Sky assistant variometer

Jongens, rustig! Ik zit veel op het forum, maar nog net niet de hele dag.

Natuurlijk heb ik interesse in 1 of 2 buisjes! Jacob, ik stuur je een pb over verzending.
 
Heren, hebben jullie ook wel eens het volgende??

Ben je rustig op ca 200 meter aan het rond dobberen/fladderen roept de SA

HOOGTE.......800 meter (eenmalig)

of ook wel

HOOGTE...... -(min) 64 meter

Daarna volgen weer de juiste meldingen.
In de uitdraai naderhand zijn deze pieken/dalen niet terug te vinden

Ben benieuwd
 
Negatief

Willem,

Wat jij noemt heb ik niet meegemaakt, tot nu toe heft de SA vlekkeloos gefunctioneerd.

Vandaag met superthermisch weer bijna alleen maar piep-piep gehoord en bijna geen brom . . heerlijk. Het leven is een stuk eenvoudiger geworden met de SA.

Jacob Bos
 
Laatst bewerkt:
Willem, ook ik heb nog geen vreemde indicaties gehoord zoals jij omschrijft.

Jacob, ik heb het TEK buisje ontvangen. De sleuven lijken me erg breed waardoor hij mogelijk wat slipgevoelig wordt, maar ik ga er mee aan de slag. Ik ben erg benieuwd wat het effect ervan gaat zijn. Ik ga voorlopig alleen op mijn Fantasy een TEK aansluiting maken. Zelf buisje maken lijkt inderdaad beresimpel, zal ongetwijfeld volgen voor verdere experimenten.
 
LS,

Wat ik 1x mee gemaakt heb is dat de hoogte echt permanent fout zat, maar dat wijt ik aan een onzorgvuldige initialisatie / weggestopte SA met mogelijk een sensor belemmering.

Wat ik wel vaak heb is dat het voltage best wel (kortstondig) varieerd, zowel op de afroep als op de grafiek. Als ik naar andere SA grafieken kijk staat het voltage op een elektrozwevers als een paal. Heb ondertussen servo's gewisseld en heb het idee dat het wel beter is. Ik moet nog eens een eliminatie onderzoek doen om te kijken of 1 van de componenten niet verantwoordelijk is voor dit probleem.

Of te wel, ik ben er nog niet helemaal achter of de SA me geattendeerd heeft op een echt probleem, of dat dit signaalruis is.

Heren, hebben jullie ook wel eens het volgende??

Ben je rustig op ca 200 meter aan het rond dobberen/fladderen roept de SA

HOOGTE.......800 meter (eenmalig)

of ook wel

HOOGTE...... -(min) 64 meter

Daarna volgen weer de juiste meldingen.
In de uitdraai naderhand zijn deze pieken/dalen niet terug te vinden

Ben benieuwd
 
Willem,

Ik heb regelmatig dit soort 'onlogische' meldingen van een hoogte waarvan je zeker weet dat deze niet kan kloppen. Als ze lang genloeg aanbhouden zie je ze volgens mij ook ikn de grafiek terug. Volgens Jeroen is dit een gevolg van de verstoring van het signaal van de vario.
 
kan het zijn dat de locatie in het toestel van de vario luchtstromen langs de vario stuurt? (bijv. naast een koelsleuf, direct onder aansluiting vleugel o.i.d.) Indien er wind blaast op de vario, door bijvoorbeeld een slipactie of overtrekken/aanduiken kun je foutmeldingen krijgen. (ook negatief, indien er plotseling onderdruk heerst achter een slippende romp bijvoorbeeld). De drukverschillen zijn natuurlijk erg klein, dus je hebt maar weinig nodig om grote hoogteverschillen te noteren met een klein beetje wind. Probeer een beetje schuim/watten boven de sensor te doen om te kijken of hij stabieler wordt. Niet dichtproppen uiteraard! en ook niet in de sensor blazen!

Ik hoor het graag,

Jeroen van Bemmel
 
De vario zit in het toestel en wel in de cockpitkap. De cockpitkap is een afgesloten ruimte, redelijk beschut tegen windinvloeden . Achterin is een opening waardoor ik de SA naar binnen schuif en luchtdruk verschillen vrij spel hebben


Hier in dus

75044961cc6ca42ed.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou voor de zekerheid eens kijken of het probleem ook ontstaat bij het plaatsen van de vario in het toestel. Kun je de fout bijvoorbeeld reproduceren? vlieg eens bewust slippend of duik aan of stall, kijk of je dan de fout weer krijgt.

