Bouwverslag Prototype MIG 3

.
Heel gaaf Jeroen, gefeliciteerd! :thumbsup: :thumbsup:
Heb het gevolgd via Facebook, super resultaat, eer van je werk!

.
Online artikel Model Airplane News, September 15, 2020:



"The Polikarpov I-16 (Russian: Поликарпов И-16) was a Soviet single-engine single-seat fighter aircraft of advanced design; it was the world’s first low-wing cantilever monoplane fighter with retractable landing gear to attain operational status, and as such “introduced a new vogue in fighter design. The I-16 was introduced in the mid-1930s and formed the backbone of the Soviet Air Force at the beginning of World War II.

Its main opponent in the sky in 1941 was the German Messerschmitt Bf 109.The I-16 was slightly more maneuverable than the early Bf 109s and could fight the Messerschmitt Bf 109E, or Emil, on equal terms in turns. Skilled Soviet pilots took advantage of the Polikarpov’s superior horizontal maneuverability and liked it enough to resist the switch to more modern fighters. The German aircraft, however, outclassed its Soviet opponent in service ceiling, rate of climb, acceleration and, crucially, in horizontal and diving speed, due to better aerodynamics and a more powerful engine.



Known for building and flying out of the ordinary aircraft, Sal Calvagna’s newest RC warbird is the Polikarpov I-16. For a more flashy appearance, Sal finished the Soviet warbird in the Stalin’s “Red Five” Aerobatic team color flown by Soviet Ace Valery Chkalov, Hero of the Soviet Union.

Sal built his I-16 from YRM plans from The Netherlands, and features traditional balsa, lite ply and balsa construction.
Sal’s 88 inch span I-16 is powered by a Zenoah GT-80 twin cylinder gas engine, is controlled with Futaba radio gear, and features modified Robart retractable landing gear. Sal even made the scale engine cowling from fiberglass and finishing resin using the “lost foam” technique using several layers of 4- and 6- ounce glass cloth.



Sal test flew the I-16 recently and all went extremely well.
A little tweak to the balance is required and some more finer details have to added, but Sal says the Polikarpov I-16 flies great!"


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen wordt er nog een Mig 3 gebouwd in Nederland, centraal in het land (niet bij ons) en Martin (de bouwer) gaat letterlijk als een speer en pakt ook maar gelijk wat schaaldetails aan voor in het toestel.
We mogen daarbij zeggen dat de ervaring in de RC in principe ver onder het gemiddelde van hier ligt, echter wat hij doet gaat super en er is veel ruggespraak met Jeroen en mij.
Martin verdiept zich eerst in de materie (komt ook deels door zijn werk) alvorens hij gaat plakken.
Het resultaat tot op heden mag er zijn.
IMG-20201119-WA0002.jpg
IMG-20201025-WA0023.jpg
IMG-20201025-WA0024.jpg
IMG-20201025-WA0030.jpg
IMG-20201115-WA0042.jpg
IMG-20201116-WA0005.jpg
IMG-20201117-WA0019.jpg
IMG-20201118-WA0005.jpg
 
Ja, jan heeft weer even wat te . . .

De volgende bouwer moet niet van die rare strepen over de kielvlakken airbrushen!

(Kan me niet voorstellen dat de echte die ook had . . .)

Verder is het inderdaad een erg gaaf model! :thumbsup:


jan.
 
Die bouwhelling is een luxe frame, gemonteerd als een spit met uit mijn hoofd stappen van 30 graden waaronder hij hem kan locken, aan 2 zijden de dwarsbalkjes kunnen monteren en nog wat extra's. Is ook onderdeel van zijn werk. Ik zal vragen of hij hier voor de liefhebbers eea kan en wil plaatsen.
 
