Tussen de beide spanten "1" komt wat in het Engels de tabernacle wordt genoemd in de handleiding. Dit is een bewerkt stukje rondhout:
In dit blok komt de mast te rusten middels een vierkanten verbinding (wat in de praktijk denk ik een losse verbinding oplevert). Rondom het blok komen de spanten "0". Op de spanten "1" komt een soort kammetje en daarop komen dan de eerste dwarsbalken. Op onderstaande foto is ook het eerste "langshout" te zien (ik zou het een berghout aan de binnenkant willen noemen maar dat gaat zeker niet zomaar!

).
Ik heb erg getwijfeld of ik de dwarsbalken zou laten doorlopen tot de romp. Mijn conclusie achteraf is dat het makkelijker was geweest als alle dwarsbalken precies aan de bovenrand van de balken in de lengte van het schip zouden vallen. Bovenop deze balken komen namelijk weer kleine spantjes en die sluiten dan beter aan.
Op de voorgrond van bovenstaande foto staat nog iets grappigs: een pinnetje. In de spanten "2" t/m "5" naar beide kanten heb ik een gaatje geboord. Hierin komt een klein houten pinnetje. Daarop steunen dan de dwarsbalken die op deze spanten komen te liggen. Anders aan deze balken is dat aan de onderkant een wat breder, dunner plankje is geplakt. Deze plankjes dienen als ondersteuning wanneer het dek geplatst gaat worden.
Het is vrij duidelijk dat de dwarsbalken niet allemaal op dezelfde plek eindigen. Ik heb steeds een latje langs de bovenkant van de dwarsbalken gehouden om te kijken hoe het er ongeveer uit zou komen te zien, maar ik vond de helling van het dek te steil worden (puur op basis van mijn eigen smaak, verder niet op historische gegevens gebaseerd...). Dus kwam ik voor en achter in het schip steeds iets lager uit met het balkje.
Ik kwam er wel achter dat het lastig te klemmen was allemaal. Op bovenstaande foto houdt een stukje resthout de balk op z'n plek, maar bij een klein stootje vloog alles weer los... Pas later dacht ik: een klein malletjes zou wel handig zijn.
Tot slot nog een beetje pech: voor en achterin het schip staan twee schotjes ("bulkheads"). Die had ik met veel moeite en dan toch nog heel matig in de vorm gekregen en op basis van metingen op de bouwtekening op de - dacht ik - juiste plek gelijmd. Maar de balken die in de lengte van het schip liggen, zijn te kort om de aansluiting met de schotjes te maken...
In de bouwhandleiding was het dus beter geweest om deze schotjes pas later te noemen. Maar het zij zo. Ik heb de schotjes weggehaald en ik wacht nu tot een later tijdstip met het plaatsen ervan. Dan zal ik wel een nieuwe oplossing moeten bedenken, want deze schotjes kan je niet verder van de punt af plaatsen; dan passen ze niet meer. Dus toch maar weer mijn nieuwe mahonie-plaat aanbreken.
Mahonie levert trouwens een prachtige kleur op vind ik, en ik denk dat die alleen maar mooier uit zou komen na bewerking met Deense olie. Maar het hout op de foto's van de replica is veel donkerder, dus eerst beitsen zou ook nog mooi kunnen zijn. Ik zal binnenkort eens wat proefjes doen met de kleur!
Overigens loop ik vaak tegen de vraag aan: wat is dit nou voor hout? De spantjes bijvoorbeeld zijn heel licht hout, het lijkt op balsa, maar dat is zelfs nog lichter volgens mij.
Hebben jullie nog tips voor het identificeren van houtsoorten?