Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Pffff, zwichting:confused::confused:
Je blijft alles opzoeken hier, ik kom amper nog aan bouwen toe;)
Wel leerzaam trouwens:cool:

Germt
 
heten het zwichtingen of verzuchtingen

Zwichting?:roll:?

Dat is de constructie van blokken en touwen die horizontaal tussen de spreeworsten zitten en die naar elkaar toe trekken.

Je kan nu weer aan het werk Germt;)

Andy
 
@ Germt en Ruud
Ik zal me proberen in te houden en daarom deze keer geen moeilijke woorden:pim:

Het aanbrengen van de hoofdtouwen is begonnen. Ik heb een hulpmiddeltje gemaakt om alle jufferblokken op gelijke afstand van elkaar te krijgen:

full

(:teacher:Er komt nog een afdeklatje op de zijkant van de rust).

De afstand tussen de jufferblokken lijkt wat groot maar het touw is geverfd en zal zeker nog oprekken. Als blijkt dat het touw niet rekt maak ik een nieuw afstandhoudertje en begin opnieuw.

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goed hulpmiddel, maar één messing staafje is voldoende.
In het onderste blok haak je hem in de bovenste gat, en in de bovenste blok in de onderste, zo staan de 3 gaten bij alle blokken precies hetzelfde:cool:

Germt
 
Goed hulpmiddel, maar één messing staafje is voldoende.
In het onderste blok haak je hem in de bovenste gat, en in de bovenste blok in de onderste, zo staan de 3 gaten bij alle blokken precies hetzelfde:cool:

Germt

Dat kan volges mij niet. Bij het onderste blok heb je 1 gat naar beneden. Bij het bovenste blok komt 1 gat naar boven. Met maar 1 staafje zou het blok gaan draaien op het moment dat je spanning op het touw zet. En dan zitten de gaten dus verkeerd

Blijf je verslag vol bewondering volgen, mooi hoor :cool:


[edit]
bedoelde dit:

juffers%25202.jpg


met maar 1 messing draad komen de gaten anders te zitten wanneer je spanning op het touw zet
 
Laatst bewerkt:
Dat kan volges mij niet. Bij het onderste blok heb je 1 gat naar beneden. Bij het bovenste blok komt 1 gat naar boven. Met maar 1 staafje zou het blok gaan draaien op het moment dat je spanning op het touw zet. En dan zitten de gaten dus verkeerd

met maar 1 messing draad komen de gaten anders te zitten wanneer je spanning op het touw zet

Mee eens. Als je 1 messing staaf gebruikt dan gaan de jufferblokken draaien en moet je een van de jufferblokken vastklemmen of vastblijven houden terwijl je de pardoen om het blok trekt. Beter is om zelf even een tooltje te maken met 2 of nog beter met 3 messing staafjes. Het jufferblok blijft dan mooi zelfstandig op afstand met het jufferblok op de rust en je hebt je beide handen vrij om de pardoen er omheen te leggen.

Ik heb het destijds zo gedaan: http://www.vanhalterenweb.nl/modelbouw/?cat=146

Het ziet er wel allemaal netjes en verzorgd uit Andy. Mooi schip ben je aan het maken.:cool:
 
Jullie hebben gelijk, ik lette even niet op de draaing van de gaten in de blokken:hammer:

Germt
 
afbreken en opnieuw beginnen

Ik ben niet tevreden met de manier waarop ik de "losse hijsblokken" om de masten ter hoogte van de marsen heb bevestigd. Ik ga deze loshalen en vastmaken op de manier waarop G.C.Dik dat laat zien in de Zeven Provinciën op blz. 128 (foto daarvan volgt volgende keer)
Ik moet ook nog even kijken wat de juiste dikte van het draad van de bindsel waarmee de hoofdtouwen ter hoogte van de mars zijn samengebonden moet zijn. Corel laat hoofdtouwen van 0,8 mm samenbinden met een bindsel van 0,5 mm en op alle modellen die ik eerder gemaakt heb was dat met 0,2 mm touw

Andy
 
doorpuzzelen

Nog even door gepuzzeld.

Het draad van de bindsels waarmee de hoofdtouwen van het vaste want ter hoogte van de marsen worden samengebonden moet een diameter van 0,2 en niet van 0,5 mm hebben Corel's bouwbeschrijving klopt daar dus niet.

