Q-Boat uit The World is Not Enough

Hartelijk dank Luc, ik volg jou nieuwe bouwverslag met grote interesse :worship::worship:

Tijd voor een klein updatetje, met wat tegenvallers.

Ben bezig geweest met aluminium plaatwerk zodat er meer details naar boven komen, de plaatjes alu zitten nu vast aan de boot met epoxy.

CIMG4063.jpg

Heb ook een spoiler gemaakt maar daar ben ik absoluut niet tevreden over, de golf/bocht in de vleugel is te golvend, hij moet iets vlakker.

CIMG4059.jpg

Waar ik ook niet blij mee ben is het afdakje, ik vond hem al te eiig qua vorm maar stoorde me op dat moment niet zo heel erg aan.
Nu begint het toch een probleem te worden, ik was bezig om twee panelen op het dak te bevestigen die normaal gesproken (bij de originele boten) recht lopen, mijn panelen liepen krom. Dus deze twee onderdelen moet ik opnieuw maken,

CIMG4064.jpg

Inmiddels Joe (the plummer :mrgreen:) weer gemaild en reactie terug gehad, de boot ziet er volgens hem goed uit en heeft interesse voor een 1/6 Q-Boat.
Als ik kopieën ga maken van deze boot dan worden dat er maximaal 14 stuks, voor de film zijn er 15 full-size boten gemaakt, 1 master en 14 kopieën. Lijkt me leuk om dit model in de zelfde oplage uit te brengen.
Echter, ik zal toestemming moeten vragen aan EON Productions, of in ieder geval de mensen die de rechten hebben van de James Bond franchise om problemen te voorkomen.

Heb het regelmatig gezien dat mensen uit de (film/tv) prop/model community gesued worden door een reus zoals bv LucasFilm omdat ze geen toestemming hadden gevraagd om iets dat van hun is (bv een prop/rekwisiet of model) uit te brengen.
Wat wel grappig is is dat de klanten van die gesuede mensen bij mij aanbellen om iets te maken/verkopen uit een film :-D

Maar goed, ik kijk wel hoe het loopt.
Aangezien ik een beginner ben qua rc modelbouw boten is de kans groot dat ik m'n boot in de oever plant.
Als ik een paar kopieën voor mezelf in bezit heb dan hoef ik niet zo voorzichtig te zijn met de boot ;-)

Hoi Robbie,

Ziet er weer fantastisch uit.
Voordat je zelf een paar boten de oever oprost wil ik toch graag intekenen op een nog onbeschadigd model. :p
Q mag dan wel de geest hebben gegeven maar stel dat-ie uit zijn graf opstaat !!:alien:

Voor de rest : Petje af !!!

Groet, Cees

Dank je wel Cees :worship:

Hoogste tijd voor een update, ik ben nog niet begonnen aan het interieur van de cockpit omdat ik wou wachten op foto's uit de USA. Het wachten heeft beloond, vorige week heb ik 4 (daglicht) foto's binnen gekregen van de Q-Boat die in het bezit is van de Ian Fleming Foundation. Weliswaar geen high resolutie foto's maar in ieder geval vele malen beter dan wat ik had. Verder heb ik ook nog tekeningen gehad van het dashbord en de kuipstoel, het dashbord gaat een grote klus worden.

De 15 Q-Boten die gemaakt zijn voor de film kan je verdelen in twee categorieën, 'hero' en 'stunt' boot.
De 'hero' boten werden gemaakt/gebruikt voor close-up shots, dat houd dus in dat ze veel details hebben en mooier zijn afgewerkt.
De 'stunt' boten werden gemaakt/gebruikt voor wide shots, het is niet nodig om bij deze boten veel details toe te voegen, omdat je ze toch niet ziet tijdens de actie/stunt scene.
Plus het feit dat uitsteeksels zoals knoppen en schakelaars op het dashbord ernstig letsel kunnen toedienen aan de stuntman als het fout gaat.