Updated Mig3
Voor heel eventjes uit het frame,
Dan weer terug en verder alles af en inbouwen
 

Bijlagen

  • 26F3CDB7-1EFE-4A40-BE83-203611041A08.png
    26F3CDB7-1EFE-4A40-BE83-203611041A08.png
    3,6 MB · Weergaven: 474
  • 015C8225-4A62-4006-B17D-EA14A3309672.jpeg
    015C8225-4A62-4006-B17D-EA14A3309672.jpeg
    238,1 KB · Weergaven: 462
  • E6FD18A1-398E-4E50-A27C-04586825C7CD.jpeg
    E6FD18A1-398E-4E50-A27C-04586825C7CD.jpeg
    273,4 KB · Weergaven: 442
  • DBCF4D49-9BED-40C5-9BFA-4B9C75C9C21A.jpeg
    DBCF4D49-9BED-40C5-9BFA-4B9C75C9C21A.jpeg
    270,9 KB · Weergaven: 443
  • 13990F5B-0F4D-4A1A-A10B-FF7AB760F7D1.jpeg
    13990F5B-0F4D-4A1A-A10B-FF7AB760F7D1.jpeg
    274,8 KB · Weergaven: 447
Bezig met cockpit constructie
 

Bijlagen

  • 7C7E887E-73D2-477A-9E26-2C92587D22A0.jpeg
    7C7E887E-73D2-477A-9E26-2C92587D22A0.jpeg
    283,4 KB · Weergaven: 305
  • F2145103-9B2C-43A9-A589-146BD5F074C0.jpeg
    F2145103-9B2C-43A9-A589-146BD5F074C0.jpeg
    640,5 KB · Weergaven: 290
Weer lekker bezig geweest, stappen gemaakt
 

Bijlagen

  • DF6EA322-6D28-44E1-8068-6D9D2E68670C.jpeg
    DF6EA322-6D28-44E1-8068-6D9D2E68670C.jpeg
    327,3 KB · Weergaven: 339
  • E15B2F85-527A-4D05-AD69-0978A27479CA.jpeg
    E15B2F85-527A-4D05-AD69-0978A27479CA.jpeg
    261,7 KB · Weergaven: 350
  • 82DFB0A1-9E8B-4C24-9773-B3D5742FBE5A.jpeg
    82DFB0A1-9E8B-4C24-9773-B3D5742FBE5A.jpeg
    231,4 KB · Weergaven: 352
  • 4E9D1842-8561-41DE-9FF2-2C8685ADA4D4.jpeg
    4E9D1842-8561-41DE-9FF2-2C8685ADA4D4.jpeg
    225,8 KB · Weergaven: 332
  • F8F9C46D-A70F-49A4-A1D7-F6B3D3B30CFE.jpeg
    F8F9C46D-A70F-49A4-A1D7-F6B3D3B30CFE.jpeg
    231,5 KB · Weergaven: 343
  • C0E32A29-B5B8-448A-8108-4F0E6380FAE4.jpeg
    C0E32A29-B5B8-448A-8108-4F0E6380FAE4.jpeg
    298,5 KB · Weergaven: 322
Mig 3 progress
elevator
 

Bijlagen

  • 196D1088-6A19-4061-965F-8FFC90782959.jpeg
    196D1088-6A19-4061-965F-8FFC90782959.jpeg
    195,4 KB · Weergaven: 356
  • E7B7FEB7-8637-48FB-837D-EEFE22881E6D.jpeg
    E7B7FEB7-8637-48FB-837D-EEFE22881E6D.jpeg
    172,8 KB · Weergaven: 328
  • 16B46518-56A8-4F47-B8C7-C9B386544C4D.jpeg
    16B46518-56A8-4F47-B8C7-C9B386544C4D.jpeg
    242,7 KB · Weergaven: 342
  • C06B81A2-F872-431E-A839-4A7608F680BB.jpeg
    C06B81A2-F872-431E-A839-4A7608F680BB.jpeg
    280,7 KB · Weergaven: 329
  • 70F53C27-514C-414F-A653-B303E67DA2FE.jpeg
    70F53C27-514C-414F-A653-B303E67DA2FE.jpeg
    175,9 KB · Weergaven: 337
  • 87E7A296-C895-4DE9-96AF-94CDFEA931D0.jpeg
    87E7A296-C895-4DE9-96AF-94CDFEA931D0.jpeg
    184 KB · Weergaven: 336
  • 0FF64DCE-37B9-44B7-8A7B-D44577717325.jpeg
    0FF64DCE-37B9-44B7-8A7B-D44577717325.jpeg
    179,1 KB · Weergaven: 350
  • 8FFCE6DF-EDF4-4ED5-B52E-45C3C4DB6B61.jpeg
    8FFCE6DF-EDF4-4ED5-B52E-45C3C4DB6B61.jpeg
    193,1 KB · Weergaven: 353
  • 4131C46C-0BD6-4D78-A73C-B6A315279B48.jpeg
    4131C46C-0BD6-4D78-A73C-B6A315279B48.jpeg
    183,2 KB · Weergaven: 334
Step by step
 

