Een tijdje geleden heb ik van iemand een Seagull Super Decathlon overgenomen. Hij had er nog niet mee gevlogen, kist was ook nog niet compleet in elkaar gezet. Er zat een nitro motor op, die is er gelijk vanaf gehaald, want ik wilde er een brushless inzetten, namelijk de Turnigy C4260-500 die ik nog had liggen.
Wat mij betreft mogen de struts er ook vanaf, deze struts zijn namelijk niet echt van een goede kwaliteit en volgens mij gaat het alleen maar rammelen en zal het niet veel bijdragen aan het op de kist houden van de vleugel. Maar als er tips/opmerkingen zijn dan hoor ik het graag.
Het lijkt mij leuk om hier een sleepkistje van te maken. Er zullen nog wat verstevigingen gemaakt moeten worden voor de sleepkoppeling. Ook moet de staart nog verstevigd worden met carbon struts. Tussen het kielvlak en rudder ook nog zo'n nylon draadje zodat de sleepkabel er minder gemakkelijk tussen kan komen.
Op de motor zit een 14x8,5 APC E-prop. Volgens de drivcalc.de zou deze motor met deze prop op 6S over de 50A (max van de motor) gaan en zou er dus een kleinere prop op moeten of 5S gebruiken.
Ik heb 2 nieuwe 4000-5S (15C) LiPo's liggen die ik graag zou gebruiken, maar zou evt. wat 6S packs kunnen bestellen aangezien ik die ook voor de TREX500 nodig heb. Voor de TREX heb ik een gebruikte 3300-6S (25C) liggen.
Nu heb ik weinig ervaring met het uitrekenen van een ideale prop/lipo combinatie, dus wellicht kan iemand zijn licht hierover laten schijnen.
Met de Turnigy Watt meter kwam ik op de volgende resultaten:
3300-6S (25C) - 40A, +/-750W
4000-5S (15C) - 34A, +/- 575W
6S lijkt met deze prop dus prima te kunnen, zonder overbelasting.
De prop moet niet veel groter, i.v.m. de bodemspeling, of er moeten grotere wielen onder.
De Decathlon weegt nu, zonder sleepkoppeling/verstevigingen zo'n 3300gr met de 4000-5S LiPo.
Is het met 575W al mogelijk om kleine kistjes te slepen? Dan kan ik die 4000-5S accupacks ook eens gaan gebruiken. Of moet ik toch echt voor 6S gaan?
Groeten,
Johan
Wat mij betreft mogen de struts er ook vanaf, deze struts zijn namelijk niet echt van een goede kwaliteit en volgens mij gaat het alleen maar rammelen en zal het niet veel bijdragen aan het op de kist houden van de vleugel. Maar als er tips/opmerkingen zijn dan hoor ik het graag.
Het lijkt mij leuk om hier een sleepkistje van te maken. Er zullen nog wat verstevigingen gemaakt moeten worden voor de sleepkoppeling. Ook moet de staart nog verstevigd worden met carbon struts. Tussen het kielvlak en rudder ook nog zo'n nylon draadje zodat de sleepkabel er minder gemakkelijk tussen kan komen.
Op de motor zit een 14x8,5 APC E-prop. Volgens de drivcalc.de zou deze motor met deze prop op 6S over de 50A (max van de motor) gaan en zou er dus een kleinere prop op moeten of 5S gebruiken.
Ik heb 2 nieuwe 4000-5S (15C) LiPo's liggen die ik graag zou gebruiken, maar zou evt. wat 6S packs kunnen bestellen aangezien ik die ook voor de TREX500 nodig heb. Voor de TREX heb ik een gebruikte 3300-6S (25C) liggen.
Nu heb ik weinig ervaring met het uitrekenen van een ideale prop/lipo combinatie, dus wellicht kan iemand zijn licht hierover laten schijnen.
Met de Turnigy Watt meter kwam ik op de volgende resultaten:
3300-6S (25C) - 40A, +/-750W
4000-5S (15C) - 34A, +/- 575W
6S lijkt met deze prop dus prima te kunnen, zonder overbelasting.
De prop moet niet veel groter, i.v.m. de bodemspeling, of er moeten grotere wielen onder.
De Decathlon weegt nu, zonder sleepkoppeling/verstevigingen zo'n 3300gr met de 4000-5S LiPo.
Is het met 575W al mogelijk om kleine kistjes te slepen? Dan kan ik die 4000-5S accupacks ook eens gaan gebruiken. Of moet ik toch echt voor 6S gaan?
Groeten,
Johan
Laatst bewerkt door een moderator: