Super Decathlon

Een tijdje geleden heb ik van iemand een Seagull Super Decathlon overgenomen. Hij had er nog niet mee gevlogen, kist was ook nog niet compleet in elkaar gezet. Er zat een nitro motor op, die is er gelijk vanaf gehaald, want ik wilde er een brushless inzetten, namelijk de Turnigy C4260-500 die ik nog had liggen.

full

Wat mij betreft mogen de struts er ook vanaf, deze struts zijn namelijk niet echt van een goede kwaliteit en volgens mij gaat het alleen maar rammelen en zal het niet veel bijdragen aan het op de kist houden van de vleugel. Maar als er tips/opmerkingen zijn dan hoor ik het graag.

Het lijkt mij leuk om hier een sleepkistje van te maken. Er zullen nog wat verstevigingen gemaakt moeten worden voor de sleepkoppeling. Ook moet de staart nog verstevigd worden met carbon struts. Tussen het kielvlak en rudder ook nog zo'n nylon draadje zodat de sleepkabel er minder gemakkelijk tussen kan komen.

full

Op de motor zit een 14x8,5 APC E-prop. Volgens de drivcalc.de zou deze motor met deze prop op 6S over de 50A (max van de motor) gaan en zou er dus een kleinere prop op moeten of 5S gebruiken.
Ik heb 2 nieuwe 4000-5S (15C) LiPo's liggen die ik graag zou gebruiken, maar zou evt. wat 6S packs kunnen bestellen aangezien ik die ook voor de TREX500 nodig heb. Voor de TREX heb ik een gebruikte 3300-6S (25C) liggen.

Nu heb ik weinig ervaring met het uitrekenen van een ideale prop/lipo combinatie, dus wellicht kan iemand zijn licht hierover laten schijnen.

full

full

Met de Turnigy Watt meter kwam ik op de volgende resultaten:
3300-6S (25C) - 40A, +/-750W

4000-5S (15C) - 34A, +/- 575W

6S lijkt met deze prop dus prima te kunnen, zonder overbelasting.

De prop moet niet veel groter, i.v.m. de bodemspeling, of er moeten grotere wielen onder.

full

De Decathlon weegt nu, zonder sleepkoppeling/verstevigingen zo'n 3300gr met de 4000-5S LiPo.

Is het met 575W al mogelijk om kleine kistjes te slepen? Dan kan ik die 4000-5S accupacks ook eens gaan gebruiken. Of moet ik toch echt voor 6S gaan?

Groeten,

Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Johan,

Leuk toestel om mee te aan slepen!

In principe zou je kleine lichte zwevertjes met die 5S kunnen slepen. Eventueel een iets grotere (meer spoed) prop monteren in dit geval. Als absoluut minimum reken ik met 125w/kilo voor de combi van toestel en zwever, wat betekent dat je 575W/125= 4.6kilo- 3.3kilo eigengewicht is 1.3 kilo zwever zou kunnen slepen. Dit is natuurlijk een grove berekening die met veel factoren geen rekening houdt, maar het geeft een indicatie. En alleen voor ervaren piloten, je hebt weinig marge meer.
Op 6S heb je meer mogelijkheden.

Voor wat betreft je 6S accu: of de meter is niet nauwkeurig (diezelfde had ik ook en gaf 10% te hoge spanning aan), of je accu heeft zijn beste tijd gehad. 750W bij 40A komt neer op 750/40=18.75V, dat is 3.125V/cel. Nieuwere accu's geven aanzienlijk hogere spanningen, reken op 3.5V-3.7V/cel onder belasting. De stroom zal bij een nieuwere accu dan ook een stuk hoger liggen, goed op letten! Motoren zijn al vaker opgerookt door zonder te meten een nieuwe accu te plaatsen. Eventueel een prop met lagere spoed plaatsen.

Sleepkoppeling:
Je zou een constructie kunnen maken die de krachten aan de plaat van de vleugelbouten overdraagt.
Andere optie is de sleepkoppeling in de vleugel inbouwen.
Welke je neemt hangt van de exacte constructie van de kist af.

