De Duyfken is nog niet klaar (Bouwverslag Duyfken (Kolderstok) | ModelbouwForum.nl) maar ik kon het toch niet laten om in de tussentijd met een ander interessant project te beginnen: een bouwdoos van Billing Boats (ik denk wel zo'n 50 jaar oud inmiddels). De doos komt uit de inboedel van de overleden buurman van vrienden van mij in De Bilt. De eigenaar heeft de doos denk ik lang in zijn bezit gehad, maar is er nooit echt aan begonnen (ik vond alleen wat met potlood genummerde onderdelen die wijzen op een heel voorzichtig begin).
Het model is gebaseerd op een wrak dat gevonden is in Denemarken, samen met enkele andere wrakken de "Skuldelev ships" genoemd (zoals ook op de doos staat vermeld). Ik vond een verslag van een andere bouwer die ook wat meer achtergrondinformatie en links geeft: https://modelshipworld.com/topic/29...viking-knarr-by-antyronnen-billing-boats-120/
Het leek mij interessant om de inhoud eens uit te pluizen en een beginnetje te maken. Het ziet er naar uit dat dit geen gemakkelijke kit is. De schaal is op zich gunstig (1:20) maar het materiaal is tamelijk fragiel, en er moet veel met de figuurzaag worden gewerkt; de vele onderdelen zijn wel op hout uitgetekend (misschien ook met laser, dat kan ik niet beoordelen), maar niet voorgesneden.
Na enig zoek- en meetwerk bleek dat de doos gelukkig helemaal compleet is, met zelfs nog wat extra hout. In de doos vond ik een originele reclamefolder van Billing Boats. Mooie scheepjes: de Vasa, de Santa Maria, het Statenjacht...
Verder vond ik een stukje uitgeknipt uit een TV-gids, een bierviltje (een leuke hint, hoewel ik van anderen op het forum heb geleerd dat bier en modelbouw niet altijd goed samengaat), een ansichtkaart van een bandje genaamd "The Yellow Stars", en een plastic hoestje van Muziekvereniging De Wilde in Zeist.
Opvallend vond ik dat de beits voor het zeil in een zakje werd meegeleverd. Je moet het kennelijk in water koken en aanlengen met iets. Ik ga dat eens uitzoeken t.z.t.!
De bouwbeschrijving is in het Deens, Duits en Engels. Engels ziet er goed uit en lijkt goed te doen, maar iemand (de buurman zelf?) heeft indertijd een Nederlandse handleiding getypt. Die is niet van al te goede kwaliteit, dus ik zal er het Engels naast houden tijdens de bouw.
Ook interessant is de aanwezigheid van een brief van de importeur, die uitgebreid uitlegt hoe te werk te gaan met de beplanking, hoewel deze tips volgens het opschrift niet van toepassing zijn op dit schip.
Tot slot nog een mooie tekeningen van het eindresultaat:
Er zitten meerdere tekeningen bij, maar die zal ik verderop in het verslag toevoegen.
Ik vind het wel spannend, maar begin met grote interesse aan deze combinatie van modelbouw en archeologie van de modelbouw
Het model is gebaseerd op een wrak dat gevonden is in Denemarken, samen met enkele andere wrakken de "Skuldelev ships" genoemd (zoals ook op de doos staat vermeld). Ik vond een verslag van een andere bouwer die ook wat meer achtergrondinformatie en links geeft: https://modelshipworld.com/topic/29...viking-knarr-by-antyronnen-billing-boats-120/
Het leek mij interessant om de inhoud eens uit te pluizen en een beginnetje te maken. Het ziet er naar uit dat dit geen gemakkelijke kit is. De schaal is op zich gunstig (1:20) maar het materiaal is tamelijk fragiel, en er moet veel met de figuurzaag worden gewerkt; de vele onderdelen zijn wel op hout uitgetekend (misschien ook met laser, dat kan ik niet beoordelen), maar niet voorgesneden.
Na enig zoek- en meetwerk bleek dat de doos gelukkig helemaal compleet is, met zelfs nog wat extra hout. In de doos vond ik een originele reclamefolder van Billing Boats. Mooie scheepjes: de Vasa, de Santa Maria, het Statenjacht...
Verder vond ik een stukje uitgeknipt uit een TV-gids, een bierviltje (een leuke hint, hoewel ik van anderen op het forum heb geleerd dat bier en modelbouw niet altijd goed samengaat), een ansichtkaart van een bandje genaamd "The Yellow Stars", en een plastic hoestje van Muziekvereniging De Wilde in Zeist.
Opvallend vond ik dat de beits voor het zeil in een zakje werd meegeleverd. Je moet het kennelijk in water koken en aanlengen met iets. Ik ga dat eens uitzoeken t.z.t.!
De bouwbeschrijving is in het Deens, Duits en Engels. Engels ziet er goed uit en lijkt goed te doen, maar iemand (de buurman zelf?) heeft indertijd een Nederlandse handleiding getypt. Die is niet van al te goede kwaliteit, dus ik zal er het Engels naast houden tijdens de bouw.
Ook interessant is de aanwezigheid van een brief van de importeur, die uitgebreid uitlegt hoe te werk te gaan met de beplanking, hoewel deze tips volgens het opschrift niet van toepassing zijn op dit schip.
Tot slot nog een mooie tekeningen van het eindresultaat:
Er zitten meerdere tekeningen bij, maar die zal ik verderop in het verslag toevoegen.
Ik vind het wel spannend, maar begin met grote interesse aan deze combinatie van modelbouw en archeologie van de modelbouw
