Stoom zeesleper Ebro II

Stoompomp

In Memoriam
Lang geleden begonnen aan een zeesleper (Ebro II) met Stuart double 10 als aandrijving.
Dat is echt een uitdaging!
Heb je hier foto's van?
Indien je erover nadenkt, dan zou het verslag van dit onder stoom aangedreven schip een mooie aanvulling zijn.
Groet, Henk.
 
Dat is echt een uitdaging!
Heb je hier foto's van?
Hallo Henk,
Leuk dat je interesse hebt in mijn oefeningen :)
Eerlijk gezegd overweeg ik al jaren om de Ebro te gaan afbouwen.
Ik ben daarmee gestart in 1978.
Mijn kop vol met wilde plannen met stoomaandrijving etc.
Het heeft zelfs geleid tot de aanschaf van een Myford Super 7 en een freeskolom.
Maar er kwam een vrouw en een huis en kinders en een baan etc etc etc.
En toen ik de romp ging uitproberen bij een kennis in de badkuip bleek dat een dergelijk model wel ca 50(!) kilo balast nodig heeft om goed op de waterlijn te liggen.
Dat werd me (toen) te gortig en ben ik gestopt....
Alle foto's die ik ervan heb zijn ouderwetse negatief-fotos.
Het model heeft al een paar verhuizingen overleefd maar staat nu al 10 jaar onder een doek op zolder.
Blijkt dat er muizen in gewoond hebben.... Ze hebben op het dek gepoept en gepiest :(:(:(:(:(
Ik moet echt even nadenken of ik er een nieuw topic over zal starten......
Maar hier een paar foto's van hoe het model er nu bij staat:

01.jpg 02.jpg 03.jpg
 
Bedankt voor de foto's.
Over de grootte van het schip, wat zijn haar afmetingen?
Bij een waterverplaatsing van 50 kg, dan ga ik toch denken aan een lengte van ca. 1,8m en een breedte van 40 cm.
Bijna een kano.
Of zie ik het verkeerd?
Groet, Henk.
 
Echt jammer dat de bouw van de Ebro is gestopt Peter. Wat al gereed is ziet er goed uit en verdient het om afgebouwd te worden.

Groet, Jan.
 
Over de grootte van het schip, wat zijn haar afmetingen?
Bij een waterverplaatsing van 50 kg, dan ga ik toch denken aan een lengte van ca. 1,8m en een breedte van 40 cm.
Bijna een kano.
Of zie ik het verkeerd?
Groet, Henk.
Het model is ca 1,5m lang, 32cm breed :D

Als je er echt mee wilt varen zal er een boel demontabele ballast verzonnen moeten worden, anders wordt het niet meer te hanteren.
 
Laatst bewerkt:
Echt jammer dat de bouw van de Ebro is gestopt Peter. Wat al gereed is ziet er goed uit en verdient het om afgebouwd te worden.

"In mijn hoofd" ben ik nooit gestopt met bouwen......... Deze boot moet een keer afgebouwd.
In de staat waarin hij nu verkeert zal het wel een "wheathered" model moeten worden. Maar dat heb ik nog nooit gedaan.....
 
Dan is zij kleiner, dan dat ik had gedacht.
Ik weet de schaal niet, maar er bestaat een vuistregel om de waterverplaatsing van een model te berekenen.

Dit is : de lengte van het schip x de breedte x de diepgang het geheel vermenigvuldigd met de factor van de rompvorm.
Grofweg:
- Slanke schepen, marine schepen, factor 0,4
- Normale schepen, factor 0,5.
- Bulkschepen met stompe rompvorm, factor 0,6.

In jouw geval, uitgaande van een diepgang van 15cm : 15 x 3,2 x 1,5 = 72 dm3
Deze maal de factor voor de rompvorm, 0,5 geeft een draagvermogen, waterverplaatsing van 36 kg.
Misschien maak ik een denkfout.
Groet, Henk.
 
Deze maal de factor voor de rompvorm, 0,5 geeft een draagvermogen, waterverplaatsing van 36 kg.
Misschien maak ik een denkfout.
Het gaat niet om goed en fout.
honderd jaar geleden heb ik de romp in de badkuip gelegd en net zolang zware spullen erin gelegd totdat hij ongeveer op de waterlijn lag (dat is vlak onder het dek bij dit schip) en er zat toen al ca 45kg gewicht in...... maar, zoals gezegd, dat was lang geleden.....
 
Ik ben geen kenner van sleepschepen.
Maar voor mij is dit geen sleepschip, dat op de rivieren/havens werkte.
Voor mij is het een zeesleper, en deze hadden een behoorlijk vrijboord.
Vraag, waar kan ik informatie over haar vinden?
Groet, Henk
 
Voor mij is het een zeesleper, en deze hadden een behoorlijk vrijboord.
Vraag, waar kan ik informatie over haar vinden?

Ik heb zelf nog niet veel op het internet kunnen vinden.
De Ebro II was de laatse Nederlandse stoomsleepboot, gebouwd in 1931door Smit.
Ebro in 1955.jpg
Na de oorlog omgebouwd tot oliestoker (dacht ik) en in 1958 gezonken voor de Banjaard.
In 1985 (ofzo) gelicht en toen is er een stichting opgericht met het doel haar te restaureren. Dat is niet door gegaan en toen is ze geslooopt.
Het was zeker een zeesleper !!

Misschien toch beter om een apart draadje te starten over dit model..... :):)
 
Kort geleden was ik begonnen aan een bouwverslag van een kleine zeilkotter "Marie Jeanne".
Bij mijn introductie vermeldde ik een model waar ik in 1978 aan begonnen was: de Ebro II zeesleper van Smit.
Heeft na de start van de bouw zeker 30 jaar op zolder gelegen.
Ik ben nu 61 en het wordt tijd om de draad weer op te pakken :):)
Ik heb nog meer hobbies en werk nog dus het zal niet zeer snel gaan... (de Marie Jeanne moet ook af :))

Ebro in 1955.jpg

Het model wordt scratch-built van tekeningen van NVM en verschaald naar 1 op 25.
Dit omdat ik vond dat er een Stuart Double Ten voldruk stoommachine in moest, voor de aandrijving.
Want het moest natuurlijk een varend model worden.
Hier wat foto's van hoe het model er nu bij staat:

01.jpg
02.jpg
03.jpg
 
Herby, Je bedoelt de waterverplaatsing. GRT is een inhoudsmaat. Gr. Klaas.
 
De eerste Ebro is de boot die jij aan het bouwen ben.
Is inderdaad gezonken, en hebben ze geborgen om deze weer op te bouwen.
Echter op alle vlakken een onmogelijke situatie.
De Furie is absoluut niet de Ebro, dat is de Holmvik ik meen uit zweden, gebruikt voor de film hollands glorie.
Naast de Furie ligt de Hudson, deze had vroeger de naam Ebro.
En er is nog een Ebro, en dat is de moderne uitvoering zeg maar. Die vaart nog op de maasvlakte.

Groetjes Ebro de Wit.
 
Back
Top