Succes!
Jeroen
 
vluchtje

hoi allen

ik kon vandaag vliegen, dus maar even me vario aan de pc gehangen
kwam ik nog een vluchtje met een ASW28 4meter, van 2weken geleden tegen
05082009.gif.jpg


vluchtje, gesleept door erik tot bijna 400m
beetje aan het zoeken geweest tot ong.250 meter,
toen een bel gevonden en door tot meer dan 1km, hahaha
leuk om dan later nog terug te kijken.

bij het zien van de accuspanning, schrik ik er wel een beetje van.
een ander toestel met bijna de zelfde accu heeft een veel betere lijn
andere accu in de asw gedaan, en toen ook weer een mooiere accuspanningslijn
dus, voor mij was de oude accu "overleden"
toch fijn zo een vario'tje

bradzo dziekuje Piotr
 
Nieuwe versie SA met NL vertaling: 2.32.1

De NL vertaling voor versie 2.32.1 is beschikbaar.
Deze versie bevat een aantal nieuwe zaken, zoals een automatische update functie voor soft- en firmware. Daarnaast een alarmering voor snelle daling (instelbaar).
Groet Rob.
 
sky assistent

Willem,

Kunnen de problemen ook veroorzaakt worden door zonlicht? Ik heb zelf de cs data vario van WSTECH en daarbij wordt gewaarschuwd dat de sensor niet alleen druk- maar ook lichtgevoelig is. Ik zie dat jij een doorzichtig kapje gebruikt dus misschien heeft dat er mee te maken.

Max
 
Mijn SA heb ik nu een paar vluchten in een oude ASW 17 van Carrera gebruikt. Door wat tijdgebrek had ik hem even snel met een elastiekje op de piloot gebonden. De SA ligt dus ook direct in het zonlicht onder een plastic kapje, maar ik zie geen afwijkingen. Hij moet natuurlijk wel goed vast zitten, want trillingen kunnen de metingen wel verstoren. Ik heb ondertussen wat klittenband gevonden en ga hem daarmee vast zetten.

Mooi log Han! In de ASW zit de SA voor het eerst direct op de accu en daar zag ik ook voor het eerst een dalende lijn bij de accuspanning. Inderdaad wel prettig om te zien hoe het met de capaciteit van de accu's is. Mijn accupack is nog van de vorige eigenaar en ik had geen idee wat de kwaliteit was. Het openen van de remkleppen is te zien in een spanningsdipje.
Groet, Rob
 
De NL vertaling voor versie 2.32.1 is beschikbaar.
Deze versie bevat een aantal nieuwe zaken, zoals een automatische update functie voor soft- en firmware. Daarnaast een alarmering voor snelle daling (instelbaar).
Groet Rob.

Beste Rob,

Ik heb nog niet eerder de firmware geupdated en strand daarmee.
In configuratie kies ik -bijwerken firmware-, de huidige versie wordt herkend en klick op -Update-. Ik ben dan in de veronderstelling dat de nieuwe versie gedownload wordt. Dat gebeurt niet.
Het volgende venster (met asm-map) is dan leeg, er zou een map asm met mogelijke verschillende taalversies moeten staan om te installeren. Dit volgens HTML-Help in het Engels.

Ik hoop dat jij of iemand anders mij op het goede spoor kan helpen,
alvast bedankt daarvoor,:worship:
Piet Boesveld.
 
Willem,

Kunnen de problemen ook veroorzaakt worden door zonlicht? Ik heb zelf de cs data vario van WSTECH en daarbij wordt gewaarschuwd dat de sensor niet alleen druk- maar ook lichtgevoelig is. Ik zie dat jij een doorzichtig kapje gebruikt dus misschien heeft dat er mee te maken.

Max

Ik zal kijken of het ook op een bewolktedag voorkomt
 
Updaten Firmware

Ha Piet,
Alleen in de nieuwste versie (2.32.x) is de automatische update versie beschikbaar. Daar kom je via Configuratie -> Automatische Update -> Check versie op server. Het menu wat jij noemt is m.i. het "oude", handmatige firmware update menu. Je moet daarbij wel eerst zelf het firmwarebestand gedownload hebben via de site van Piotr.

Nog wel een tip als je een nieuwe map gebruikt voor een nieuwe versie. Check na het opstarten of het pad (Configuratie -> Kies taal en eenheden) naar de juiste map verwijst. Anders pakt de software nog een oude language file (vario_nld.lng) en krijg je wat foutmeldingen. In deze versie zijn nl. in de language file nogal wat wijzigingen aangebracht. Succes, Rob.
 
Ha Piet,
Alleen in de nieuwste versie (2.32.x) is de automatische update versie beschikbaar. Daar kom je via Configuratie -> Automatische Update -> Check versie op server. Het menu wat jij noemt is m.i. het "oude", handmatige firmware update menu. Je moet daarbij wel eerst zelf het firmwarebestand gedownload hebben via de site van Piotr.

Nog wel een tip als je een nieuwe map gebruikt voor een nieuwe versie. Check na het opstarten of het pad (Configuratie -> Kies taal en eenheden) naar de juiste map verwijst. Anders pakt de software nog een oude language file (vario_nld.lng) en krijg je wat foutmeldingen. In deze versie zijn nl. in de language file nogal wat wijzigingen aangebracht. Succes, Rob.

Hi

bij mij wil de 2.32.0 versie niet lopen...... Zal wel aan mij liggen maarh eeft iemand deze al draaien op de pc ?? Zijn er bugs bekend
 
Back
Top