Prins Willem 17de eeuws VOC schip

:teacher: Wel goed op blijven letten hé Andy, trouwens die spuit en dat witte goedje in een potje:?:?

Germt

ik heb nu meerdere topic's doorgelezen, het niveau op dit forum is zeer hoog. Ik vindt dit schip zeer indrukwekkend, ik merk wel dat een behoorlijke kennis van de scheepsbouw vereist is om een resultaat als dit neer te zetten. Ik heb nog eenlange weg te gaan.:rolleyes:

ik heb nu meerdere topic's doorgelezen, het niveau op dit forum is zeer hoog. Ik vindt dit schip zeer indrukwekkend, ik merk wel dat een behoorlijke kennis van de scheepsbouw vereist is om een resultaat als dit neer te zetten. Ik heb nog eenlange weg te gaan.:rolleyes:

Valt erg mee hoor, als je de tekeningen en bouwbeschrijving letterlijk volgt en een paar foto's maakt van het model in het Tropenmuseum in Amsterdam (voor de juiste kleuren) dan kun je als je netjes werkt een werkelijk schitterend model bouwen. Netjes werken is onder andere het controleren van de spanten;)
Sommige mensen willen het zich moeilijker maken en een historisch correct model bouwen, maar dat verschil zal slecht een enkele deskundige kunnen zien:rolleyes:
Uiteindelijk gaat het om het plezier in het bouwen.

Andy

Hoezo controleren van de spanten:confused::confused::confused: :(

Verder helemaal met deze stelling eens.
Ook als je een handicap hebt zoals Andy en ik is het best te doen.

gr. Ruud

Ah, ik dacht dat het een hint naar mijn bulten en kuilen was omdat ik de spanten er niet goed ingezet had en daana moest gaan uitvullen en weg vijlen. :mad:

Gr. Ruud

Ruud je kent me toch,8O dat zou ik nooit doen :nooo:

:ontopic:
Vandaag de fokkenmast afgemaakt. De boegspriet op maat gevijld en aan de blindensteng begonnen, dat is de mast dus die aan het einde van de boegspriet staat.

De eerste verfpogingen met Ecoline van het touwwerk van Corel zijn achter de rug:
- zwart geeft een echt diep zwart resultaat en dat vind ik te donker
- donkerbruin geeft een lichtbruin resultaat en na 2 maal verven een mooi diep donkerbruin resultaat.
Ik ga morgen nog een aantal verschillende verhoudingen van bruine en zwarte Ecoline uitproberen om een mengverhouding te vinden waarmee ik het touwwerk in één keer kan verven, later meer daarover.

Andy

(Volgende keer weer foto's)

De spiegel zit erop.
full

In de spiegel plaatst Corel 6 kanonnen :rolleyes:. Corel stop namelijk achter ongeveer alle openingen in het schip een kanon en dat is wel wat erg veel van het goede.

Andy:bye:

Ben je zeker dat er achter elke poort (luik) een kanon MOET schuilen, zoals Corel voorschrijft?
In een boekje vond ik een afbeelding waarop net dezelfde luiken werden afgebeeld met een raam erachter... dus helemaal geen kanon. Misschien gold dit ook voor de bovenste, toch kleinere, luiken in de spiegel vd Prins Willem?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je.
Ik heb dit gezien op een aquarel van de schilder Izaak Schouman die een haringbuizen afbeeldt met zo'n luiken.

Klopt helemaal wat Ad schrijft :yes::
- de bovenste 4 (in het hakkebord) zijn ventilatieluiken.
- de onderste 2 (in de spiegel) zijn de geschutspoorten van de konstabelskamer.
De achterste 2 kanons van de zijkant stonden of in de zijkant of daar aan de achterzijde. Voor kanons zowel aan de zijkant als aan de achterzijde was geen plaats.

Andy

hmm niet helemaal waar want er konden ook kanonnen gezet worden in de kapiteins hut . men kon dan een stuk van de zitbank wegnemen en daar kanonnen plaatsen.

de middelste 2 zijn zeker geen verluchtingsgaten maar echt wel kanons gaten.

de middelste 2 zijn zeker geen verluchtingsgaten maar echt wel kanons gaten.

Achteraf....... Dit zijn nou precies de poorten waarbij Ketting geen nummer heeft gezet:

full

Vanwege de verschillen in afmetingen (2 = geschutspoorten, 16 = vensterluikjes) had ik ze als vensterluikjes ingeschat.

Groet,

Ad

Op een kanon meer of minder kijken we niet

Er is op diverse sites al veel gediscussieerd over het aantal kanons van de Prins Willem, 24 of 40 of of iets daar tussen in.

