Pokkebootje deel twee

Zo te zien heb je de wekker gezet om er een flinke werkdag van te maken ;)

:D :D :D nee hoor... Ik word wakker wanneer ik wakker word... Ik heb de tijd aan mezelf en hoef eigenlijk met helemaal niemand rekening te houden, dus...

En dat is niet altijd een zegen:

20231104_084634[1].jpg


Pffff.... Kutwerk!
 
Brutus, wat ik mij afvraag, maakt de brandstofmotor niet te veel toeren voor de schroefas?

:D :D :D


Deze motor heeft reeds minstens 30 a 40 uur met precies zo'n schroefas gedraaid...

Maar volgens de fabrikant van sdie schroef en schroefas (Marx) kon het ding destijds (jaren 70, dus kamzuigermotoren) tot 10 cc en 500 Watt aan, en dan ging dat al gauw met zo ongeveer 10000 toeren denk ik... Dit ding draait er max 2000 (in het filmpje 1500).
 
Laatst bewerkt:
Dank je!

De tussenstand van vandaag:
Dek grotendeels beplankt (nog niet helemaal klaar) en het lastigste deel van de coaming (het ronde stuk voorin) onderling verlijmd, maar nog niet aan het dek bevestigd. Zijdelen liggen nog te drogen.

20231104_150027[1].jpg


20231104_150036[1].jpg

Er begint steeds meer vorm in te komen en hoewel ik dat dek beplanken kutwerk vind, de toenemende "mooiheid" (eigenlijk meer de afnemende lelijkheid) motiveert wel...
 
Hopelijk is er geen lezer, die uit WOKE gedachte je woordkeus ongepast vindt.
Dan vinden ze dat maar... Als iemand in deze tijd en eeuw problemen heeft met die woordkeuze, dan zegt dat meer over die persoon dan over mij.
Ik hoor dat woord door tienjarigen gebruikt worden, en dat zijn dan bepaald geen kids uit een tokkie-gezin.
Dat kun je zeker zeggen, het product is prachtig.
Dank je! Het gaat nu ook vrij hard, en het zou me niks verbazen als ik over een week reeds een min of meer functionerend model heb...

Ik ben nu op het punt waar ik knopen door moet gaan hakken omtrent de inbouw van RC en motormanagement, en daarna plakt de rest vrij vlot in elkaar.tot een varend geheel.
 
De koffiemokken konden al ergens neergezet worden, maar je kunt er nu ook bij gaan zitten om te leuten...

20231104_213323[1].jpg


Al moet ik zeggen dat het op de foto slecht zichtbaar is omdat nog nergens lak of een kleurtje op zit, en wanden en bankjes hetzelfde hout zijn.

Maar ja... ik kan dan ook niet zo heel erg goed fotograferen...

Hoe dan ook, de bankjes, tafeltje en het dak van de kajuit blijven los, onder het linker (stuurboordse) bankje komt de ontvanger te liggen, onder het rechter (bakboordse) bankje de accu, ik moet nog even uitvogelen waar de governor komt te liggen. Vermoedelijk bakboord, bij de accu, in verband met de bedrading.

Onder de deuropening komt een opstapje wat de oversteek van draden tussen bak en stuurboordse bankje moet camoufleren.

Nog genoeg te doen, maar het einde komt toch al wel duidelijk in zicht... Wanneer ben ik eigenlijk begonnen?
 
Hihi, dat was eigenlijk een beetje een rhetorische vraag, want ik kan zelf post 1 ook opzoeken natuurlijk, maar.... Ik was (en ben nog steeds) eigenlijk een beetje het tijdsgevoel kwijt: Als je 10 Oktober gezegd had, had ik je ook geloofd.

Beetje onwerkelijk dat dit allemaal één week werk is geweest...
 
Laatst bewerkt:
En weer vrolijk verder...

De Patricia heeft volgens tekening een deur in het voorschot van de salon, die naar de motorkuip leidt. Voor zover ik kan zien is die deur gewoon een dummy, maar het leek me wel leuk (en mogelijk handig voor wat extra toegang, je weet nooit) om die deur openend te maken.

Ik heb alleen de beschikking over roerscharnieren voor vliegtuigen. Nu moet je dat soort scharnieren in een sleuf in het hout inlaten, en bij Balsahout is dat niet zo'n heel groot probleem, daar heb je tooltjes voor die ik niet heb omdat Balsa nogal zacht is en een gewoon mesje prima werkt...
Maar in triplex is dat toch wel wat lastiger.

Dat heb ik opgelost door het hout plat op een geschikt werkoppervlak te leggen, met een lijstje ernaast wat het gereedschap op de juiste hoogte moet houden.
Dat gereedschap is een Dremel met een 0,8 mm boortje er in.
Met dergelijke dunne boortjes kun je alleen boren, frezen lukt niet, daarvoor is zo'n ding veel te dun.

Om dat op te lossen heb ik eerst een rijtje gaatjes haaks ingeboord, en daarna naar beide kanten ook onder een hoek van 45 graden.
Dat levert inwendig een kris-kras patroon van tunneltjes op en daarna kun je (met wat beleid) opeens WEL voorzichtig frezen.

