Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Zit al een tijdje te kijken maar ik zie het niet,zal wel te maken hebben dat ik een leek ben.:confused:
Ben wel benieuwd wat het is.
Groetjes,
Frankwin

Ik weet het, maar ik zeg het lekker niet:D
(Andy had mij er al op gewezen, als ik nu stoer zou vertellen wat het is, vindt ik dat niet eerlijk:cool:

Groet, Germt

met die foto zie ik zowieso wat verschillen.

1. mastvoet op foto rond, niet vierkant.
2. hoed op de kaapstand op het model anders dan op de foto.
3. op de foto staan de 2 rode trappen vertikaal en op het model schuin, verder ziet dat stuk er op de foto in z`n geheel anders uit...
4. nagelbank palen op het model zijn fijner dan op de foto, daar zijn ze behoorlijk lomp.

vraag me af of de foto wel klopt :):)

En het antwoord is:

De hoofden op de nagelbank kloppen, het hoofd op de grote knecht had wel wat groter moeten zijn maar daar kan ik niets aan doen.

Het antwoord op de vraag "Wat staat op de verkeerde plaats :confused:" is:

:arrow:
De kaapstaander!

Deze had 1 luik naar achteren moeten staan.
Bij de bouw is de plaats van het middelste luik en het rooster omgewisseld
icon_redface.gif

Oorzaak: niet goed nadenken :roll: , op de tekening stond de boeg naar rechts en op de werkbank stond de boeg naar links en als je het dan dus net zo bouwt als het op de tekening staat..... dan staat het dus achterstevoren 8O .
Alles zit erg goed vastgelijmd en is dus niet zonder grote schade aan luik en rooster te corrigeren. Ik laat de kaapstaander dus maar gewoon op die plaats staan het valt immers niemand op.

Nu dan het diploma modelbouwer maar inleveren?

Andy

Op het verdek zijn de 3 knechten achter de grote mast geplaatst. De grote knecht (in het midden) is niet zoals op het originele model in het Rijks Museum in het middel van het dek geplaatst maar iets naar bakboord omdat anders de touwen die van de knecht naar boven gaan lopen tegen de stag van de bezaansmast zouden komen.

;) VOORUITZIEN IS REGEREN ;)

Komt de voorspelling dan inderdaad uit? Dit wordt echt een mooi kunststukje.

Fred

Ah, lees nu de prijsvraag van Andy! En heb nog een tweede antwoord.

WAT DOET DIE KIKKER OP DE KNECHT?

Ik wil daar alleen maar korvijnagels zien, he, om de vallen op te ruimen.
Kikkers horen aan de "randen" van de boot.

Fred

PS1: Bestaan er niet ronde mastvoeten?

PS2: De kaapstaander is inderdaad een detail. Zolang al die matrozen maar rondjes kunnen draaien, he.

Kikker op knecht

De kikker op de knecht:
Het touw dat door de knecht en het kardeelblok daarboven loopt begint in het oog aan de ene kant van de knecht en eindigt aan de andere kant op de kikker. De reden is dat de knecht op het model maar 2 schijven telt ( in het echt waren het 3 schijven) Door de schaal 1:100 is het niet mogelijk om 3 schijven in een knecht van 5 mm dik te maken, door het plaatsen van de kikker kunnen er nu wel het juiste aantal touwen tussen kardeelblok en knecht lopen.
Historisch niet geheel juist maar toch een aardige oplossing vandaar dat ik de bouwbeschrijving van Corel hier gevolgd heb.

Er bestaan inderdaad ook ronde mastvoeten maar op het originele model in het Rijks Museum in Amsterdam zijn ze ook vierkant.

De kaapstaander kan niet draaien (= vastgelijmd) en wordt niet van bomen voorzien, normaal zaten deze er alleen in als de kaapstaander gebruikt werd en dan zou ik er ook een kabel omheen moeten leggen en dat was ik niet van plan het dek wordt zonder dat al druk genoeg.

Andy

Zo moest het zijn

Na enig zoeken heb ik een foto gevonden van de kaapstaander op de juiste plaats (één luikrooster vanaf de achterzijde):

full

Bron: Prins Willem door H. Ketting
Het is een foto van het model van de Prins Willem dat nu in het Tropenmuseum in Amsterdam staat.

En nu op naar het maken van de traptreden aan de buitenzijde van de romp.

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
De bibliotheek is mede dankzij Germt uitgebreid met de volgende boeken:

full

Het boek "Der Holländische Zweidecker" leefde bij aankomst, toen ik het open deed liep de bemanning eruit 8O , na een weekje in de vriezer is het nu stil aan boord.
Samen met het boek "Wappen von Hamburg I" heb ik nu 2 uitstekende naslagwerken met veel foto's en tekeningen die me bij de bouw van de Prins Willem behulpzaam kunnen zijn.
De jonge Hornblower van C.S. Forester beschrijft het leven van de zeelui aan boord van dit soort zeilschepen bijzonder beelden.

