robitronic mantis topic

• Topicstarter Topicstarter ilja19
  • Startdatum Startdatum
Bij het gas/rem systeem van aan Mantis TXS kun je de remkracht niet lekker instellen aangezien er helemaal geen schroefjes o.i.d. aan de remstang zit.

Verder zou het niet verkeerd zijn om een sterkere servo op gas/rem te zetten, degene die standaard op de Mantis zit is niet echt een goede.

Bij het gas/rem systeem van aan Mantis TXS kun je de remkracht niet lekker instellen aangezien er helemaal geen schroefjes o.i.d. aan de remstang zit.

Verder zou het niet verkeerd zijn om een sterkere servo op gas/rem te zetten, degene die standaard op de Mantis zit is niet echt een goede.

Maar je kan de trim van de gas/rem servo toch zo afstellen dat de rem vrijloopt.

Ik heb even een vraagje betreft het afstellen van mijn motor.

Ik heb volgens mij een Gloeiplugje kapot gereden, (een R5 geloof ik). En ben daarna naar de modelbouw winkel geweest voor een nieuw plugje, en ze zeiden dat met warmer weer ik misschien beter een R6 plugje kon nemen. Ik heb er nu dus een R6 plugje in, en dit was ook al voor het einde van het R5 plugje. Dat mijn motor meer herrie maakt maar niet meer op volle toeren/snelheid komt.

Ik heb proberen de gloeiplug af te 'lezen' doormiddel van plaatjes van Rc Junkies. En daar lijkt hij op een versleten plug, of een plug die te rijk staat. Als ik hem in mijn gloeiplug gloeier stop, gloeit hij ook niet meer, en de nieuwe R6 plug gloeit wel mooi. Dus volgens mij is ie echt kapot.

Hoe zit dit nu met afstellen?

Igor

Klinkt inderdaad als een verkeerde afstelling, dat vinden de gloeiplugjes meestal niet zo leuk. Als je niet zeker bent of je auto goed is afgesteld, het volgende doen;
- Auto starten en rustig warm rijden.
- HSN halve slag open
- HSN per 1/8 slag dichtdraaien net zolang tot hij lekker aan zijn top komt en rookt op volgas snelheid, eventueel pruttelend optrekken even negeren.
- LSN halve slag open.
- LSN per 1/8 slag dichtdraaien net zolang tot hij lekker optrekt.

Als je LSN goed staat doe je het volgende:
- Zet je auto stil en kijk of je toerental stabiel is.
- Loopt het toerental op, LSN iets uitdraaien
- Kakt het toerental in, LSN iets indraaien
- Bijna goed? Rij de auto warm, zet je auto stil en tel tot 5...trek volgas op, dit moet zonder pruttelen gaan, anders staat je LSN nog steeds niet goed.

Suc6!

Een andere plug kan ook een andere afstelling vereisen. Als de plug niet meer gloeit dan is hij zeker stuk. Dan hoef je hem uiteraard ook niet meer in de auto te stoppen. Maar houd er ook rekening mee dat een gloeiende plug ook niet altijd een goede plug hoeft te zijn.

Dat hij meer herrie maakt lijkt mij eerlijk gezegd een beetje stug.

Meer herrie op een lagere snelheid eigenlijk.
Ik ga kijken of ik dit weekend tijd heb om hem proberen af te stellen!

Igor

ik heb deze auto nu ook ongeveer een maand en hij rijdt wel lekker. trekt goed op na goed afstellen en heeft een mooie top een een redelijk pluimpje rook.

wat ik wel heb is dat ie slecht remt, al kan het misschien normaal zijn, maar soms is het fijn dat er krachtig geremt kan worden en dat wil maar niet.

vraag me trouwens af, kan je ook met schuurpapier remmen:rolleyes:

Dat zal vast wel kunnen, al zal het nogal snel slijten en je (metalen) remschijfjes zullen er ook flink van lijden. Dan kun je beter de standaard rem dingetjes kopen, die kosten ook geen drol.

Dat hij slecht remt is ook af te stellen he. Je kan de EPA (uitslag) op je zender voor de rem groter zetten, je kan in het mechanisme zelf iets verstellen, en een sterkere servo wil soms ook nog wel eens helpen; als je nog geen goede hebt. Ook je rem pads kunnen kapot zijn. In dat geval moet je ze gewoon vervangen.

Een krachtigere servo op de rem is dé remedie tegen remproblemen... een 10kg/cm servo op de remmen is best normaal voor een truggy

scheelt misschien ook deels of je op 4 batterijen rijdt of een accupack?
vanmiddag ga ik proberen met een accupack ipv batterijen.

waar kan ik eventueel een goeie servo kopen voor een nette prijs?

Dat kan inderdaad wat verschil uitmaken. Meer voltage = meer snelheid en kracht.

Een prima servo is de Savox SC-0254. Rond de 7.5Kg trekkracht bij 6V. Dat is al een hele vooruitgang van RTR servo's. Als je budget het toelaat kun je ook kijken naar een coreless servo van Savöx van 10Kg, 12Kg of 20Kg.
Ikzelf rijd met 10Kg (SC1257) op gas/rem en dat werkt prima. Dat is dan wel op een buggy.

Probleem is echter dat veel modelbouwzaken nu met vakantie zitten.

ja dat probleem ondervond ik ook net:(
net de voorkant van mn firestorm total loss gereden en dan is de winkel nog tot 13 augustus dicht dus nog maar even verder zoeken.

heeft conrad nog leuke servos?

Weet iemand wat het verschil is tussen de mantis en de mantis txs?

Hoe zit het eigenlijk met de verkrijgbaarheid van de onderdelen?
En ik lees hier een daar over diff problemen. Is het aan om bij aanschaf gelijk de diffs goed uit te shimmen?

Alvast bedankt!

Een oplaadbare batterij is 1,2 volt x 4 = 4,8 volt
In een humppack zitten 5 cellen x 1,2 volt = 6 volt
Wat jij nu zegt is onzin...

Oplaadbare batterijen bestaan niet!!

Het heet Penlite accu's of aa accu's en je hebt aaa accu's en c accu's en d accu's enz. en die zijn allemaal 1.2 Volt

En de batterijen zijn allemaal 1.5Volt:(

Even voor de duidelijkheid;
- Je zit op een oud topic te reageren
- Je gaat wat onzin over cellen, batterijen en humppacks vertellen

Blijf in dat geval maar lekker batterijen in je auto stoppen ;)

Back