Reddingboot type Arie Visser 140 cm met benzine motor

zoals reeds gisteren gemeld vandaag de blauwe kleur erop.
Was nog wel even werk om de waterlijn er goed recht op te krijgen.
Boot eerst horizontaal in lengte en breedte richting recht gelegt.
Daarna de hoogte van de waterlijn bepaald.
Een stift op die hoogte op een recht blokje hout geplakt en op een vlakke tafel een lijn rondom de romp getrokken.

Naar de neus van de boot toe de lijn iets meer omhoog laten lopen zoals ook bij de echte boot.
Al met al 3 uren aan het aftekenen en afplakken geweest voordat het naar mijn zin was.
Zeker met de lastige overgang ter hoogte van de sprayrails.

Het spuiten was daarna een fluitje van een cent.
Voordeel van deze lak is dat hij met een uurtje stofdroog is en je na 3 tot 4 uur de boot kan vastpakken.

De grijze (afplak)lijn die je nog net onder de tube ziet wordt later nog afgedekt met een strookje hypalon, zoals ook bij de echte boot.

Als de lak goed uitgehard is ga ik de romp nog polijsten om een spiegelglad oppervlak te krijgen.

En nog een paar foto's van het resultaat.
En een van de echte.:):):)

Overigens is de boot nu verhuisd van de garage naar de huiskamer, en staat nu veilig op een hoge kast.

gr.
Leo

[/

Ik moet zeggen dat ik de afgelopen maand(en) gevolgd en ik moet zeggen dat ik echt respect voor je heb.
Waarschijnlijk had ik allang de spreekwoordelijke handdoek in de ring gegooid.

laatste week wat problemen met de computer gehad, vandaar de wat laate update.
Des te meer nieuwe plaatjes. :):):)

nadat de boot gespoten was de jets met de aandrijfassen en de trandriem aandrijving gemonteerd.
Ging er eindelijk wel iets gemakkelijk nl. ik kon goed bij de inbusschoefjes komen onder het achterdek om de assen met de verlengassen te koppelen.

Het was wel een hoop gepruts om de stangetjes aan de roeren een buckets te bevestigen maar na een paar uurtjes zat alles goed op z'n plaats.

Tevens kon nu ook de motor met flexas er definitief in.

Ook heb ik alvast de drenkelingenklep er in gehangen met het stangetje eraan om deze te bedienen.

Aan de onderzijde van de tube (op de deelnaad van de mallen) over de gehele lengte een strook hypalon geplakt, zoals ook bij de "echte" boot.

Om de naden van de tube af te werken wordt er een reepje hypalon (8 MM breed) overheen gelijmd.
Tevens zitten er voorop aan elke zijde 5 spanbanden om de tube heen.
M.a.w. ik moet er in totaal 19 bandje op lijmen.
Met uitmeten, afplakken, opruwen, ontvetten, plakken en schoonmaken ben ik 15 tot 20 min. verder per bandje, dus reken maar uit 19x 20 min. = 6 uur !!!!

Maar goed dit is zichtzijde dus het moet er netjes en strak uitzien.

Al hier en daar eens gevraagd wat de beste zender voor deze boot zou zijn.
Bij 2 Brothers en bij Krikke werd mij de Robbe FX 18 aangeraden.
Deze heeft nl. 2 liniaire schuiven aan de voor/onderzijde zitten
waarmee je gemakkelijk de buckets kan bedienen.
op de sticks dan het roer en het gas.
Dus al eens op internet aan het zoeken geweest en vorige week dan toch maar een tweede handsje gekocht (is nieuw bijna niet meer verkrijgbaar in 40 mhz. aangezien dit model eruit is/gaat).
Deze afgelopen zaterdag opgehaald en natuurlijk zondag even aangesloten en geprobeerd.
Maar man wat een mogelijkheden op die zender, je mag er wel een studie voor volgen eer je snapt wat alles inhoud......... als je ooit achter "alles" komt.

Maar goed, alles aangesloten en afgesteld, werkt overigens perfect met al die instel mogelijkhden in de zender.
Met name de servouitslag instelling was voor mij zeer plezierig om de buckets en de roeren mee af te stellen.

Let nog maar niet even op de wirwar van draden (foto), die moeten nog allemaal netjes een plaatsje krijgen. Evenals de ontvanger die nu nog los ligt.

