Smit Nederland Billing Boats

Hans, hartelijke dank voor de tekeningen. Ik waardeer het enorm als modelbouwers mekaar op deze manier helpen. Top! Weet jij of iemand anders, misschien wat er op het productie bord staat, of heb je daar toevallig een foto van. Voorbeeld foto van de Smit Denemarken

Hallo Albert, niets te danken graag gedaan...

Je model ziet er al heel goed uit zoals je hem gekocht heb, netjes:)

Ja, ik weet wat er op de plaat staat en Maurice ook...:):bye:
Heb een duidelijke foto ervan op de SMIT DENEMARKEN 1979 en SMIT ZWEDEN 1978 en ook de 9 bouwnummers van de 1800's.

SMIT NEDERLAND bouwnummer 619 bouwjaar 1979 (te water 13-11-1978)
Werf: Scheepsbouwwerf De Merwede, Hardinxveld.

SMIT ZWEDEN bouwnummer 620 bouwjaar 1979 (te water 13-11-1978)
Werf: Scheepsbouwwerf De Merwede, Hardinxveld.

SMIT FINLAND bouwnummer 621 bouwjaar 1979 (te water 16-03-1979)
Werf: Scheepsbouwwerf De Merwede, Hardinxveld.

SMIT DENEMARKEN bouwnummer 622 bouwjaar 1979 (te water 16-03-1979)
Werf: Scheepsbouwwerf De Merwede, Hardinxveld.

SMIT RUSLAND bouwnummer 623 bouwjaar 1979 (te water 11-05-1979)
Werf: Scheepsbouwwerf De Merwede, Hardinxveld.

SMIT IERLAND bouwnummer 624 bouwjaar 1979 (te water 11-05-1979)
Werf: Scheepsbouwwerf De Merwede, Hardinxveld.

SMIT DUITSLAND bouwnummer 625 bouwjaar 1979 (te water 27-06-1979)
Werf: Scheepsbouwwerf De Merwede, Hardinxveld.

SMIT BELGIE bouwnummer 626 bouwjaar 1979 (te water 27-07-1979)
Werf: Scheepsbouwwerf De Merwede, Hardinxveld.

SMIT FRANKRIJK bouwnummer 356 bouwjaar 1981 (te water 02-03-1981)
Werf: Jonker & Stans, Hendrik Ido Ambacht


Mocht je nog iets willen weten of foto's, stuur maar een berichtje

groetjes: Hans
smit_denemarken %20(0).jpg
 

Bijlagen

  • IMG_0269.JPG
    IMG_0269.JPG
    231,8 KB · Weergaven: 289
  • smit_denemarken %20(0).jpg
    smit_denemarken %20(0).jpg
    61,6 KB · Weergaven: 166
Laatst bewerkt:
Hallo Albert,

Weet je welke 1800 je gaat bouwen ?
Van de SMIT ZWEDEN heb ik vele goede detail foto's....

groetjes: Hans
Hans, ik had de Ierland in gedachte, omdat ik daar de duidelijkste foto's van kon vinden. Maar moet nu ook toegeven dat ik niet op de naam Zweden heb gezocht. Als je de foto's zou willen delen, graag? Kan dat via email naar albertvanloon@............ of hoe is dat het beste te doen?
 
Laatst bewerkt:
Hallo Albert,

Stuur de serie van de SMIT ZWEDEN morgen naar je toe via WeTransfer....
Van de SMIT IERLAND heb ik ook wel wat foto's maar van de SMIT ZWEDEN veel betere detail foto's.

De SMIT NEDERLAND en SMIT ZWEDEN waren de eerste uit de serie van 8 die gebouwd werden.
Deze hadden géén verhoogde boegrand en blusmonitoren vanaf de werf, bij de SMIT BELGIE, SMIT DUITSLAND en SMIT NEDERLAND is later de boegrand verhoogd en o.a. ook de blusmonitoren erop gemaakt.
Bij de SMIT FRANKRIJK die als 9e bij een andere werf werd gebouwd had deze verhoogde boegrand en blusmonitoren wel vanaf de werf....

De SMIT NEDERLAND en SMIT ZWEDEN hadden de mastlier aan de binnenkant van de stuurboord schoorsteen, de andere hadden deze mastlier op de bakboord kant.

