Sopwith Pup scale 1-3.

Een grote opdracht op het werk , waar veel tijd in is gaan zitten , is afgeleverd en het schaaltreffen is achter de rug.
Vandaag nog gevlogen maar nu is het echt tijd om de Pup af te maken.

Eerst de struts hun profiel gegeven.
Als eerste met de schaaf het meeste hout weggehaald.

360.jpg
360.jpg


Daarna met een schuurblok in het juiste profiel geschuurd.

De vorm zit er nu goed in , nu nog fijn schuren en een paar lagen blanke lak erop.

540.jpg


Ton
 
Een echte Nooitgedacht blokschaaf! Die zie je niet veel meer. Nog niet zo lang geleden nog een paar beitels voor zulke schaven geslepen, de eigenaar had geen idee hoe hij dat moest doen.
 
Ernst,

Hier nog een paar schaven die ik heb.

360.jpg


360.jpg


De grote is een Steiner.

Zo nu verder met de Pup.
Ik heb de struts op hun plaats zitten en uitgemeten.

540.jpg


De struts nu verder afwerken en dan de beslagdelen erin lijmen.

540.jpg


Als dat gebeurd is kan de Pup weer uit elkaar en kan ik de rest gaan afmaken.

Ton
 
Het was even passen en meten om de struts zonder spanning op hun plaats te krijgen.
Ik heb eerst de onderste beslagdelen in de struts gelijmd.
Omdat de kans bestaat dat de lijm uitzakt heb ik op de ligger en het beslagdeel op de ligger beschermd met een stuk plakband.

540.jpg


Dan het gat in de struts gevuld met lijm.
De pen die de ligger ingaat heb ik ingesmeerd met vaseline.
Als de lijm doorloopt blijft de pen niet vastzitten in de ligger.

540.jpg


Morgen kan ik de bovenste beslagdelen inlijmen.

Ton
 
Alle beslagdelen zijn verlijmd en de struts zitten op hun plaats.
Nu kan ik kruisverbindingen maken.
Die maak ik weer op de Reeves methode.
Als eerste een forkend aan een kant van de strip hard solderen.

540.jpg


Daarna de lengte van de strip bepalen en de andere forkend solderen.

Na het solderen de strippen op hun plaats geschroefd.

540.jpg


Omdat ik de vleugels op steunen heb liggen zijn de draden heel gemakkelijk uit te richten.

Ton
 
Alle beslagdelen zijn verlijmd en de struts zitten op hun plaats.
Nu kan ik kruisverbindingen maken.
Die maak ik weer op de Reeves methode.
Als eerste een forkend aan een kant van de strip hard solderen.

540.jpg


Daarna de lengte van de strip bepalen en de andere forkend solderen.

Na het solderen de strippen op hun plaats geschroefd.

540.jpg


Omdat ik de vleugels op steunen heb liggen zijn de draden heel gemakkelijk uit te richten.

Ton
Het moet gezegd worden:
Dat frame ziet er formidabel uit...
Maar die werkplaats, ik ben jaloers...
Daar kun je nog eens werkstukken maken.

Veel plezier met modelbouw
Willum
 
Ben op het op het werk bezig met het aanbrengen met de twaalf spankabels voor de vleugels.
In de tussentijd nog wat onderdelen voor de Lewis gun.

540.jpg


De kolf moet langs de randen afgerond worden.
Dan komen er twee stukken hout op.

540.jpg


Ton
 
Alle spandraden zijn aangebracht en de uitrichthelling is verwijderd.
Mijn camera vergeten , dus zal morgen fotos maken.
Intussen weer wat gemaakt voor de Lewis.

540.jpg


540.jpg


Ton
 
Order

2 stuks Lewis voor op de Se5a..

Oh chips...dat kan niet want ik heb een civiele Se5a ( zonder wapenvergunning)..jammer want... man man ik voeg me bij Michiel:p
 
Michiel , ik doe mijn best.

Hier enkele fotos van de Pup met de spankabels.


Ik heb de spanners voorlopig geborgd zodat straks de kabels dezelfde spanning hebben als ze hadden op de bouwhelling.
540.jpg


540.jpg


540.jpg


Nu kunnen de vleugels eraf en kan ik de romp gaan afmaken.

Ton
 
Ik heb veel gehad aan de bouwhelling.
Ik heb eerst de landingsdraden aangebracht en deze zodanig gespannen dat de vleugels op de bouten bleven liggen.
Toen de vliegdraden .
Deze gespannen.
De boven vleugels kunnen niet zakken door de bouten.
Toen de draden erop zaten kon ik alle bouten losdraaien.
Na een halve slag lagen alle bouten vrij.

Ton
 
Nu de vleugels eraf kan ik verder met de romp.
Allereerst de motor op zijn plaats gezet.
Toen ik de motor voor de eerste keer op de romp monteerde zag ik dat de kleppendeksels van beide cilinders de motorkap raakten.

540.jpg


540.jpg


Ik heb op het spant waarop de kap gemonteerd word op de plaats waar de kleppendeksels een aantal stroken dunne triplex gelijmd.
De motorkap word op deze plaats iets naar buiten gedrukt.

540.jpg


De deksels liggen nu iets vrij.
Je kan nu met recht zeggen , de motor zit er als gegoten in.

Ton
 
Ron ,

Zou ook nog kunnen.
Weet alleen niet wat er met de smering gebeurd.
Probeer eerst of ik zo genoeg speling krijg.
Heb nu 1 mm speling.

Ton
 
Als ik bij mijn Valach de kleppen moet stellen en de deksel daarvoor verwijder zit de deksel helemaal onder de olie. Dus als je hem er permanent afhaald zal het wel een vette boel worden onder de kap. Zou het niet doen.

Dan zou ik eerder 1mm van de deksel afschuren. Niet echt gebruikelijk maar het kan mits hij dik genoeg is.
 
Back
Top