Schlachtschiff Bismarck 1/200 van Trumpeter

Met gold metal de hulzen geschilderd. Tevreden! We gaan maar even uit van koperen hulzen. Ziet er straks lekker opvallend uit in het verdere grijze gebeuren.

Als je met "hulzen" de dingen bedoeld die op die foto staan, Erik, dan moet ik je teleurstellen. Dit zijn de granaten, en die zijn niet koperkleurig. Meestal marine-grijs, eventueel met markeringen m.b.t. soort granaat.
Zie foto hieronder, een 38 cm Spgr 14,6 Kz (Duitse 38 cm Brisantgranaat)
38 cm spgr l4,6 Kz.jpg

Onderin de drie geleidebanden om de granaat "netjes" door de trekken en velden van de schietbuis te geleiden.
 
Hallo Erik.
Daar kwam ik ook achter bij het bouwen. Ik heb het opgelost door bij de 35cm torens op het schip de sluitstukken schuin door te zagen, zodat de kanons tot 30 graden kunnen eleveren. Mijn Bismarck gaat overigens wél varen, maar ook bij mij gaat het een langdurige klus worden. Ben nu bezig met de 37 en 20mm FLAK-batterijen... Eén stuk per avond. Daarna de ogen rust geven. Wat een priegelwerk.
Ik kocht al een +1.5 leesbril bij de kruitvat voor dat probleem. Tja, 50+. Succes!
 
Als je met "hulzen" de dingen bedoeld die op die foto staan, Erik, dan moet ik je teleurstellen. Dit zijn de granaten, en die zijn niet koperkleurig. Meestal marine-grijs, eventueel met markeringen m.b.t. soort granaat.
Zie foto hieronder, een 38 cm Spgr 14,6 Kz (Duitse 38 cm Brisantgranaat)
Bekijk bijlage 222614
Onderin de drie geleidebanden om de granaat "netjes" door de trekken en velden van de schietbuis te geleiden.
Tja, nu ga je me laten twijfelen. De insppiratie voor goud komt uit onderstaande foto op het internet. Zo wil ongeveer mijn model maken.

Maar ja, ik twijfel nu!

index.php
 
20160529_103228.jpg
2,298 meter. Mits het model exact op schaal is.
Dat ga ik een nameten Roel, maar inderdaad, zoiets is het wel. Ligt er
nog aan of je de versie met of zonder atlantik boeg maakt (want wat een wateroverlast, toren A was vaak uitgeschakeld). 2.35 staat me bij met atlantik boeg.

Hier mijn model, zo'n 20 jaar terug gemaakt toen ik nog voor volledig scratchbuilding ging (en meer tijd had en ruimte in mijn huis).
 
Laatst bewerkt:
Schildervoorbereidingen.

Het plaatsen van de opstaande railing was trouwens een mislukking. Ik hoop dat het licht aan mijn oude en goedkope secondenlijm, niet alleen aan mijn skills. Het wilde absoluut niet plakken aan het doorzichtige plastic, wel aan vingers en pincet
:-(

2016-10-23 14.33.43.jpg
 
Tja, nu ga je me laten twijfelen. De insppiratie voor goud komt uit onderstaande foto op het internet. Zo wil ongeveer mijn model maken.

Maar ja, ik twijfel nu!

index.php
't Is niet alles goud wat er blinkt, zoveel is nu wel duidelijk ;)

Maar goed, de animatie die RAF liet zien, is duidelijk. Geen hulzen, maar kardoezen. Linnen zakken met kruit. Afhankelijk van het type granaat en de afstand varieerde men met de hoeveelheid (en de grootte) van de kardoezen. Onderstaand filmpje is opgenomen op de USS Wisconson, maar laat uitstekend zien hoe het laden van groot kaliber scheepsgeschut in z'n werk gaat.
http://www.bing.com/videos/search?q...218C8FD212F09A491056218C8FD212F09&FORM=VRDGAR
Op 8 seconden: de granaat
Op 24 seconden komen de eerste 3 kardoezen via hun aanvoerkanaal bij het kanon
Op 39 seconden de tweede set van 3 kardoezen.
Dat hele handeltje wordt achter de granaat gepropt, het sluitstuk gaat dicht, de ontsteking wordt aangebracht en de geschutsbemanning doet een stapje achteruit... Het kanon eleveert en.... boem.
Sluitstuk open, schietbuis wordt doorgeblazen en het hele riedeltje kan opnieuw beginnen.
 