Op 2 november 2011 heb ik in mijn bouwverslag het volgende geschreven:

De VOC site zegt het volgende over de kanonnen van de Prins Willem:
"In 1649 werd de Prins Willem in Middelburg op stapel gezet. Op 5 mei 1651 is de Prins Willem voor zijn eerste reis naar Indië vertrokken. Als gevolg van het uitbreken van de Eerste Engelse Oorlog (1652-1654) werd het schip na thuiskomst van de eerste reis naar Indië in Patria omgebouwd en bewapend met 40 kanonnen, i.p.v. de oorspronkelijke 24 kanonnen, en werd zij bij gebrek aan oorlogsschepen gedurende drie maanden toegevoegd aan de oorlogsvloot. In die hoedanigheid nam zij in 1652 deel aan de Slag bij Duins. Zij diende tijdens die slag zelfs korte tijd als admiraalsschip van Witte de With. De admiraal was echter niet tevreden over de wendbaarheid en snelheid van de koopvaarder. Na de slag werd de zwaar beschadigde Prins Willem weer teruggegeven aan de VOC en werd zij weer hersteld en omgebouwd tot retourschip, waarbij de zware bewapening gehandhaafd bleef."(einde citaat).

Nadat ik dit bericht schreef heb ik foto's van het model van de Prins Willem in het Rijks Museum te pakken gekregen en zelf het model in het Tropenmuseum (een replica gemaakt door H.Ketting) uitgebreid gefotografeerd:

full

(Model Prins Willem Tropenmuseum Amsterdam)

Het daar blijkt Ketting op die plaats glas-in-lood ramen geplaatst te hebben waarmee het dus onwaarschijnlijk is dat het volgens hem een geschutspoort zou zijn. Daarnaast zitten deze 2 ramen niet in de kapiteinshut maar een verdieping hoger.

Het originele model in het Rijksmuseum heeft helaas geen kanonnen (meer) en heeft een afneembaar hakkebord, op de foto's heb ik geen aanwijzingen voor kanons achter die ramen kunnen vinden.

Ik beperk me daarom tot het plaatsen van 2 kanons (retraitestukken) in de spiegel = de onderste 2 geschutspoorten in de konstabelskamer.

Andy

Mag het een kleurtje krjgen?

De eerste testen met Ecoline om touw te kleuren hebben nog geen duidelijk resultaat opgeleverd.
De test is uitgevoerd met:
-Talens Ecoline 416 Sepia (donkerbruin)
-Talens Ecoline 700 zwart

Foto met het geverfde touw:
full

Van links naar rechts is touw te zien geverfd met:
- bruin 100 %
- zwart 100% (beide als referentie om het andere geverfde touw te beoordelen)
- mengsel van bruin 50% met zwart 50%
- mengsel van bruin 66% met zwart 33%
- mengsel van bruin 75% met zwart 25%

Het resultaat:
Alleen bruin (100%) is bruin alle andere Ecoline mengsels leveren een identiek zwart resultaat.
(op de foto is het resultaat niet goed te beoordelen :()

Conclusie:
De poging om een wat donkerder bruin resultaat te verkrijgen als Ecoline Sepia 416 is (nog) niet gelukt.

Plan:
Een nieuwe poging met een kleiner percentage zwarte Ecoline.

Het verven van de masten is begonnen:
full

De stukken vanaf de zalingen tot en met de ezelshoofden zijn net als op het origineel zwart geschilderd (Admirtalty Paints matt black).
Het blanke beukenhout van de bezaansmast is geschilderd met Ceta Bever transparante binnenbeits zijdeglans: rustiek eiken 0107.
Voor ik de andere masten hiermee kan schilderen moeten eerst woelingen om de grotemast en de fokkenmast aangebracht zijn en dat kan pas als ik het juiste Ecoline mengsel voor het kleuren van de tuigage heb gevonden.

De marsen worden los van de masten, alleen aan de bovenzijde, geschilderd en na het vastlijmen van de masten op hun plaats gelijmd en aan de onderzijde geschilderd.
Het voordeel van deze methode is dat ik na het plaatsen van de masten alsnog kan controleren of de marsen wel exact waterpas aan de masten zitten. Zo nodig kan ik de hoek nog iets aanpassen door het bewerken (afschuren - beplakken) van de zalingen.

Bij het bestuderen van de foto's van het originele model van de Prins Willem in het Rijks Museum blijkt dat de vlaggenstengen (= vlaggenmasten) niet zwart geschilderd zijn (zoals Ketting voorschrijft in zijn "Prins Willem") maar van blank hout zijn. De knoppen bovenop de vlaggenstengen zijn bij het model in het Rijks Museum van een lichte kleur (goud of geel-koper?). De resolutie van de foto is zo laag dat dat niet goed te beoordelen is.

Op mijn foto is ook te zien dat Prins Willem op zijn definitieve standaard is geplaatst. Helaas bleek de standaard zo scheef dat het model zichtbaar naar stuurboord (5 graden) overhelde. Dit bleek alleen (onzichtbaar) op te lossen door aan één kant hout onder de middelste steun te lijmen.
Het model staat 4 mm achterover omdat deze schepen aan de achterzijde altijd wat dieper in het water lagen als aan de voorzijde.

Andy

Toch altijd een mooi plaatje hoor als de masten er op staan:cool:

Germt

Back