Anyway, ik had 4 foto's van het stunt dashbord, nu heb ik er 4 hero dashbord foto's bij.
Kijken hoe hoog ik de lat ga leggen met het dashbord, mijn 007 pop zal in ieder geval niet klagen over ernstig letsel :-D

Ondertussen bezig geweest met details aan de buitenkant van de boot, hoofdzakelijk de achterkant.

CIMG4322.jpg

Ik heb de koppen van naalden/spelden gebruikt om kleine klink of popnagels na te bootsen, de naalden heb ik 5mm onder de kop afgeknipt, gaatje van 1mm geboord in het alu platwerk, vervolgens onder de koppen met epoxy ingesmeerd en in de gaatjes laten glijden.
De rij naast de uitlaat zijn kleine op maat geknipte schroefjes.

CIMG4337.jpg

Er zitten drie vinnen in de uitlaten, om ze alle drie op gelijke hoogte te houden heb ik twee stukje hout (van gelijke dikte) op de middelste vin gelegd, ook dienen ze als ondersteuning als de epoxy aan het drogen is.

CIMG4346.jpg

De achterkant heeft aardig wat details, oa een soort roostertje, daarvoor wil ik een tie-wrap gebruiken. Moet hij wel de juiste breedte hebben, 7mm, de gene die ik nu heb zijn 5mm.

CIMG4357.jpg

Voordat ik aan het dashbord kan beginnen moet het torpedo systeem erin, om de scharnieren te bevestigen heb ik ook weer gebruik gemaakt van spelden (5mm onder de kop) en epoxy.

CIMG4352.jpg

Op verzoek de basis tekening die ik gemaakt/gebruikt heb, moet er wel bij zeggen dat er een aantal fouten in zitten, die heb ik onderschept tijdens het bouwen.

qbootzij.jpg

Next update, ASAP :yes:

De jetaandrijving is inmiddels besteld, ik zit alleen nog in m'n maag met de (elektro) motor.

Mijn Duits is niet zo best en zou niet weten wat van motor geschikt is voor de jet.
Ik wil een betrouwbare (eventueel tweedehands) motor, iemand suggesties ?

hallo

hier staat toch duidelijk welk motor op deze jet aan drijving kan

22 ccm Zenoah oder ähnliche dat is een benzine motor
Plettenberg 355/50/4-5 electro van plettenberg
Plettenberg 320/50/5 zelfde
Ultra 3500/4-5 Windungen
Ultra 2000/5 Windungen
Standschubwert : mehr als 1500 W
10.000 - 15.000 rpm
5 - 8 kp
Betriebsdrehzahlen : 10.000 - 15.000 rpm

je keuze is dus zeer beperkt en borsteloos omrekenen tja er was eens ooit in een ver verleden iemand die een tabel zou maken

we wachten nog steeds op deze tabel

groetjes raf

ps je levert echt wel mooi werk af

Op zich hoef je niets om te rekenen, de benodigde aandrijfgegevens worden aangegeven 10.000 tot 15.000 toeren bij meer als 1500 watt asvermogen. Dat is wel flink, dan praat je dus over 2 PK!

Een dikke brushless motor zoeken dus met 1500 watt vermogen, en afhankelijk van de gebruikte lipo's (4, 5, of 6S) tussen de 1400 en 700 KV. Het vinden van een motor met de schroefgaten op de juiste plek zal misschien nog het lastigst worden.

Persoonlijk heb ik het idee dat deze jet veel te sterk voor jou boot zal zijn en je misschien beter de kleinere uitvoering kunt nemen. Daar kan dan 'gewoon' een 700 Neodym voor, altijd goed. Ook een stuk goedkoper...

Laatst bewerkt:
Hoi Robbie,

Dat je er nog één hebt kunnen bestellen, zowel de 33 als 40mm jets staan als 'momenteel niet leverbaar' op de Kehrer site.

