Slepen met een schuimpje: Multiplex Mentor

Al zin in de eerste sleepvluchtjes zondag?
Enorm! Ik heb een mooie sleepkabel liggen van bijna 25 meter lang, keurig op een klos gewikkeld. Ik heb nog niet met de 5S accu gevlogen, maar een rondje invliegen moet voldoende zijn. Zal ik mijn drijvers mee moeten nemen?? Ik weet niet hoeveel sneeuw er ligt....
 
Ik heb vandaag met de Mentor kunnen slepen. Eerst een rondje proberen met de nieuwe 5S accu, vloog prima. De kist gaat nu onbeperkt vertikaal (zonder iets aan de sleephaak natuurlijk). Setup trekt statisch 32A/610W.

Het slepen verliep prima. Ik heb een ASW17, Multiplex Flamingo en een Algebra gesleept, allemaal zonder problemen. Als ik de filmpjes terugzie ging het een stuk steiler dan mijn gevoel zei. Het kistje werd wel erg snel klein en moeilijk te zien. Nu is een lichtgrijs/witte sneeuwlucht misschien ook niet bevorderlijk voor een wit vliegtuig.... Meerdere mensen verbaasden zich over hoe goed dit schuimpje sleepte. Terugkomen na de sleep valt nog niet mee, het ding glijdt echt als een zwever. Zelfs met bijna 25m kabel komt het niet omlaag als je hem niet zelf naar beneden duwt.
Enkelen zeiden dat mijn sleepkabel van ca 24 meter te lang zou zijn, maar ik voelde me er prima bij. Voorlopig laat ik hem lekker zo.
Het landingsgestel van de Mentor is overigens zeer stevig. Het veld waar we vlogen was best hobbelig en besneeuwd, maar de Mentor ploegde er makkelijk en stabiel doorheen.


Ik vond het erg leuk om mijn eerste sleepervaringen met dit toestel op te doen. Dit is zeker voor herhaling vatbaar! Gerben (vlakker!), Ruud (steiler!) en Erik, bedankt voor jullie inputs en tips.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zag er echt spectaculair uit dat slepen zo Raymond! Dat ging een stuk steiler dan ik van vroeger gewend was! Ook de controleerbaarheid van de kist en lage landingsnelheid zagen er goed uit. Daar ga je vast nog veel plezier van hebben. In de Fuego wil ik ook nog een sleephaak zetten, wellicht kan 'ie nog een keertje mee omhoog. Groeten, Maarten
 
@fotor,

Heb ook plannen om te gaan slepen met mijn mentor, nu lijken mij die carbon staafjes op je staart wel super handig.
Kan je mij hierover wat meer details vertellen of tonen a.u.b
(welke dikte, hoe verlijmd ...)
 
Ik heb 3mm carbon gebruikt, maar meer of minder kan natuurlijk ook (ik zou niet dunner gaan dan 2 mm). Aan de uiteinden wat afgeschuind zodat het vlak met de roeren loopt (doe ik op de slijpschijf of schuurband). De staartvlakken trek je licht uit elkaar, staaf ertussen en staartvlakken weer in hun normale stand drukken. Het koolstof wordt dan licht in het schuim gedrukt. Ik heb het gelijmd met dikke CA. Even een minuutje met rust laten en dan aktivator erover om de nog niet uitgeharde lijm hard te laten worden.
Ik heb het carbon ertussen gezet om de krachten van een scheef trekkend sleepkoord te verdelen over meerdere staartvlakken. Vooral aan het kielvlak wordt nogal eens scheef getrokken, een deel van deze krachten wordt nu naar het stabilo geleid.
 
@Fotor,

Ik lees dat jij de MPX tuningset hebt ingebouwd en dat je drijvers onder je Mentor hebt.
Nou wil ik ook een Mentor hebben maar dan alleen voor het watervliegen en vraag mij af moet ik nu de normale aandrijfset of de tuningset hebben. Dit omdat je toch wel iets meer vermogen nodig hebt voor het watervliegen (voor het uit het water komen).

Mvg,

Daniël.
 
Daniel, ik heb niet met de standaard setup gevlogen, dus kan niet helemaal vergelijken. Maar met de tuning set heb je op 4 cellen al heel veel power over. Ik verwacht dat watervliegen met de standaard setup geen enkel probleem moet opleveren. Je zal wellicht een iets langere aanloop nodig hebben, maar loskomen zal hij echt wel op tijd doen.
 
hoi daniel
heb je de nieuwe aangepaste piper van MPX ook al gezien
ook heel leuk voor watervliegen

Je bedoeld die aangepaste easycub van 1,40 met die dikke wielen. Dat is idd een mooi ding maar ik zoek iets van 1,60 meter of groter voor het watervliegen.

Daniel, ik heb niet met de standaard setup gevlogen, dus kan niet helemaal vergelijken. Maar met de tuning set heb je op 4 cellen al heel veel power over. Ik verwacht dat watervliegen met de standaard setup geen enkel probleem moet opleveren. Je zal wellicht een iets langere aanloop nodig hebben, maar loskomen zal hij echt wel op tijd doen.

