Hoi Fred,
Goede vragen laat ik proberen de vragen helder te beantwoorden want het is geen eenvoudige materie
En "iets te snel" dat ken ik inmiddels ook, maar die fout maak je dan bij een volgend model niet meer. :n00b: Voordeel je volgend model wordt altijd mooier.
1 De zeeg (= het naar voren en naar achteren oplopen) van de dekken was per land verschillend zo was de zeeg op Engelse schepen duidelijk minder als op Hollandsche schepen
2 De zeeg was tegen 1650 op zijn maximum en werd later duidelijk minder. Er wordt wel beweerd dat de zeeg na het vergaan van de Wasa (een schip van een Hollandse scheepsbouwmeester!) minder werd. De zeeg leverde namelijk een hoog achterschip en een hoog zwaartepunt op.
De Prins Willem is uit 1650 de Hollandia is uit 1740 en vandaar dus het veel vlakker dek.
3 Kanonnen zweven niet maar staan echt op het oplopende dek maar.... de twee achterste kanonnen staan meestal in de konstabelskamer die wel een vlakke vloer heeft daardoor lijkt het van buiten soms net of er enkele kannonen niet in de juiste lijn staan
4 geschutspoorten op oud Hollandse schepen zijn niet vierkant, de onder en bovenkant lopen met de romplanken mee maar de zijkanten lopen loodrecht omlaag. Overdreven gezegd zien ze er dus uit als een wiebertje.
Maar bedenk wel de Batavia en de Prins Willem waren bewapende koopvaarders en geen echte oorlogsschepen het kan zijn dat echte oorlogsschepen (wat?) anders gebouwd waren. De meeste kits van oorlogsschepen zijn modellen van jongere schepen en hebben daardoor altijd al een minder grote zeeg.
Je vroeg "is er iemand aan boord geweest?" Ja en jij kan dat ook
Ga naar de Bataviawerf in Lelystad, bekijk de film, de maquettes van de scheepswerven, en ga aanboord van de Batavia die daar in het water ligt. En bekijk gelijk ook de Zeven Provinciën die daar momenteel gebouwd wordt Is dat je te ver weg kijk dan even op:
https://picasaweb.google.com/102580267783855629922/Batavia#
(mijn foto's van de Batavia)
(De Batavia is een VOC schip uit dezelfde tijd als de Prins Willem)
Voor foto's van het model van de Prins Willem in het Tropenmuseum in Amsterdam:
https://picasaweb.google.com/102580267783855629922/PrinsWillemTropenmuseum
De berghouten zijn een versteviging van de romp (scheepshuid beter gezegd) en lopen zeker naar achteren toe steiler omhoog als de dekken. De dekken zitten aan de spanten vast. Geschutpoorten kunnen daarom rustig door de berghouten naar buiten steken.
Zijn er nog vragen of is iets niet duidelijk dan hoor ik het wel
Andy