RC-auto bloopers - Oh.. moest dat kabeltje niet daarop aangesloten? Oeps...

Indoorvlieger

Forum veteraan
Vast wel herkenbaar, je bent bezig, let even niet op, en je sluit iets verkeerd aan. Of je vraagt je af waarom je auto niet vooruit wil, totdat je dat ene tandwiel los op tafel ziet liggen... Kortom, bloopers die jij, of anderen hebben gemaakt, en die leuk en misschien ook leerzaam kunnen zijn voor anderen. Geneer je niet, we maken allemaal fouten. Crashes tellen even niet mee, tenzij veroorzaakt door een ingebouwde fout.


Ik trap af met eentje gelezen op een ander forum. Daar vroeg iemand of het normaal was dat zijn motor in brand was gevlogen door hem op een accu aan te sluiten. In het bericht een link naar de motor, bleek om een brushless type te gaan... Nog een wonder dat de lipo, die voor het "testen" werd gebruikt, niet uit elkaar is geploft, want door die zo aan te sluiten, maak je gewoon direct sluiting... :schrik:
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook even een dom momentje...
ik hou met mijn multimeter de lipo altijd in de gaten.
laatst was ik hem weer aan het meten, dus ik duw de pennetjes op het balanceerstekkertje.
toen begon het ineens te vonken.
wat bleek?
de pennetjes kwamen tegen elkaar...:rolleyes:
en toen was het balanceerkabeltje een beetje gesmolten.
 
Ik had laatst een "blooper-auto", 2e hands gekocht. Ten eerste waren de voorste schokbrekers gebouwd met de metalen piston rods van de achterste, en andersom, waardoor de auto voor te veel rijhoogte had, en achter te weinig. Net een Citroën waarvan de luchtvering achter nog niet opgepompt was...

Verder misten hier en daar wat schroeven, zoals die de steunen tussen upper deck en bodemplaat op zijn plek moesten houden, zodat het chassis enorm veel flex had.

Kunststof ringen als lagers geplaatst bij de voorwielen, en de lagers gebruikt als spacer onder de snelheidsregelaar. Andersom leek me toch iets beter...

Laatste grote fout was het omkeren van de wiel-hexen. Het asgat in de meenemers is bij de oudere Kyosho auto's, waar dit eentje van was, taps toelopend van m5 naar m4. In de juiste stand is er hooguit een mm speling op de as, en dat is makkelijk uit te shimmen. Maar zet je ze andersom, dan is dat ineens zo'n 3 mm, en bovendien heeft de meenemer dan nauwelijks grip op de as.

Maar goed, de vorige eigenaar had me al gewaarschuwd dat de auto was gebouwd door een bakker, die over nul komma nul mechanisch inzicht zou beschikken, en deze aan de vorige eigenaar kado had gedaan. Waarschijnlijk omdat het ding voor geen meter reed met al die bouwfouten.

Waarschijnlijk overbodig om te zeggen dat ik de auto compleet heb gestript, en weer ben gaan opbouwen, voor het geval er nog meer "verrassingen" in zouden zitten.
 
Een maat van mij heeft de nare eigenschap met grote regelmaat de + en de - te verwisselen en heeft de nodige regelaars half brandend uit zijn auto's moeten trekken. Uiteindelijk heeft hij stekkers gekozen die dat onmogelijk maakt.
 
ik had trouwens nog iets grappigs.
toen ik mijn rustler vxl tweedehands kocht en ermee ging rijden was hij best langzaam.
ik dacht dat het aan de motor lag.
toen ik op het punt stond om een nieuwe motor te kopen bleek dat de esc in trainings mode stond...
 
Lang geleden met een tamiya sand scorcher ,
in de regen flink scheuren, lekker gek doen(wie kent het niet??)
Net zo lang doorgaan totdat de accu spontaan in de fik ging, auto gelukkig niet uigebrand.

Accu helaas overleden, maar we hadden wel dikke pret.

Toendertijd bestonden er nog geen lipo's, ik spreek nu van dik 30 jaar terug.
 
ik had trouwens nog iets grappigs.
toen ik mijn rustler vxl tweedehands kocht en ermee ging rijden was hij best langzaam.
ik dacht dat het aan de motor lag.
toen ik op het punt stond om een nieuwe motor te kopen bleek dat de esc in trainings mode stond...