Het landingsgestel lijkt al wat om wijd te staan. Eventueel afspannen met een draadje tussen de poten en zeker de inwendige contructie nalopen en desnoods verstevigen. Een sleper maakt veel starts en landingen en een degelijk landingsgestel is erg belangrijk (zoals we bij de sleepmeeting bij Snoopey hebben kunnen zien).

Groet,
Gerben

Bedankt voor de reactie Gerben. Dat geeft mij in ieder geval al een beetje richting.

De 5S accu's dan maar gebruiken om zelf een beetje rond te vliegen met de Decathlon. Vanwege jouw reactie op het 6S pack heb ik die even aan de lader gelegd..... was dus behoorlijk leeg. Na het laden nog een keer aan de Watt-meter.....
:twisted:1000-1100W bij 45-50A:twisted:
Daarmee moet een 3,5kg kist dus nog veilig mee gesleept kunnen worden, prima.

Hoeveel sleepjes moet je dan kunnen doen op zo'n 3300mAh pack?

Ik heb ook nog 2 nieuwe 3000-3S LiPo's liggen. Ik zal die later ook eens in serie plaatsen om te kijken wat die voor vermogen geven.

Hier nog wat foto's van de binnenkant. Het gebied rondom het landingsgestel ziet er behoorlijk stevig uit. Het is dan ook geen lichtgewicht electrokist, maar bedoeld voor nitro. Moet ik daar toch nog iets aan versterken? Ik hoor het graag.
full

Hier een foto van het balkje waar de vleugel aan vastzit. Ik zit er aan te denken om een vliegtuigtriplex plaatje op het balkje te plaatsen en die tot aan de achterkant van de vleugel/cockpit te laten lopen. Dat is stevig vast te zetten, er kan dan gemakkelijk een servo onder. Er moet dan wel een uitsparing aan de achterkant van de vleugel gemaakt worden voor de sleephaak. Goed idee of niet?

full

Leuke Kist Johan! Ben benieuwd naar de vliegervaringen. Los van het feit dat je een sleepkoppeling wilt inbouwen lijkt mij versterking van de vleugelbevestiging wel een goed idee. Op dat balkje op de foto komen immers forse krachten. Ga je deze wielen zo laten of komen er nog grotere op? Succes, Maarten

Bedankt Maarten. Wat betreft dat balkje, ik heb er nog geen slechte ervaringen over gelezen.

De wielen, tja, dit zijn al grotere wielen (70 of 75mm) dan degene die er standaard op zitten. Met deze wielen kunnen de wielkappen er nog op. Die laat ik er voor de eerste vluchten in ieder geval af. De wielkappen staan wel erg mooi, maar een paar van die grote Bush wielen lijken me ook wel leuk en handig. Nog niet zeker wat ik daar mee ga doen.

Hopelijk morgenavond even naar de Ginkelse Hei om te proberen.

Johan,

Landingsgestel:
Stukje glas of koolstof in de hoekjes soppen kan nooit kwaad en weegt niet zoveel.

Motor:
Maak eens 2 of 3 maximale stijgvluchten, land en meet de temperatuur. Weet je of de motor niet overbelast wordt.

Aantal sleepvluchten: Geen idee, hangt ook veel af van de grootte van zwever die je meeneemt. Met de Ibis varieren sleepjes van 400mAh (1a2kg) tot 1400mAh (10kg en hooog). Gewoon rustig opbouwen, een goede timer in je zender zetten en in de gaten houden hoeveel je inlaad na 2 of 3 sleepjes.

Koppeling:
Als je een degelijke verbinding tussen die balk en je sleepkoppeling kunt krijgen, komt het wel goed. Wel aandacht geven aan een degelijke servo en een goede geometrie (sleepkoppeling in binnenste gaatje van de servohevel voor maximale kracht).

Groet,
Gerben

Bedankt, daar gaan we eens mee aan de slag. Ik heb nog een Hitec 645MG liggen voor de sleepkoppeling, zo eentje zit er overigens ook op het richtingsroer.

