Sky assistant variometer

En toch begrijp ik nog steeds niet waarom er iets in de vario moet worden aangepast om een TEK buis goed te laten functioneren. De compensatie vind plaats door de aangepaste drukmeting, niet door andere verwerking van het signaal, toch?? In mijn optiek zou elke vario met TEK buis goed moeten werken, mits de TEK buis en drukleiding goed is.

Arno, heb jij al eens één kist (zelfde vliegtuig, zelfde TEK buis, zelfde drukleiding) met 2 verschillende vario's geprobeerd? En was het effect van de compensatie anders op de 2 vario's?

Jacob heeft op de vorige pagina zijn TEK beschreven en die werkt goed. Ik kan ook nergens anders vinden dat er problemen met de TEK-functie zouden zijn. Ik snap nog steeds niet wat het probleem is.
En ik vraag dat niet om te zieken Arno, ik wil een tweede vario aanschaffen en wat jij beschrijft zou ik wel eens wat meer van willen weten. Het zou mij enorm helpen als je het probleem duidelijker omschreef.

Waarom een 2e vario?? Je kan toch maar met 1 kist tegelijk vliegen. Als ze nou 2 tientjes zouden kosten.....

probleem met TEK is dat op de SA een sensor te weinig zit, waardoor je OF goede compensatie hebt OF goede hoogteaanduiding. deze lopen op dezelfde druksensor. Softwarematig probeert Piotr dat op te lossen, maar is erg lastig omdat je dit op basis van metingen moet doen om zo een verhouding te vinden. dus als je alleen geinteresseerd bent in zuiver gecompenseerde varioaanduiding, dan volstaat de TEK buis die al goed getest is. Wil je logging en hoogte goed hebben, dan ongecompenseerd vliegen..

Kijk, daar hebben we iets aan. Inderdaad Jeroen, daar had ik nog niet aan gedacht, de TEK compensatie beinvloedt meteen je hoogtemeting. Hier wordt geschreven dat de WSTech het wel op orde heeft, hoe doet die het dan? 2 sensoren? Met 1 sensor lijkt het me vrijwel onmogelijk om je hoogtemeting betrouwbaar te krijgen, omdat de grootte van het drukverschil door de snelheid per kist verschilt.

er is trouwens wel een berekenbaar verband tussen hoogte en snelheid, het probleem is alleen dat dit per profiel verschilt en je dus proefondervindelijk moet vaststellen.. daar wringt de schoen mijns inziens..

Ik kan helaas bij de picaloria niet het aantal sensoren tellen, ding zit ingepakt in plastic..

@Fotor
“mits de TEK buis en drukleiding goed is”
Ik ben zo fanatiek/gek dat ik de originele Wstech buis/slang gekocht heb ….. en verder is het inderdaad jammer dat ik geen twee verschillende vario’s in één kist gehad heb. Theoretisch zou het verschil in vliegsnelheid niets mogen uitmaken meen ik toch ??

@Arjen
Heb hier intussen een stuk of 10 TEK probes liggen (plus de org Wstech ;) ); een keer heb ik Eureka geroepen omdat het zowaar leek te funktioneren (met de org Wstech probe). Nog geen uurtje later met excact dezelfde kist was van het TEK niets/stukken minder te werken. Ondanks heel veel starts (die de SA wel logt natuurlijk :) ) krijg ik er geen vinger achter waar de pijn zit :confused:

@jvbemmel
Wie heeft je dat vertelt van die twee sensoren ?? Wstech en picolario werken ook met maar één sensor. Alleen de vario van Schulz (één type Skymelody) heeft twee sensoren en een ander prijskaartje. TEK moet werken met/op één sensor; Schulz zet er twee in omdat bij het gebruik van TEK de absolute hoogteaanduiding afwijkt ! Zoals jij hier terecht zegt.

Wat de aktiviteiten van Piotr betreft bestaan die het laatste jaar uit alleen maar praatjes; ook ik heb hier een stapel toezeggingen liggen van hem om iets aan TEK te doen maar dat gebeurt dus niet !!

Het verschil tussen hoogte en snelheid is inderdaad een faktor maar die is bij ons verwaarloosbaar….

