Rosa

Laud "Rosa" (barca Levantina) 1890.
Op internet kwam ik een oude publicatie tegen met een beschrijving van een mediterraan vissersbootje met latijnzeil. Over mijn vorig bootje met latijnzeil ben ik niet helemaal tevreden (https://www.modelbouwforum.nl/threads/overnaads-zeilbootje.280415/#:~:text=Overnaads zeilbootje) , en wel hierom: zij is overnaads, terwijl het latijnzeil voornamelijk op niet overnaadse schepen wordt gevoerd, het model heeft geen oplopende boeg of achterschip, en er is erg weinig ruimte voor de servo's en batterijen. Omdat je de hele tijd naar je eigen bootje kijkt is het misschien leuk om een wat fleuriger bootje te bouwen. Op vakantie in de havens zie je vaak leuke vissersbootjes, die vormen de inspiratie. De Rosa 1890 is een basisontwerp, dat ik aanpas naar mijn wensen.
Uit wikiwand haal ik de volgende (vertaalde) informatie :
De lengte van een barca levantina is tussen de 4 ten 12 meter. Met een bemanning van vier personen, inclusief de schipper, zeilt en roeit ze uitstekend.
Uitgerust met een latijnzeil met een oppervlakte dat wel 90 m² kan bedragen. Soms met fok en boegspriet
De achtersteven is puntig. Dankzij deze eigenschappen is ze geschikt voor de zachte briesjes van de Middellandse Zee, maar ook voor storm.
Kiel of romp van beuken- of lijsterbeshout. Eiken- of olijfhouten spanten. Dennenhouten beplanking zonder knoesten. Roeiriemen van beukenhout. Mast van sparrenhout. Mast even lang als het schip. Door het gebruik van naaldhout noodzakelijkerwijs voorzien van een dikke laag verf in vrolijke kleuren.

Bijlagen

• 18555227477-60826940 kopie.jpg
    18555227477-60826940 kopie.jpg
    121,3 KB · Weergaven: 36
  • Casco.jpg
    Casco.jpg
    536,6 KB · Weergaven: 32
  • St Tropez.jpg
    St Tropez.jpg
    667,4 KB · Weergaven: 31
  • Vela_latina.jpg
    Vela_latina.jpg
    58,8 KB · Weergaven: 31
De romp is geprint en geplakt met de kielkast en de masthouder er in. Eigenlijk is er niet veel te zien. Tijd om wat houtjes te zagen en plakken, te schuren en plamuren zodat het wat vorm krijgt. . Rosa .stl.jpgRomp.jpgRomp2.jpg

Back