Sopwith Pup scale 1-3.

Ergens ben ik een beetje bang dat die afstand toch te klein zal zijn en dat de motorkap door de trillingen tegen de kleppendeksels gaat staan "rammelen". Daardoor zal er een hinderlijk geluid ontstaan en de motorkap en kleppendeksels kunnen er door beschadigen.
Het is misschien iets minder mooi maar je kan ook kleine uitstulpingen in de motorkap maken. Met voorzichtig plaatwerk, een klein hamertje en een stempeltje is dat best mogelijk.
 
Ik heb vanmorgen de afstand tussen deksel en motorkap nog iets groter gemaakt.
Lijkt me nu genoeg.
De motorkap moet natuurlijk niet gaan rammelen tegen de klepdeksels.
Moet in de praktijk duidelijk worden.
Motor is vast gemonteerd op het spant en de motorkap is behoorlijk stijf.
Dus zal wel meevallen , zoniet kan ik nog altijd kleine uitstulpingen maken.

Ton
 
Ontsteking en accu geplaatst.
Ook de uitlaat gemonteerd.

540.jpg


Zo ziet het eruit met de kap erop.

540.jpg


Ben nog niet tevreden met de uitlaat.
Ik heb vrij veel plaats voor de dummy motor.
Alleen de twee aansluitingen op de pot zitten vrij ver naar voren.
Misschien ga ik de uitlaat veranderen en ga de beide uitlaatbochten op de kopse kanten van de pot maken.

Ton
 
….. Motor is vast gemonteerd op het spant en de motorkap is behoorlijk stijf.
Dus zal wel meevallen , zoniet kan ik nog altijd kleine uitstulpingen maken.
Dat kan helaas flink tegenvallen. Heb je wel eens shaker proeven gezien? Ik heb bij Fokker gewerkt en daar het onderhoud aan de shakeropstelling gedaan. Daardoor ben ik ook bij meerdere tests geweest en dan zie je pas hoe veel iets heen en weer kan bewegen door trillingen, ook al lijkt het zo stijf als een plank. Of dat hier ook zal gebeuren is natuurlijk de vraag, de tijd zal het leren. Mocht het toch gebeuren dan kan ook iets simpels als het aanbrengen van kleine gewichtjes op "strategische" punten de trillingen zodanig dempen dat er niets aan de hand is. Allemaal mogelijkheden en of je ze nodig hebt is afwachten.
Succes. :thumbsup:
 
Ik wil nu alles wat met de motor te maken heeft afmaken.
Daar hoort ook de dummy bij.

Om deze te kunnen maken heb ik eerst een afteken mal gemaakt om de cilinders op de juiste plaats te krijgen.

540.jpg


Ik kan die ook gebruiken om de flenzen van de inlaatbuizen en de plaats van de klepstoters te bepalen.

540.jpg


Het motorhuis had ik al eerder gemaakt , dus kan ik de plaats van de cilinders gaan aftekenen.
Daarna met een gatenzaag een ronde sleuf maken in het motorhuis.

540.jpg


De eerste zit erin , nog acht te gaan.
In de sleuven kunnen de cilinders gelijmd worden.

540.jpg



Ton
 
Ontsteking en accu geplaatst.
Ook de uitlaat gemonteerd.

540.jpg


Zo ziet het eruit met de kap erop.

540.jpg


Ben nog niet tevreden met de uitlaat.
Ik heb vrij veel plaats voor de dummy motor.
Alleen de twee aansluitingen op de pot zitten vrij ver naar voren.
Misschien ga ik de uitlaat veranderen en ga de beide uitlaatbochten op de kopse kanten van de pot maken.

Ton
Hoi Ton,

Is dit in de basis een standaard uitlaat? Welk merk?
Bedankt alvast!
Groet,
Erik.
 
Hallo Erik ,

Dit is een uitlaat van Zimmermann.
Kijk maar eens op zijn site.
Ook bij Toni Clark zijn verschillende uitlaten voor de Valach te krijgen.

Ton
 
Ik had de Alu zijplaten al eerder gewalst en op maat gemaakt.
Vervolgens moeten de openingen voor het luik gemaakt worden.
Eerst de plaats bepaald en vervolgens de openingen eruit geslepen.

540.jpg


540.jpg


Daarna de randen met een schuurrolletje bijgewerkt.

540.jpg


Na de randen bijgewerkt te hebben , beide platen gematteerd met scotchbrite .

540.jpg


Nu verder met de randen waarop de inspectie panelen komen te zitten.

Ton
 
De luiken zijn klaar.

540.jpg


540.jpg


Ik ga voor de besturing een magneetschakelaar gebruiken.
Om hem goed te bereiken en hij toch niet zichtbaar mag zijn ga ik hem in de luchttoevoer inbouwen.

540.jpg


540.jpg


Aan de linkerkant wil ik het luik open kunnen maken.
Dit om de accus te kunnen laden en de motor af te kunnen stellen.
Ik ben er nog niet uit hoe dit te doen.
Moet makkelijk open kunnen en uiteraard goed blijven zitten tijdens het vliegen.
Eens over nadenken.

Ton
 
Voordat de romp van onderen dicht gemaakt kan worden moeten eerst de stuurdraden naar achteren gemaakt worden.
Ik gebruik hiervoor 1mm rvs draad.

Hier hadden dan fotos moeten staan.
Ik heb mijn fotos in Mijn Album staan.
Normaal maak je een kopie van de te plaatsen foto en plak je de foto op het forum bij afbeelding.
Maar als ik nu bij afbeelding klik kan ik de foto niet plakken.

Weet iemand hier een oplossing voor ?

Ton
 
540.jpg


Fotos lukken weer.

Op bovenstaande foto de kabels voor de sleepslof bevestigd.
Vervolgens de stuurkabels voor het richtingsroer en de hoogteroeren getrokken.

540.jpg


Nu de kabels erin zitten kan de romp aan de onderkant ook dicht gemaakt worden.
Op de plaats van de servos heb ik een opening gemaakt in de folie en de opening versterkt met een 0,4 mm triplex kader.
Deze maak ik later dicht met een stuk bespanfolie.
Kan ik er altijd weer bij.

540.jpg



Ton
 
Back
Top