Met de elektronica en de hardware op de SA heb ik me niet bemoeid en dat wil ik ook niet. Uit andere bron heb ik gehoord dat de verbouwde componenten mogelijk niet geschikt zijn voor de TEK truuc……. Vraag mij niet verder, ik ben maar een simpele werktuigbouwer

Ik heb met piotr de TEK ook besproken en het kan niet met 1 sensor EN nauwkeurig hoogte EN nauwkeurig TEK aanduiden, het een sluit het ander uit om logische redenen: ga je door de TEK buis compenseren bij bijv. knuppelthermiek dan geeft de vario 0 stijgen aan obv luchtdrukcompensatie. de hoogte kan dan dus ook niet toenemen, aangezien deze dezelfde druk gebruikt.

Ja: TEK moet op 1 sensor kunnen werken, en ook ja: TEK en nauwkeurige hoogteaanduiding sluiten elkaar uit. Dus het is zoals Jeroen zegt: met één sensor is het of het ene goed, of het andere goed.

Arno, verschil in vliegsnelheid maakt wel uit voor de hoogtemeting. Snelheid geeft onderdruk in de TEK probe. Hoe sneller je vliegtuig vliegt, hoe groter die onderdruk, en dus ook hoe groter de absolute hoogtefout.

Verder moet het systeem afgesteld worden op je vliegtuig. Een oud vliegtuig zal bij 10 km/h snelheidswinst misschien 10 meter extra dalen, een nieuwe bak zal bij 10 km/h snelheidswinst misschien maar 3 meter extra dalen. De compensatie zal bij een oud vliegtuig dus veel sterker aanwezig moeten zijn dan bij een nieuw vliegtuig. Dat kan door de TEK buis aan te passen (vraag me niet hoe), of door bij het gebruik van meer dan 1 druksensor het algoritme aan te passen. Het lijkt me onmogelijk om TEK bij bijv een SA (met één sensor) op 2 (flink) verschillende vliegtuigen goed werkend te krijgen met dezelfde TEK buis. Een kant en klaar systeem van een fabrikant dat op alle vliegtuigen werkt kan m.i. dus ook per definitie niet. Je zult het systeem altijd moeten tunen op het vliegtuig waarop het wordt toegepast.

Ik heb met piotr de TEK ook besproken en het kan niet met 1 sensor EN nauwkeurig hoogte EN nauwkeurig TEK aanduiden, het een sluit het ander uit om logische redenen: ga je door de TEK buis compenseren bij bijv. knuppelthermiek dan geeft de vario 0 stijgen aan obv luchtdrukcompensatie. de hoogte kan dan dus ook niet toenemen, aangezien deze dezelfde druk gebruikt.

Dat is toch wat ik zeg (dacht ik tenminste....) Bij gebruik van TEK in de SA ben je je absiolute hoogte kwijt (idem bij de Wstech en Picolario !)
Nou nog een funktionerende TEK bij de SA en dan neem ik dat op de koop toe !

Trouwens leuke opmerking van je hierboven. Dacht dat de TEK er net was om het effect van knuppelthermiek te minimaliseren........

Het lijkt me onmogelijk om TEK bij bijv een SA (met één sensor) op 2 (flink) verschillende vliegtuigen goed werkend te krijgen met dezelfde TEK buis. Een kant en klaar systeem van een fabrikant dat op alle vliegtuigen werkt kan m.i. dus ook per definitie niet. Je zult het systeem altijd moeten tunen op het vliegtuig waarop het wordt toegepast.

Dat zijn die eerder aangehaalde 11 probes in mijn koffer.

Maar laten we hier ff op verder gaan. Het effect van de probes zelf is goed te meten. Een paar maanden terug heb ik een kleine stellage aan mijn auto gebouwd, een rustig weggetje opgezocht en ben gaan meten. Wat meten ? Naarmate je snelheid veranderd ontstaat er dus een onderdruk bij je probe/sensor. nou is die druk niet te meten maar je kunt wel je hoogte afvragen en dat geeft een mooie indicatie ( hoop dat ik dit duidelijk vertel)
Bij 40 kilometer per uur was er een hoogteverschil van 7 meter (Wstech probe). Dit naar een bruikbare faktor vertalend kom je uit op 0.63 (40 kmh is 11.11 m/sec. een delta van 7 geeft 7/11.1= + 0.63) In elk geval een meetbare factor. Andere buisjes varieërden van 0.5 tot 0.72 meen ik en dat naarmate de diam. van het gat varieërde natuurlijk. Maar ook deze waardes gebruikend kon ik er niets van maken op mijn toestellen..............