Ik zag de gegevens voor de 28mm jets:
Der 28-mm-JET ist zur Zeit der Kleinste der KEHRER-JET-SERIE. Er erreicht bei einer Drehzahl von 13.000 - 20.000 U/min einen Standschub von 2,5 - 4 kp. Bei Leistungsmessungen und Fahrversuchen wurde der Johnson-700-Neodym-Motor mit 12 - 14 Zellen dank seiner Leistungsabgabe zum Favoriten bei leichten Booten mit Jetantrieb. Für Boote mit Doppel- / Dreifach-Jetantrieb ist meist die 12-Volt-Version bzw. der Johnson-800 mit 14 - 20 Zellen günstiger. Als grobe Richtlinie zur Bestimmung von Größe und der Anzahl von Jets sollte der Schub dem Gewicht des Bootes entsprechen.
Als Beispiel: 6 kg Boot = 2 x 28-mm-JET oder 1 x 33-mm-JET. Die Betriebsdrehzahlen sollten zwischen 15.000 - 20.000 U/min liegen.
Der Leistungsbedarf entspricht ungefähr dem eines 42 - 45 mm Propellers mit Steigung 1,5

Ik schat dat jou boot hooguit 3 kg gaat wegen met die balsa bouwmethode, dan heb je meer dan genoeg aan zo'n 28mm jet. Het moet ook nog een beetje beheersbaar kunnen varen denk ik. Tussen de 2,5 en 4 kg stuwdruk is aardig veel, en voor een maatje 700 motor zijn veel makkelijker brushless vervangers te vinden. Met meer toeren/vermogen .... :cool:

Even vertaald:
Stuwdruk 2,5 tot 4 kg
Met 700 Neodym motor op 12-14 cellen (14.4 - 16.8) (ik zou dan voor 4S Lipo gaan)
Benodigd bedrijfs toerental 15.000-20.000 rpm.
Kehrer zegt ook dat de stuwdruk ongeveer gelijk zou moeten zijn aan het gewicht van de boot. Dan kom je zo aardig uit de voeten.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de input heren :worship::worship:

Ik heb de jet aandrijving niet persoonlijk besteld maar via via, KMB is vanaf 16/7 tot 10/8 gesloten ivm vakantie. De bestellingen (en betalingen) die ze vóór 16/7 hebben ontvangen worden dan nog verwerkt/verstuurd.

Ik ben niet zo goed in het schatten van het gewicht van de boot maar ik denk dat hij wel meer dan 3 kilo gaat wegen, de boot is gemaakt van triplex geen balsa. Zal morgen even een weegschaal halen om te kijken waarop we nu zitten.

Voor wat betreft de motor heb ik nog even tijd om me te oriënteren, 'k wacht eerst totdat ik de jetaandrijving binnen heb :yes:

Ik ben niet zo goed in het schatten van het gewicht van de boot maar ik denk dat hij wel meer dan 3 kilo gaat wegen, de boot is gemaakt van triplex geen balsa.

O, even verkeerd van mij dan ... :nosmile: Ben benieuwd wat hij dan gaat wegen inderdaad! En anders gewoon 007 zonder z'n kogelvrije vest in de boot zetten .. ;)

De boot heeft inderdaad genoeg bepantsering, 007 heeft geen vest nodig, wel een gordel :mrgreen:

Hier een paar kiekjes van de plas waar ik de boot wil testen, er is genoeg ruimte.

Foto-RSOMV7FW-D.jpg
Foto-RBTSTYOS-D.jpg

hallo robby

het gaat niet over de grote van de plas maar over hoe dicht bij is de kant LOL
de diepte van het water lijkt bij de powerboats ook een rol te spelen
zaterdag op port aventura hadden de mensen daar problemen om op een degelijke manier de bocht door te komen
ofwel nam de boot een te ruime bocht ofwel begon hij de bocht te maken en swiepte dan plots helemaal om

RTV KEMPEN - RTV nieuws Kempen
deze link werkt vandaag nog (regionaal nieuws)
zo rond 7 minuten zie je een sar met een jet aandrijving en die gaat toch goed vooruit
sorry te laat er staat nieuw nieuws LOL
groetjes raf

Dat is waar raf :-D, voordeel van deze plas is dat hij een strandje heeft, mocht ik iets te snel gaan dan glijd hij over het zand. De andere kant van de plas heeft zover ik weet geen harde oever waar ik tegenaan kan botsen, hij beland hooguit tussen de struiken (en de Teken).

