Bouwverslag Saab 91D Safir

Ik ben bang dat als ik er aan begin het een nieuwe hobby gaat worden en ik helemaal niet meer achter die PC vandaan kom...
Idem.

Vind het schitterend hoe sommigen er mee om gaan. Sta ook geregeld verbluft te kijken als Ray aan het tekenen is en hoe 'makkelijk' dat gaat. Maar voor je daar bent.........
Da`s een complete hobby er naast en dan komt er van bouwen niks meer.

Laat anderen dat tekenen dan maar doen ;-)

Maar schitterend werk Kim :worship:
 
Bedankt Richard!

Klopt helemaal; het is niet af en moet een soort doosconstructie worden. Heb ik deels zelf bedacht maar Henri Kaper heeft mij daar zeker bij geadviseerd. Dit hele middendeel goed krijgen was voor mij DE reden om toch het 3D tekenen te gaan proberen want het lukte mij niet in het 2D. Je advies bevestigd wat Henri zegt en ik sta overigens altijd open voor ideën van anderen, dus bedankt daarvoor!

Ik moet zeggen dat het mij is meegevallen, toen ik eraan begon wist ik dat er een behoorlijke leercurve bij zou horen en wist ik niet zeker of het mij ging lukken en of het de tijdsinvestering waard zou zijn. Toch blij dat ik die risico heb genomen, want met de kennis van het 2D tekeken, een antaal (gratis) online introlesjes en wat YouTube clipjes kwam ik al gauw een heel end. Af en toe kom ik iets tegen dat ik dan moet leren, dan is het even uitproberen en uitzoeken, maar Fusion 360 is best te doen en toch best powerful software. Een aanrader als je het mij vraagt...
 
"Ik ben bang dat als ik er aan begin het een nieuwe hobby gaat worden en ik helemaal niet meer achter die PC vandaan kom..."

Ik ben mij daar ook wel bewust van en hat kan best zijn dat ik niet de hele kist uitteken in 3D, omdat ik aan mijn 2D dadelijk al genoeg heb om alles CNC te snijden en aan de slag te gaan. Ik wil er tenslotte ook mee kunnen vliegen, haha!
(Maar de verleiding is er wel want het is heel leuk om te doen en ook leerzaam)
 
Zo had ik het willen laten, maar ik hoor graag feedback van mensen met ervaring ;-)
Tweede plaatje is zonder het deksel voor de duidelijk van de binnenkant. Uiteraard ook allemaal in de webviewer te zien (port kant met deksel, starboard kant zonder).

Safir LG constr1.png
Safir LG constr2.png
 
Dit ziet er al steviger uit! Het is belangrijk dat de krachten ook doorgegeven worden aan de (indek?) van de bovenkant. Dat kan middels de aanpalende ribben, en het bakje aan de bovenkant ook contact laten maken met de indek van de bovenkant. Het hoeft niet al te zwaar te worden maar ik heb liever dat er een poot afbreekt bij overbelasting, dan dat de hele constructie binnen de vleugel ontzet raakt, dan zijn de rapen gaar qua reparatie tijd.
Het probleem met modelvliegtuigen is dat de belasting op het landingsgestel nooit "schaal" is. De verhoudingsgewijze grote hobbels op een modelvliegveld, de soms veel hardere (die maak ik nóóóít natuurlijk... :) ) landingen vragen om een niet-schaal aanpak. Het mag best, cq moet over-gedimensioneerd zijn.
 
Ik heb je tekeningen ook op de webviewer bekeken. Ziet er goed uit.
Op het schaaltreffen komt iemand die zijn laptop meeneemt en goed overweg kan met fusion.
Zie http://www.modelbouwforum.nl/thread...-scratchbuild-475cc-gnome-monosoupape.245160/

Ton

Dat is heel fijn! Ik zal hem opzoeken :)

Dit ziet er al steviger uit! Het is belangrijk dat de krachten ook doorgegeven worden aan de (indek?) van de bovenkant.

Bij mij is de bovenkant die deksel op de doosconstructie; dit geheel zit op de romp vast en niet in de vleugel zoals bij vele andere ontwerpen. Dus in de vleugel zit een ruimte die hier overheen valt.
 
Excuus, ik had het kunnen weten, de Saab is een van de weinige laagdekkers (Messerschmitt genen?) die op zijn poten kan blijven staan als de vleugels er af zijn. Is bij transport en onderhoud etc wel een voordeel, ook voor een model.
 
Om alles rondom de motor netjes in mijn tekening te zetten heb ik besloten dat het best handig zou zijn om de motor ook in 3D te tekenen.
Dit is toch redeleijk snel gelukt. Hoewel ik Fusion 360 wel aanraad, pas op, het is erg verslavend!

Je begint met een 2D sketch:

IMG-20181024-WA0005.jpg

Die geef je vervolgens dikte (Extrude):

IMG-20181024-WA0012.jpg

En daarna gaan de andere details erop of eraf:

IMG-20181024-WA0018.jpg


Zo teken je ook de andere onderdelen en die voeg je toe:
IMG-20181024-WA0022.jpg


IMG-20181024-WA0024.jpg


Hiervoor heb ik de 'Pattern' fucntie gebruikt om een detail te herhalen:

IMG-20181025-WA0000.jpg


En uiteindelijk heb je dan de hele motor. Het mooie is, je kunt het ook delen in de webviewer, kijk maar.
Ik moet nog een paar dingetjes toevoegen voor de volledigheid, maar hij staat nu al toegevoegd in mijn SAAB Safir tekening op de juiste plaats.
 

Bijlagen

  • IMG-20181024-WA0016.jpg
    IMG-20181024-WA0016.jpg
    108,5 KB · Weergaven: 355
  • IMG-20181027-WA0022.jpg
    IMG-20181027-WA0022.jpg
    257,8 KB · Weergaven: 347
  • Screenshot_20181027-125551.png
    Screenshot_20181027-125551.png
    83,1 KB · Weergaven: 356
jeeej, wat mooi!!!! Knap dat je dat zo snel onder de knie gekregen hebt.... ik kan me hierbij wel enig nachtwerk bij voorstellen, je bent nog niet gepensioneerd toch ??? :) ... Idd zoals ik al eerder zei en jij bevestigd, het kan verslavend zijn en tot een nieuwe hobby binnen een hobby ontwikkelen...
 
Wat een detail heb je erin verwerkt zeg. Ik ben er erg van onder de indruk. Hoe heb je alle afmetingen bepaald? Motor en schuifmaat in de hand?

Ik werk zelf met onshape maar vind jou renders mooier. Is dit een standaard feature in fusion of heb je behoorlijk moeten tweaken met materiaal en licht?

Leuk om je draadje te volgen! Gr Q
 
Wat een detail heb je erin verwerkt zeg. Ik ben er erg van onder de indruk. Hoe heb je alle afmetingen bepaald? Motor en schuifmaat in de hand?

Ik werk zelf met onshape maar vind jou renders mooier. Is dit een standaard feature in fusion of heb je behoorlijk moeten tweaken met materiaal en licht?

Leuk om je draadje te volgen! Gr Q

Bedankt! Alles is standaard van Fusion behalve dat ik een aantal 2-D schetsen heb gemaakt in DraftSight. Een handgemaakte tekening voor de omtrek van de kop is gescand.
Ja, motor in hand en tot 0.1mm gemeten.

Nieuwe link: https://a360.co/2Q1TM1y
 
Mooi getekend Kim :thumbsup:
Heerlijke motor ook de Laser 200V :beer:, op het moment helaas even uit productie tot nader order vanwege herstart na verhuizing

Groeten, Ralf
 
Back
Top