potmeter

ronaldoj zei:
ik ben iets voor je tegen gekomen(hoop ik) ik ben zelf op zoek naar een oplossing voor een roterende koepel op een marine schip
voor mij werkt het.
Dit werkt niet voor een boegschoef, omdat er geen "terugmelding" is over de stand van de boegschroef.
Op moment dat de knuppel weer neutraal staat staat, hoeft het niet zo te zijn dat de boegschroef dat ook staat.
Jou kanon is optisch waar te nemen, de stand van de boegschroef niet.
Eigenlijk is dit niets meer of minder dan een vertragingsmotor die rechtstreeks aan de ontvanger wordt gehangen.

@Huib
Er bestaan wel zo iets als "stuur-volg systemen" waar je 360 graden mee zou kunnen maken, maar ook daar bij zou ik niet weten hoe je continue rond zou kunnen draaien.
Ik denk als er zou iets zou zijn (of te maken) dat er markt voor zou zijn.
Denk maar eens aan al die modelschepen die uitgerust zijn met schottels.
Deze hebben eigenlijk het zelfde probleem.

Nog 1x.
Op een normale boot is is fly-by-wire, maw er zit tussen de stuurmotor en de besturing electra draadjes.
Opzich is zo iets heel makkelijk te maken met een servomotor (LET OP - dit is GEEN servo zoals wij gebruiken) en een potmeter.
Helaas moeten wij een bepaalde afstand overbruggen en hebben geen zin om een draad tussen de boot/vliegtuig oid te spannen.
We maken dus gebruik van zendapparatuur en dan is opeens de communicatie tussen zender en ontvanger heel anders.
Normale zender en ontvangers maken gebruik van pulsjes en die zijn NIET geschikt om een servo 360 graden in positie te brengen en te houden.
Nog minder geschikt zijn de pulsjes om van 360 naar 0 graden te gaan zonder eerst terug te draaien van 360 naar 0 graden.
Zowel de zender als de ontvanger begrijpen niets van de signalen als je door de 360 graden gaat, de servo zal ophol slaan en of links of rechts om draaien om de positie van het zendsignaal weer te willen vinden.
Uitbreiding van de zender / ontvanger met een extra signaal waarbij dit wel mogelijk is wat de OP wil kan niet.

BigBoat heeft het dacht ik al behoorlijk duidelijk uitgelegd maar wat jij wilt Huib is met de "normale"apparatuur die wij tot onze beschikking hebben NIET mogelijk. Je zit met de limiet van de pulsjes die uitgezonden worden. Die pulsjes zijn tussen de 1msec en 2msec breed. 1msec is vol de ene kant op en 2msec is voluit de andere klant op. Natuurlijk zijn alle tussen liggende tijden, en servo standen, ook mogelijk.
Huib, wat voor jouw nodig is , is een code die een stuk elektronica in de boot vertelt de boegschroef te verdraaien naar positie X. Hiervoor zou je bijvoorbeeld een schakelmodule kunnen gebruiken. Als je dan elke uitgang (bijvoorbeeld 8 ) als bitjes ziet kan je de boegschroef 256 posities laten innemen. Dat zijn dus 256 stapjes van 1,4 graden, maakt samen 360 graden. Om dit te realiseren komt er wel het één en ander bij kijken en het werkt vrij langzaam maar het kan wel.
Het grootste probleem zal de knop op de zender zijn die de juiste codering doorgeeft naar de schakel module in de zender. Daar zal zelf iets voor bedacht en gemaakt moeten worden.

De knop van de zender naar de boot is niet zo'n probleem, maar de terugkoppeling van de boot naar de zender wel.......die bestaat nl niet omdat er in de boot geen zender zit.
A - zender zend gewenste stand uit.
B - ontvanger laat servo naar juiste stand draaien
C - servo geeft stand door naar zender in boot.
D - ontvanger in zender geeft stand weer.
Aangezien de zender in de boot (C) en de ontvanger (D) in de zender ontbreekt, zal het nooit kunnen werken.

Nee BigBoat dat is niet nodig! :wink:
Je kan een 8 bits binaire code via een 8 kanaals multiswitch naar de ontvanger sturen. Die code kan je dan "vertalen" in een positie van de boegschroef. Met 8 bits kan je maar 256 stapjes maken. Een cirkel is 360 graden dus is elk stapje ietsje meer dan 1,4 graden. Wanneer je de code voor "10" naar de ontvanger stuurt zal de boegschroef naar het 10de stapje draaien dus ongeveer 14 graden. Je hebt dus op de boegschroeft ook een codeschijf nodig die de stand van de schroef vergelijkt met de binnenkomende code. Wijkt die af dan zal de schroef verdraaien tot hij in de juiste positie staat.
Er is dus wel een stukje extra elektronica in de boot nodig maar met een PIC zal dat volgens mij niet al te moeilijk te realiseren zijn. Je moet natuurlijk wel iets maken dat de 1,4 graden stapjes vertaald in een 8 bits code voor de multiswitch. Zo'n zelfde code schrijf heb je nodig om de stand van de boegschroef om te zetten naar een 8 bits code.
Is dus wel mogelijk maar niet eenvoudig. Ook is er geen terugkoppeling naar de zender nodig want de boegschroef is de "slave" van de knop op de zender.

