poncelet 445 eerste kleine update

hallo iedereen,

nu dat mijn zeilboot de learke 65 zo goed als af is op laten we zeggen de fine tuning na.
is het nu tijd voor mijn volgende de boot.
sommige weten meschien dat ik hier voor al ben begonnen met een andere speedboot. maar toen kreeg ik last waar velen last van hebben ik heb mijn oog op een andere boot laten vallen. en omdat ik geen zin meer heb om die andere af te maken en ik hem alleen maar aan het afravelen was. heb ik die maar even op de plank weer gezet tot dat de zin terug komt. want ik wil hem wel graag afmaken omdat het mijn eerste zelf ontworpen boot is waar ik een gevoel van heb dat die mooi gaat varen:D
maarja soms lopen de dingen anders dan dat je gepland hebt.

dus nu gaan we lekker vrolijk verder bouwen aan de poncelet 445.
ik heb de tekening via een club genoot van mij gekregen die hem uit een frans modelbouw tijd schrift heeft. en hij was ook zo aardig om hem gelijk voor mij ook nog uit te vergoten. hij wordt ongeveer 60 cm lang en als ik het goed heb schaal 1:10 van het origineel. omdat de tekening uit een modelbouw tijd schrift komt zat er ook gelijk een bouw verslag bij ik mooi even kon spieken hoe die bouwer het deed, helaas was het frans dus bleef het bij plaatjes kijken. maar met mijn eigen ervaring die en het kijken naar de plaatjes moet het denk ik wel tot een mooi model leiden.

en nu genoeg gelult tijd om wat tegaan doen;)

poncelet445.jpg

hier is de romp geschildert maar bij mij komt die gewoon helemaal in de blanke lak te staan. want ik vind het zonde omdat mooi mahonie fineer te schilderen.

miketelefoon2011-11-24332.jpg

het franse bouw verslag.

miketelefoon2011-11-24333.jpg

miketelefoon2011-11-24329.jpg

miketelefoon2011-11-24328.jpg

miketelefoon2011-11-24331.jpg

zo eindelijk de sjablonen af kunnen we eindelijk aan de slag met hout.

miketelefoon2011-11-24305.jpg

miketelefoon2011-11-24304.jpg

miketelefoon2011-11-24303.jpg

miketelefoon2011-11-24308.jpg

ik heb op de bouw plank laten geschroeft.
daar tussen kan ik dan zo de plankjes schuiven die tegen de spanten heb aan geschroefd en staat alles heel makkelijk gelijk in lijn. in de plankjes die aan de spanten zijn zo breed dat ik alles zo tegen elkaar aan kan schuiven. en er dus ook geen spelling is de spanten en je zo een hele stevige bouw vorm krijgt.
en dat bij bijvoorbeeld het schuren geen spanten breken wat al wel was gebeurt bij mijn ander boot.
miketelefoon2011-11-24314.jpg

ta daa en toen stond alles op de bouw plank.

miketelefoon2011-11-24310.jpg

miketelefoon2011-11-24315.jpg

miketelefoon2011-11-24324.jpg

en na dat ik de spanten had afgeschuind met de schuurmachine alles maar even controleren of ik niet teveel had weg gehaald. zie er goed uit toch:D

miketelefoon2011-11-24325.jpg

en deze ook:D

miketelefoon2011-11-24323.jpg

en deze niet:rolleyes:
nog 2 spanten het zelfde verhaal maar gelukkig heb ik het makkelijk kunnen oplossen door balsa stroken er op te lijmen en toen was het weer zo verholpen:D

miketelefoon2011-11-24334.jpg

miketelefoon2011-11-28007.jpg

en toen was het tijd voor de kiel.

miketelefoon2011-11-28008.jpg

miketelefoon1-12-2011006.jpg

de kiel en net zo als mijn na de hele boor maak ik die van fineer.
dus ben ik maar even naar de berging gegaan en een zooi fineer op gehaald.
zo dit lijkt me wel voldoende.

miketelefoon2011-11-28009.jpg

de kiel bestaat uit 14 lagen 0,51mm fineer en wordt 20mm breed.
welke hout soort het is weet ik niet precies maar het is een soort vuren.
die ik een mooi kleur vond hebben en die ook voldoende hard is.
geloof mij hard is de kiel:D

Laatst bewerkt:
eerste kleine update

omdat ik gisteren niet genoeg tijd had om alles teposten wat ik wou.
volgt hier een kleine update.