Zag toevallig ook vandaag op het Nederlandse nieuws dat ze in België last hebben van brul/stier kikkers, ik vraag me af of ze ook een gevaar zijn voor varende modellen :-)
Vorig jaar hadden ze last van geel/roodwang schildpadden in de grachten van Brugge, die schilpadden horen normaal gesproken in de Mississippi rivier thuis.

Eerdaags ga ik een vijvertje aanleggen voor mijn geelwang schildpad, op deze foto was ie nog klein, nu is hij een stuk groter en heeft meer ruimte nodig.

Foto-WC3PW6RF-D.jpg

Als die vijver er ligt kan ik meteen de boot testen of hij waterdicht is, hoop niet dat hij tot zinken word gebracht door het groene monster :mrgreen:

hallo

die krengen ken ik dus ook

op de B.MSA vijver zitten die dus ook
vredelievend los gelaten door mensen die ze beu waren
die krengen wreten heel de vijver leeg
ze worden een 30 cm en zijn redelijk vlug
ze bijten als ze niet meer weg kunnen in de botten broek (lies laarzen)en ik kan je vertellen het doet verekkes pijn zo een beet
en nu weer brul kikkers

ja het gaat goed met europa

en dan spreken we niet over processie rupsen waar we ons hier gek door krabben
hier lopen ze rond in asmat pakken met vlammen werpers om die zooi te vernietigen

groetjes raf

Ze kunnen inderdaad hard bijten en laten niet snel los, vooral de mannetjes die een maximale schildgrootte kunnen krijgen van 35cm kennen geen genade, ze hebben ook nog eens sterke potten en lange nagels waarmee ze zich afzetten.
In Europa zijn ze een gevaar voor alles wat in hun buurt komt, grote vogels als Zwanen worden ook gepakt in hun zwemvliezen.

De Progressie rups is hier in mijn omgeving ook een groot probleem, struiken, bomen, auto's enz zijn volledig ingepakt met spinsel.

Oh, en Teken ik ben omringt door Teken :bad-words:

Its a jungle out there...

hee robbie,

waarschijnlijk is dat het wed bij bloemendaal? misschien is het leuk om keer te kijken bij de nzh hobbyclub haarlem of vaargroep hoofddorp. Suc6 met je model en hou je in de gaten;)

tim Smit Lloyd 107

Dank je wel Tim, het is niet 't Wed maar de plas ernaast, de Oosterplas. Probleem met 't Wed is dat er in het water een afzetting met boeien ligt dat aangeeft wanneer het diep word, het is officieel zwemwater.
De Oosterplas heeft geen afzettingen en is geen officieel zwemwater, er mag wel in gezwommen worden, maar dat is dan op eigen risico.

Hier een screenshotje van het gebied, de plas met het rode kruisje is de Oosterplas. Bovenaan ligt het Vogelmeer, ook een prachtig gebied maar is niet geschikt om in te varen ivm de vogels.

qmap.jpg

Update, ik ben nog niet begonnen aan de cockpitt, nog steeds met de achterkant bezig die bijna klaar is.

CIMG4734.jpg

De twee PVC pijpjes zijn voor de nozzles van de 'jetturbine', het vierkante alu deel is een rangefinder die normaal gesproken omhoog flipt, mijn versie blijft staties.

CIMG4738.jpg

Ik wacht nog even met het maken van het hekwerk dat om de jetaandrijving zit, totdat ik de jet uit Berlijn binnen krijg.

CIMG4752.jpg

CIMG4754.jpg

Druk bezig met het torpedo systeem, best lastig om een betrouwbaar geheel te maken.

CIMG4757.jpg

Next update, zo snel mogelijk.

Back