ALs je ervan uitgaat dat het signaal van de zender altijd overeen komt met waar de servo staat dan zou het kunnen.
Toch gebruiken wij altijd een terug melding voor alle stuurkleppen omdat je er niet blind vanuit mag gaan dat je klep in een bepaalde positie staat.
Klep kan vastlopen, klep kan verlopen, klep kan stuk zijn enz. (ik noem even een klep als voorbeeld)
Dus een eenrichting sturing is geen garantie dat de positie van het aangestuurde overeen komet met het stuursignaal.

BigBoat zei:
ALs je ervan uitgaat dat het signaal van de zender altijd overeen komt met waar de servo staat dan zou het kunnen.
Toch gebruiken wij altijd een terug melding voor alle stuurkleppen omdat je er niet blind vanuit mag gaan dat je klep in een bepaalde positie staat.
Klep kan vastlopen, klep kan verlopen, klep kan stuk zijn enz. (ik noem even een klep als voorbeeld)
Dus een eenrichting sturing is geen garantie dat de positie van het aangestuurde overeen komet met het stuursignaal.
Daar heb je helemaal gelijk in maar wij modelcoureurs, vliegers en stuurmannen (of vrouwen) gebruiken niet anders! :roll:
We duwen de stuurknuppel een stukje naar voren en gaan er gewoon van uit dat de servo evenveel zal verdraaien. Een servo kan ook vastlopen, een kwiklink kan los gaan en ga zo maar even door. Die terugkoppeling is dus totaal niet gebruikelijk in de modelbesturing, en ik denk ook niet nodig. De enige terugkoppeling is datgene wat wij als bestuurder zien dat ons model doet, onze ogen dus. :)

Maar dat is nu juist wat de OP wilt, dat zijn potmeterstand correspondeerd met de stand van de boegschroef.
Zonder terug koppeling is dat godsonmogelijk.
Tevens wil hij door de nul cq 360 graden heen draaien zonder dat de servo terug loopt en ook dat is onmogelijk met de normale systemen.
Wij zijn het wel met elkaar eens, het bestaat niet en kan niet met de normale apparatuur.

Nee BigBoat, die terug koppeling naar de zender is NIET nodig. Lees mijn vorige reactie eens goed door! :wink:
Onze apparatuur werkt al zodanig, de servo neemt een stand in die overeenkomt met de stand van de stuurknuppel en dat volledig ZONDER terugkoppeling naar de zender!
Dat is op de manier die ik omschrijf OOK mogelijk. Je stuurt een binair getal via een truc naar de ontvanger daar wordt dat getal via een soortgelijke truc teruggewonnen uit het zendersignaal.
De stand van de boegschroef wordt met een codeschijf ook in een binair getal omgezet en dan vergeleken met het getal van de zender. Als het niet overeenkomt dan moet de bijbehorende logica uitrekenen welke kant de schroeg moet opdraaien om het getal weer gelijk te krijgen. Hier is geen servo voor nodig, althans geen modelbouw servo. Hier zal een "servo" voor gemaakt moeten worden. Een motortje dat via een tandwiel vertaging de boegschroef helemaal rond kan draaien met geen potmeter maar die codeschijf als terugkoppeling. Let op dat is enkel een terugkoppeling in de boot, geen terugkoppeling naar de zender.
Op zich een simpel stukje software in een PIC zou dat moeten kunnen doen. Het lastigste zijn de code schijven die in de zender en bij de boegschroef nodig zijn. Die schijven zijn te koop (encoders) maar die zijn erg lastig te gebruiken voor dit soort toepassingen. Wanneer met minder stapjes (dus grotere) genoegen genomen kan worden hoef je minder bitjes te gebruiken. De schijf wordt dan eenvoudiger en minder kritisch om te maken en ook gebruiken.
Bij 8 bits zijn 256 stapjes mogelijk (1,4 graden per stapje). Bij 7 bits zijn dit nog maar 128 stapjes (2,8 graden per stapje). 6 bits geeft 64 stapjes (5,6 graden per stapje), enzovoorts.

Deze zgn encoders vind je ook op bv portaalkranen.
Ze meten de hoogte van bv de poliep tot op 1 a 2 cm nauwkeurig, afhankelijk van het gebruikte type.
PLC aan de ene kant en de encoder aan de andere kant, niets bijzonders.
Je hoeft trouwens de moeite niet te nemen om er zelf software voor te schrijven, deze de/encoder IC's zijn zo te koop en niet eens zo duur.(dacht zelfs dat Conrad een setje had ?)
Nadeel, of de uitdaging, zal eerder zijn om het geschikt te maken voor de modelbouw.