miketelefoon2011-11-28010.jpg

miketelefoon2011-11-28011.jpg

dit is dan de buiten kiel die op de binnen kiel wordt gelijmt.
ik doe de 2 bij in een keer omdat dat makkelijk is. om die om de goede plek tekrijgen heb ik een balsa lat in de mal gemaakt waar plakband om heen zit. want anders lijm je de kiel vast er aan wat niet de bedoeling was. ik heb eerste de stroken aan elkaar gelijmt. en dat ook van de binnen kiel en vervolgens in de mal gedaan en geklemt met balsa blokjes met elastiek er om heen. en klemmen en ze zatten ook nog vast gespeld nou dat zit wel goed:D

miketelefoon1-12-2011001.jpg

miketelefoon1-12-2011002.jpg

en hier is die net uit de bouwvorm je ziet de lijm resten nog wel zitten.
die moeten we nog even weg halen met een beitel, schuurpapier en veil.

miketelefoon1-12-2011005.jpg

en nu is die helemaal schoon en grof op maat gezaagd ik vind hem erg
mooi geworden:p

miketelefoon1-12-2011009.jpg

miketelefoon1-12-2011008.jpg

dit is dan weer wat minder dat moeten we nog even kijken hoe we dat bij gaan werken:rolleyes:

miketelefoon1-12-2011003.jpg

en een afdruk van de klem maar gelukkig zit die aan de binnen kant. en zie je er toch niks van dat schilt. voor de rest is die goed

miketelefoon1-12-2011006.jpg

helemaal links op de foto zie je een bos vuren latjes van 2,1mm bij 5 mm.
die ik even snel op de zaag tafel heb gezaagd en vervolgens door de schaafbank heb heen gehaald. en toeb had ik voor weinig geld mooi latjes.
die ik de volgende keer op de bouwvorm ga lijmen.
maar dat wordt dan woensdag wanneer ik weer op de club ben.

Hallo Mike,

Een mooi project heb je daar!

Ga je de spanten er na het aanbrengen van de huid weer uit halen?
Anders wordt de boel véél te zwaar en houdt je geen drijfvermogen over voor de batterij en de electronica...

Groeten, Jan.

Afdruk van een klem kun je (voor een groot deel) weghalen met een natte theedoek,strijkijzer erop zetten, komen de "vezels" weer omhoog! Probeer maar eens op een afvalstuk!

Laatst bewerkt:
dank u voor de possietiefe reactie's

lnp goei tip zal het zeker gaan proberen hoop dat het werkt.

en pompebled tuurlijk komen die spanten er niet in. sterker nog hij wordt helemaal spant loos.
ik bouw de romp er op en dan haal ik de spanten van de bouwplak los.
breek ik de spanten er uit. want de achter 3 spanten zijn niet zelf losent.
dus de middeste spant daar lijm ik de horizon taal lopen laten niet vast.
dus dan kan ik straks die zo er uit tillen. ver volgens breek ik de achter spanten er uit. en de voorste spanten zijn wel zelf lossent dus til ik die uit de romp. en dan heb ik een mooi ruime licht romp om een accu en alle besturing in tebouwen. dus maak je daar maar geen zorgen over;)

Laatst bewerkt:
update 3

hier weer een nieuwe update.
heb nu de laten vast gelijmt op de spanten.
en heb ze tijdelijk vast gespijker want de spijkers gaan er na de tijd weer uit.
na alleen nog de kiel afschuinen en een stuk plastik over de bouw vorm.
en ik kan eindelijk beginnen met de bouwform:D

miketelefoon31-1-2012015.jpg

zo alles gedaan geintje dit is de helft pas:rolleyes:

miketelefoon31-1-2012017-kopie.jpg

zo de eerste helft is gedaan.

miketelefoon31-1-2012018.jpg

en toen ook de tweede helft nu alleen even nog de spijkers er uit halen.

miketelefoon31-1-2012019.jpg

miketelefoon31-1-2012020.jpg

Erg mooi model!! Ik hoop dat je deze wel afbouwt... kunnen we 'ns gaan varen op 't Rutbeek! Ik ben zelf in het bezit van een leuke roundnose... Even terugkomend op jouw Poncelet... Ga je de spanten als de huid erop zit wegbreken of wegfrezen?