In de loop der jaren zijn er meerdere veranderingen op de 1800's geweest ook met de kleuren...

groetjes: Hans
 
Laatst bewerkt:
de 1800 boten zijn allemaal het zelfde behalve de Smit Frankrijk
deze is gebouwd bij Jonker&Stans in Hendrik Ido Ambacht
In 1985 een verhoogt voorschip gekregen en het motor vermogen verhoogd naar 2400 rpk
voorschip verhoogd dat houd in de verschansing een stuk om hoog gebracht
Je kon het wel merken dat de Frankrijk sterker was dan de andere 1800 boten
Binnen was het ook anders ingedeeld de slaap vertrekken in plaats 3 naar 4 op de Frankrijk
Heb jaren geleden voor Hans een groot aantal foto's gemaakt van de Zweden en Ierland die zal je wel krijgen van hem
Als het goed is moet er ook een heel stuk op het form staan
 
Hallo Albert,

Stuur de serie van de SMIT ZWEDEN morgen naar je toe via WeTransfer....
Van de SMIT IERLAND heb ik ook wel wat foto's maar van de SMIT ZWEDEN veel betere detail foto's.

De SMIT NEDERLAND en SMIT ZWEDEN waren de eerste uit de serie van 8 die gebouwd werden.
Deze hadden géén verhoogde boegrand vanaf de werf, bij de SMIT BELGIE, SMIT DUITSLAND en SMIT NEDERLAND is later de boegrand verhoogd.
Bij de SMIT FRANKRIJK die als 9e bij een andere werf werd gebouwd had deze verhoogde boegrand wel vanaf de werf....

groetjes: Hans
Super Hans, als ik nu op google kijk zie ik inderdaad de verhoogde boegrand, bij de Belgie, Duitsland, en Nederland. En als je de foto's ziet waar de flink de vaart erin hebben, komt de golfslag behoorlijk hoog voorop de boeg. Zelfs de ankerkluizen liggen onder water. Ik zie nu b.v. ook dat de Nederland de sleepcilinder naar de mast gaat met een sleep, en de andere dat kantelen op de reeling. En de kleur van het bovenste deel van de mast is ook verschillend.
 
Laatst bewerkt:
de 1800 boten zijn allemaal het zelfde behalve de Smit Frankrijk
deze is gebouwd bij Jonker&Stans in Hendrik Ido Ambacht
In 1985 een verhoogt voorschip gekregen en het motor vermogen verhoogd naar 2400 rpk
voorschip verhoogd dat houd in de verschansing een stuk om hoog gebracht
Je kon het wel merken dat de Frankrijk sterker was dan de andere 1800 boten
Binnen was het ook anders ingedeeld de slaap vertrekken in plaats 3 naar 4 op de Frankrijk
Heb jaren geleden voor Hans een groot aantal foto's gemaakt van de Zweden en Ierland die zal je wel krijgen van hem
Als het goed is moet er ook een heel stuk op het form staan
Dankjewel voor je info Tom, inmiddels heeft Hans gereageerd op mijn bouwplannen. Mijn uitdaging om tot een realistisch model te komen vorderd gestaag. Ik probeer een goede voorbereiding, en info te vergaren. Gr. Albert
 
Hallo Tom,

Stuur je detailfoto's en gegevens die ik van je heb gekregen en alles wat ik er nog verder over heb ook naar Albert door.... :)
Met vele foto's en tips kan je een mooi gedetailleerd model gaan maken....
Niet alles klopt exact op de Billing Boats tekeningen, een opvallende fout is de grote tussenafstand van de grote ventilatieroosters boven de sleepwinch.

groetjes: Hans
 
Laatst bewerkt:
Albert ik heb voor Hans een groot aantal foto's gemaakt van de Ierland en de Zweden dat waren de twee laatste die in Rotterdam werk deden
Ik kreeg dan vragen van Hans dat kon ik beter uitleggen als er foto's van gemaakt zijn en als ik naar boord ging dan maakte ik er weer genoeg en dan kon hij ze uitzoeken
Denk dat we dat al 15 jaar geleden deden en gaven toen tips op dit form waar we een groot aantal mensen hebben geholpen
Gr Tom
 
Albert ik heb voor Hans een groot aantal foto's gemaakt van de Ierland en de Zweden dat waren de twee laatste die in Rotterdam werk deden
Ik kreeg dan vragen van Hans dat kon ik beter uitleggen als er foto's van gemaakt zijn en als ik naar boord ging dan maakte ik er weer genoeg en dan kon hij ze uitzoeken
Denk dat we dat al 15 jaar geleden deden en gaven toen tips op dit form waar we een groot aantal mensen hebben geholpen
Gr Tom
Wat een ongelofelijke database aan foto's en info heb jij en Hans.
Daar mag je trots op zijn, dit is een waardevolle informatie voor behoud van de geschiedenis, van Smit.
Dat mag niet verloren gaan.
Ik denk dat de ze daar bij het Nationaal Sleepvaart Museum jaloers op zijn.
In dat museum ben ik vorig jaar gaan kijken, nadat ik een dag met de zeesleper De ELBE heb meegevaren.
Daar mocht ik in de kelder mijn vorig bouwmodel Wijsmuller Amsterdam zien, die lag daar als model in de opslag.
Had ook verdere info via hun gekregen. Die Amsterdam staat ook op het modelbouwforum, en op facebook in diverse modelbouw groepen.
Die heb ik inmiddels verkocht, aan een liefhebber uit de Wijsmuller facebookgroep.
 
