Test: Methanolmotor op benzine

PLA+(plus) of LW-PLA-HT (High temperature). Let wel als de motor daar meer als 100 graden wordt is het veel en zou ik naar de koeling gaan kijken indien ingebouwd. My 2 cents.
 
Vanwege de temperatuur stelde ik al ABS of ASA voor. Standaard PLA is geen optie.

Maar zekerheid geeft het dus niet.
De saito fa100 is best een ramp om daar de sensor op te krijgen. Overal randjes of nokjes. Kom er maar niet aan uit een deugdelijke oplossing te vinden. Weet dat Hans een buisje aan een aluminium stripje heeft gesoldeerd, maar wilde het in de basis trachten met standaard sensors op te lossen.
 

Bijlagen

  • 20241021_170345.jpg
    20241021_170345.jpg
    229,7 KB · Weergaven: 82
  • 20241021_170340.jpg
    20241021_170340.jpg
    221,7 KB · Weergaven: 80
Geen probleem om de .stl te delen, zelfs de .step wil ik wel delen.
Maar dan moet ik eerst weten dat het werkt, voordat ik ze deel.

Zoals Rob zegt, het is maatwerk per motor.
Zie maar mijn knutsel tekening voor de Saito FA100. Deze is nog niet af, maar een tussenstap om de toleranties te testen.
Daarna moet ik nog een mechanisme maken zoals Rob met de tyrap of een schroefje, om het te klemmen.

Maar misschien is het wel een optie om een bibliotheek op te bouwen.
Misschien zijn er meer mensen die tegen de uitdaging lopen om een sensor te monteren.
Ze kunnen dan het onderdeel zelf 3d printen, of uit besteden.
Is dat een idee?

fa100.png
 
ik maak ze vrijwel altijd van aluminium welke met een druppie epoxylijm vastgezet word of met een inbussie bij de ASP en OS, voor de ASP radial heb ik wel een 3D print tekening voor sensorbracket en de magneethouder
voor de meest gangbare brackets kan/wil ik een siliconen gietmalletje maken en de brackets uit PU maken
 
Kan je enkele voorbeelden geven (afbeeldingen) van je aluminium brackets?
En heb jij een machine park tot je beschikking of is het zagen en vijlen?
Want niet iedereen heeft de middelen om een dergelijk werkstuk te maken.
 
een uitgebreid machinepark heb ik niet, met zagen, vijlen, en de nodige creativiteit kom je een heel eind, ik zal eens wat plaatjes maken van mijn knutsels
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al ervaring met ombouwen van viertakt naar benzine. Tweetakt doe ik niet. Daarnaast vlieg ik al vrij lang met de FG serie van Saito, ooit begonnen met de FG36. Vwb de vormgeving, de basis OS FS en Saito FA zijn over het algemeen binnen die merken hetzelfde. (Zeer oude type's daar gelaten) Dus een stl van beide zou je moeten kunnen vergroten en verkleinen. En voor de verschillende type's binnen die merken met een meer of mindere pasvorm rond de 'verstevigings uitstulpingen' rond de as.
 
Oeps, ik heb gelogen, werd terecht gewezen door een vriend. In 2021 of zo, voor hem een OPS 30cc (Was methanol) omgebouwd. Maar dat was een makkie, kon de carburateur vervangen door een Walbro... en de hal sensor op een tie-wrap gelijmd, magneetje in de prop meenemer, loopt prachtig...
Image1729618564.231494.jpg
[emoji28]
 
De saito fa100 is best een ramp om daar de sensor op te krijgen. Overal randjes of nokjes. Kom er maar niet aan uit een deugdelijke oplossing te vinden.
Kijk even op de site van MorrisMiniMotors hoe die dat opgelost hebben. Die klemmen een plaatje onder de voorste boutjes van het nokkenas-huis (eventueel iets langere boutjes gebruiken om de materiaaldikte te compenseren..
Daar valt op te improviseren.

Zelf heb ik bij voorkeur géén ring om de propmeenemer met daarin de magneet. Als het even kan plaats ik die magneet liever in de propmeenemer zelf.
Dat betekent dat de Hall-sensor zelf verplaatsbaar gemonteerd moet worden.
Ik zou, in plaats van een plaatje, zoals Morris gebruikt, uit platte strip een beugel maken die van het rechterboutje om de as heen naar het linkerboutje van dat nokkenas huis loopt. Daarmee heb je minimaal 180 graden verstelbereik en wordt de plaatsing van de magneet in de propmeenemer onkritisch.
 