is goed doen we zeker:D
maar ik heb een beetje het zelfde probleem als wat veel mede bouwers ook hebben. ik ben met veel tegelijk bezig en ik ben de laaste tijd ook heel druk met een andere boot geweest namen lijk de voetbal boot:

miketelefoon17-01-2012006.jpg

miketelefoon17-01-2012007.jpg

miketelefoon17-01-2012012.jpg

miketelefoon17-01-2012047.jpg

miketelefoon17-01-2012050.jpg

het complete bouwer verslag met een paar filmpjes staat hier:
Kottenpark Modelbouwclub

maar dat die nu bijna af is eigenlijk alleen nog een paar lagen verf spuiten en
elektronica er in en nog een paar kleine dingen doen.
kan ik me weer en ben vanmiddag weer op de club.
en wanneer die af is kan ik me helemaal op de poncelet concentreren.
maar eigenlijk bouw ik een beetje tegelijk tijd en bijde en vanmiddag ben ik weer op de club.
dus misschien zit er wel weer een update voor morgen in.

als ik het goed heb zijn de laatste 3 spanten niet zelf lossend maar de rest wel.
dus als ik die eruit breek kan ik de rest er zo uit halen.
om het het er uitbreken straks wat makkelijker te maken lijm ik ze vast.
en spijker ze niet vast want anders krijg ik ze er nooit uit.
maar waarschijnlijke is het een beetje van bij de breken en frezen we zullen zien.

ik vandaag de eerste laag van de huid aan te kunnen brengen.

Ik vind de Poncelet een juweeltje (die voetbalboot, ach... :-)). Ik heb zelf ook 'ns op gelijke wijze een klassiek scherp jacht gebouwd en weet nog dat ik flink wat uurtjes heb uitgetrokken om de spanten gedeeltelijk weg te frezen. Gedeeltelijk, om zeker te zijn dat de vorm van de romp behouden blijft. Anders is het zo zonde hè? Heb je je oog al laten vallen op een geschikte buitenboord motor?

dankje wel nu de voetbal boot is bijna af en dan kan ik weer vollop gaan voor de poncelet. maar wat voor buitenboord ik ga doen weet ik nog niet.

want ik vind ze nog al duur zeker die van graupner die vallen gelijk af.
Graupner Drive/propulsion sets for boat models

toen ben ik verder gaan zoeken toen kwam ik hier op uit:
Motors, OutBoards & OutDrives | Rc Boats by OffshoreElectrics

en dan deze:
AquaCraft EP1 OutBoard Motor, OutBoards & OutDrives | Rc Boats by OffshoreElectrics

of deze:
ProBoat OutBoard Leg, OutBoards & OutDrives | Rc Boats by OffshoreElectrics

maar al zijn deze 2 goedkoper dan de graupner het blijft duur.

ik ben modelbouwer en geen modelkoper dus eigenlijk wou ik hem gewoon zelf maken. ik doe nu ook een metaal opleiding dus opschool willen ze me vast wel helpen. en op de club het we ook 3 metaal draaibanken en er komt nog 1 bij.
plus we willen ook nog een freesbank aanschaven misschien dus daar zit het ook wel goed.

dus wat houd me tegen kan ik ook eindelijk met al die mooie nieuwe machine's gaan spelen.

maar dan het dilema hoe ga ik die die maken?

ik heb gezien dat ze een deel van de hoek maken met een fles as en in hoek geslepen tandwielen.

volgens mij doet graupner de hele hoek (bocht) met een flex as.

en bij de eerste link van die buitenboord motor, hebben ze net als bij een echt gewoon een recht as na beneden gaan. en dan een haaks hoek maken met tank willen.

maar ik ga denk ik voor met flex as en in hoek geslepen tandwielen.
omdat met alleen een flex as de radius die het as moet maken te moet worden. en ik dus een te grootte buitenboord motor krijg die uit verhouding is met de boot.

alleen de met een flex as is makkelijker, maar ik denk dat met tandwielen het ook nog wel te doen is.
en als het echt niet lukt dan maar een gekochte of een old school schroef as.

hoop dat zelf maken lukt omdat het leukst is en ook het best voor de portemonee laten we zeggen.

we zullen zien hoe het afloopt:D

Hallo Mike,

De Graupner link is naar een Voith- Scheider aandrijving, dat wordt moeilijk monteren in/aan een speedboot.

De Proboat is momenteel de enige, die überhaupt verkrijgbaar is, da andere modellen zijn allemaal uit productie...

Groeten, Jan.