Leuke proef.
Ik weet niet of die factor wel constant is, de verhouding snelheid / onderdruk is denk ik niet lineair.

7 Meter is toch een aardig verschil. Vreemd dat je geen effect merkt tijdens het vliegen.
Heb je verschillende probes geprobeerd? Gaven ze verschillende hoogteverschillen bij dezelfde snelheid? Interessant om uit te vinden welke factoren hoe invloed hebben op de druk(en dus hoogte)verschillen.

Nog even over mijn opmerking dat een probe niet voor alle vliegtuigen kan werken: hij zal wel werken, maar waarschijnlijk onder- of overcompenseren. Daarvoor is een afstelling per vliegtuig nodig.

Leuke proef.
Ik weet niet of die factor wel constant is, de verhouding snelheid / onderdruk is denk ik niet lineair.

7 Meter is toch een aardig verschil. Vreemd dat je geen effect merkt tijdens het vliegen.
Heb je verschillende probes geprobeerd? Gaven ze verschillende hoogteverschillen bij dezelfde snelheid? Interessant om uit te vinden welke factoren hoe invloed hebben op de druk(en dus hoogte)verschillen.

Nog even over mijn opmerking dat een probe niet voor alle vliegtuigen kan werken: hij zal wel werken, maar waarschijnlijk onder- of overcompenseren. Daarvoor is een afstelling per vliegtuig nodig.

Die faktor is met enige "vrije interpretatie" redelijk constant en reproduceerbaar (tussen 30 en 50kmh)
Er waren dus wel degelijk verschillen tussen de probes

het had wel een effect tijdens het vliegen maar onvoorspelbaar/niet reproduceerbaar en niet altijd zoals een TEK zou moeten regageren

Waarom een 2e vario?? Je kan toch maar met 1 kist tegelijk vliegen. Als ze nou 2 tientjes zouden kosten.....

Ik heb een WSTech Classic, dus zonder extra functies (en een Multiplex Helios, die kan ook verder niks). Enkel piepjes. en ik wil wel eens wat meer. Ik twijfel tussen de nieuwe WSTech en de SA, vandaar.

:confused:
Ik heb een WSTech Classic, dus zonder extra functies (en een Multiplex Helios, die kan ook verder niks). Enkel piepjes. en ik wil wel eens wat meer. Ik twijfel tussen de nieuwe WSTech en de SA, vandaar.

de SA; makkelijk te proggen op je pc, veel in te stellen parameters, vario funktie werkt goed, logfunktie
Nadeel van de SA; TEK functie en calibratie absolute hoogte (gebeurd niet)

Wstech is iets moeilijker in te stellen, heeft verder dezelfde mogelijkheden incluis een geteste TEK :) Leuk extra is dat de Wstech momenteel met een losse memorykaart werkt, Hoef je niet iedere keer met je hele kist voor de pc te ziten (of de vario uit te bouwen)

:confused:

de SA; makkelijk te proggen op je pc, veel in te stellen parameters, vario funktie werkt goed, logfunktie
Nadeel van de SA; TEK functie en calibratie absolute hoogte (gebeurd niet)

Wstech is iets moeilijker in te stellen, heeft verder dezelfde mogelijkheden incluis een geteste TEK :) Leuk extra is dat de Wstech momenteel met een losse memorykaart werkt, Hoef je niet iedere keer met je hele kist voor de pc te ziten (of de vario uit te bouwen)

Sterker, je kunt voor elke kist een micro-SD-kaartje kopen (de kleinste is 1 Gb ben ik bang, 100.000x te groot, maar wat kosten die kleintjes tegenwoordig nog). En die kun je thuis, op je PC programmeren. Voor de ene kist zet je elektro-metingen aan, voor de ander niet, etc. Wisselen van zwever wordt zo erg eenvoudig.
Ik heb deze versie helaas nog niet (net een jaar te vroeg gekocht). Vind die wel erg mooi.

Gr. Dirk.

Het is niet alleen maar kommer en kwel met de SA; heb ik al vaker gezegd :)
Bij mij ligt het ding er echt altijd in en alles wordt naderhand keurig op mijn pc weg- geschreven.
Vanmiddag eens wat dingetjes aan mekaar geplakt en ik moet zeggen dat er aardig wat gevlogen is in 2009 tot nu toe. Met mijn ASW 22 heb ik 118 starts gelogd staan en met mijn (wijlen) Ventus 97 starts. Best leuk zo'n logger :)

Back