Poor Mans Vario

Zoek de verschillen

In het kader van "zoek de verschillen" heeft Eric vanavond zijn "gedebugde" Poor Mans Vario opgehaald. Dit bevestigde mijn vermoeden dat het solderen van de verbindingen het lastigste stukje is, want er was een verbinding ter plaatse van de LM386 vergeten.
P1100925.jpg

Dus nog meer koffie drinken of even iemand anders laten controleren of alle spoortjes volgens schema zijn gesoldeerd.

Inderdaad, ik kom net bij Hans vandaan. De bouwbeschrijving klopt dus perfect. Ik was iets minder perfect bezig, en zag mijn eigen fout niet meer.
Misschien had ik meer koffie moeten drinken........

Hans, bedankt voor je snelle service.
Ik hoop veel plezier te hebben van je werk.

Eric.

Ik heb een nieuw setje binnen gekregen en nu werkt de vario ,nog inbouwen en dan eens gaan testen.
Groeten Freddy

Heb de vario gisteren zondag gaan testen werkt prachtig.
Hans bedankt voor de hulp met de arduino.
Freddy,

Alternatief is dat je je opgeeft voor een bouwpakketje (gepland voor augustus) met alle onderdelen, of desnoods een short-kit voor alleen de ontvanger + zendmodule.

Hallo Henk,

Bij deze geef ik mij op :oops:
(Ik heb gewoon de tijd niet gevonden om er zelf achteraan te lopen en zie 1001 verschillende dingen op Ebay)
Is het evt. mogelijk om 2 verschillende ontvanger frequenties bij jou te bestellen (315 & 433).
Ja ja, 315Mhz is illegaal etc etc.

Gr.
Paul

Hallo Henk,

Is het evt. mogelijk om 2 verschillende ontvanger frequenties bij jou te bestellen (315 & 433).
Ja ja, 315Mhz is illegaal etc etc.

Gr.
Paul
Hallo Paul,
Ja, dat gaat wel lukken. Als het goed gaat krijg ik binnenkort enkele 315 MHz setjes binnen, want ik verwachtte dat er wel eens twee verschillende mensen op één veld zouden willen vliegen met allebei een Poor Mans Vario in de zwever. Ik wil dat zelf ook nog even uitproberen.

gr,
Hans

Hoi Henk,

Da's mooi.
Verwacht jij eigenlijk dat de hoogte aangifte ook nog wordt verbeterd? (buiten de logica van piepjes heb ik er niet zo'n beeld bij van hoe het werkt/voelt in de praktijk namelijk).

Gr.
Paul

Hoi Henk,

Da's mooi.
Verwacht jij eigenlijk dat de hoogte aangifte ook nog wordt verbeterd? (buiten de logica van piepjes heb ik er niet zo'n beeld bij van hoe het werkt/voelt in de praktijk namelijk).

Gr.
Paul

Hoi Dirk ;)

Met de RF moduletjes kun je geen spraak versturen. Heb ik wel eens geprobeerd, maar dat wordt volkomen onverstaanbaar. De verbetering bestaat er dus uit dat onder de 100 meter er nu een mogelijkheid is om de hoogte ook in hele meters door te laten piepen. Da's op verzoek van de DLG-ers om hun werphoogte nauwkeurig te kunnen meten.

vr gr,
Hans

Hoi Hans

OK, voor mij is de hoogte onder de 50 meter niet zo belangrijk.
Eerder tussen de 50 en 100 meter, en dan zo ongeveer weer 175 meter en hoger.
Rond de 100 meter bepaal ik 'of ik die ene bel nog even iets verderop kan zoeken' komen we in de buurt van de 50 meter wil ik weer een beetje in de buurt zijn (ons veld ligt zo'n 10 meter boven het maaiveld op een heuvel).
Natuurlijk heb ik ook nog steeds ogen in mijn hoofd maar ik ben ondertussen verwend met zo'n Duits mokkeltje die me zachtjes influistert hoe hoog ik zit, hoeveel accu ik heb verbruikt etc. etc.. :mrgreen:

Gr.
Paul

Mijn favoriete soldeerpen is helaas niet meer onder ons dus met een iets grotere bout moeten solderen.
Op wat verschroeide vingertoppen na is 1-tje is al klaar en werkende! :cool:

Best grappig :-)

Nu nog een huisje vinden voor de elektronica.
Ik dacht dat ik iets moois had maar dat blijkt net te klein te zijn.

Zeg Hans, als je dat koptelefooncontactdingus niet wilt gebruiken, moet/kan je dan die condensator gelijk doorsolderen?

Gefeliciteerd! Weer een PMV eigenaar er bij :D

Zeg Hans, als je dat koptelefooncontactdingus niet wilt gebruiken, moet/kan je dan die condensator gelijk doorsolderen?
Ja, je kunt ook alleen de speaker gebruiken, maar dan moet je later even een verbinding maken tussen Q9 en Q8. de speaker staat dan altijd aan.

Nog wat: Soms zijn de pootjes van de koptelefoon connector net iets te dik voor de gaatjes in de print. Je kunt ze dan of met een tang even iets smaller knijpen of je zet hem met zijn pootjes op de gaatjes ipv in de gaatjes en soldeert hem dan vast. Hij staat dan 3mm boven de print maar dat werkt net zo goed.

Merci!

Nog wat: Soms zijn de pootjes van de koptelefoon connector net iets te dik voor de gaatjes in de print. Je kunt ze dan of met een tang even iets smaller knijpen of je zet hem met zijn pootjes op de gaatjes ipv in de gaatjes en soldeert hem dan vast. Hij staat dan 3mm boven de print maar dat werkt net zo goed.

Klopt, of je hebt het even niet door en 1 pootje wil niet mee en breekt dan af ergens van binnenin die oordopconnector :mad:
Dan moet je dus aan Hans vragen of het ook werkt met enkel het speakertje ;)

Nu even aan het werk aan #2
:banana:

Back