Protech Ibis met DLE30

och die bocht zit mij niet in de weg hoor.

Vandaag de laatste dingetjes. De neus is weer helemaal dicht, toerenteller aangesloten en de laatste prutsdingetjes.

131222_Ibis2_zps187d8dcd.jpg


Zo meteen nog even de zijruitjes knippen (dank Hendrik!) en dan wachten op een beetje fatsoenlijk weer.......

131222_Ibis1_zps5f73414e.jpg
 
Dat ziet er mooi uit, vooral dat stoere uitlaatbochtje;);)

Is de Ibis qua spanwijdte, lengte romp hetzelfde als jouw bijg lift?

Hoe ben je met het gewicht uitgekomen.

Terence
 
Afmetingen komen aardig overeen ja. De romp is alleen beduidend smaller, lager en lichter gebouwd. Ik heb hem nog niet gewogen, zal ik straks eens even doen.

-edit- gedaan :-)
Gewicht vliegklaar maar zonder brandstof is 5490 gram. Dat verschil is minder groot dan ik dacht, mijn Big Lift weegt 6100 gram zonder brandstof.
 
Laatst bewerkt:
Gewicht vliegklaar maar zonder brandstof is 5490 gram. Dat verschil is minder groot dan ik dacht, mijn Big Lift weegt 600 gram zonder brandstof.

Hu? 600gram maar... :mrgreen:
De mijne is een tienvoud zwaarder ;)
(Sorry, geintje moet kunnen toch)

Hij is mooi geworden hoor, ik men benieuwd naar de maiden.
 
Laatst bewerkt:
Gewicht vliegklaar maar zonder brandstof is 5490 gram.


Dat is prima !! Mijn Megastar 2,4 meter spanwijdte weegt vliegklaar MET lipo's 6600 gram
Jij hebt er een tank in van 1 liter dacht ik ? Dus reken dat maar op een 720 gram extra = 6210 gram :cool:
1 liter benzine weegt ongeveer 720 gram
 
Laatst bewerkt:
Ja, gewicht is ook helemaal niet verkeerd. Maar ik had het idee dat hij véél lichter was dan een Big Lift, dat valt dus wel mee.

Nog een andere vraag; moet je bij een benzinemotor de motorruimte ook beschermen? Het lijkt mij niet zo'n slecht idee, mijn kelkje steekt immers in de romp en daar zal wel eens een vette spetter uit komen. Waar kun je het hout mee beschermen zodat er geen benzine/olie intrekt? Het kan natuurlijk met epoxy maar zijn er ook andere manieren?
 
Het is epoxy geworden.

131224_Ibis2_zpsf1854d56.jpg


131224_Ibis1_zps4c99bff2.jpg


Nou, alles is in gereedheid. Alle boutjes en schroefjes nagelopen, ingedrukt stukje indekking van de vleugel vervangen, folie overal strak gemaakt, wat stickertjes er op en alles netjes gepoetst.
Morgen eens tanken en de motor starten en als het een beetje fatsoenlijk weer is een rondje vliegen :D
 
Nu vroeg ik mij af, zo'n Emcotec met magneetschakelaar werkt fantastisch maar waar laat je het magneetje? Stop je dat in je zak of bevestig je dat aan het vliegtuig....?
Zo moet dat:

Zo%20moet%20het.PNG


Sorry, toen ik dit zag moest ik meteen aan dit bericht denken ... ;-)
 
Geen zwarte doos te zien op ons veldje vandaag.....

131225_Ibis7_zpsceab6453.jpg


Kreeg ik hem toch niet gestart zeg! Of eigenlijk, hij sloeg wel aan maar wilde geen gas aannemen en sloeg steeds na 10 seconden weer af. Brandstofleiding ontlucht, bougie vervangen....een uur later de lage naald een kwart slag open en bingo! Lopen.
Ik denk dat de nieuwe tank, nieuwe viltclunk, andere prop en het nieuwe brandstoffilter maken dat hij net ietsje rijker moet staan :-)

Filmpje ga ik vanavond in elkaar zetten.
Hij doet het in ieder geval en hij vliegt als een eitje. Naar mijn idee wel een beetje veel v-stelling, dat vliegt echt anders dan mijn Big Lift. Zal wel wennen zijn.
 
Mooi man, wel een plaatje hoor. En de V-stelling kun je zo nog een keer aanpassen als het nodig is. Mooi ding hoor! ben benieuwd naar het filmpje. Wel mooi weer voor de maiden trouwens,

groet Hendrik
 
Back
Top