Hoeveel mensen je dat al niet hebben voorgedaan... :D Denk zeker zowat een kwart van de traxxas bezitters :D

Zelf ook al een aantal kortsluitingen voor gehad helemaal in het begin,net nieuwe lipo gekocht,effe iets willen testen maar geen juiste connector voor handen,ach ja de kabeltjes dan maar zo in de connector duwen...Ik dacht nog,dit moet ooit eens fout gaan...Toen kwamen de draden tegen elkaar :p Nu zorg ik dat ik altijd de juiste connector heb en eerst goed soldeer voor ik ook maar iets test.Heb zo mijn 2 eerste lipo's om zeep geholpen,hebben nog een tijdje gewerkt hoor maar na die kortsluiting voelde ik dat ze minder lang mee gingen en hoe meer laden en ontladen,des te sneller de rijtijd verminderde.Cellen bleven wel hun normale vorm behouden,terwijl ik dacht dat ze wel eens dubbel zo dik terug uit de wagen zouden komen dan dat ze erin waren gegaan.
 
Niet echt een blooper van mezelf maar toch behoorlijk kl*te.

Had een tijd geleden een Thunder Tiger Phoenix xt en na een kwart jaar ging mijn regelaar kapot. 6-7 maanden moest ik wachten om mijn regelaar met garantie terug te krijgen. Kreeg ik hem dan eindelijk binnen, gelijk gereden en gelijk weer fikken:rolleyes:
Nu ben ik altijd aan het opletten met me regelaar. Ik ben nu steeds blij als mijn regelaar het nog doet :)
 
25 jaar geleden of zo 1 diff van een kyosho peugeot 405 verkeerd om gezet.
liepen de voor en achterwielen ieder een andere kant uit.
 
Niet echt een blooper van mezelf maar toch behoorlijk kl*te.

Had een tijd geleden een Thunder Tiger Phoenix xt en na een kwart jaar ging mijn regelaar kapot. 6-7 maanden moest ik wachten om mijn regelaar met garantie terug te krijgen. Kreeg ik hem dan eindelijk binnen, gelijk gereden en gelijk weer fikken:rolleyes:
Nu ben ik altijd aan het opletten met me regelaar. Ik ben nu steeds blij als mijn regelaar het nog doet :)

Da's inderdaad meer pech, denk ik.


25 jaar geleden of zo 1 diff van een kyosho peugeot 405 verkeerd om gezet.
liepen de voor en achterwielen ieder een andere kant uit.

Dat zal een apart gezicht zijn geweest. Met de wielen van de grond draait dan alles vrij, dus lijkt het goed, en op de grond komt het niet van zijn plek. ;)
 
moest inderdaad eens heel goed kijken waarom de auto niet meer van zijn plek kwam.
bij kyosho waren ze toen nog niet zo slim om iets in het diff huis te maken waardoor het diff niet verkeerd kon
 
Tijd geleden starte ik mijn TM G4RS op de startbox.. De auto ging vol gas! Ik me zender proberen deed niks.. Wou de auto uit doen pakte ik de voor band in plaats van de uitlaat.. Dikke brand wond in me hand :( Nu bleek dat ik de verbinding tussen carb en servo was vergeten! Ach ja dat heb je als je s'morgens vroeg nog even moet haasten om een stuur servo te veranderen! :P
 
Mijn 2e auto ooit wilde ik zo licht mogelijk maken, voor de beste prestaties. Dus "waarom de servohevel vastzetten met een schroef als de hevel goed klemt?", dacht ik met mijn 15 jaar. We reden toen op een BMX baan, een paar kombochten later ging de auto rechtdoor ipv de bocht om. Resultaat, een beschadigde spoiler en antenne-voetje afgebroken.
 
Dom momentje

:confused:

Een jaartje of 8 of 9 geleden in aanrakinggekomen met RC modelbouw autoos...............
Enkele tientallen auto's later en meerdere duizenden euroos lichter nog steeds bezig met deze wel zeer verslavende hobby.......;)
 
Met mijn eerste nitro auto (protech Yada st) achter een auto aan gaan. Was ik vergeten de stekker van de failsafe in te pluggen. De auto had nog de neiging om naar links te rijden en zonder bereik, vol gas richting de naderende BBA/connextion bus.
Het resultaat; Precies onder het voorwiel van de bus tot stilstand. Nu had ik alleen een zender een wiel en de spoiler nog. :bye: yada!

En deze;

Toen men mij laatst belde voor de te koop staande rustler om te komen kijken, ging ik de auto nog even testen. Accu vol, auto tiptop, batterijen in de zender en alles aangezet. Reed de auto iets harder dan stapvoets. uhhh..... Bleek dat ik hem zoals meerdere mensen hem in trainingsmode had staan.
 
Had een kyosho Pureten ALpha gekocht voor 35€.
- remschijf werkte niet want het plaat voor de stangen van de onderste A armen te houden stond omgekeerd
- voorts moeren gebruikt ipv zelftappende vijzen op sommige plaatsen
- te lange vijzen voor de tank vast te zetten, waardoor hij doorboord was.
 
Back
Top