Spektrum DX5e NAVY...

Kwestie van meten met een multimeter of ze hetzelfde zijn. zonder alles te kennen zou ik het gewoon eerst testen met een servo aan de ontvanger en kijken maar. Heb je niet de juiste uitslag zoals gebruikelijk, zijn ze niet hetzelfde. Maar het zou me verbazen als ze verschillen, maar goed ken de producten niet.

Maarten,

Bedankt voor het snelle antwoord, is het mogelijk dat ik mijn zender sloop als de potmeters een afwijkende waarde hebben of merk ik dat alleen aan de servo uitslagen? Je begrijpt wel dat ik het eerste graag wil voorkomen.

In geef geen garantie, maar een potmeter is een variabele weerstand van XX tot 0.
In theorie is het midden stand de helft, 1 kant is naar 0 de andere kant naar XX.
Dus in feite sloop je niks alleen de servo beweegt nauwelijks of te snel of precies goed.

Tssss.... Geert: een flightsim die je als welkomstgeschenk kreeg bij een abbo op MbA gooi je toch niet weg? Ook al is het een brol, zo'n ding moet in een (goed opgepoetste) vitrine staan pronken in je woonkamer! ;)

Ja Roel maar aangezien ik nu een flo er ben zou ik er veel te lang naar gaan zitten kijken. En dat kan/mag niet he? Geen geraniummentaliteit aankweken bij deze jonge(n)
:-):-)

Geert, Je hebt lineair potmeters en je hebt logaritmische potmeters,
In je zender heb je dus de 2de, zoals Maarten al aangeeft, ene zijde de 0 en andere zijde de XX, Bij mij weten zijn bijna alle potmeters in zender 5KΩ
Dus als er een 5kΩ N of een A op staat zit je save....

5kΩ staat voor 5 kilo ohm (Of te wel 5000 Ohm)

Suc6..

Mvg Vincent,

In vliegsimulatoren zitten meestal potmeters met een veel hogere waarde. Als je die in je zender plaatst gaat er niets stuk, maar zijn je uitslagen veel te klein, zoals al eerder werd geschreven. Om de waarde van zo'n potmeter na te meten zul je 'm eerst moeten lossolderen, anders meet je een deel van de schakeling mee. De buitenste aansluitingen geven de potmeter waarde. Als het goed is, staat de potmeter van nature in zijn nulstand en geeft de middenaansluiting naar beide buitenste aansluitingen dezelfde Ohmse waarde. Bij een 5 kΩ potmeter meet je dan vanaf het midden, oftewel de loper, naar beide buitenste aansluitingen 2,5 kΩ. Is dit niet het geval, dan zul je het potmeterhuis of de potmeter as moeten verdraaien tot dit wel het geval is.

Soms zitten er slechts twee draadjes aan zulke potmeters en dan moet je oppassen. Ze zijn dan als regelbare weerstand geschakeld en kunnen vanaf 0 Ω regelen, wat voor je zender (meestal) ongewenst is. Hierbij moet je dus in ieder geval de as verdraaien en daarna in je zender uiteraard drie draadjes aansluiten.

Ahum 5K is niet standaard, Spektrum gebruikt 2,5K in de zenders, ze zijn niet allemaal gelijk! Gek genoeg zijn de potmeters in een playstation controller ook 5K echter je gebruikt er maar weinig van 15 graden vanuit middenstand, dat is de reden dat ik voor mijn Navy classic andere heb geprobeerd om een uitslag van meer dan 15 graden te krijgen. Testen en je weet het.

Allereerst bedankt voor de reacties.

Aangezien ik nog twee van die metertjes niet gebruik kan ik er best een open halen om eens te kijken en te meten. Van Corrien begrijp ik dat ik niet snel iets stuk maak in de zender maar wellicht te grote cq kleine stappen maak bij het bedienen. Dat is proefondervindelijk vast te stellen en zal ik gaan doen eventueel kan ik ook de potmeters uit de Graupner zender overzetten als die diameters tenminste oke zijn. Toch??:-)

eventueel kan ik ook de potmeters uit de Graupner zender overzetten als die diameters tenminste oke zijn. Toch??:-)

Je gaat natuurlijk geen werkende zender slopen :evil:! Daar krijg je later spijt van. Als de simulator de verkeerde potmeters heeft en de knutselneigingen onbeheersbaar worden kun je beter bij mij boodschappen komen doen. Zoals ik al eerder schreef heb ik nog een doos vol (ongebruikte) kruisknuppels liggen met 5 kΩ potmeters. Die gaan voor € 7,50 per 2 stuks de deur uit. Het zijn namelijk knuppels met een ratel op één van de functies en tevens één excentrisch geplaatste trim. Van twee stuks kun je één volledig centrerende kruisknuppel maken met symmetrisch geplaatste trims en daarvoor werden ze dan ook ooit gebruikt. Ze lijken op de kruisknuppels van de Futaba F14 zender, net zoals dat merkwaardig genoeg het geval is met veel goedkope zendertypen (hoe zou dat nu zo komen :confused:?).

Ahum 5K is niet standaard, Spektrum gebruikt 2,5K in de zenders, ze zijn niet allemaal gelijk!
Ugche, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, die de regel bevestigen en daartoe behoort Spektrum met de DX5 en DX6i. Daarin worden voor zover ik weet 12 kΩ potmeters gebruikt.

Corrien,

De knip en plak neiging is niet echt onbeheersbaar maar is, zoals wel vaker voorkomt bij knutselaars, altijd wel ergens aan het kriebelen. Nu is het niet zo dat ik gewoon de kruisknuppels wil gebruiken maar met het nodige zaag en breek werk een werkende navystick wil fabrieken. Voor het knip en plak verhaal heb ik dus die simulator gebruikt. Het hele huis waarin ik nu de parallel knuppels heb geplaatst kan een op een in de X-412 geplaatst worden. Ik waardeer je aanbod maar heb niet direct behoefte aan kruisknuppels. De zender wil ik gaan gebruiken om te zeilen waarbij de voorste en achterste twee zeilen apart bediend kunnen worden. Ook aan een voelbaar midden is, in dat geval, de behoefte niet nijpend. Maar, allen nogmaals dank voor de hulp en Corrien voor het aanbod.

Oeps, ik dacht begrepen te hebben, dat je de X412 wilde opofferen, maar dat moet dus de twinstick zender worden. Ik ben weer helemaal gerustgesteld
phew.gif
.

Allen,

Mede dankzij jullie ideeën en hulp is het helemaal voor elkaar gekomen. Mijn X-412 is een twinstick geworden en werkt geheel naar behoren. Omdat de potmeters er eender uitzagen als die van de simulator heb ik het zekere voor het onzekere genomen en deze gebruikt voor de twinstick. Gewoon uit de oude in de nieuwe drukken en een perfect werkende set knuppels.

full

Speciale dank aan puffin voor het beginnen van de draad.

Laatst bewerkt door een moderator:
Waren inderdaad 12K in Spektrum Corrien (oepsie)

Gefeliciteerd Geert een mooie X-412 TWIN-STICK!

Da's inderdaad een mooie X412-TS geworden. Ook zijn beide functies trimbaar gemaakt, dus petje-af.

Back