Schroeven + assen - wat voor soort schip etc. past?

Okee, het is wat omgekeerde volgorde, maar ik schijn er een handje van te hebben om dingen precies verkeerd om te doen...

Een paar jaar terug heb ik bij de Conrad ongeveer deze schroefassen + schroeven gekocht, twee stuks om een zelf ontworpen (en compleet mislukt) bootje mee aan te drijven. Het zijn drieblads propjes van ongeveer 30mm dia en een as van ongeveer 15cm, incl de koppelingen en propje. De as zelf is 3mm dik en heeft M3 schroefdraad om de prop op te draaien. Koppelingetje is aan de motorzijde pasklaar voor een 2mm motor-as.
Indertijd werden deze asjes aangedreven door de mini-motortjes die de 10cm propjes van een piepschuim vliegtuig van Conrad (de Luck Star, inmiddels niet meer te koop). Omdat dat niet vooruit te branden was en bovendien slecht stuurde heb ik daar 1x 10 meter mee gevaren en daarna is het in de kast beland...

Nu ik weer een beetje aan het klooien ben, kwam ik het modelletje weer tegen. Ik heb de motoren en assen er uit gesloopt en het model weggemikt, maar nu zit ik me af te vragen:
-Voor wat voor boot (model, maat) zou ik deze assen kunnen gebruiken? Ik vind een twee-assige setup wel leuk...
-Kan ik die motortjes van dat stuk piepschuim blijven gebruiken met deze props of gaat dat rooksignalen opleveren? In dat laatste geval - wat voor motoren zou ik dan moeten hebben? Zoiets misschien?
-Wat voor maat roertje(s) zou ik aan moeten denken?

De besturing van de motortjes wordt uiteraard getrashed en vervangen voor HK-spul.
Wie heeft er een leuke tip voor nuttige besteding van deze asjes? :)

Laatst bewerkt:
tja geef eens wat info over de boot?

anders kan ik wel zeggen as van 30cm, maar als het bootje maar 20 is zal dat niet goed komen.

Nouja, de grap is dus dat ik *niets* heb behalve dus de assen met koppelingen en propjes, en die kleine prulmotortjes dus waarvan ik niet weet of die het langer dan een minuut gaan volhouden op deze propjes. Ik vind het gewoon jammer om die dingen ongebruikt te laten, dus wordt het een typisch gevalletje van "er omheen ontwerpen"... En daarvoor wil ik dus wat advies hebben.

Vanmiddag even langs geweest bij rcPitstop hier in zoetermeer (wist ik veel dat die er zat...) en het asje + propje laten zien.
Zij dachten dat met twee van die asjes, ieder op een Speed400 oid, het prima geschikt was voor een vlot (maar geen record-brekend-snel) bootje van een cm of 50-60. Dat valt me alleszins mee! :D
We zijn dus nu op zoek naar een soort van speedjacht achtig model dat met twee schroeven uit te rusten is, voor assen met een kokerlengte van 10cm en propjes van 30mm. Het moet vooral niet al te ingewikkeld zijn (want in de garage met beperkt gereedschap van wat triplex en balsa in elkaar te draaien).

Of zou een dubbelschroef-Wiesel een geschikt idee zijn?:rolleyes:

En is de motor uit mijn eerste post een beetje wat ik zoek?

Laatst bewerkt:
Wat ik eigenlijk vanmiddag vergeten ben te vragen, is of het een oppervlakte-schroef is of een propje dat ónder de boot terecht moet komen... De bladen hebben een beetje een wigvormige doorsnede. Kan iemand daar op basis van de (magere) info die hier staat daar een zinnige uitspraak over doen, of is dat gewoon uitproberen en jammer als het niet werkt?

Verder lijkt me dat dit draadje wellicht beter naar het speedboten-deel verkast kan worden nu het toch weer iets snel-achtigs lijkt te gaan worden. Wie moet ik daarvoor lastig vallen?

Wat ik eigenlijk vanmiddag vergeten ben te vragen, is of het een oppervlakte-schroef is of een propje dat ónder de boot terecht moet komen... De bladen hebben een beetje een wigvormige doorsnede. Kan iemand daar op basis van de (magere) info die hier staat daar een zinnige uitspraak over doen, of is dat gewoon uitproberen en jammer als het niet werkt?

Verder lijkt me dat dit draadje wellicht beter naar het speedboten-deel verkast kan worden nu het toch weer iets snel-achtigs lijkt te gaan worden. Wie moet ik daarvoor lastig vallen?

Zo te zien hoort dat propje onder het bootje...
En verplaatsen naar het speedboten-deel? Ehhh.... ik zou het niet doen. Ik denk dat daar met enige scepsis naar je project gekeken gaat worden.

Hmmm, dat zou zomaar eens kunnen idd.
Het gaat natuurlijk ook geen snelheidsmonster worden...

Ik ben inmiddels al wat in DelftSHIP aan het tekenen geweest en ik heb denk ik wel wat leuks getekend, wat met een beetje mazzel nog wel vooruit komt. Nu nog zien te printen en op de juiste grootte krijgen.

