Ik was onderweg naar het veld..maar pff was me toch te heet en niet zo stil als ze voorspelden, vanavond nog maar een poging om met de XXL- 58-C en de Dixielander te gaan vliegen. Nu in de koelte in de kamer
Er wordt nog niet al te veel gereageerd op mijn E-rubber en E-nostalgia voorstel..maar ik weet hoe het komt!!
Jullie zijn sprakeloos van zoveel genialiteit. Man man wat ben ik toch goed!!! Aan het slot van dit verhaal kom ik er op terug.
Voor dat we naar de EGAS en de Big TECACO en de E TEXACO gaan..
Ik ga eerst een stukje maken voor wat bijzondere klassen..gewoon om mijn kennis en ervaringen op wijze gemakkelijk te traceren te maken..en het interne specs topic gaat straks public.
Bijzondere klassen (Non SAM)
- E-WAKEFIELD
- E-WAKEFIELD XXL
Hoewel ik de hangaar vol heb met zuigerkisten hebben de Wakefields toch ook een warm plekkie in mijn hart. Vanaf mijn 17e met dit soort kisten gevolgen en door gegaan tot iets van 2015..EK's WK's, meervoudig Nederlands kampioen geweest.. Internationale wedstrijden gewonnen..het was helemaal mijn ding.
Nu die hangaar zo vol hangt met zuigerkisten en ik om de hoek hier bij huis een giga mooi veld heb wordt het de hoogste tijd om meer met wakefields te gaan doen..en dus met E- motoren. Begin het nu een beetje te snappen hoe ze te bepalen qua afmetingen en KV waarde etc.
Dus ik heb er nog een Futaba T 10 CP bij gekocht waar de E motoren kisten ondertussen in zitten en er is nog ruimte voor 10 wakefields..Geheugen van 15 stuks..niet veel maar wel meer dan mijn geheugen groot is.
Goed.. ter zake:
E-WAKEFIELD
Anders dan de PH-SAM-EUROPE E-RUBBER is een E wakefield een kist met met de org prop afmeting en de volgende specs:
- ontwerp tot 1960
- afmeting gelijk het origineel
- borstelloze motor van max 26 gram, vertraging max 1:5, 2S
- folding prop afmeting gelijk het origineel
Dit geeft een kist die vlotjes klimt en derhalve is de motorloop gelijk aan wat de 50 gram rubbermotor kisten van de fifties zo ongeveer draaiden.
- motorloop max 40 sec
- max vliegtijd 6 minuten.
Als motor past hier de Aliexpress D 2225 maar dan moet je zelf een vertraging maken (Maxxon heeft dacht ik een 1:5 vertraging die bij F1Q gebruikt wordt maar loeiduur).
Wat ook kan is bv de Hacker A 10 met 1:4,4 vertraging. Wel de 13 L nemen met de laagst KV waarde en die kan een 17 x 10 prop draaien ( dia gelijk een wakefield, spoed wat gereduceerd).
A10-13L kv1300 + 4,4:1 Product description and features The A10 motors are compact outrunner motors from our A-series and offer high efficiency at low weight. The A10 motors are available as direct drive and as gear drive for small motor and glider models. This small weight-optimized high-end direct
www.hacker-motor-shop.com
De motor kan gewoon voorin en de apparatuur en met name de 2S lipo achter de achterlijst en door de ESC remfunctie te gebruiken (hardheid van de rem proefondervindelijk vast stellen) kun je een wel zeer realistische wakefield bouwen.
Als laatste "special"
E-WAKEFIELD- XXL
Dit is een factor 1,25 vergrote wakefield en geeft het dubbele gewicht ( dus 500 gram minimaal).
Een dergelijke kist heeft een wat hogere vliegsnelheid en is dus beter back home te krijgen bij enige wind.
- ontwerp tot 1960
- afmeting factor 1,25 vergroot
- borstelloze motor van max 26 gram, vertraging max 1:16, 3S
- folding prop afmeting gelijk het origineel x 1,25
Dit geeft een kist met realistisch klimt gelijk de kruis stijging van een wakefield en derhalve mag de motorloop tijd gelijk zijn aan wat de begin fifties kisten hadden..
- motorloop max 60 sec
- max vliegtijd 6 minuten.
Ook hier past de Ali Express D 2225 uitstekend en Ali heeft mooie tandwielen om een 2 traps vertraging te maken met T20 rondsels en T80 wielen (module 0,5).
Zie vanaf hier:
https://www.modelbouwforum.nl/threa...rimaire-vv-klassen.292544/page-3#post-4403614
De motor moet hier onder de vleugel geplaatst worden en de apparatuur en met name de 3S lipo achter de achterlijst en de ESC remfunctie te gebruiken ( hardheid van de rem proefondervindelijk vast stellen).
In plaats van een originele trekkracht propstop in combi met elastieken hybride aandrijving kan ook een verlengde as toegepast worden maar dan geen zwaardere rem als noodzakelijk en een trekveertje aan de bladen zodat wanneer er een blad "onderuit" hangt deze toch tegen de romp klapt.
Advies..maak de vleugel en stabilo profielen aan de onderzijde vlak. We zijn niet uit op minimale daalsnelheid maar vliegbaarheid bij enige wind...dus terug kunnen komen.
Ok..ik zal deze specs in het klassen overzicht zetten.
Oh ja..tis moeilijk bescheiden te blijven wanneer je zo goed bent als ik: