Galjoen en trap zijn klaar, het grote schilderen kan beginnen.
De gajoenscheg, de kam (= het siersnijwerk) de oplegger en de slooiknieën zijn op maat gemaakt en geplaatst en de kopse kanten zijn afgewerkt met fineer.
Volgens H. Ketting ( in Prins Willem) moeten het galjoen en de oplegger zwart worden maar de kleur van de kam beschreef hij niet. Op mijn foto's is dat onderdeel net niet te zien en op foto's van het model in het depot van het Rijks Museum in Amsterdam lijkt de kam donker blauw. Omdat ik dat een eigenaardige kleur vond (het zou namelijk het enige donker blauwe onderdeel van het schip zijn) ben ik verder aan zoeken.
In "De kleurrijke wereld van de VOC, nationaal jubileumboek VOC Bussum, 2002" vond ik enkele mooie kleurenfoto's van hetzelfde model van de Prins Willem en daar was de kam donkergroen

. Deze kleur lijkt veel logischer en wordt al op meerdere plaatsen van het schip gebruikt onder andere voor de beelden op het galjoen.
Vervolgens heb ik de buitenboord trap aan beide zeiden geplaatst en het bovenwaterdeel van de romp in matblanke lak op waterbasis gezet.
Ik heb daarbij een klein stukje van het onderwaterschip meegeverfd om straks een mooie strakke rand van de witte verf te kunnen krijgen, de witte verf kan dan namelijk niet in het hout onder het afplakband trekken.
Kan je te kritisch zijn?
Op de foto's in het boek "De kleurrijke wereld van de VOC, nationaal jubileumboek VOC Bussum, 2002" waren de beelden die tegen het schot van het bakdek (bij de luizenplecht) staan donkerder groen als het schot waartegen ze staan en omdat dat ze bij mij net als het schot olijfgroen zijn heb ik de beelden dus maar donkergroen geverfd waarmee ze nu dezelfde kleur hebben gekregen als de beelden op het galjoen gaan komen.
Corel gebruikt voor de stuurplecht dezelfde beelden als die op op de luizenplecht staan en de belden op de stuurplecht heb dus ook maar dondergroen geschilderd, wel een lastige klus omdat ze al op hun plaats gelijmd staan.
Op het programma staat nu:
het schuren van de blanke lak
het schilderen van het onderwaterschip
het schilderen van verdek en bakdek met mat blanke lak
Ik heb besloten de vierkante mastvoeten waarvan ik in de vorige update zei dat ik ze zou gaan maken pas te maken als de masten geplast moeten worden want voor die tijd kan ik ze toch nog niet vastmaken.
Andy