Hallo allen

Ik heb 2 bedrijven gesproken die wel interesse hebben om dit uit te zoeken. Het is al een bestaand systeem, alleen dat het zo compact gemaakt moet worden is voor hun een uitdaging. Want dat is niet zo 123 gedaan wat ik wil. Ze zeggen dat alles is op te lossen. Ik hou jullie op de hooge van dit project.

Op zich niet zo heel erg moeilijk om te maken ..... het enige wat "lastig" is dat je eigenlijk moeilijker dan nodig moet doen om afregel-mogelijkheden in te brengen ....

de zender-potmeter moet zo "bijgesteld" kunnen worden dat de neutraalstand op de juiste plek zit, dat er over het volle bereik "geregeld" wordt ... en dat er (liefst) een lineare output is .....

de servo moet ook zo (ongeveer) bijgeregeld kunnen worden ..... en van enige inteligentie voorzien worden .... in iedergeval een "de-kortste-weg-logica" en een vorm van failsave/storingsonderdrukking ....

Het enige nadeel zal zijn dat als je een andere zender/ontvanger combinatie neemt de boel weer volledig ingeregeld moet worden, hoewel daar natuurlijk ook wel een "inteligente" oplossing voor te vinden is ....

Het is te maken met gebruik van (omgebouwde/aangepaste) standaard RC componenten ...

Het *gelazer* begint al in je zender aangezien je niet de volledige potmeterwaarde van de zender wordt gebruikt.
De pulsjes worden gevormd over bv maar 75% van de potmeterwaarde exclusief de correctie mogelijkheid (trim).
Vervang je de potmeter voor een 360 graden potmeter, en dus ook de volledige waarde van de potmeter, dan kloppen je pulsjes niet meer en correctie (trim) is niet meer mogelijk.
De ontvanger is geen probleem, die geeft gewoon de pulsje door of ze nu kloppen of niet.
De servo-electronica zal inderdaad van *de kortste weg naar het volgende punt* moeten voorzien worden en dat binnen de pulsduur van de zenderpulsjes.
Tevens moet de servo ook voorzien worden van een 360 graden potmeter (of pulsteller om de 360 graden te herleiden) voor de terugkoppeling naar de servo-electronica.
Inderdaad mag een *failsafe* niet ontbreken als de zender/servo-electronica niet goed herkent wordt.
De servo zal dan naar een vooraf in te stellen punt moeten lopen om vanaf daar naar de werkelijk / gewenste waarde te draaien.
Maw, je bent een kompleet nieuwe zender / servo aan het bouwen.

Hoi allen

Het is de bedoelling dat de trommel van de boegschroef word aangedreven door een stappenmotor. Want dat blijkt makelijker aftestellen. Alleen de potmeters die normaal gebruikt worden zijn te groot voor dat soort dingen. En nu zijn ze aan het kijken dat het mogelijk is om een compacte versie te maken. Wat dan voor de modelbouw doeleinde gebruikt kan worden.

Hey heren,

Is het idd niet makkelijker, om een 10slagen-pot in de zender en op de boegschroef te gebruiken ?
Zo kun je in elk geval al 10x in het rond, voordat hij bij zijn einde is !

Je zou in de zender, er een teller op kunnen zetten.
Zodat je exact weet hoeveel je nog naar links of rechts over hebt !

Al zou het natuurlijk interessant wezen, als het zou gaan werken met die stappenmotor :P
Zeker om er de precisie in te houden en om te voldoen aan oneindig ronddraaien.

Succes.

Nee, je hebt dan 10 slagen op de potmeter nodig om de servo 1x in de rondte te laten gaan.
Maar dat was ook de vraag niet van de OP.
Die wil als de potmeter 1 rond is geweest dat de servo ook 1x rond is geweest.

Hoi Bigboat,

Ik begreep dat het links en rechtsom bewegen van de boegschroef, doormiddel van een losse aandrijving gebeurd...
Die gebruik maakt van een servo regeling !
In dit geval vervang je de originele pot van die servo-sturing, voor een 10slagen-pot (met de juiste waarde uiteraard)
De 10slagen-pot bevestig je op de draai-as van de boegschroef en je bent 1 op 1 met de zender.

Of zie ik idd iets over het hoofd ?

Dan zou ik zo goed de normale servo / zender potmeter kunnen gebruiken.
De OP wil bv de zenderpotmeter op 45 graden stuurboor zetten, dan moet ook de servo 45 graden stuurboor staan.
Wanneer de OP de zenderpotmeter terug op 315 graden zet (wat niet kan) dan zou de servo moeten volgen (wat niet kan).
Waarom kan dat niet, je kan nl niet door de NUL draaien, de servo-electronica zoals deze standaard is begrijpt dat nl niet.
Die zal door gaan draaien naar een onbeplaad punt of ophol slaan.

Back