Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Ondertussen een woelingknie gemaakt deze zit tussen voorsteven en de oplegger van de scheg

Puzzelwoordenboek kan hier geen kwaad zie ik al.;)

De woelingknie ligt met het lijf op de scheg en schiet met den tak tegen den voorsteven op, tot onder de vissing van den boegspriet.

Rare jongens die "houtscheepmakers" :p

Begonnen aan de roosters voor in het galjoen (op een fotokopie van de tekening):

full

Andy

Een leuke bezigheid aan het schip; die roosters, ziet er lekker technisch uit.
Kopspelden bij moeder de vrouw ontvreemd?

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Baggeraar:

Tja vaktaal uit de 17 de eeuw en nu dan het woordenboek
van boven naar beneden:
- Woelingknie is het zwarte gebogen \ golvende stukje hout met een gaatje erin midden op de foto.
- Oplegger: bruine balkje daaronder dat naar rechts wegloopt
- Kam: donkergroen sierhoutsnijwerk
- Scheg: dikke zwarte balk onderaan

@ Bouwer

Goed gezien, de spelden zijn van moeder de vrouw, ik heb ook al wasknijpers, een strijkijzer en een föhn van haar in gebruik :D (beide laatste voor het buigen van hout).
Lastig onderdeel dat galjoen, het rooster is het centrale onderdeel erin vandaar dat ik daarmee begonnen ben. Het moet exact volgens tekening gemaakt vandaar deze werkwijze, nu maar hopen dat de tekening klopt :teacher:

Andy

ik heb ook al wasknijpers, een strijkijzer en een föhn

Kijk maar uit Andy. Voor je 't weet doe je (net als ik) de was en de strijk. Haar föhnen heb ik nog net weten te voorkomen door er zelf eentje te kopen.....
En nu ik m'n kunsten op de naaimachine heb vertoont, weet ik al wel wie er verstel klusjes mag gaan doen zodra m'n schoonmoeder (86) daar niet meer toe in staat is.....

Het galjoen krijgt zijn vorm

Het gaat maken van het rooster dat in het galjoen komt ging niet erg snel.
Ik kan het pas verder afbouwen / op maat maken als het galjoen klaar is.

Daarom de messing grondplaat voor het galjoen geplaatst:

full

Aan de binnenkant komen er knieën tegenaan en het rooster komt ertussenin.
Aan de buitenzijde komen 3 regelingen (= balken die van achter naar voren lopen) met daartegenaan de 8 regelingstutten in de vorm van beeldjes.
Komende weken zal alles een kleurtje krijgen.
Bij het schilderen ga ik zo veel mogelijk de kleuren gebruiken die H.Ketting in "Prins Willem" opgeeft.

Ik heb in een eerder bouwverslag geschreven dat ik wilde proberen de messing plaat door fineer of triplex te vervangen.
Het triplex viel al snel af omdat dat veel te dik is en het galjoen dan te massief zou gaan worden.
Het fineer was, zoals eigenlijk te verwachten, te breekbaar om te kunnen gebruiken.

Andy

kun je het niet uit een plaat noten van bv 1 of 2 mm dik zagen?
ik heb indertijd een aantal van deze plaatjes op de kop getikt voor dit soort zaken bij een modelbouwzaak in Antwerpen (Ballien) en ook nog wat indertijd bij Authentic Shipmodels in Nieuwersluis (maar deze is helaas gestopt met modelbouw). ik verwacht dat de Kombuis ze ook wel zal hebben.

het waren stroken van 10cm breed en 100cm lang

Ik heb in een eerder bouwverslag geschreven dat ik wilde proberen de messing plaat door fineer of triplex te vervangen.
Het triplex viel al snel af omdat dat veel te dik is en het galjoen dan te massief zou gaan worden.
.

Andy

Ik kan je evt. 1mm dik fineer opsturen, heb ik genoeg;)

Germt

messing of fineer?

@ Jan en Germt,

Bedankt voor het aanbod.
Het messing is een soort grondplaat waar de andere onderdelen aan vastgemaakt worden. En pas als alles eraan vast zit, dat wil zeggen de horizontale regelingen (= balken) aan de buitenzijde en de verticale knieën aan de binnenzijden is het een stevig onderdeel.
Als het zou kunnen om deze verstevigingsbalken op het fineer aan te brengen voordat ik het geheel aan de romp vastmaak dan zou ik het wel aangedurfd hebben, maar ik zie dat nog niet lukken. Vandaar dat ik bij mijn eerste galjoen toch maar liever even op veilig speel.
Daarnaast ...... het messing wordt straks toch volledig aan het oog onttrokken door de verf :Fade-color. Dat maakte mijn keus makkelijk.

