SAM TALK

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
SAM TALK is bedoeld voor een ieder die geïnteresseerd is in het bouwen van- en het vliegen met Vintage kisten die voldoen aan de SAM World Wide en de SAM EUROPE reglementen.

De 'Rules":

XIX. SAM RC EUROCHAMP 2023 Rules

Onze invulling van de

SEMI SAM-EUROPE KLASSEN:

1 en 2. GAS LER 1 en 2

- motormodel ontwerp tot 1960
- motorloop diesel/sparky 35 sec
- motorloop glow 23 sec
- GAS A: max 2,5 cc
- GAS B: max 5 cc
- GAS C: max 10 cc
- max vliegtijd 8 minuten

https://outerzone.co.uk/advanced/search/results.asp?T1=IC&T2=FF&Y2=1960&S2=100&K1=nostalgia&F1=Dscrp

3. NMR 2,5 Nostalgia

- zuigerkistenontwerp tot 1960
- motorloop 18 seconden
- max vliegtijd 6 minuten

Indien met een verbrander:
- diesel
- maximaal 2,5 cc

Indien met een E- motor:
- maximaal 368 Watt (bv een size 2836)
- direct drive

5. TEXACO
- ontwerp tot 1960
- modelgewicht en brandstof hoeveelheid gekoppeld aan elkaar
- max vliegtijd 20 minuten
- hoeveelheid brandstof zie tabel.

https://outerzone.co.uk/advanced/search/results.asp?T1=IC&T2=FF&Y2=1960&S2=100&K1=texaco&F1=Dscrp

6. 1/2 A TEXACO
- elk motormodel ontwerp tot 1960

Met een verbrander:
- motorinhoud max 0,8 cc
- glow en diesel toegestaan
- geïntegreerde cq separate tank van max 5,1 cc
- vaste prop maximaal 8"
- navullen voor de start toegestaan
- max vliegtijd 15 minuten.

Bij E- uitvoering:
- borstelloos max 26 gram,
- directe aandrijving,
- max 2S lipo of max 6S NiMh,
- max 8"prop
- motorloop max 60 sec
- max vliegtijd 10 minuten

10. ALOT
- Elk motormodel omtwerp tot 1960
- max 90 sec motorloop cq max tot 300 meter hoogte klimmen (wat maar het eerst komt)
- type verbrandings motor of E-motor, accu prop etc. is vrij
- Max vliegduur 10 minuten

11. ELECTRORUBBER

- rubbermotor model ontwerp tot 1960
- borstelloos max 26 gram, directe aandrijving, max 2S lipo of max 6S NiMh, max 8"prop
- borstelmotor max 50 gram, max 1:5 reductie, max 2S of max 6S NiMh, max 10"prop
- motorloop max 40 sec.
- max vliegtijd 7 minuten

https://outerzone.co.uk/advanced/search/results.asp?T1=Rubber&T2=FF&Y2=1960&S2=100

www.paul-hucke-archiv-antik.de

SPECIALS

E-WAKEFIELD, anders dan de PH-SAM-EUROPE E-RUBBER is een E-Wakefield een kist met met de org prop afmeting:

- ontwerp tot 1960
- afmeting gelijk het origineel
- borstelloze motor van max 26 gram, vertraging max 1:5, 2S
- folding prop afmeting gelijk het origineel
- motorloop max 40 sec
- max vliegtijd 7 minuten.

https://outerzone.co.uk/advanced/se...er&T2=FF&Y2=1960&S2=100&K1=wakefield&F1=Dscrp

www.wakwfieldphotoalbuim.com

Wakefield Photo Album - Discover the Beauty of Vintage Wakefields

Wakefield Photo Album - Relive the past with our collection

E-WAKEFIELD-XL, factor 1,25 vergroot:
- ontwerp tot 1960
- borstelloze motor van max 40 gram, vertraging max 1:16, 3S
- folding prop afmeting gelijk het origineel x 1,25
- motorloop max 60 sec
- max vliegtijd 7 minuten.

Ik ga m’n best doen om ook wat invulling te geven, met name GAS A/B/C zoals eerder aangegeven.:beer:

Ja prachtig, was ik ook al tegen gekomen, maar ook deze 1/2 A Texaco het begin, dacht zelf altijd meer in 1/2 A 0,8cc Cox “schaal” cq ‘Ebenezer achtig’, maar pas nu begin ik het te begrijpen…

Ff voor mijn ‘beeld’ vorming, ik zie veel van die oldtimer, ‘oldschool’ Vintage kisten met een heel kort neusje.
Komt dat ivm de relatief ‘zware motor’, spoel, batterij etc voorin of door dragende stabilo of misschien wel beide?
Zit natuurlijk al te bedenken hoe eea in te bouwen mbt viertakt, ontsteking en accu.
Dit dus:
IMG_0738.jpeg

Misschien is het een optie naar de verschillende klasse te kijken welke vliegbaar zijn op OHA.
Dat zou dan denk voornamelijk electro zijn en dat zou iedereen ook op eigen velden kunnen vliegen.
Of en misschien iets tot 1,5c diesel want dat zou ook op OHA kunnen maar dat kunnen veel niet op een eigen veld vliegen.