Ik begrijp dat het zijn voordelen heeft om de magneet in de prop hub te doen. Maar bij de saito zie ik dit niet als stabiele oplossing. De prop hub heeft een diepe groef in de zijkant en de achterste 1,5mm kan je niet gebruiken, want dat is maar een dun randje wat over het huis valt. Als je daar een magneet van 4mm doorsnede in wil doen, dan zit de helft van de magneet in de diepe groef en is niet omsloten. Of dit bij alle saito's zo is, weet ik niet.
6215e3991a151.jpg


Ik ben nu op dit uitgekomen.
Het geprinte deel moet nog van een ander kunststof, voor meer hitte bestendigheid. De ring om de hub heb ik van aluminium gemaakt. Gaf mij een beter gevoel met de toeren wat de prop draait. De aluminium ring heeft nog geen made-schroefjes om te vergrendelen, dat komt nog.

tussen sensor en magneet zit nu 1mm. Moet ik dat nog verkleinen?



20241024_144818.jpg
 
Maar bij de saito zie ik dit niet als stabiele oplossing. De prop hub heeft een diepe groef in de zijkant en de achterste 1,5mm kan je niet gebruiken, want dat is maar een dun randje wat over het huis valt. Als je daar een magneet van 4mm doorsnede in wil doen, dan zit de helft van de magneet in de diepe groef en is niet omsloten.
Is geen enkel probleem als je een 3 mm magneet gebruikt... Ik heb meerdere motoren met dezelfde propmeenemer-constructie (zo'n groef, en dat je het achterste randje niet kunt gebruiken, en een klemkonus).

De klemconus is ook geen probleem. Je moet éénmalig de timing goed bepalen, en daarna teken je de positie van de sensor bij TDC af op de propmeenemer...

Als die meenemer er dan een keer af moet, is het voldoende om hem "ongeveer" goed te zetten, en daarna met de zuiger in top de sensor boven de merkjes te schuiven, en dan staat alles weer goed.

Maar uiteraard, jouw methode werkt ook. De reden dat ik zo'n hekel heb aan die methode met een ring met klemboutjes die zich vastzetten in de propmeenemer, is dat die klemboutjes een klein afdrukje achterlaten, en dan de neiging hebben dat afdrukje weer op te zoeken. M.a.w: stel, je eerste afstelling zit er 2 of 3 graden naast (en bij sommige motoren merk je dat behoorlijk), dan is dat vrijwel niet te corrigeren, want dat boutje zoekt zijn eerste afdruk weer op. De eerstvolgende positie waarbij dat boutje NIET meer zijn oud plekje opzoekt, kan zomaar 5 of meer graden verderop zitten. En vanaf dat moment heb je twee posities waar je uit kunt kiezen en als je pech hebt zijn ze allebei minder optimaal.

Die passeerafstand van 1 mm, denk dat die wel goed is, maar dat is héél eenvoudig te controleren met het timing-afstel-piepertje.
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je een terecht punt, betreffende de ring en afdrukken die achter worden gelaten. Gelukkig kan ik de sensor nog schuiven op de kunststof ring, om die paar graden afwijking eruit te halen.
 
Gelukkig kan ik de sensor nog schuiven op de kunststof ring
DAN is er geen enkel probleem...

Het was één van de dingen die me stoorden aan het MorrisMiniMotor patent (ik heb zo'n set op de Radial), het goed krijgen van de timing was een crime, want daar kun je de sensor helaas NIET verschuiven...
 
Zou nog een foto plaatsen van mn zelf gemaakte sensorhouder voor de Saito boxer
hen simpelweg van een dikwandige alu buis een segment afgezaagd en voorzien van m3 draad, vervolgens op het carter gelijmd
De magneet is verlijmd in een alu buis, waarbij 2 madeschroefjes de ring op zn plek houden… als de ring door het aandraaien van de made schroefjes iets verdraaid dan kan ik de sensor ook nog iets verstellen

IMG_8411.jpeg
IMG_8412.jpeg
IMG_8413.jpeg
 
Bij de ASP 120 koos ik voor de makkelijkste weg en monteerde de sensor gewoon met een tywrap
Hier is latereen fancy houder voor gemaakt maar die zit ingebouwd, eerdaags zal ik de motorkap eens verwijderen en een plaatje schieten
toch werkte het simpele tywrapje ook feilloos
IMG_1085.png
IMG_1086.png
 
Voor de ster in eerste zelf een magneet houder gemaakt maar liep te klooien met de sensorhouder en omdat ik toch een ringuitlaat ging bestellen en het gekloot ff zat was heb ik de sensor bracker gelijk maar mee besteld bij Morris mini motors

voor de Saito FA200 ti, de FA 125, en de OS 91 SurpassII ga ik komende winter periode de sensorhouders en magneethouders maken,

IMG_1087.png
 
Back
Top