Oke bedankt voor het antwoord.

Mvg,
 

Volgende keer het roeibootje slepen? :rolling:

Kijk hier voor meer details over mijn ervaringen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal :)

Ik had deze vraag al in een ander Mentor draadje geplaatst maar daar krijg ik geen reactie, dus ik probeer het hier ook maar :)

Ik wil ook graag een Mentor, echter ik wil er niet mee slepen, maar “gewoon” lekker mee rondvliegen en klassieke kunstvlucht moet mogelijk zijn (een vertikaal, loopings, rolls, rugvlucht, stall turns).

Hoewel ik me ervan bewust ben dat het geen FunJet of Blizzard is :wink: wil ik ook low passes kunnen maken met toch wel énige snelheid (iemand enig idee hoe snel de kist ongeveer kan?).

Ik zit te twijfelen tussen de MPX 3S setup en de MPX 4S/5S setup. Kan iemand mij zeggen wat t beste aansluit bij mijn wensen?


Alvast bedankt!


Patriek
 
Patriek, ik heb zelf de tuning power set in mijn Mentor, daarmee is bovenstaande natuurlijk geen enkel probleem. Op 4 cellen ga je net niet oneindig vertikaal, op 5 cellen wel. Ik kan dus geen vergelijk geven met de normale power setup, maar ik verwacht dat loopings, rolls, rugvlucht en stall turns daarme geen enkel probleem zijn. Stukken vertikaal zal niet kunnen (zeer beperkt), en echt snel zal de Mentor met beide setups waarschijnlijk niet worden. Daar is het ook het vliegtuig niet voor. De tuning power set zal je wat meer snelheid geven, maar verwacht echt geen funjet snelheden.

Vandaag op de open dag van Columbia enkele sleepstarts gemaakt met PH_AJH. Slepen van de Grunau Baby ging vlekkeloos, de Salto hapte een tip in het gras en heeft ontkoppeld. Nu is wel 2x de sleeplijn blijven hangen na ontkoppelen boven het veld bij het terugvliegen. Ik vermoed dat hij blijft hangen aan een hoek de Multiplex verstevigingsplaat achter de sleephaak. Niet gewenst, eens kijken wat ik daaraan kan doen. Ik heb zin in de sleepmeeting in Dongen volgende week, dan kunnen we eens echt stomen met dit kistje.
 
Dank je voor je reactie Raymond :cool:

Ik verwacht geen Funjet snelheden, maar volgens een berekening (510kv x 19V x 0,0254 (inch) x 7 (14x7 prop), gedeeld door 60 (minuten), vermenigvuldigd met 3,6 (meters per minuten --> km/ uur= +/- 80 of 90 km/u - afhankelijek van efficiency en weerstand. Zou dat kunnen kloppen?

Verder begrijp ik dat er uit de Tuning set meer thrust komt ipv meer snelheid. Daardoor kun je itt de 3S setup wél een eind vertikaal gaan, maar dat is dan ook t enige voordeel?

Verder is de thrust natuurlijk prachtig als je zoals jullie gaat slepen. Is er verder nog meer voordeel aan de grotere thrust?


Patriek



Patriek, ik heb zelf de tuning power set in mijn Mentor, daarmee is bovenstaande natuurlijk geen enkel probleem. Op 4 cellen ga je net niet oneindig vertikaal, op 5 cellen wel. Ik kan dus geen vergelijk geven met de normale power setup, maar ik verwacht dat loopings, rolls, rugvlucht en stall turns daarme geen enkel probleem zijn. Stukken vertikaal zal niet kunnen (zeer beperkt), en echt snel zal de Mentor met beide setups waarschijnlijk niet worden. Daar is het ook het vliegtuig niet voor. De tuning power set zal je wat meer snelheid geven, maar verwacht echt geen funjet snelheden.
 
Hoi Mentor vliegers,

Ik heb een zgn mentor over genomen van iemand.
Heb al wel genoeg ervaring met vliegen maar wilde iets makkelijks kopen wat ik even snel mee kan nemen naar het veld.

Ook wil ik gaan slepen met dit kisje, kan iemand mij vertellen hoe ik het beste deze servo nu nog in kan zetten?



Gr, Thijs
 
Hey thijs,

onder het achterraam zit een blokje links en rechts daarvan los snijden en dan klaar.

ps ik heb nog een accu voor je.

groeten van John ,mentor
 
Ik ben aan het overwegen om een Mentor te gaan kopen, in eerste instantie om deze winter mijn motorbrevet mee te halen, in tweede instantie om er volgende zomer mijn motorloze zwevers mee te slepen. Daar zou dus de tuning setup in moeten.
Hoe is dat met die sleepkoppeling; zit die er standaard bij als je een Mentor koopt? En is die eventueel nog later in te bouwen als ik het niet meteen zou doen?
 
Back
Top