Ha Roel ik kwam niet meer op de naam van die kardoezen LOL
sommige granaten hadden nog een soort van schaal verdeling boven op de kop
het zou kunnen dat dit met de ontsteking te maken heeft
deze kop kon worden gedraaid op een bepaalde waarde
kan dit zijn dat het een soort timer is die na dat het doel geraakt is de granaat maar eerst binnen een X tal sec ontploft
BV door het gewicht en de snelheid een deuk in een romp en dan in die deuk ontploffen
zo word er twee keer van de kracht gebruik gemaakt van de granaat
gr raf
 
Correct Raf, dat is de timer van de ontsteker. Mijn eerdere bericht was onjuist, hieronder staat wat meer accurate info, met dank aan Hans.

Overigens is een koper- of goudkleur voor dit type granaten zeer onwaarschijnlijk. Met name de pantsergranaten moeten het hebben van hun doorslagvermogen (Massa x snelheid) om door gepantserde dekken heen te komen. Koper is een veel zachter metaal dan staal, dus dat gaat niet werken...
HEAT (Holle-lading)-granaten waren er voor dit geschut (nog) niet, en APDSFS/T (Armour Piercing Discarding Sabot Fin Stabilised/Tracer) ook niet. Dit zijn granaten voor tankgeschut. Vlakke ballistische baan.
De 38cm was een artilleriekanon. Relatief kromme baan.
 
Laatst bewerkt:
De schaalverdeling waar raf het overheeft is te vinden op een (mechanische)tijd(schok)buis. Bij Duitse type's was deze vaak niet meer te vinden aangezien deze vaak machinaal(8,8 of 10,5 FLAK) werden "getempeerd" vlak voor het verschieten en er geen tijd was om te controleren. dit type buis zal na het verschieten op de ingestelde tijd functioneren en niet na het treffen van het doel! de bedoeling was om bijvoorbeeld de granaat in de buurt van het doel te laten detoneren(vliegtuig o.i.d.) en de scherfwerking het doel te laten treffen. waar ze ook op gebruikt worden is op lichtgranaten die boven in de lucht een lichtelement uitstoten en dan aan een parachute gedurende 1-2 minuten het doelgebied verlichten.

Mvg Hans
 
Bij pantserdoorborende granaten is er een standaard vertraging na treffen van het doel en dat is in de meeste gevallen 0,15 seconden. andere vertragingen zijn ook mogelijk maar zijn over het algemeen korter. Langer heeft geen zin aangezien de granaat dan zoveel beschadigd is dat het gevaar bestaat dat hij opbreekt. De bedienaars van het geschut kunnen hier niets aan veranderen. Bij normale brisantgranaten is de vertraging aan of uit te zetten maar niet te veranderen in de zin van langere of kortere tijd. De normale standaard kleur van de kriegsmarine voor brisantgranaten was geel met zwarte merken RAL 840 B2 Nr 22a
 