Zelf maken is idd het leukste en persoonlijk denk ik dat het wel moet lukken met een leuke 28mm inrunner en 2,5mm flex-as (H&M):

full

Wat ik me alleen afvraag is of de prop bij een outboard geheel of half in het water steekt. Dit is namelijk weer bepalend voor het kV (touren per Volt) dat je nodig hebt bij de keuze van de inrunner.

Laatst bewerkt door een moderator:
je ontwerp klopt ook ongeveer wat ik in me hoofd had.
maar ik denk dat ik de schroef geheel in het water laat gaan.
want wat is nou het voordeel van half in het water?

je hebt dan alleen een grote schroef wat ik denk wat wel weer mooi is.
en volgens mijn moet die ook meer toeren maken de schroef wat weer meer wrijving geeft. wat een flex as al veel heeft. klopt dit wat ik zeg?

maar het punt is als je de hele over brengen met een flex as doet.
ben ik bang dat de radius te groot wordt en je buiten boord te groot wordt.
in verhouding met de boot.

maar dat kan ik wel even gaan proberen en ik heb nog een zelfde gemaakt flex as liggen op de club. nou ja die heb ik niet gemaakt maar de instructeur laten we zeggen. en die wou ik daar voor gaan gebruiken dus echt en 100 procent zelf gemaakte wordt het. en ik wou de schroef ook zelf maken.

ik wou wel met bussen gaan werken in de koker op de vrijving te verminderen.
maar ik zal nog even een tekening maken van hoe ik het wil gaan doen

en heb vandaag helaas alleen die kiel kunnen afschuinen.
hoop aankomende woe eindelijk de eerste definitiefe laten te kunnen leggen.

maar pompebled wat bedoel je met De Graupner Voith- Scheider aandrijving?
bedoel je de buitenboord van hun volgens mij is dat gewoon er aan schroeven en klaar. maar ik sta wel in voor een uitdaging.

De Proboat is momenteel de enige jammer dat de rest allemaal uit productie is.
kon trouwens ook weinig vinden op ebay eigen lijk helemaal niks.

maar die van proboat zijn volgens mij ook wat te groot voor voor mijn boot.

en graupner zijn wel kleiner maar duur ga denk ik toch voor zelf bouwen.

of je moet met een goed altenatief komen:)

Door de motor iets minder rechtop te zetten, maar meer schuin kun je al ruimte winnen. Propellors zelf maken, zou ik niet aan beginnen. Een semi-submerged prop (oftewel hydro-prop) is effectiever bij hogere snelheden als een onderwater (submerged) prop. En, inderdaad, een hydroprop zal groter uitvallen, dus het moet wel passen. Daarnaast heeft de hydro-prop meer toeren nodig. Echter, slijtage of weerstand op de flex-as is sowieso minimaal, dus daar gaan beide props geen merkbaar verschil maken.

Het kan denk ik geen kwaad om strut en flex-as (2,5mm zou mijn voorkeur hebben) als uitgangspunt te nemen voor de ontwikkeling van de outboard-module. H&M heeft goed spul, duurzaam en sterk. [Hydro & Marine --> Flexanlage I voldoet denk ik prima]

oke is goed ik dacht er zelf aan om ook een omloop motor tenemen want die zijn ook minder hoog en wat breder wat ook weer gunstiger uit komt.
en meschien moet ik eens kijken naar zo'n gekocht flexas. maar ik wou echt wel met bussen gaan werken. al worden het er dan maar wat meer dan in een recht as. alle beetjes minder wrijving is wat.

maar wij hebben op de club wel redelijk wat ervaring met zelf schroeven maken. en hebben daar ook hulp stukken voor zoals eentje om de schroef vrij nou keurig te kunnen buigen.

maar heb hier even het ontwerp zoals ik hem nu in het hoofd heb:

miketelefoon5-2-2012015.jpg

en nog een kleine update van het afschuinen van die kiel:

miketelefoon5-2-2012002.jpg

zoals je kunt zien is die kiel nog niet helemaal perfect. maar we komen er wel is ook wel een gepriegel hoor maar volgens mijn ziet hij er nu ook schever uit door de manier hoe ik de foto heb gemaakt.

ik moet zeggen je hebt wel gelijk over die link ze hebben echt hele mooie dingen, regelaars die zelfs in duitsland worden gemaakt wou. maar helaas hangt er wel een prijs kaart je aan.
wat een mooie buitenboord motor dit: Hydro & Marine
he shit geen die directe link. moet je maar eens kijken bij nieuwe dingen en dan een thundertiger.
maar ik ga weer verder kijken bedankt voor de link:D

Back