Protech Ibis met DLE30

Ik vlieg met een 20x10 op de Electro-Ibis. Met het originele landingsgestel was dat heel krapjes qua grondspeling. Er zit nu een setje carbon-poten onder en iets grotere wielen dan gaat het vrij goed.
Onder Arjan's Ibis zit ook een ander landingsgestel, en daarmee grondspeling zat zo te zien :)

Hey Gerben ,
oude kennis van me :D;)

Ik was in de veronderstelling dat de 3 blads meer trekkracht genereerde , na al die jaren big scale vliegen toch verkeert ingeschat voor het 3D vliegen was het in ieder geval niet geschikt altijd, dat weet ik wel .

een drieblads heeft bij slepen weinig tot geen nut .bij die snelheden en toerentallen slaat het ene blad door de luwte van het andere blad waardoor de bladen minder kunnen werken .omdat een 2 blads hier een grotere blad afstand heeft ,heeft deze hier minder last van .Nu is de ene 18x8 niet de andere 18x8 dus zelfs in 2 blads propellors is het de moeite waard om goed rond te kijken .De mezjlick propellors zijn een van de betere propellors .menz houten propellors zijn ook aardig goed ,maar niet zo efficient .

Klopt...ik heb met een Menz en een Engel Super Silent gevlogen. De Menz draaide veel toeren, net zoveel als de Engel (rond de 9200) waarbij de Engel beduidend meer trekkracht gaf ondanks de veel smallere bladen. Maar 9200 toeren is eigenlijk teveel.
Ik heb een carbon Eagle Wing 19x8 geprobeerd maar die kwam juist weer niet op toeren (7600) dus dat was weggegooid geld.....Voor solo vliegen waarschijnlijk prachtig, niet voor het slepen.
Met deze Mezjlik heb ik iets minder toeren (8600) en dat is voor deze motor precies goed. Daarnaast heb ik bult meer trekkracht.

Oké nou ik heb altijd geleerd als het werkt gewoon afblijven en niet verder klooien :D
Ik vlieg al een paar jaar big scale 3D kisten en ik zou willen dat de 3-blads props wel goed waren voor 3D , ik vind een extra 330s bijvoorbeeld veel mooier met een 3- blads en een yak bijvoorbeeld weer mooier met een 2- .
Ik zou graag zien dat ze schaal 3- blads maakten zoals ze op de echte extra's zitten met de breede bladen en vlakke tips maar dit zal wel niet in de rc lukken anders bestond het al denk ik .
Misschien maakt dit te veel herrie of is het model van de bladen niet efficiënt op kleinere schaal.
Wel jammer zou echt waanzinnig staan op onze kisten nietwaar :

De reden is dat hoe langer het blad, hoe efficiënter de prop. Als je qua motorvermogen en bodemvrijheid met twee bladen uitkomt is dat optimaal. Bij de extreme vermogens van 1:1 kisten gaat men naar 3 of 4 (of zelfs 5 bladen) omdat een grotere tweeblad gewoon niet past. en dan is 3 bladen misschien minder efficiënt dan 2 maar het past wel.

Oké zo leren we nog eens wat , is dat dan gelijk de reden dat die red bull air race kisten zoveel kabaal maken met die props omdat de bladen echt tegen de wash van elkaar aan klappen ofzo ?
Maar goed ik maak je draadje vuil met geleuter over props , ik houd er mee op terug naar je anabolen ibis :D

Dat geluid is doordat de tips sneller dan het geluid gaan. Dat is gelijk een nadeel/probleem van grotere propellers, de snelheid aan de tip neemt toe. Sneller dan het geluid geeft problemen, te beginnen met herrie :-) Bij modellen krijg je dat ook als het toerental maar hoog genoeg is.

als je HIER een eindje naar beneden scrollt kun je met wat kunstgrepen de tipsnelheid zien.

In mijn geval een 18x8;
Als ik speel met de cellen (4) en het kv van de motor (620) krijg ik op een gegeven moment een toerental van bijna 8600, precies wat mijn motor draait. Dat geeft een tipsnelheid van 768 km/h.
Bij 9200 toeren is de tipsnelheid 830 km/h. Dat geeft al een flinke bult herrie.....

hihi, ik had eigenlijk ook nog een stukje Dural of zo nodig gehad, dan had ik méér dan 4 sleepjes kunnen doen.....

Ik kreeg vandaag het boutje van de struts onder de romp er niet goed in, duwde wat harder....pats, inslagmoertje wat in de romp (onder de tank) zit schiet los. Hele handel uitgebouwd, tapje van Serge door het inslagmoertje en weer ingebouwd. Boutje weer proberen er in te doen....pats moertje weer los :bad-words: Nood oplossing bedacht (zat prima) maar in de drukte vergeten de strut aan de andere kant op de vleugel vast te draaien. Boutje verloren. Nieuw boutje er in, weer vliegen, pats plastic strutophanging breekt af.

Toen ben ik er maar mee gestopt.

Maaaaar verder heerlijk gevlogen, gelukkig war Hendrik er ook dus niemand hoefde aan de grond te blijven deze keer.

ik wens jullie veel plezier , de verwachtingen zijn mij te winderig bij een te lage temp (te koud dus om stil te gaan staan )

Rond het middaguur is het rustig met een flink hogere temperatuur dan gister.....je moet er toch even uit Serge!

Ik meng 1:40. Dat vette komt doordat hij onderin een beetje rijk staat, makkelijker met starten. Maar iets armer zou wel kunnen.
Als die knuppels gewoon klaar staan met hun zwevers :-) hoeft hij niet iedere keer minutenlang stationair te draaien en dan speelt het probleem nauwelijks.

Overigens was de onderkant zo vet omdat de slang tussen bocht en demper lekte, is al opgelost.

ah, vandaar, 1 op 40 is prima voor die motor .stationair verzamelt hij dan ook de olie in de pijp met een ietwat vetter mengsel.

Back