Bijlagen

  • 542D8C7A-9FCD-48DD-9818-5CB955B2F9CB.jpeg
    542D8C7A-9FCD-48DD-9818-5CB955B2F9CB.jpeg
    483,3 KB · Weergaven: 361
  • 0403D05C-3636-4D5E-A38B-6A514531FA67.jpeg
    0403D05C-3636-4D5E-A38B-6A514531FA67.jpeg
    573,7 KB · Weergaven: 379
  • 05C3465D-E419-466B-9553-9618C815D3D2.jpeg
    05C3465D-E419-466B-9553-9618C815D3D2.jpeg
    187,6 KB · Weergaven: 368
  • 6F143F7F-DC46-4449-B6D4-0418E11D2482.jpeg
    6F143F7F-DC46-4449-B6D4-0418E11D2482.jpeg
    224,3 KB · Weergaven: 355
  • B78369E0-8054-4847-9517-F8E352E93BF0.jpeg
    B78369E0-8054-4847-9517-F8E352E93BF0.jpeg
    234,7 KB · Weergaven: 357
  • E6ABAD6F-9A17-4A81-8687-48A76C8873BD.jpeg
    E6ABAD6F-9A17-4A81-8687-48A76C8873BD.jpeg
    236,2 KB · Weergaven: 331
ondertussen zitten bij mij de poten in het model ik heb gebruik gemaakt van ER 40 junits van electron en eigen gemaakte poten

echter laten we de poten voor de YRM modellen nu maken in Armenie bij een persoon die echt heel erg goed is

maar die komen dus niet lekker uit met de ER 40 junits

draaipunt zit eigenlijk op de verkeerde plek

ik heb nu voor de mig3 een kompleet nieuwe junit ontworpen die ook geschikt is voor andere modellen waar datzelfde probleem het geval is

daar gaan we mee testen
de aandrijving van de ER 40 en ER 50 kan er op

en voor modellen tot 30 kilo
 
Tijdje geleden alweer dat ik de vorderingen plaatste.
 

Bijlagen

  • 08004524-5B72-4728-AFB4-D5A36E2CA4B4.jpeg
    08004524-5B72-4728-AFB4-D5A36E2CA4B4.jpeg
    226,6 KB · Weergaven: 273
  • 58C78E35-FD20-4A49-9A3C-CE31FD5FB045.jpeg
    58C78E35-FD20-4A49-9A3C-CE31FD5FB045.jpeg
    186,6 KB · Weergaven: 290
  • E9942421-7A4A-4593-A5D9-1235813D3B75.jpeg
    E9942421-7A4A-4593-A5D9-1235813D3B75.jpeg
    205,6 KB · Weergaven: 283
  • 17A14C73-E4CB-45C4-95AB-BAA69D56200F.jpeg
    17A14C73-E4CB-45C4-95AB-BAA69D56200F.jpeg
    147 KB · Weergaven: 284
  • FBCB6018-DB07-4696-B363-1D6BDD2551DC.jpeg
    FBCB6018-DB07-4696-B363-1D6BDD2551DC.jpeg
    94,9 KB · Weergaven: 291
  • 3B243CC3-4FB0-4F71-AC7A-854E489658AD.jpeg
    3B243CC3-4FB0-4F71-AC7A-854E489658AD.jpeg
    243,3 KB · Weergaven: 281
Back
Top