Groeten,

Johan

Leuk, wij hebben 'm ook, enkel is bij die van ons het linkerzijdeurtje met een scharnier gemaakt om zo de accu te kunnen wisselen. Het carbon vleugelpijpje is vrij sterk, ik denk inderdaad dat je de struts weg kan laten. Ik wacht nu enkel nog op de regelaar, dan kan ie de lucht in....

Alex, hebben jullie de Decathlon van Seagull of van Phoenix? Die van mij is van Seagull en heeft geen Carbon vleugelpijpje. Vleugel moest met epoxy aan elkaar gezet worden met een houten vleugelverbinder. Voelt wel heel stevig aan.

Hoi Johan,

Klopt het dat jij ebay lipo's gebruikt want ik heb daar erg slechte ervaring mee. het voltage zakt erg snel in en heel veel cicles gaan ze niet mee, bij mij ten minste...
Jan-Willem

Alex, hebben jullie de Decathlon van Seagull of van Phoenix? Die van mij is van Seagull en heeft geen Carbon vleugelpijpje. Vleugel moest met epoxy aan elkaar gezet worden met een houten vleugelverbinder. Voelt wel heel stevig aan.

Hm, goede vraag, die van mij is gewoon deelbaar, maar dat zou ook een modificatie kunnen zijn, want de hulzen waar dat cfk buisje doorheen schuift, is er met epoxy ingelijmd, in een gat wat veel groter is.....

Ik maak morgen wel wat foto's, volgens mij is het exact hetzelfde toestel:)

Jan Willem, ik heb idd een paar Ebay lipo's gekocht (2x 4000-3S en 2x 3000-3S) om eens te proberen. De 3300-6S is een Outrage LiPo. Ik heb nog niet veel ervaring met hoge vermogens uit 5 en 6 cellen LiPo's te trekken. Tot 3 maanden geleden was het zwaarste pack dat ik had een 2500-3S van Polyquest.

Goed om te weten dat deze packs niet zo geweldig zijn, ga ik daar in ieder geval niet meer van kopen, bedankt.

Groeten,

Johan

Hm, goede vraag, die van mij is gewoon deelbaar, maar dat zou ook een modificatie kunnen zijn, want de hulzen waar dat cfk buisje doorheen schuift, is er met epoxy ingelijmd, in een gat wat veel groter is.....

Ik maak morgen wel wat foto's, volgens mij is het exact hetzelfde toestel:)

Volgens mij lijken de Seagull en de Phoenix idd heel erg op elkaar, maar hebben ze toch een paar kleine verschillen. Zojuist nog even gezocht en ik zag idd dat de Phoenix en vleugelbuis heeft. De kleine Seagull (172cm span, die ik heb) heeft dat niet. De grotere versies van Seagull hebben ook een vleugelbuis.

Wat betreft dat zijdeurtje, daar heb ik ook aan zitten denken. De meeste grotere modellen hebben dat ook, maar omdat dit model niet zo groot is leek het mij gemakkelijker om van bovenaf bij de accu's te kunnen, zeker omdat ze helemaal voorin moeten liggen voor het juiste zwaartepunt.

De wielen, tja, dit zijn al grotere wielen (70 of 75mm) dan degene die er standaard op zitten.

OK de wielen hebben dus een diameter van circa 70mm. Dat is op foto mogelijk niet goed te zijn maar dat lijkt mij dan groot zat. Succes met de maiden :thumbsup:.

Vanavond was ik er klaar voor, de maiden.. helaas regen, onweer... pffff....

Uiteindelijk om 20:45 toch nog maar richting veld, in de hoop dat het daar droog zou zijn. Aangekomen bleek er niemand meer aanwezig. Geen wind, alle rust, ideaal voor een maiden dus. Alleen een beetje dreiging van regen.

Toch maar de Decathlon in elkaar gezet. Eerst eens 5 cellen proberen. Dat gaat lekker, zwaartepunt lijkt goed te liggen, bij het aanduiken komt ie heel rustig iets omhoog. De motordomping is waarschijnlijk teveel voor 5S aangezien ik best een aantal klikjes up moet geven om relaxed te vliegen.

