Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Dan horen hier toch ook de planken bij en paar klemmen/koppelingen?
Tot zover mag je qua geloofwaardigheid niet klagen Jan. Maar ergens loop je tegen grenzen aan. Is alu van een waxinelichtje iets om mee te stoeien? Dat laat zich gemakkelijk knippen en buigen en heeft voor die klemmen (bijna) de juiste kleur. Gr. Klaas.

Toch “klemmen” gefabriceerd van metaaldraad. Ik heb binddraad (voor in de tuin) gebruikt. Dat is soepel en makkelijker te buigen en knippen dan messingdraad. Dat draad was groen, dus even een kleurtje gegeven van een mix van zilver en roestbruin…
Een aantal gemaakt en in een kistje gedaan. Met de planken eronder vult dat de pallet nu helemaal op.

de klemmen in het kistje….
25ADC687-0357-4687-BE14-7FB280E8B267.jpeg

Hier alles bij elkaar…
7190BAAE-17A0-43CB-A81D-A1CFC02DD8E9.jpeg

Hoi Jan, zou je nog wat overzichtfoto's willen laten zien? Kan hier echt van genieten
emoji2.png

Ronald, dat zou ik wel willen, maar is wat lastig. Alle plannen om te filmen en statiefoto’s te maken zijn er natuurlijk nog, maar door omstandigheden is alles vertraagd.
Daar komt ook bij dat ik de afgelopen tijd volop bezig ben met andere projecten. (Zie ook de draadjes over de maquette stad Nieuwpoort en maquette Wisboomgemaal). Het project Nieuwpoort is inmiddels klaar en voor het Wisboom wacht ik op onderdelen. Dus dat betekent dat ik nu wel nog wat ideetjes aan de helling kan doen….
Daarbij….Alles staat “ opgeslagen” in mijn garage. Niet bepaald een fotowaardige opstelling. Ook slecht te belichten.
Ik heb even geprobeerd om een bovenaanzicht
Geeft een indruk, maar meer ook niet..
64DD87E4-9EDF-4658-807F-9FEB4EE7BA68.jpeg

B990BD55-E214-4A22-BAF8-F8A158F65C41.jpeg

ps. Een grotere helling zit er niet in…..past niet in mijn plannen (en ruimte)….

Zo blijf ik bezig met kleine dingetjes. Op foto’s van de Newlyn helling zag ik kleine trapjes die worden gebruikt om over de hellingbanen te kunnen stappen. Ik heb ze nagemaakt, maar eigenlijk heb ik er geen logische plaats voor omdat mijn schip, en eigenlijk de hellingkar, te veel van de helling lengte gebruikt.
Toch heb er vooraan een neergezet. De andere twee (daarbij natuurlijk een langere voor de dubbele middelste baan) staan ongebruikt achterop aan de waterkant.
7FB2FF04-5C00-4A65-AAD3-0C7AD8AFE48F.jpeg

3D4AD172-94B3-4D29-BD62-CF2AF7EE3F93.jpeg

CB181761-3339-4112-A16A-BB508D0C70E5.jpeg

Laatst bewerkt:
Nog even dan….was toch bezig.
Op de rand bij de weg staat een eenzame man te kijken naar het schip op de helling. Verder is die weg maar een saai stuk. Ik heb daarom een bankje gemaakt…geheel nutteloos, maar wat geeft het….
Er bij het bankje natuurlijk ook een afvalbakje…voorbeelden genoeg..

Bankje in de maak. Twee messing dragers met een verbinding ( hier nog in de grondverf) en een paar latjes.
C8BD24DF-050B-4604-96A5-D6ADD8EEDBA5.jpeg

En hier het resultaat bij de werf…
0A2B2C04-1F62-4547-BAF5-722868DBDB88.jpeg

CE716D07-E3F0-4483-9360-911CF3E7F24C.jpeg

Een van de eerste dingen die ik zeker moet doen is de afwerking van de lantaarnpalen….