Komende week zal de tube verder worden afgewerkt.
Alle naadjes en randjes worden netjes afgekit en antieslip matjes op de tube lijmen.

Ik moet zeggen dat het al aardig begint te kriebelen hoe ze straks zal gaan varen!!!!!
Nog een paar weekjes en dan is de romp klaar, alle spullen zijn er, dus een proefvaart moet er dan wel in zitten...............:):):)

wordt vervolgt.

gr.
leo.

En dan natuurlijk nog de foto's.

Laatst bewerkt:
.Deze heeft nl. 2 liniaire schuiven aan de voor/onderzijde zitten waarmee je gemakkelijk de buckets kan bedienen.
op de sticks dan het roer en het gas.
Gevoelsmatig (als voormalig schipper van een jet aangedreven reddingboot) zou ik liever m'n buckets op de sticks hebben en het gas op de schuif.
In "noodgevallen" trek je vlugger je sticks naar achter als dat je de schuiven bedient, zeker als je de zender in een pult gebruikt.

Is het niet mogelijk om de zender zo te programeren dat hij automatisch je kleppen selecteerd als je achteruitgeeft? Meganisch is dit in de boot zowizo mogelijk, maar dat is nu een beetje laat denk ik zo. Ik heb zelf ook een fx18, ben alleen voorlopig niet in staat daar wat mee te proberen.

Groeten Halmar

Is het niet mogelijk om de zender zo te programeren dat hij automatisch je kleppen selecteerd als je achteruitgeeft?
Lijkt me wat lastig.
Als je manoeuvreer wil je dat met een lager toerental doen, dan dat je een noodstop moet maken.
In het echie zijn motortoerental en buckets ook niet gekoppeld aan elkaar.

Nog even een kleine update.

alle "bandjes" en afwerkstrookjes zitten er nu op.
Ook de antie-slibmatten op de tube geplakt.
Vanmorgen de dradenboel van de servo's, accu, failesafe, ed.
netjes opgebonden en de ontvanger een plekje gegeven en met klitteband vastgezet.

Vraagje:
waar kan ik het best de antennedraad van de ontvanger langs laten lopen zodat ik het minst storing heb van de motor (zie foto hoe e.e.a. nu gepositioneerd is).

Vanmiddag ga ik een begin maken om de tube en bandje allemaal netje af te kitten.

gr.
leo.

Voor een grotere foto's even op de foto klikken.

Laatst bewerkt:
Een antenne heeft de beste ontvangst als hij vertikaal wordt gemonteerd.
Nooit de antennekabel opspoelen !!
Nooit de antennekabel inkorten of verlengen !!

Misschien de antennekabel aan of in de opbouw verwerken, zover mogelijk van de ontsteking vandaan.
Ik mis nog de twee sprieten aan de zijkant van de hut, ééntje als antenne gebruiken ?

Nog een paar tips om storing te voorkomen.
Plastic bougiekapje vervangen door metalenkapje.
Om de bougiekabel een gevlochten afscherming van bv een grondkabeltje aanbrengen en aan de massa verbinden.
Alle voedingsdraden twisten, ook die van de servo's.
Eventueel om de kabeltjes een ferritkraal aanbrengen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Leo,

Misschien kan je hem in die grote antennes verwerken die nog achter aan de stuurhut komen...

Groeten,

Justin

Hoi Leo,

Wil je hem nog af hebben voor Katwijk? Wanneer en waar ga je proefvaren, ziet er super uit .

Gr. Jan Smits

Hoi Leo,

Wil je hem nog af hebben voor Katwijk? Wanneer en waar ga je proefvaren, ziet er super uit .

Gr. Jan Smits

Hallo Jan,

nee, ze is niet klaar als we naar katwijk gaan.
Voor de andere lezers:
zaterdag 2 mei as. is het weer opendag KNRM in het gehele land.

Wij (club van modelreddingboten ,Jan Smits) zijn uitgenodigd om dit jaar in Katwijk te komen met onze modelboten.
Daar is o.a. ook een waterbak waarin de bootjes kunnen varen, en nog veel meer.

Mijn bedoeling is wel om daar (als er mogelijkheden zijn) even te varen met de boot.
Ik werk er naar toe om dan alles klaar te hebben behalve de kajuit.
Dus als het rustig weer is moet dat varen lukken.

