Q-Boat uit The World is Not Enough

Thanks Pieter :thumbsup: Ik heb hier een Y kabel liggen, straks ga ik één servo eruit halen en de servohouder aanpassen zodat de servo omgedraaid kan worden.
Geen geklooi meer met het programmeren van de zender, en voordeel is ook meteen dat er één kanaal vrij blijft voor de torpedomodule.

Robbie als je nu eens dit doet ,is al eens op het forum beschreven , of fffff googlen
+ & - van de servo omdraaien en de buitenste (zijn er 3) aansluitingen van de potmeter verwisselen.
Als je dit netjes uitvoert krijg je geen rookpluimen tenzij je de servo's onderling mechanisch hebt verbonden.

gr rexonamen

hallo

@rexonamen

je uitleg klopt voor geen meter

het moet zijn de +&- van de servo MOTOR omdraaien en de twee buitenste draden van de pot meter verwisselen van plaats

maar het nadeel is dat je bij sommige servo type's hebt dat de motor aan de print is vast gesoldeerd en dan kan je die dus niet wisselen

gr raf

Ha WAF wat is er verkeerd motor , we gaan mekaar op een modelforum toch niet straffen he dat doe je maar per PB . jammer dat er zo gereageerd word .

Robbie hoop dat je niet gedaan heb wat is schreef maar zo doet als waf , daar zit een motor bij .

Laatst bewerkt:
Het volk wil brood en spelen, anders gaan ze zich roeren.. dat zie je in dit topic goed gedemonstreerd :)

Jammer van dat naadje weer.. denk dat de vaarfilmpjes nog wel even op zich zullen laten wachten?

Of Robbie is bezig een schaal queen mum te maken die het schip met een schaal flesje champagne een goede vaart gaat wensen.. :P

Je kan het eventueel proberen met één servo. Wat ik van m'n jetboot kan herinneren is dat het reuze meevalt hoe de klep aan de servo trekt. Dat was een jet met een 820 motor (tikje groter dan een 700), en dat ging altijd prima. Als de klep mechanisch maar soepel loopt, en tijdens het vooruit varen niet naar beneden "valt" ;) .

btw Robbie, wees er even op bedacht (weet niet of het bij deze ook zo is) dat bij 1:1 jetboats de achteruit tegengesteld stuurt als dat je zou verwachten.

stuur naar rechts is neus naar rechts, ook bij achteruit varen!!!

nou nou kuperus, dat is me een statement. . . .

Ik kan me zo voorstellen dat de jetaandrijving van Robbie hetzelfde stuurt als ieder schip.
En dan heb je:
vooruit, roer naar rechts ; kop naar rechts
achteruit, roer naar rechts ; kop naar links. met je ogen naar de kop gericht.

Je moet er alleen goed rekening mee houden dat een jet stuurt met volume aan schroef water. En niet met snelheid van de romp.(langs het roer stromend water).
Weinig toeren geeft geen tot weinig roer reactie.

@baggeraar: dat is dus niet zo... probleem is nl hoe je stuurt... bij een normaal roer stuur je door het langsstromende water... bij achteruit varen, stroomt het water dus van achter naar voor... resulterend in een vaarpatroon zoals jij aangeeft.

bij een jetboat stroomt het water niet andersom, maar "kaats" je het water naar beneden en naar voren, als je dan roeruitslag geeft, blaast het water naar dezelfde kant.

dit resulteerd dus bij achteruit varen dat het water naar dezelfde kant wordt geblazen als bij het vooruit varen. dus stuurt hij achteruit EXACT hetzelfde als bij vooruit varen.

stuur naar rechts is waterstraal naar rechts is neus naar rechts. zowel bij vooruit als achteruit varen

[edit] ik spreek uit real life experience en een bijna aanvaring met de kade :)... [/edit]

Denk dat dat verschilt tussen jets met een keerklep, of jets waarbij de jet 360 graden kan draaien..

Precies Henri, en volgens mij is dit een keerklep-type en dan stuurt ie wel alsof er een roer achter hangt.

Ben benieuwd naar de ervaring van Robbie tijdens het varen, die zal het precies kunnen vertellen.

Geen busjes maar beugeltjes, met korte schroeven :-)

Foto-RZMHHMQM-D.jpg

ìk snap waarom je voor deze oplossing kiest, maar vind het geen "mooie" oplossing...

is het niet net zo makkelijk en veeeeeel mooier om contacten van de servomotor om te draaien?

Back