Kan je lekker op dat bankje gaan zitten Jan en van je stilleven genieten. En dat dan 3 keer. Van het bedenken, het maken en het bekijken. Wij moeten het doen met het bekijken alleen. Maar levert ook inspiratie op. Mooi hoor om zoiets met elkaar te kunnen en willen delen. Gr. Klaas.

hey jan
Hier even een berichtje van de stille mee lezer

Wat je hier gemaakt hebt is mooi geworden

Wat mensen zeggen over een kraan om spullen aan dek tehijzen dat ze die missen

Maar wat je misschien nog kan doen , de vis boom van het schip als kraan gebruiken

Dat gebeurde ook wel veel op dit soort hellingen als er geen kraan in de buurt was

Was het echt zwaar spul dan werd er een mobiele kraan gehuurd en die werd dan in gezet

Ook waren er van die kleine kar torenkranen die ze hele maal konden invouwen om ruimte te besparen op de helling

Verder een mooi bouwwerk van een hoog nivo ga zo door

Groeten Rienk

hey jan
Hier even een berichtje van de stille mee lezer
Wat je hier gemaakt hebt is mooi geworden
Wat mensen zeggen over een kraan om spullen aan dek tehijzen dat ze die missen
Maar wat je misschien nog kan doen , de vis boom van het schip als kraan gebruiken
Dat gebeurde ook wel veel op dit soort hellingen als er geen kraan in de buurt was
Was het echt zwaar spul dan werd er een mobiele kraan gehuurd en die werd dan in gezet
Ook waren er van die kleine kar torenkranen die ze hele maal konden invouwen om ruimte te besparen op de helling
Verder een mooi bouwwerk van een hoog nivo ga zo door
Groeten Rienk

Ik had zelf ook al aan een kleine kraan gedacht. Die zou misschien kunnen staan aan het eind van de helling aan de "straatkant".
Een oude scheepsboom bijv. neergezet als vaste kraan op de werf is ook wel een optie, maar daarmee krijg ik problemen met de positionering van de stagen. En juist daarom dacht ik aan een portaalkraantje of kolomkraantje.
Omdat die kraan langs de muur komt te staan zou ik deze bijv. op een bordes kunnen zetten zodat er, als suggestie, over het hekwerk langs de straat getild zou kunnen worden.... Maar van een dergelijke kraan heb ik nog geen bruikbaar voorbeeld kunnen vinden. De meeste zijn te modern..

Laatst bewerkt:
Jan, Hieronder een plaatje van Scheepswerf Piet Hein in Papendrecht uit 1959 ongeveer. Op de achtergrond een heel apart werfkraantje. Op de tweede foto nog een 4-tal werfkraantjes aan het Winschoterdiep bij Hoogezand. Zal rond 1967 zijn. En nog een link naar een video van de Boele 8. Dat kraantje is via Hellevoetsluis in Dronten terecht gekomen. Misschien dat het je op een idee brengt. Gr. Klaas.

1959 Papendrecht Andromeda.jpg

Coaster Voorwaarts 1.jpg

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het meedenken.
Mijn beperkte ruimte maakt het erg lastig om zelfs voor kleine portaalkranen te gaan
Het enige alternatief dat ik nog zie is een kolomkraan met een loopkat, maar deze zijn misschien wat te modern.

Misschien iets te groot voor op jouw werf en ook niet van Franse origine.
Al is hij zeker slank, (vindt ik zelf) schitterende door Gusto in 1958 in eigen beheer gebouwde (bouwnr. 152) 50tons helling kraan (wijkraan). ( in 1978 na faillissement van Gusto, naar Pattje in Waterhuizen gegaan en aldaar in 2012 gesloopt)
Maar misschien toch ter inspiratie....

Bijlagen

• Bnr.-152-Hellingkraan-1958.jpg
    Bnr.-152-Hellingkraan-1958.jpg
    133,1 KB · Weergaven: 121
  • images.jpeg
    images.jpeg
    7,6 KB · Weergaven: 111
Het is natuurlijk wel leuk om een kraan op je scheepswerf te hebben, maar persoonlijk zou ik deze zeker NIET meer toevoegen aan dit prachtige diorama.
Vermits deze groter dan het schip zal zijn gaat deze dan met al de aandacht lopen.
Die kleine aanvullingen zijn echter een must om te ontdekken.

Het is natuurlijk wel leuk om een kraan op je scheepswerf te hebben, maar persoonlijk zou ik deze zeker NIET meer toevoegen aan dit prachtige diorama.
Vermits deze groter dan het schip zal zijn gaat deze dan met al de aandacht lopen.
Die kleine aanvullingen zijn echter een must om te ontdekken.

Nou hoor en lezen wij hier over het volgende niets meer van Jan, maar als ik het goed heb is dit werkelijk schitterend stukje diorama Jan's thuis "stalling" en niet meer voor transport, hij heeft echter bij mijn weten ook nog (ook schitterend btw en weer klein diorama) transport stander.
Dus misschien heeft hij thuis toch een plekje voor uitbreiding.
Echter kan dit ook een prima reparatie werf zijn, waar veelal geen kraan was of soms een mobiele kraan lieten komen.

Back