Andy

Vandaar dat ik bij mijn eerste galjoen toch maar liever even op veilig speel.

Tja, ik ben er nog lang niet aan toe, natuurlijk, maar ik had wel eens gedacht om het voor de FW zelf uit messing te etsen na een kartonnen model gemaakt te hebben. Het voordeel van messing is natuurlijk dat je het blijvend in vorm kunt buigen, met eventueel nog een wrong erin ook. Dat maakt het monteren met regelingen en knieën een stuk makkelijker.

Maar de Victory had wel een houten, en dat lukte ook wel eerlijk gezegd. Was nog een moet ding ook, met ingefreesd profiel.

Ik hoef gelukkig nog niks te besluiten, is allemaal verre toekomstmuziek.......

Groet,

Ad

Er is er een jarig Hoera

:new-bday: :new-bday: :new-bday:

De Prins is jarig vandaag
De kiellegging was precies 1 jaar geleden

:new-bday: :new-bday: :new-bday:

Er zijn geen bouwactiviteiten te melden omdat mijn moeder sinds dinsdagavond met hartklachten in het ziekenhuis ligt en ik veel daar ben. gelukkig is ze aan de beterende hand.

Andy

Dat is dan een dubbele felicitatie Andy;)
Fijn, dat het met je moeder beter gaat:D

Germt

1 jaar bouwen aan de Prins

Was een leuk idee Prinsman om dat bij te houden wanneer je met de bouw begonnen was! Ik neem dat idee van jou maar mee naar mijn topic over de HMS Hood, als je het niet erg vindt. Vanaf morgen begin ik daar dan mee. Het is dan al weer 196 dagen geleden dat ik met de bouw begon; kunnen de volgers direct zien hoe schrikbarend langzaam ik vooruit kom! Nog steeds niet verder dan deel 30 en een hele berg daarvan nog niet eens gereed/vast aan het schip.

P.S. Hoop dat het er allemaal weer een beetje beter voor je uitziet in de familie.

Aaahhhh, heb ik binnenkort ook een feestje,
Ik moet het even opzoeken, maar ik ben in december begonnen;)
:music::proost:
Germt

Ik hou de dagen niet bij alhoewel ik de datum van aanvang wel genoteerd heb.
Wel hou ik de uren exact bij, ik noteer altijd ieder uur omdat ik altijd nieuwschierig ben hoelang ik ergens over doe.

herstart van de bouw

Bedankt voor alle felicitaties,

@ Dick2
Ik weet helaas niet hoe lang ik aan de Prins Willem gewerkt heb afgelopen jaar, reken je lees- en zoekwerk etc ook mee bij de bouwtijd?
@ Germt
Dat wordt dan een borrel in het schipperscafé ;)
@ Bouwer
Goede ideeën mag je altijd overnemen, ik doe dat ook altijd
@ Johan
Dank voor je dubbele zuidelijke felicitaties dat doet een naar het noorden verhuisde Brabander goed.

:offtopic:
Mijn moeder is weer thuis uit het ziekenhuis en is een stuk opgeknapt. Ik ben laatste dagen druk geweest om te zorgen dat ze hun huishouden weer draaiende kregen en dat lijkt nu gelukt. T' is wat om hoog bejaard te zijn, iedereen wil graag oud worden maar als je het echt bent valt het niet mee.
Toevallig kwam ik (geheel onverwacht) een neef van me tegen die blijkt ook aan scheepsmodelbouw te doen, wat is de wereld dan toch klein.

:ontopic:
Vandaag voor het eerst weer wat aan de Prins gedaan:
- zijn verjaardagspost uitgepakt
- de knieën tussen de oplegger en de messing platen geplaatst

full

De binnenkant van het galjoen is na het maken van de foto zwart geschilderd

Het rooster van het galjoen (dat ik al eerder exact op de maat van de tekening gemaakt had) lijkt aan de kleine kant. Ik weet nog niet of het aan te passen is of dat ik het opnieuw moet maken.

Andy

Toevallig kwam ik (geheel onverwacht) een neef van me tegen die blijkt ook aan scheepsmodelbouw te doen, wat is de wereld dan toch klein.
Andy

Dat lijkt me prachtig, ineens een verloren gewaande neef tegen te komen:cool:
(Ik denk dat Andy deze wel begrijpt;))

Gelukkig dat alles weer een beetje op de rails staat Andy
Ziet er weer netjes uit hoor:thumbsup:

Germt

Back