Misschien is het een optie naar de verschillende klasse te kijken welke vliegbaar zijn op OHA.
Dat zou dan denk voornamelijk electro zijn en dat zou iedereen ook op eigen velden kunnen vliegen.
Of en misschien iets tot 1,5c diesel want dat zou ook op OHA kunnen maar dat kunnen veel niet op een eigen veld vliegen.
Ik vrees dat de optie OHA er niet meer is nu de hr. Poppe z’n bedrijfs voering volledig moet aanpassen.
Dat was ook de reden om de Mayfly ‘on tour’ te doen bij de GMVC.

Ik vrees dat de optie OHA er niet meer is nu de hr. Poppe z’n bedrijfs voering volledig moet aanpassen.
Dat was ook de reden om de Mayfly ‘on tour’ te doen bij de GMVC.
De 2e geplande meeting zou daar nog kunnen toch, maar dan in een andere vorm.
Electro power zou dan misschien nog kunnen naast Wakefield en andere leuke vintage modellen.

Voor power modellen is eigenlijk elk veld geschikt want vlieg dat op Dordt ook, maar dan met electro.
En het veld te Dordt is kleiner dan het prachtige veld van de GMVC en ik kan dat weten :yes:
Dan niet met een aandrijving die het model binnen 10 sec in een baan om de aarde zet.
Maar slow power die er dan iets langer over doet, maar zeker kan werken en je ook een leuke vintage zwever aan overhoud.
Het is toch voor de lol en het kan gewoon met bijv een 50 inch span model, met een E-motor 2212 1400kv op 3S.
Motortje met regelaar voor iets van € 20,- en lipo 3S 1000ma van max € 8,-
Op de Groene Das Box normaal voor 1,5cc zit de 2212 op 3S en kan daarmee prophangen

1747596096190.png

1747596182370.png

ik heb een 1/2 A Wunda die lekker vliegt met een drone motortje , en een 3 s lipo.

Zelfde model met een Cox durf ik achter het huis niet te testen , 5cc peut in een texaco tuned cox dan zit ik zo ongeveer in Zwolle met dat ding .

Piper cupje met texaco motortje zette een paar jaar terug 17 minuten op de klok tijdens de midsummer .

komt er een 1/2A texaco klasse dan doe ik mee ( als de agenda daar ook zo over denkt )

Klinkt wat mij betreft als muziek in de oren, electro voor iedereen haalbaar met goedkoop motortje.
Accu dan wel 3S en verder vrij want die heeft iedereen nog wel liggen en kost ook nix en gaat hard zat naar boven.
Motor mag nog iets zwaarder voor de 2.5 diesel klasse, want gewicht heb je in de neus nodig.
Zie mijn Jaded Maid heb daar een flinke bonk lood op voor zwaartepunt.
Voor de 1.5cc klasse zou een 2212 een mooie zijn en die is ook super goedkoop bij Ali.
Er is zat te doen met electro de vraag nu is alleen wie doet er mee en met wat.
Want dit kan toch super leuk zijn met meerdere een beetje stoeien met de modellen op OHA.

Ik heb in ieder geval de Jaded Maid dus Henk wij gaan samen op de meetings een beetje sparren met de modellen.

Oja vergeet nog, zwevers heb ik al maar kan nog wel iets leuks bij.

En ElectroRubber ook heel cool ook effe kijken wat leuk kan zijn is dan spul tot 1951.

Die 2836 is 70 gr..ipv de 2830 met 52 gr.

En dan een zwaardere esc er aan..40 A en hij is optimaal bij 1500 kv voor een 8x4 prop.

Zullen we die motor kiezen als de zuigerkisten fifties motor?

Dan bestel ik er 1 om in de Dream Weaver te testen.

Effe gemeten en oeps is een 28 diameter en staat niets op maar dacht 36mm.
Heb nog 2830 de paars kleurige er naast gehouden en die is korter dus moet 36 lang zijn.
Geen beest van een motor maar klimt goed genoeg de Jaded gaat vertikaal en verder alle kanten op.

1748119406963.png

Heb 40A regelaar en prop 9x5 zal morgen effe toeren en stroom meten.

Ja is een leuke motor voor zo'n klasse, ga denk dan nog iets bouwen :yes: :yes:

Back