Momenteel bezig de gasregeling te maken incl. motorstop vanaf de zender en motorstop als bv. de stroom in de boot zou wegvallen.
Dit gaat via een mini relais gevoed door de ontvanger en gekoppeld aan de massa draad van de motor en ontsteking.
Helaas waren de mini schakelaars niet op vrd en worden nu besteld , eind deze week binnen.

Aanstaande vrijdagmiddag een bezoekje aan IJmuiden gepland om daar de echte Koos van Messel te bekijken en nog foto's te nemen en natuurlijk het model te laten zien.

gr.
leo.

Laatst bewerkt:
zoals reeds in de vorige posting gemeld zijn we afgelopen vrijdag naar IJmuiden geweest.
Al reeds eerder wat mail verkeer met Leendert (schipper van de Koos van Messel) gehad omtrent hierover.

Vrijdag om 15.00 uur waren we in IJmuiden, daar zeer gastvrij ontvangen en even bij de modellen gekeken die daar in de hal staan.
Zeer indrukwekkend een model van de arie visser klasse van ik schat 1.80 meter welke opengewerkt was zodat je ook alles binnenin kon bekijken.
En alles zeer gedetailieerd.
Maar ja dit staat keurig in een glazen kast en is niet geschik om meer te varen.

In de werkplaatst kennis gemaakt met de monteurs en Leendert.
Tevens ons model op de werkbank gezet zodat een ieder alles goed kon bekijken.
En ik moet zeggen de mannen waren zeer enthousiast, over hoe alles eruit zag en functioneerde.
Met name dat de drenkelingen klep op en neer kon wisten ze te wardeeren.
Tevens kreeg ik de complimenten zo stak als het model eruit zag.
Sommigen hoefde ik niets meer te vertellen aangezien zij ook dit forum volgen.
Erg jammer dat ze nog net niet zover was dat ze ook even kon varen.
Maar goed dat komt de volgende keer wel.

Het was nu ongeveer 16.00 uur toen Leendert aangaf dat de met de Koos van Messel haar wekelijkse vaaruurtje nog moest hebben.
Even de motoren warm laten draaien zij hij.

Nou, daar zeiden we natuurlijk geen nee tegen.
3 min. later voeren we de haven uit richting zee.
En ik moet zeggen dat ging als een speer, wat een schip !!!!
Buiten de pier aangekomen (stond windkracht 6) rolden er toch wel redelijke golfjes over zee.
Schatting van dal tot top ongeveer 5 tot 6 meter hoog.
Na een half uurtje voeren we weer richting kade, om daarna nog even na te zitten in de kantine.
Om 18.00 uur zijn we weer richting Friesland vertrokken.

Mannen van station IJmuiden: BEDANKT VOOR ALLES.

gr.
leo.

Na ons bezoek aan IJmuiden waren er toch nog een paar "kleine" dingetjes die gewijzigd moesten worden.
Ik meende dat het gehele dek incl. opstaande rand grijs was, niet dus.
De opstaande rand vanaf het dek naar de tube is dus wit !!!!!!

Ook het opstapje naar het bakdek is wit i.p.v. blauw en de bovenzijde is van tranenplaat gemaakt.

En omdat ik ook graag de kajuit in de kleur wil hebben voor 2 mei as. moest de spuit er toch aan te pas komen.
Wel veel afplakwerk om dat ene kleine randje en opstapje wit te spuiten.
De bovenzijde van deze rand wordt nog afgewerkt met een stukje hypalon zoals ook bij de echte boot het geval is.

Als dat klaar is kan ook de achterrailing definitief gemonteerd worden.

Ik moet nog even op zoek waar ik een stukje tranenplaat op schaal kan krijgen.
Deze spuit ik dan wel later in de kleur en kan erop geplakt worden.

Zoals in de vorige postings vermeld zijn de schakelaars voor de motorstop binnen.
Deze in de boot gemonteerd en aangesloten en de andere in de zender gezet, werkt goed.
Al. beugeltjes hangen nu in de spuitcabine om nog even de blauwe kleur te krijgen.

