In wezen heeft eenieder zijn eigen "waarheid". We kijken immers niet allemaal door dezelfde bril. Voor mij is het belangrijk dat een schip goed vaart en er echt uit ziet. En ook bij zusterschepen zie je verschillen. Dat heeft weer te maken met voorkeur van de werf of de "afbouw"kapitein. En net als Roel schrijft, wat is er op tegen om dingen wat aan te passen omdat het op die manier beter werkt. Ook zie je op sommige schepen dat patrijspoorten (omdat de ruimte erachter een andere functie heeft gekregen) zijn dichtgelast. Een patrijspoort meer of minder doet er niet toe. In mijn ogen wel dat ze er zo goed mogelijk uitzien. Dus niet van die dikke veterringen, die sommigen dan ook nog wit schilderen. De kunst is om de gaatjes te boren zonder dat het hout splintert.
Als je de romp in epoxy met keperweefsel zet, neem dan niet te dik weefsel. Denk dat 80 gr. zwaar genoeg is Epoxy met glasweefsel blijft doorzichtig, Om het aan te brengen de romp helemaal dof schuren en het stof verwijderen. Dan de romp ondersteboven fixeren, zodanig dat het weefsel vrij kan hangen en niet van de romp wordt gedrukt. Op die manier moet het lukken om in één keer de romp te bekleden.
Drapeer eerst het weefsel er overheen. Misschien moet je het bij de boeg in de lengterichting inknippen. De losse einden sla je gewoon over elkaar heen. De overlap zie je haast niet en schuur je zo nodig glad. Op die manier heb ik 3 lagen epoxy/weefsel op een plug aangebracht en zo het rompje voor mijn coastertje gemaakt. Kijk maar in het bouwverslag voor de details. Gr. Klaas.
Als je de romp in epoxy met keperweefsel zet, neem dan niet te dik weefsel. Denk dat 80 gr. zwaar genoeg is Epoxy met glasweefsel blijft doorzichtig, Om het aan te brengen de romp helemaal dof schuren en het stof verwijderen. Dan de romp ondersteboven fixeren, zodanig dat het weefsel vrij kan hangen en niet van de romp wordt gedrukt. Op die manier moet het lukken om in één keer de romp te bekleden.
Drapeer eerst het weefsel er overheen. Misschien moet je het bij de boeg in de lengterichting inknippen. De losse einden sla je gewoon over elkaar heen. De overlap zie je haast niet en schuur je zo nodig glad. Op die manier heb ik 3 lagen epoxy/weefsel op een plug aangebracht en zo het rompje voor mijn coastertje gemaakt. Kijk maar in het bouwverslag voor de details. Gr. Klaas.
Om mijn carrière als "scheepjesbouwer" af te ronden wilde ik samen met kleinzoon Dylan een multiknikspant coastertje gaan bouwen. Dit als vervolg op ons vorige project de Frans.
De bedoeling was om als bouwmateriaal het restant raamlamel op te maken, maar helaas liet die zich niet op het spantenraam "plooien". Daarom het geraamte gedemonteerd en gecontroleerd aan de hand van het spantenplan. Een paar spanten moesten worden aangepast en toen nogmaals een poging gewaagd. Ook deze keer wilde het niet lukken. Daarom in arren moede het geraamte begonnen te beplanken met balsa stroken van 10x 2...
De bedoeling was om als bouwmateriaal het restant raamlamel op te maken, maar helaas liet die zich niet op het spantenraam "plooien". Daarom het geraamte gedemonteerd en gecontroleerd aan de hand van het spantenplan. Een paar spanten moesten worden aangepast en toen nogmaals een poging gewaagd. Ook deze keer wilde het niet lukken. Daarom in arren moede het geraamte begonnen te beplanken met balsa stroken van 10x 2...
- k-k
- Reacties: 508
- Forum: Bouwverslagen - Schepen