Van de bouw even geen foto's maar er wordt wel doorgewerkt aan:
- het op maat maken van de gaten voor de masten in de vierkante mastvoeten
- het onderste deel van het galjoen (= scheg, siersnijwerk en opleggers)
De traptreden buiten op de romp stonden ook voor vandaag gepland meer het werkzaam aan de mastvoeten en het galjoen zat nogal tegen.

Andy

Galjoen en trap zijn klaar, het grote schilderen kan beginnen.

De gajoenscheg, de kam (= het siersnijwerk) de oplegger en de slooiknieën zijn op maat gemaakt en geplaatst en de kopse kanten zijn afgewerkt met fineer.
Volgens H. Ketting ( in Prins Willem) moeten het galjoen en de oplegger zwart worden maar de kleur van de kam beschreef hij niet. Op mijn foto's is dat onderdeel net niet te zien en op foto's van het model in het depot van het Rijks Museum in Amsterdam lijkt de kam donker blauw. Omdat ik dat een eigenaardige kleur vond (het zou namelijk het enige donker blauwe onderdeel van het schip zijn) ben ik verder aan zoeken.
In "De kleurrijke wereld van de VOC, nationaal jubileumboek VOC Bussum, 2002" vond ik enkele mooie kleurenfoto's van hetzelfde model van de Prins Willem en daar was de kam donkergroen :rolleyes:. Deze kleur lijkt veel logischer en wordt al op meerdere plaatsen van het schip gebruikt onder andere voor de beelden op het galjoen.
full

Vervolgens heb ik de buitenboord trap aan beide zeiden geplaatst en het bovenwaterdeel van de romp in matblanke lak op waterbasis gezet.
Ik heb daarbij een klein stukje van het onderwaterschip meegeverfd om straks een mooie strakke rand van de witte verf te kunnen krijgen, de witte verf kan dan namelijk niet in het hout onder het afplakband trekken.

full

Kan je te kritisch zijn?

Op de foto's in het boek "De kleurrijke wereld van de VOC, nationaal jubileumboek VOC Bussum, 2002" waren de beelden die tegen het schot van het bakdek (bij de luizenplecht) staan donkerder groen als het schot waartegen ze staan en omdat dat ze bij mij net als het schot olijfgroen zijn heb ik de beelden dus maar donkergroen geverfd waarmee ze nu dezelfde kleur hebben gekregen als de beelden op het galjoen gaan komen.
Corel gebruikt voor de stuurplecht dezelfde beelden als die op op de luizenplecht staan en de belden op de stuurplecht heb dus ook maar dondergroen geschilderd, wel een lastige klus omdat ze al op hun plaats gelijmd staan.

Op het programma staat nu:
het schuren van de blanke lak
het schilderen van het onderwaterschip
het schilderen van verdek en bakdek met mat blanke lak

Ik heb besloten de vierkante mastvoeten waarvan ik in de vorige update zei dat ik ze zou gaan maken pas te maken als de masten geplast moeten worden want voor die tijd kan ik ze toch nog niet vastmaken.

Andy

Kan je te kritisch zijn?

Andy

Volgens mij niet hoor Andy:cool:

Dat maakt het bouwen van schepen historisch zo correct mogelijk juist zo leuk.

Je gaat nu wel goed vooruit.
Zal er straks ineens heel anders uitzien.

Groet, Germt

Ha die Andy, gaat lekker, he. Af en toe een kleine tegenslag of lichte twijfel dat kennen we allemaal ;)
full

Ik ga trouwens voor donker, want ik heb het model in Lelystad in gedachten. Mooi toch? Maar jij kunt zelf de beste keuze maken.

Mijn vraag of opmerking gaat over het schilderen van het onderwaterschip. Ik heb dat ook bij de Gotheborg gedaan en je ziet het best vaak. Maar ook zijn er veel fraaie voorbeelden van modellen, die het hout de houtkleur laten en alleen dus lakken. Ik twijfel zelf wel daarover, maar mijn volgende model denk ik wel af te zien van het "witten". Ik probeerde tot nu toe wel altijd zo dun mogelijk te witten, dat de planken zichtbaar blijven. Op de foto hierboven ook wit onderwaterschip. Tsja, blijft een keuze en misschien wel een kwestie van smaak?

Fred

Kleurtjes?

Inderdaad een kwestie van smaak :pim:.
Dit model probeer ik "werf nieuw" te maken dus geen verouderde planken, roestige ijzers etc. een echt kleurrijk :rainbow1: model.
Het is wel meer gepuzzel :arrow:maar dat is juist een deel van de de lol van het bouwen voor mij.
Ik probeer het onderwaterschip ook "dun" te schilderen maar ik ga het voor het eerst met watergedragen witte verf doen volgens Ton van "de Kombuis" zou dat goed moeten gaan, ik ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Andy

Back