20231105_104349[1].jpg


Dat truukje heb ik herhaald bij het voorschot, en het resultaat is best aardig gelukt, al zeg ik het zelf...
20231105_105558[1].jpg


En voilá!
20231105_105750[1].jpg


En we kunnen weer verder...
Dus over een uurtje staat de salon denk ik wel op zijn plek...
 
Mooi opgelost Bert! Indertijd bij de tandarts wat afgedankte freesjes gebietst. Kreeg ik een doosje met 5 nieuwe mee. En nog wat oude ook. En hij nam me gelijk mee naar de tandtechnicus 2 deuren verderop. Ook daar wat afgedankt materiaal gescoord. En zo vangt een vliegende kraai altijd wat. Gr. Klaas.
 
Nou... ongeveer 6 uurtjes pielen en prutsen verder...

Alle schotten zijn verlijmd

20231105_134249[1].jpg

De coaming rondom geplaatst en verlijmd:
20231105_144558[1].jpg


Het dak in elkaar gefröbeld:
20231105_155628[1].jpg


En van achter gezien ziet dat er dan zo uit:
20231105_155637[1].jpg


Bankjes en tafeltje staan (en blijven) los, kabinedak ook uiteraard anders kun je nergens meer bij.
20231105_155651[1].jpg


Structureel is dit het.
Afwerklijstjes moeten nog her en der, uiteraard moet alles nog in de poriënvuller en Glitsa (hij blijft volledig "houtkleur", denk ik, want dat vinnik nu eenmaal mooi), het luikje boven de roerkoning moet nog, plus wat kleinigheidjes in detaillering (her en der een trapje of voetsteuntje, de stuurstand moet er nog in, dat soort werk.
Denk dat ik morgen al wel aan de lak toe kom.

En dan... Dan moet de electronica er in. We liggen in ieder geval goed op schema...
 
Het lijkt wel of die vliegtuigscharnieren je vleugels geven Bert! Schiet lekker op zo. En waar komen je bunkers en de "dagtank"? Gr. Klaas.
 
Het lijkt wel of die vliegtuigscharnieren je vleugels geven Bert!
Zou het zo wezen? :D

En waar komen je bunkers en de "dagtank"?
De brandstoftank wordt een klein dingetje uit messing, ongeveer 15 ml (zou voldoende moeten zijn voor minimaal 30 minuten, vermoedelijk eerder 45) wat gewoon aan de SB coaming komt te hangen.
Je praat dan over een Messing buisje van 17 x 75 mm ongeveer.
Dat doe ik om de invloed van het brandstofniveau zo klein mogelijk te houden, en 30 minuten is al best een leuk tijdje.
Mischien zet ik ook wel een tankje aan BB, met een vereffeningsleiding er tussen... Weet ik nog niet...
 
Een van de lastiger klusjes tijdens de bouw: het aanbrengen van de dekrand.

Het lastige daar aan is dat ik maar twee handen heb en er eigenlijk een stuk of 6 nodig heb om tegelijk de lijst vast te houden, de romp vast te houden en de elastieken aan te brengen.
De lijm die ik gebruik (Ruderer L530) is namelijk vrij snel drogend, je hebt maar iets van 2 a 3 minuten om die lijst op zijn plek te duwen. en die natte lijm wil je niet op de verkeerde plekken op de romp knoeien want dat geeft lelijke vlekken.

Maar de eerste lijst zit er op:

20231105_211420[1].jpg
 
Vandaag maar eens wat anders gedaan:

Zoals Klaas al opmerkte, er moet ook ergens iets van bunkers/dagtank komen... Nou ja, dat wordt dus gewoon een heel klein tankje, en aangezien het oog ook wat wil, uit Messing en zilversoldeer gemaakt. Met mijn soldeerkunsten meer zilver dan messing (duur tankje) maar toch niet geheel onaardig volgens mij.

Eerst twee gaten in een stukje 17 mm buis geboord, zodat er geen druk opgebouwd wordt tijdens het solderen van het tweede deksel.
De deksels zijn gewoon platte stukjes messing, vierkant geknipt, kops aangesoldeerd en daarna langs de rand afgeknipt.
Een 3 mm pijpje in het ene gat om de machine te voeden, een kort stukje 10 mm pijp op het andere gat, die als hals dient.
20231106_094405[1].jpg


Na het solderen een half uurtje liggen trillen in de ultrasoon, met warm water, een dopje Dasty en een theelepel Citric Acid.
20231106_103303[1].jpg


Werd redelijk mooi schoon, laatste beetje gedaan met wat Brasso. Schoner werd ie niet.
20231106_104704[1].jpg


En ongeveer op deze plek moet hij in de boot komen:
20231106_104721[1].jpg

Omdat ie best wel in het zicht zit, heb ik toch maar een beetje mijn best gedaan :D

De inhoud is overigens ongeveer 16 ml, en als het goed is moet dat ruim meer dan een half uur varen zijn.
Tenminste, als ik het draadje over pokkebootje I nog eens nalees, zie ik getallen staan in de orde van grootte van 20 ml/u

De uitlaat ga ik op vergelijkbare manier maken.
 
Back
Top