jan brilman
Forum veteraan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat ziet er ingewikkeld uit, maar schijn kan bedriegen![]()
Helaas is mijn instructeur van destijds vele jaren later tragisch verongelukt in de USA toen hij, achterin zittend, een examen afnam van een leerling aldaar. Is zelfs een programma op TV van geweest.
Nog even over de SAAB, het neuswiel was "free castoring", ofwel er zat geen neuswiel besturing op. Het neuswiel werd door een verenpakket (in dat blokje nét boven je neuswiel) in het midden gehouden, maar zodra je asymmetrisch begon te remmen, draaide het in de gewenste richting. Was wel ff iets wat je moest leren in het begin, want voor je het wist klapte het tegen de eindstand en was er een boel gas en tegengesteld remmen voor nodig hem weer terug te krijgen. De Saabjes stonden dan op een rij op het platform en je moest dan na de vlucht hem tussen de andere parkeren. Regelmatig mislukte dat en moest je rechtdoor, en langs de rij terug taxiën en weer opnieuw beginnen !
En als het helemaal niet meer lukte was het motor af en uitstappen, de staart naar beneden drukken, zodat het neuswiel weer recht schoot en hem met de hand verder duwen, was een afgang!![]()
Mijn stuurhevel kan ook niet sturen bij ingetrokken toestand dus ik de-activeer de servo simpel via de zender. Dat kan door een master en slave te programmeren gekoppeld aan de retract switch. Bij up selectie zal de neuspoot servo niet meer werken maar het rudder nog wel.