Laatst bewerkt:
De Duitsers gebruikten wel degelijk zogenaamde kardoes hulzen, dat zijn messing hulzen waarin de kruitlading geplaatst werd die in zakken was verpakt. Dit was ook het geval bij de hoofdkanonnen van de Bismarck. Op het ondergelegen dek werden de kruitladingen samengesteld naar behoefte en afgesloten met een dunne messing kap voordat het naar het wapen werd getransporteerd door middel van een lift. Over het algemeen waren de kruitladingen samengesteld op maximale dracht en werd kruit verwijderd indien men minder ver hoefde te schieten en het niet mogelijk was dit met elevatie te compenseren. Hierdoor was een grotere vuursnelheid mogelijk en minder kans op ongelukken door het openscheuren(met gevaar voor ontbranden van losliggend kruit) van losse zakken tijdens het laden van het kanon. Het filmpje wat door Roel is geplaatst is gebaseerd op Amerikaans en Engels geschut en dat systeem verschild wezenlijk met het Duitse systeem. Het Duitse systeem was eenvoudiger van constructie voor wat betreft de kanonnen maar iets arbeidsintensiever in de voorbereiding.

Hans
 
Kardoeshulzen werden inderdaad gebruikt... om de kardoezen te transporteren van onderdeks naar de toren. Daarna echter werden de kardoezen rechtstreeks in het sluitstuk van het kanon geschoven, zonder de hulzen. Bekijk bijlage 222882

Overigens nog een mooi plaatje van een paar 38cm granaten:
Bekijk bijlage 222881
Een interessante site voor deze kanons is:
http://wargamingmiscellany.blogspot.nl/2013/08/i-have-been-to-kristiansand-cannon.html(waar ik ook deze foto's vandaan heb)
Roel,
wat op de foto te zien is is een transport koker en de zogenaamde voor kardoes (104kg). De hoofdkardoes (108 kg) zat in een kardoes huls. De beide ladingen werden tegelijk in het wapen geladen de hoofdlading in de huls welke tevens voor de gasafdichting zorgde en de voor kardoes zonder huls.
Ik weet dat er wat scepsis is over de bron dus heb ik het ook even opgezocht in de bibliotheek op mijn werk(EOD) maar daar kreeg ik alleen maar bevestiging van wat ik wist.
https://en.Wikipedia.org/wiki/38_cm_SK_C/34_naval_gun
 
De Duitsers gebruikten wel degelijk zogenaamde kardoes hulzen, dat zijn messing hulzen waarin de kruitlading geplaatst werd die in zakken was verpakt. Dit was ook het geval bij de hoofdkanonnen van de Bismarck. Op het ondergelegen dek werden de kruitladingen samengesteld naar behoefte en afgesloten met een dunne messing kap voordat het naar het wapen werd getransporteerd door middel van een lift. Over het algemeen waren de kruitladingen samengesteld op maximale dracht en werd kruit verwijderd indien men minder ver hoefde te schieten en het niet mogelijk was dit met elevatie te compenseren. Hierdoor was een grotere vuursnelheid mogelijk en minder kans op ongelukken door het openscheuren(met gevaar voor ontbranden van losliggend kruit) van losse zakken tijdens het laden van het kanon. Het filmpje wat door Roel is geplaatst is gebaseerd op Amerikaans en Engels geschut en dat systeem verschild wezenlijk met het Duitse systeem. Het Duitse systeem was eenvoudiger van constructie voor wat betreft de kanonnen maar iets arbeidsintensiever in de voorbereiding.

Hans
Interessant! Zo leer je nog eens wat. Maar gingen ze die messing hulzen nou verven?
 
1024px-Tirpitz_shell_02.jpg


Geel dus!? Althans op de Tirpitz. Of zouden ze dit toch niet authentiek zijn?
De messing hulzen werden nooit geverfd aangezien dan als de schietbuis warm werd de verf er voor zou zorgen dat de huls zou blijven plakken. De gele kleur is authentiek voor brisant, grijs werd gebruikt voor oefenschoten (inert gevuld) voor de Tirpitz, Scharnhorst en Bismarck waren 3 typen granaten beschikbaar. Voor de 38 cm kanonnen die als kustverdediging werden gemaakt was een 4e type beschikbaar omdat deze kanonnen een langere kamer hadden en dus met een grotere kruitlading konden schieten.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top