Bij verder puzzelen bleek dat de diameter van de hoofdtouwen van de Zeven Provinciën (volgens Dik) duidelijk kleiner in diameter zijn als die van de Prins Willem (volgens Ketting). En dat klopt weer met het feit dat de VOC haar schepen van extra zware tuigage voorzag omdat er nauwelijks mogelijkheden waren om de tuigage van de schepen onderweg naar Batavia te repareren.
De diameters die Ketting noemt kloppen redelijk met die Corel in haar bouwbeschrijving opgeeft, en die kan ik dus mooi volgen.

Andy
 
Hallo Andy, ik wist dat ik ergens nog 2 hulpmiddeltjes had opgeslagen met betrekking op het aanbrengen van de jufferblokken. Misschien heb je er wat aan. Als je al verder bent, even goede vrienden. :p

Grt Kees.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor je aanbod Kees, maar ik heb de hoofdtouwen van de bezaansmast al aangebracht en voor de fokkenmast en grotemast een nieuw tooltje gemaakt om de jufferblokken op de juiste afstand te houden tijdens het bevestigen van de hoofdtouwen.

Inmiddels heb ik de spandraden tussen de jufferblokken van de bezaansmast aangebracht. Corel schrijft daarvoor touw van 0,5 mm voor maar de gaatjes in de jufferblokken zijn daar veel te klein voor, daar past alleen het 0,25 mm touw doorheen. Bij het gebruik van het 0,25 mm touw klopt de verhouding in dikte tussen de hoofdtouwen (0,8 mm) en de spandraden (0,25 mm) ook beter. De spandraden zal ik later nog verder aanspannen omdat de hoofdtouwen waarschijnlijk nog uitrekken.

Nu op naar de bezaanstag en daarna de hoofdtouwen van de grote mast.

full

De manier van bevestiging van de hoofdtouwen aan de mast

full

De manier waarop de stag om de mast heenzit


full

Het beoogde eindresultaat (de mars en de bakboordtouwen ontbreken)

Andy

Afbeeldingen: G.C. Dik, De Zeven Provinciën
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Knopen leggen

Het knopen gaat gestaag door, eerst een overzicht:

full

De hoofdtouwen van de bezaansmast zijn 0,8 mm en die van de grote mast zijn 1,2 mm dik.
Met het touw van 0,8 mm is prima te werken, het touw van 1,2 mm is echter erg stug, duidelijk stugger zelfs als het touw van 2,0 mm dat o.a. voor de grote stag en de ankerkabels gebruikt gaat worden. Het stugge touw maakt het werken stukken lastiger.
De spandraden tussen de jufferblokken van de bezaansmast moeten nog nagespannen worden, bij de grote mast worden de definitieve spandraden pas aangebracht als alle hoofdtouwen zijn aangebracht.

De bezaanstag:
full

Hier een detailfoto van de bezaanstag (met muis en kraag).
Het touw is in werkelijkheid donkerder als op de foto.

Mogelijke aanpassingen waar ik momenteel over denk:
- het aantal ankers uitbreiden tot het origineel gebruikelijke 4
- aanbrengen van de (kleine) oogbouten aan de bovenzijde van de ra's (staan op de tekeningen van H.Ketting)

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De hoofdtouwen van de grotemast zijn aangebracht:
full

Mooi is te zien hoe de hoofdtouwen aan de masttop van de grote mast (net boven de mars) zijn bevestigd.
De definitieve spandraden van de hoofdtouwen moeten nog aangebracht en gespannen worden.


De VOC rustte haar schepen met een extra zware tuigage uit in verband met de lange reis naar Batavia en de beperkte mogelijkheden om onderweg de tuigage te herstellen. Zo was de tuigage van de Prins Willem 30% :teacher: dikker als die van de Zeven Provinciën.
De tuigage die met de Prins Willem is meegeleverd is eigenlijk te dik voor dit model. De verhoudingen in dikte tussen de diverse soorten tuigage kloppen daarentegen wel weer redelijk goed.
Daarmee stond ik voor de keus:
- alle tuigage vervangen door iets dunnere
of
- de tuigage van Corel gebruiken en accepteren dat alle tuigage wat te dik is.
Ik heb voor de laatste oplossing gekozen.

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De hoofdtouwen van de grotemast zijn aangebracht:
full

Mooi is te zien hoe de hoofdtouwen aan de masttop van de grote mast (net boven de mars) zijn bevestigd.

Is het nog van belang aan welke kant je begint, want het is steeds 1 links, 1 rechts, 1 links enz. van onderaf aan natuurlijk

Germt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top