Afgelopen week de kajuit, het railingwerk, luchtroosters, antennes e.d. allemaal geschuurd en afgewerkt waar dat nog nodig was.
Donderdagavond alles in de primer gespoten en gisteren alles wit voorgespoten behalve de kajuit.
Na de eerste laag primer waren er toch nog wat plekjes zichtbaar geworden welke nog wat aandacht nodig hadden.
Dus vanavond de kajuit geschuurd en met fijnplamuur de plekjes behandeld.
Dan kan ook de kajuit morgen voor de eerste keer in de kleur.:D:D:D
Daarna al het railingwerk, trapetjes ed. wat aan de kajuit gelijmd wordt monteren, alles scotchen en wit afspuiten.
Daarna de oranje vlakken (voordek en dak van de kajuit) afplakken en voorspuiten daarna bolders, railing, e.d. monteren en de boel afspuiten.

Hoop dan eind van volgende week de ramen erin te kunnen plakken.

gr.
leo.

Ik mis die grijpkabels nog op de tubes :)

Hallo Rob,

ook weer even aan het kijken of is de brommer soms klaar.:D:D:D

Je hebt gelijk en volgens mij mis je nog wel meer !!!!

Alleen is de boot ook nog niet klaar !!!!!!

Probeer eerst het grootte werk klaar te hebben en dat ze natuurlijk op 2 mei kan varen.
De mast staat nog niet eens in de primer, moet eerst nog bekijken hoe ik de lampjes moet maken en monteren.
En hoe ver moet je gaan met die model om alles tot in de puntjes erop te willen hebben.
Als het een beetje waait moet het er niet af vallen.
Maar goed het grijplijntje komt er vast wel op.

gr.
leo.

je kwam met zoveel details dat ik het niet kon laten om even de grijplijnen aan te halen.
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt, maar ergen moet je ook realistisch blijven.
Voor een statisch model kan je veel verder gaan dan een model waarmee je ook wilt varen.
Je gaat aan functionalitie inboeten naar mate je meer details aanbrengt en dat zou zonde zijn.

Nee, de brommer is nog lang niet klaar.
Gister hebben we hem de kelder uit geschouwd en nu verder opbouwen in de tuin.
Mooi weer he en dan gaat het toch kriebelen.

Nadat de kajuit was bijgewerkt, deze ook in de witte lak gespoten.
Antennes ed. heb ik ook nog een 2e laag gegeven.

Alleen het monteren en afwerken van de railing, trapetjes, beugels viel er tegen voorwat betreft de tijd: wat een werk !!!, om alle pootjes netjes afgewerkt te krijgen.

Eerst de railing op hoogtemaat gezet met een houtje van 3 MM ertussen en met tape vastgezet.
Daarna alle pootjes aan de binnenkant van de kajuit vastgelijmd.
Toen dit droog was alle pootjes rondom gekit en netjes schoon gemaakt.

Ook de ventilatie schelpen en bunkerstations erin/op gelijmd.
Bleek na overleg met IJmuiden dat ik ook nog een klein ventilatie schelp aan bakboord zat, deze stond nl. niet op tekening en was op de foto's ook niet te zien.

Leendert (schipper Koos van Messel) heeft even een paar plaatjes geschoten en mij deze gemaild (nog bedankt Leendert :D:D:D)

Dus gisteravond nog snel even een schelpje extra gemaakt, en deze vanmorgen nog even in de witte lak gezet.
Lak is met 3 uurtjes droog dus deze net nog op de kajuit gelijmd.

Ook de luchtsluis tussen de ventilatieroosters gelijmd en rondom afgekit zodat deze waterdicht is. (en nu maar hopen dat het ook werkt !!!)

M.a.w. alles wat voorgemonteerd moest worden zit er nu op.
Morgen dus de kajuit scotchen, ontvetten en wit afspuiten.

Vandaag ook nog de laatste afwerkstrookjes hypalon aan de binnenzijde van de tube gelijmd zeg maar naar het witte gedeelte toe.

Planning is dan om midden volgende week de oranje vlakken op de kajuit klaar te hebben.
Dan houden we eerst maar weer even op met al dat spuitwerk.

En het wordt dan ook hoog tijd om de eerste proefvaart te maken.
2-mei nadert met rasse schreden !!!!!

Gas heveltje met stopschakelaar ook op de motor gemonteerd.

gr.
leo.

Back