Protech Ibis met DLE30

Ik heb de tel niet bij gehouden maar we hebben dw Ibis aardig bezig weten te houden en echt geen klap verkeerd en retesnel op hoogte.....was een hele fijne manier om met de Twin aan het slepen gewend te raken.

Kwam dat niet los willen van de sleeplijn omdat de lijn aan de staartstruts vasthaakte?
 
Ja, heel soms gebeurt dat. Ik werp de lijn altijd van lage hoogte af (hij sleept dan over de grond) en dan gaat het altijd goed.
Met lijn landen kan ook prima maar je moet goed opletten dat je boven alle obstakels blijft. Dus moet je wat verder op het veld landen. Het is heel lastig inschatten wanneer de lijn (toch 25 meter) óók helemaal boven het veld is :-)
 
wanneer de lijn (toch 25 meter) óók helemaal boven het veld is :-)



Arjan je moet de lijn voor de gein is tussen de 30 en de 35 meter lang maken.
Dan wordt slepen ineens tien keer simpeler vooral met de wat grotere zwevers.
Ik wilde er nooit aan maar sinds ik het geprobeerd heb, heb ik volgens mijn geen 1 keer meer vroegtijdig los gekoppeld.
 
Het truukje wat ik gebruikte was even up geven om de lijn vrij van de4 strut te maken en dan afwerpen . Nu is mijn lijn lichter en blaast wat makkelijker weg .
Maar de ibis is een aanrader (motor ook ) Ben al aan het sparen voor de piepert om daar een zwaardere tor op te zetten .De 26er was een goede leerschool ,maar nu wil ik meer kunnen slepen .
 
Eerste stuk lijn, van sleepkoppeling tot de struts gewoon wat sugger maken, dan zou het niet meer voor moeten komen. Ik gebruik nu stagbeschermers uit de watersportwinkel, dat werkt prima. Stug genoeg om niet te knikken, flexibel/zacht genoeg om niet te breken bij het afwerpen en veilig voor omstanders, mochten die ergens staan waar ze niet horen..
De oplossing van Eric was ook mooi, een stukje 'sleeve' om de sleeplijn. Zag eruit als van die kous die je om je servodraden kan doen.
4mm Tight Braided Pet Expandable Sleeving 26ft Royal Blue | eBay

Groetjes,
Gerben
 
We blijven de grenzen verleggen....nu een ASK23 schaal 1:2,5. Zes meter span, 18kg. Niet makkelijk maar het kan wel :-)


(overigens zijn we niet iedere keer zo hoog gekomen, zodra er iets scheef gaat kan ik het als sleper wel vergeten en moeten we lossen....)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank :-)
Ik zit net de logjes eens te bekijken.

Allereerst de hoogte. We zijn best een eind gekomen

ASK23_Ibis_hoogte_zps98di7ilr.jpg


Hier de verticale snelheid. Het is toch nog 2m/s gemiddeld. Voor je gevoel is het véél minder. Het wiebelt een beetje heen en weer tussen 0 en 3m/s, dat zie je vliegend helemaal niet. Maar ik zak in ieder geval bijna nergens onderuit, we zijn steeds mooi blijven vliegen

ASK23_Ibis_stijgen_zpsfifla3bi.jpg


Tot slot het toerental. Er zit een optische sensor op die soms wat moeite heeft met de carbon prop en zonlicht, vandaar de spikes en een stuk waarin hij maar het halve toerental heeft aangegeven.
Wat ik op andere logjes ook altijd zie is dat het toerental initieel rond de 8400 zit en dan na verloop van tijd daalt. Ik heb nog nooit zo lang onafgebroken vol gas hoeven vliegen (2 minuten, om precies te zijn) en dan zie je ineens dat het toerental de eerste minuut afneemt en dan stabiliseert op ongeveer 7600.
Normaal zie ik die vlakke tweede minuut niet, omdat ik dan allang op hoogte ben (300 meter). Ik dacht dat die afname met de hoogte te maken zou hebben maar in deze sleep zitten we na die minuut pas rond de 100 meter en is het toerental ook al gedaald.
Heel apart want vliegend hoor je dit echt niet en ik heb ook niet het idee dat de motor niet goed loopt (integendeel zelfs).

ASK23_Ibis_rpm_zpspnfpqppv.jpg


Iemand daar een verklaring voor?
 
heeft met de motortemperatuur te maken . lucht brandstof mengsel is in de eerste fase redelijk koud en dus redelijk dicht van structuur om het zo even te noemen en is dus je cylindervulling optimaal . nu je motor warmer wordt wordt ook je carter temperatuur warmer en zal er dus de in houd die er koud in kon in warme toestand minder zijn . dus krijg je minder boem mengsel in je cylinder . verwarmde lucht kan veel beter samengedrukt worden omdat de moleculen verder uit elkaar liggen .
dit is helaas het neveneffect van een tweetakt .

oplossing om dit te verbeteren is carterkoeling . of je laat het voor wat het is (mijn inziens heb je vermogen genoeg )
 
Dat klinkt plausibel.
Nu je het zegt schiet me te binnen dat de temperatuur van de gassen en de pijp zelf bij een expansie uitlaat ook van invloed is op de werking; hoe warmer, hoe sneller de pulsen gaan lopen. Dus naarmate de motor opwarmt en de temperatuur van (en in) de uitlaat stijgt zal er verandering optreden. Dat verklaart ook dat hij na een minuut wel gewoon stabiel blijft draaien, dan is alles lekker warm denk ik.
 
Gaaf sleepje Arjan.
Ik kan de kick die je ervaart wel delen als je groter en groter gaat slepen.
Knap gedaan hoor.
 
Er staat me iets van bij dat jij ooit een Ibis zocht toch?
Klopt! En ik ben altijd 100% betrouwbaar door deze opgesleept(piloot en vliegtuig). Maar ik heb nu 2 sleepkisten dus een derde wordt wat veel.....En ik heb al 2 maanden niet meer 1:1 zweef gevlogen dus dat staat nu ook hoog op het verlanglijstje.
 
Back
Top