks in grote kisten hebben de neiging om wel eens los te schieten...jij hebt er 20 in je systeem gebouwd,

dat zijn 20 potentiële problemen..

de kans dat zo'n kwiklink los schiet, is aan zienlijk groter dan de kans dat je en servo verbrand met een eenvoudiger opstelling. vandaar dat ze eigenlijk nooit gebruikt worden voor de aansturing in dit soort kisten.

als je het zo inbouwt, dan toch zeker met ballinks...wel zo veilig.
 
14 kwiklinks.. 4 plaatjes...

ik vlieg al 20 jaar X kisten heb het nog nooit gezien...

ik blijf er bij, het is erg leuk, maar wel overdreven..


Vind het allemaal wel erg los hangen, ergens iets vast aan de "vaste" wereld zou denk ik misschien het trillen ook wel iets verminderen.
 
Als je nou de kabols doortrekt naar de cervo toe ben je een heleboel ecstra dingen kwijt
wat ook kan is de cervo,s in lijn achter elkaar zetten met een breede stuurplaat op de cervo waar je de stuurkabols op monteer en een ball liunks tussen de twee cervo,s in
dat geefd veel minder ricico,s op fouten
zoals het nu zit is vragen om problemen
er kan te veel achter elkaar blijven haken
 
of domweg even een houtje dwars door de kist heen, waar de 2 kabels naar achter doorheen lopen. alleen even een net doorvoertje maken waarin het een beetje strak door loopt

de kabel is gewoon te lang, je kan spannen wat je wilt, maar wat je nu hebt, blijf je toch wel houden.
 
Heren, allereerst bedankt voor het meedenken!

Even kort over die aansturing van het richtingsroer. Zoals eerder in dit topic gezegd wil ik de servo's niet 'hard' met elkaar koppelen omdat ik denk dat ik de servo's nooit zo goed 'gematched' krijg dat ze door het hele bereik elkaar niet tegenwerken. Met andere woorden, ik ben van mening dat op deze manier de servo's een langer leven hebben omdat ze onafhankelijk van elkaar werken terwijl tegelijk de statische en dynamische belasting evenredig over de servo's wordt verdeeld. Daarnaast heb ik alle tijd om rustig te experimenteren met dit systeem. Als het werkt is het mooi, als het niet werkt dan wil ik wel zien waarom het niet werkt en dan heb ik weer wat geleerd en bestel ik zo'n mooi rood geanodiseerde SWB tray met van die stoere katrolletjes. (doet hetzelfde, kost wel 'iets' meer dan 14 kwiklinkjes)

Ik heb inmiddels alweer wat wijzigingen gedaan, maar daarover hieronder meer.

en dan nog een kleine opmerking,

kwiklinks in grote kisten hebben de neiging om wel eens los te schieten...jij hebt er 20 in je systeem gebouwd,

De kans dat zo'n kwiklink los schiet, is aan zienlijk groter dan de kans dat je en servo verbrand met een eenvoudiger opstelling. vandaar dat ze eigenlijk nooit gebruikt worden voor de aansturing in dit soort kisten.

als je het zo inbouwt, dan toch zeker met ballinks...wel zo veilig.

Ik heb nog niet eerder problemen gehad met kwiklinks die losschieten. In mijn andere kisten gebruik ik (ook) voornamelijk kwiklinks. Zolang je ze maar niet scheef op de roerhoorn zet (en ze dus niet open gedrukt kunnen worden) zou ik niet weten hoe zo'n kwiklink los kan komen. Het pennetje van de kwiklink dat door de roerhoorn heen gaat zit aan beide kanten in de kwiklink en kan dus in principe nergens heen.

Ball links zijn hier niet bruikbaar of ik moet alle zwevende hevels dubbel uitvoeren. Als ik simpelweg de kwiklinks door ball links vervang in de huidige opstelling trek ik alles scheef.

Kwiklinks borgen met stukjes brandstofslang is trouwens altijd een goed idee! (al kan ik dat helaas door de vorm van de hevels niet overal doen)



Goed.. De voortgang van de afgelopen week.

De reden van de trilling in het richtingsroer was niet de slappe kabels (al heb ik die nu ook wat strakker staan) en niet al die hevels, maar kabels die tegen verstevigingen in de romp aan liepen. Die verstevigingen lopen onder een hoek ten opzichte van de kabel dus de druk op de kabel veranderde naarmate hij meer of minder tegen die verstevigingen aan werd gedrukt (afhankelijk van de uitslag van het roer). Vandaar trillingen als je snel stuurde.

Zoals op de foto te zien heb ik het een en ander wat meer ruimte gegeven en aan de achterkant opgevult zodat de sterkte van de romp op dat punt wel intact blijft.
IMG_2194.JPG


Om toch wat meer verticale afstand te krijgen tussen de zwevende hevels van het richtingsroer heb ik een van de servo's nog wat hoger gezet. Daarvoor moest ik weer wat figuurzagen.
IMG_2197.JPG


In elkaar lijmen met houtlijm. Vervolgens dat mooie carbonfiber wat al in de kist zat wat opschuren en erop lijmen met epoxy. Dan daar bovenop weer een nieuw laagje carbonfiber lamineren. zie filmpje hieronder waar alles weer in elkaar zit. Je kunt nooit genoeg carbonfiber hebben! nouja.. totdat het de ontvangst van je 2.4ghz zender gaat beinvloeden. Het oog wil ook wat!
IMG_2198.JPG


Verbeterde richtingsroer aansturing (servo's verticaal verder uit elkaar waardoor de zwevende hevels meer ruimte krijgen. Kabels lopen niet meer aan tegen de romp en staan wat strakker).