Ehhh.... ik zou het niet doen. Ik denk dat daar met enige scepsis naar je project gekeken gaat worden.
Scepsis? Je kunt waarschijnlijk wel één of andere kritische opmerking verwachten, maar iedereen heeft wel eens iets in elkaar geflanst met spullen die nog in de rommelbak lagen, ik doe het tenminste regelmatig...

Mijn grootste bezwaar tegen die schroefas combi van Conrad is het feit, dat het allemaal vast lijkt te zitten; als je lagers (kunststof?) eens uitgelubberd raken zonder dat je die kunt vervangen, of als je een schroef kapot hebt, dan kun je gelijk de hele handel er uit slopen.

Ook als het wél demontabel is, dan is M3 niet een maat waarin je veel vervangende props kunt vinden.

Ik heb nog wel een tekening van een gestepte romp liggen, die je kunt verschalen naar de gewenste lengte, dan weet je in ieder geval, dat het ontwerp deugt.

Groeten, Jan.

@ Jan: Hoewel ik meer voel voor een eenvoudige, ongestepte romp (ook vanwege de niet-zo-standaard assen en schroeven is een romp die zich al bezezen heeft uiteraard een welkom ontwerp :D

Ik kan ook proberen morgen even te posten wat ik in DelftSHIP heb getekend? Is een beetje Wiesel, een beetje een utility-achtig rompje zoals die brandweerboten van Danger Coast (van Discovery) en een beetje eigen fantasie knikspant.

@ Kuperus: Wieseltje lijkt me inderdaad ook wel een idee, maar het standaard Wiesel-ontwerp leent zich niet zo best voor twee motoren; de ruimte in de romp is op de plaats waar de motoren komen nogal krap vanwege de plaatsing van de langsspanten. Dit valt natuurlijk wel aan te passen... Op zich wel interessant mogelijk ;)

Laatst bewerkt:
Zoiets in 40-50 cm wil met jouw assen best van z'n plek:

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo jan
een mooie MTB met niet teveel prullen er op en in balsa met een laagje G4 en die set motor/assen wil dit zeker vooruit gaan
met de afneembare kabine best nog een grote opening om aan de accu te geraken

heb vroeger ook zoiets gebouwd van karton en dan polyester er over heen
de aandrijving een navy direct van robbe
en dat ging vlotjes van zijn plaats

gr raf

Dank voor alle input!
Die schnellboot ziet er erg mooi uit, maar zéker voor nu nog een brugje te ver denk ik. Ken u zelve...
Ik denk dat ik van de vakantie maar eerst eens van karton een mockup ga maken van mijn eigen rompje, en een Wiesel met bredere motorruimte. Kijken of ik na wat aanpassingen voldoende ruimte daarin kan krijgen voor 2x speed-400. Lijkt me wel een leuk project: De Wiesel lijkt een redelijk eenvoudig te realiseren model, en het is wel interessant om te zien wat dat op twee propjes doet ;-)

Die Modelboats.hobby-site.com link is ook interessant Jan, die ga ik onthouden voor als de dochters een beetje ouder zijn en snappen hoe een lijmtube en mes werken. Leuke projecten voor de winteravonden :-)

Zo, en nu ga ik een transportkist klussen voor mijn speelgoed (een NQD-boot en een RC'ed stuk lego, staat bij de bouwverslagen) zodat ik het spul heel mee kan krijgen op vakantie.

Ohja, een laatste vraagje nog: Die motor uit de eerste post, is die geschikt? Zo nee, wat is dan wel een geschikte (niet al te dure) motor uit het assortiment van Conrad, Quartel of RC Pitstop Z'meer? Ik ga trouwens in eerste instantie varen op de NiCD en NiMH-cellen van die NQD-boot.

Zijn er geen losse kunststof rompjes van dit soort boten?

Edit: misschien een statisch plastic model nemen als basis? Sommige van die scheepjes zijn best redelijk groot.

Laatst bewerkt:
Zijn er geen losse kunststof rompjes van dit soort boten?
Als je de M.A.S. bedoelt, dan over een poosje wel; ik heb een 75 cm lange versie liggen, die ik aan het plamuren ben om, als 'ie strak genoeg is, als plug te gebruiken voor een mal.

Als vaarmodel ben ik ook nog bezig met een versie van 110 cm, die is van berken triplex gebouwd.

Van sommige bouwdoosmodellen zijn er ABS rompjes los verkrijgbaar, ik heb er eentje liggen van de Katja van robbe, daar komt een andere opbouw op (ooit...).

Groeten, Jan.

Italeri heeft de MAS sinds een jaar als (statisch) 1:35-model.
Zij zijn een beetje "motortorpedoboten-addict" aan het worden, denk ik.
Schnellboot, MAS en dit jaar (hoop ik...:sleeping:..) komt er een Engelse MTB uit.
De 1:35-versie van de MAS is best klein voor RC, maar het is te doen.
En als je wilt weten wat er in een statisch model aan RC geprutst kan worden:

bouwverslag-8ste-schnellboot-flottille-italeri-1-35-a

En dat gaat dan over de Schnellboot, type S100.
1 meter lang, maar errug smal. 't Is ff lezen, maar daarna weet je veel...
12103615.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Back