Dan eens een circuitje aanvliegen, de Decathlon blijkt behoorlijk door te zweven. Ik heb het mijzelf moeilijk gemaakt om over de korte kant van het veld op te stijgen en te landen. Achteraf denk je dan, er staat geen wind, waarom niet over de breedte van het veld aanvliegen..... maar ja, spanning voor de maiden zullen we maar zeggen.

Een paar landingen en startjes gemaakt, gaat allemaal prima, maar ik moet hem echt aan het begin van het veld aan de grond zetten omdat hij behoorlijk doorrolt. Bij 1 landing halverwege het veld, twijfel ik of ik zal doorstarten, uiteindelijk gedaan, toch weer gas dicht en de kist komt snel weer op de grond met een kleine cartwheel in de heidebosjes net buiten het veld... pfff.... is er schade? Bij de kist aangekomen geen zichtbare schade, gelukkig. Nog een vluchtje om een nette landing te doen. Dat gaat mooi.

Het begint echt te schemeren, maar ik wil nog even 6S proberen. Snel naar de auto om de 6S accu op te halen. Dit is heel andere koek, als een speer omhoog tot een punt waarvan ik denk (zeker bij die schemering) het is genoeg. Even uittrimmen, ofwel weer down trimmen. Achteraf bleek dat ik de trim weer helemaal terug naar het nulpunt had op 6S.

Nu terug naar het veld, de kist komt wat sneller binnen, zweeft nog behoorlijk door, maar is wel iets onrustiger. Misschien door het extra gewicht, misschien ook door de zenuwen omdat het inmiddels tijd wordt om te stoppen vanwege de schemering. Nog snel een paar landingen en starts gemaakt. Bij de laatste landing toch maar over de breedte van het veld zodat de kist lekker kan uitrollen.

Tevreden naar huis, maar nog niet helemaal zeker over de trim. Hopelijk snel weer vliegen en dan eens op grotere hoogte kijken hoever de Decathlon uit te melken is. 5S is niet leuk genoeg als je 6S hebt geprobeerd. 6S is wel echt nodig voor een beetje slepen volgens mij.

Helaas geen filmpje. Na het taxien op het veld was de vleugel al erg nat en kon er geen flycam meer op. Binnenin had ik nog geen voorziening voor de cam gemaakt.

Hierbij een foto van de kist na deze vluchten, helaas niet helemaal scherp, anders moest het met flits en die foto's zijn minder mooi.

full

Bij thuiskomst bleek de motorkap aan de onderkant wel wat verf te missen van de ongelukkige mini cartwheel. Verder absoluut geen schade.

Het landingsgestel staat wel wat wijder nu, ik had nog niet de tijd gehad om de draden er tussen te spannen. Ik twijfel nog wel of ik er misschien een GFK onderstel onder ga zetten, nog even uitzoeken of dat voldoende gewichtsbesparing oplevert om die modificatie te rechtvaardigen.

Vooralsnog een mooi kistje waar ik veel plezier van kan hebben. Het lijkt me leuk om het slepen te proberen zodra ik deze kist wat beter ken en de kist goed is uitgetrimd.

Groeten,

Johan

Johan,

Gefeliciteerd!

Nu lekker ervaring met het kistje opdoen en dan weer verder, veel plezier!

Groet,
Gerben

Bedankt Gerben. Inderdaad, eerst lekker veel vliegen met deze kist, en dan gaan we dan wel eens slepen. Misschien op het volgende electro sleeptreffen?

Groeten,

Johan

Ja moet kunnen toch.

Voor het vliegen met 5S zou je een wat grotere prop kunnen overwegen, zodat je rond dezelfde stroom als met de 6S accu uitkomt.
Zonder propwissel scheelt je vermogen zo'n 70%, met propwissel maar 20%.

Groet,
Gerben

Heb jij er toevallig een handleiding bij? Ik zou graag de exacte plek van het CG willen weten:)

Back