Zet je geluid zachter! Ik ben te lui om twee accu's aan te sluiten, dus ik heb nog steeds die oorverdovende piepjes van de Emcotec.



Door met een klus die ik lang heb uitgesteld. Het inlijmen van de anti rotatie pennen in het stabilo en de vleugels. Wat een rotklus is dat. Je wilt natuurlijk de instelhoeken goed hebben en de vleugels moeten netjes aansluiten op de romp, anders is het geen gezicht natuurlijk.

Eerst het stabilo maar. Twee aluminium buisjes van 11cm. flink opgeruwd en in het stabilo geboord/geduwd. De kern is van piepschuim dus dat gaat prima. Beetje opletten dat alles recht zit natuurlijk. Daarna lekker ruim epoxy in het stabilo laten lopen en de buisjes erin tot er nog 1cm zichtbaar is.
IMG_2200.JPG


Even wachten tot de lijm droog is en passen. Ja dat past. Dat geeft me moed voor de vleugels!
IMG_2201.JPG


In de vleugels kunnen we het met wat kortere buisjes af omdat er triplex verstevigingen achter de eerste wortelrib zitten.
IMG_2202.JPG


Hoppa, lijmen die handel. Als je goed kijkt kun je zien dat ik bij de voorste het gat wat groter heb moeten krijgen om de anti rotatie pen op de juiste plaats te krijgen ten opzichte van de romp (zodat de vleugel netjes aansluit). In de romp zit aan bus waar de antirotatiepen invalt, dus ik kan aan die kant niets corrigeren. De ruimte die over was tussen pen en vleugel heb ik opgevuld door er wat sateprikkers met epoxy in te drukken. Vervolgens die sateprikkers afzagen en bijschuren.
IMG_2203.JPG


Blijkt die pen dus toch wat scheef te zitten en omdat die pen in een bus moet vallen gaat dat niet goed komen. Dan kun je twee dingen doen: De pen eruit boren en opnieuw beginnen (met kans op meer schade aan de vleugel) of de pen bijvijlen. Ik heb voor het laatste gekozen, maar omdat ik wel een flink stukje moet vijlen ga ik de pen eerst opvullen met hardhout. Wel zwaar, maar zo verlies ik in iedergeval geen sterkte in die anti rotatie pen. Nouja, dan moet je opeens hardhout rond 11mm hebben.. Ik heb nog vierkant 14x14mm.. Hoe krijgen we een vierkantje in een rondje? Met een schaaf en een beetje geduld.
IMG_2215.JPG


Dat past.
IMG_2216.JPG


Insmeren met epoxy en doorduwen. Nou een nachtje wachten en dan die pen bijwerken! Als je goed kijkt kun je trouwens de afgezaagde sateprikkers zien zitten op deze foto.
IMG_2217.JPG


De antirotatiepennen in de bovenvleugels zaten wel goed, dus een paar halen met het schuurblok en de bovenvleugels sluiten perfect aan op de middenvleugel! (meer geluk dan wijsheid, maar zit het ook wel eens mee he!)
IMG_2204.JPG


Dan kan ook de neuslijst van de middenvleugel op maat worden geschaafd en geschuurd. Aangezien ik de kist niet helemaal in elkaar kan zetten doen we eerst de ene kant met de ene vleugel..
IMG_2206.JPG


..en dan de andere kant met de andere vleugel.
IMG_2210.JPG


IMG_2211.JPG


Ik heb ook de ruimte tussen de middenvleugel en de vleugels netjes bijgewerkt zodat de vleugels ook strak tegen de middenvleugel aanliggen.
IMG_2212.JPG


Dit is de minst strakke naad, maar nog steeds goed genoeg (zeker als alles straks gefolied is en de kleuren doorlopen).
IMG_2214.JPG


Het lijstje met klusjes wordt langzaam korter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Warom zou jij iets niet kunnen wat bijne iedere F3Ax vlieger wel kan inbouwen
Zelfs fabrikanten schrijven het vaak voor
Bij de weimo raven zitten selfs de rolroer cervo,s hard met elkaar verbonden juist omdat dit veel minder problemen geefd
het is een bewezen vijlige manier
juist al die exstra hevols kunnen een risico gaan vormen
aangezien je model echt mooi word zou het zonde zijn als er iets mis gaat
 
hahha ik heb net je filmpje bekeken, klasse systeem, echt werkt prima,

rest mij enkel de vraag, je maakt je enorm druk om tegen werkende servo's maar als je uitslag geeft naar beide kanten hoor je duidelijk de servo's staan te janken, en dat wil je zo graag voorkomen...

wat betreft de kwiklinks, ga eens bij welke willekeurige f3ax wedstrijd kijken, en vraag eens wie ze gebruikt, en dan waarom niet..ze schieten los, das geen gedachte. das een feit. als je geen ballinks wilt of kunt gebruiken dan kun je zeker voor deze gaan:

Graupner 3547.4 Gabelkopf m. Sicherungsclip,M4,5pcs
 
Back
Top