TAM-5 PROJECT

Met deze set zou je een 2.4 GHz zender en ontvanger hebben voor € 65
En bij Ali een stuk goedkoper. MAAR even opletten: de iA6 ontvanger stuurt alleen de voedingsspanning van de ontvanger zelf ( en de ontvangstkwaliteit) via telemetrie terug naar de zender. Als dat genoeg is; geen probleem. Als je in wat voor configuratie dan ook een hogere spanning dan de Rx voeding wilt meten, moet je de iA6b ontvanger aanschaffen, en daar een aparte spanning-sensor op aansluiten.
Voor de meerkosten t.o.v. de iA6 ontvanger hoef je het niet te laten. De vormgeving zou een issue kunnen zijn, als je er een servo op een iA6 aan wilt sluiten is het soms wat onhandig vanwege de aansluitingspennen bovenop de behuizing.
De iA6b is iets groter en zwaarder dan de iA6.

Het gaat om de spanning die de generator/gelijkrichter levert dus bv meten bij de bufferaccu.
Geeft de generator de geest dan zien we dat en kunnen we nog enkele uren door vliegen...echter zo ver zullen we niet uit de kust zijn.

Ik neem aan dat er niet gemeten kan worden voor de gelijkrichter omdat dit wisselstroom is?

Wat meet je aan een 3S met werkende generator..13...14 volt?..ipv ongeveer 11,5 volt.

Ruimte genoeg om iets extra te plaatsen.

En met de bijbehorende zender checken we dan af en toe gedurende de vlucht/vaart de bufferaccu spanning.
Dat gaat m.i. niet werken als je "achter" de UBEC meet. Als je de spanning van de buffer in de gaten wil houden, zie mijn vorige mail.
Dus: iA6b Rx achter de UBEC aansluiten, spanning-sensor aan de bufferaccu.

Vandaar de vraag wat is de spanning bij werkende..en niet werkende geneeator..is dat voldoende verschil om een uitval te zien.

Gelijk een auto accu..is 13,5 a 14 volt indien de dynamo het goed doet..en 12 indien de dynamo niet werkt.

N.B. Ik weet even niet hoe zo'n sensor werkt als je dezelfde bron, de bufferaccu, ook gebruikt om via de UBEC de ontvanger te voeden als die sensor op dezelfde ontvanger aangesloten is.
Ik heb zo'n sensor, de Turnigy TGY-CVT01, en ik heb even de weerstand tussen de min aansluitingen van de meetkant en de ontvangeraansluiting gemeten, maar die zijn niet direct doorverbonden. Een oplossing zou zijn om de 2,4 GHz ontvanger via een kleine aparte accu te voeden.
Misschien kan iemand met meer ervaring hierover hier zijn mening geven....

Ik heb even met de Flysky onderdelen die ik heb een test gedaan (in mijn geval als Turnigy gemerkt, maar die zijn identiek aan de FlySky versie).
Ten eerste: ik denk niet dat je de conditie van de bufferaccu èn het functioneren van de generator met één meting kan controleren, maar de oplossing is simpelweg een tweede CVT01 sensor aan te schaffen, en die met de gelijkrichter uitgang te verbinden.
Hier dus een plaatje van mijn opstelling met een iA6B ontvanger, en de weergave op de zender. Op de ontvanger is plaats voor een tweede sensor. Op de zender zie je de voedingsspanning van de ontvanger en de meting van de sensor. Eronder is nog plaats voor de weergave van een tweede sensor.
De UBEC is buiten beeld.
telemetrie.jpg

Back