Ik heb nog een aantal foto's zoals ik dit model gekocht heb op marktplaats. Moet zeggen dat ik de kluisgaten in de verschansing vreemd vind zitten van billingboats. Ook de overgang van deze delen met dat vierkantje van deze verlijming vind ik niet mooi. Kijken wat ik daar aan kan doen. En de winch haal ik weer uitmekaar, dat kan beter,....
De brug vond ik wel netjes gemaakt. De opening op het dek heb ik groter gemaakt, om toegang te houden op de roerkoning. Ik heb ook een passende houder gemaakt van 25 mm dikwandig hogedruk pijp. Die kan straks op een steekwagentje, en kan ik het schip in het water laten zakken.
 

Bijlagen

  • IMG_20220526_144619.jpg
    IMG_20220526_144619.jpg
    169,9 KB · Weergaven: 754
  • IMG_20220526_144631.jpg
    IMG_20220526_144631.jpg
    115,3 KB · Weergaven: 689
  • IMG_20220526_144650.jpg
    IMG_20220526_144650.jpg
    257,9 KB · Weergaven: 714
  • IMG_20220526_144657.jpg
    IMG_20220526_144657.jpg
    175,4 KB · Weergaven: 712
  • IMG_20220526_144748.jpg
    IMG_20220526_144748.jpg
    78 KB · Weergaven: 680
  • IMG_20220526_144809.jpg
    IMG_20220526_144809.jpg
    298,8 KB · Weergaven: 712
  • IMG_20220526_144846.jpg
    IMG_20220526_144846.jpg
    216 KB · Weergaven: 694
  • IMG_20220526_145038.jpg
    IMG_20220526_145038.jpg
    151,6 KB · Weergaven: 704
  • IMG_20220526_145016.jpg
    IMG_20220526_145016.jpg
    289,6 KB · Weergaven: 737
  • IMG_20220526_144947.jpg
    IMG_20220526_144947.jpg
    270,6 KB · Weergaven: 595
Je model ziet er zo te zien echt niet verkeerd uit, vooral de messing reling is ook heel netjes gemaakt.
De grote ventilatie roosters staan echter iets te ver uit elkaar, misschien dat je dit nu je het weet nog wil veranderen?

De motor van de sleepwinch heb ik anders gemaakt uit een stukje rond beukenhout....
Ook de winch heb ik verder gedetailleerd.

Heb je misschien ook m'n foto's bekeken van m'n SMIT NEDERLAND die op Modelbouwforum te vinden zijn ?
SMIT NEDERLAND | ModelbouwForum.nl


De kluisgaten horen eigenlijk anders te zijn maar heb dit zelf ook niet veranderd.
Hierbij een paar foto's van een goede kennis die dit wel heeft veranderd op z'n SMIT DUITSLAND....
 

Bijlagen

  • DSCN9788.JPG
    DSCN9788.JPG
    272 KB · Weergaven: 323
  • DSCN9789.JPG
    DSCN9789.JPG
    220,4 KB · Weergaven: 320
Laatst bewerkt:
Je model ziet er zo te zien echt niet verkeerd uit, vooral de messing reling is ook heel netjes gemaakt.
De grote ventilatie roosters staan echter iets te ver uit elkaar, misschien dat je dit nu je het weet nog wil veranderen?

De motor van de sleepwinch heb ik anders gemaakt uit een stukje rond beukenhout....
Ook de winch heb ik verder gedetailleerd.

Heb je misschien ook m'n foto's gekeken van m'n SMIT NEDERLAND die op Modelbouwforum te vinden zijn ?


De kluisgaten horen eigenlijk anders te zijn maar heb dit zelf ook niet veranderd.
Hierbij een paar foto's van een goede kennis die dit wel heeft veranderd op z'n SMIT DUITSLAND.... Bekijk bijlage 495552 Bekijk bijlage 495553
Ja, inmiddels heb ik jou foto's ook gevonden op het forum. Complimenten voor jou vakwerk. Heel mooi gedaan allemaal. Die kluisgaten laat ik ook voor wat het is. Het dek zit al vast op de romp. Ben bang dat als ik dat los ga maken, om die kluizen aan te passen, ik meer verpruts, en dat is zonde. De ventatieroosters staan in het echt idd dichter bij elkaar, zal kijken of ik dat nog kan aanpassen.
 
Mijn complimenten, echt mooi gedaan. Bij de ventilatieroosters, lijkt het of de originele breder zijn, wat ik ook bij jou model zie, dan het bouwpakket afmeting/model.

Heb het ook niet helemaal 100% exact gelijkend in verhouding 1/33 op m'n SMIT NEDERLAND...
Komt misschien ook onder welke hoek ik de foto maak en het daardoor soms wat vertekend.

Heb de 2 grote ventilatie roosters boven de sleeplier opgemeten, deze zijn van het hout gemaakt uit de bouwdoos en hebben exact dezelfde afmetingen als op de bouwtekening van Billing Boats, 50x20 m/m

Bedankt voor jullie complimenten over m'n model waar ik al vele jaren aan bezig ben, meestal in de wintermaanden...
Maurice, je eigen SMIT NEDERLAND ziet er ook top uit, mooi strak en goed geverfd, ook het relingwerk is heel mooi gedaan.:yes:
Zie je updates graag komen....:)

groetjes: Hans
 
Laatst bewerkt:
Mooi hé!
Ja, Hans kan prachtig bouwen Albert, weet ik al jaren :)
Mijn Smit NL vind je hier: https://www.modelbouwforum.nl/media/albums/smit-nederland.11429/
Niet helemaal up to date meer, ik zal snel even wat nieuwe foto's maken.
Wat een mooi vakwerk maken jullie allemaal. Daar kan ik als beginner nog veel van leren komende tijd, en inspiratie uit halen. Deze Smit wordt mijn 3e model in dit modelbouwwereldje. Heb nu ook ontdekt dat jullie al veel bouwers opweg hebben geholpen. Top! @Hans ik ben de foto's gaan bekijken van 14 tot 24 uur. Mijn vrouw vroeg of ik een virus opgelopen heb, :-) lol
 
Laatst bewerkt:
P1041247a afmetingen verschansing.jpg
Ja, modelbouw kan besmettelijk zijn.....;)
Advies, rustig ermee doorgaan is het beste :)

In ieder geval heb je nu voorlopig wel aardig wat te bekijken en te lezen en kom je er hiermee veel meer over te weten om je 1800 model mooi gedetailleerd te kunnen maken en zal er ook aardig wat tijd in gaan zitten....
Toen ik eraan begon in 2006 met de SMIT NEDERLAND wist ik amper er wat van en heb naarmate ik er in de jaren meer over te weten kwam weer meerdere dingen veranderd/aangepast.

De zwarte kunststof rand van BB die ik erop had gezet is eraf gegaan en hiervoor een geheel houtenrand erop gemaakt wat veel beter gelijkend is geworden.
Ook heb ik de hoogtematen van de verschansing naar echte afmetingen aangepast/verlaagd, zie foto's
De bolderplaten kwamen hierdoor ook veel beter en mooier uit.

Het is ook m'n 3e model, de 1e in 1995 was de ZWARTE ZEE (oude bouwdoos nr 474, geheel hout 1/90), daarna de CUX 87 KRABBENKOTTER 1/33 ook van Billing Boats
 

Bijlagen

  • P1041141 - 20-01-2015 17.31.JPG
    P1041141 - 20-01-2015 17.31.JPG
    274,9 KB · Weergaven: 220
  • 8091a-2 04.jpg
    8091a-2 04.jpg
    219,8 KB · Weergaven: 245
Laatst bewerkt:
35= SMIT NEDERLAND.jpg
.

SMIT 1800 kleuren

Het merk is CMP Chugoku Paints

Buitenboord Zwart Black CS 650
Zwart lak

Buitenboeiing /Smit/Schoorsteen
Blauw Blue BSS 109

Binnenboeiing Creme Light Buff CS 618

Buiten boeiing /Smitschoorsteen Schakel geel Yellow CS 620

Dekken groen Green CS 518

Dekhuis wit White CS 651

Navigatie lichtbakken Flat Black

Lieren Grijs Grey Cs 611

Brandkasten en ander, rood aan dek Signal Red CS 625

Voor de lief hebber Machine kamer
wanden Wit als het dek huis
Onder de platen Redbrown CS 511

Motoren blauw SWD Bleu VM 1800 klasse Rusland Zweden Finland enz

Motoren Cat Catterpillar Yellow VM
 
Laatst bewerkt:
Back
Top