The Royal Yacht, 'Duches of Kingston' uit 1778

Piet, hoe heb je de schuinte die je afgeschuurd hebt bepaald?
Want je moet daar zeker niet te ver gaan lijkt me. Dus interessant om te weten.

Grt hans

Piet, hoe heb je de schuinte die je afgeschuurd hebt bepaald?
Want je moet daar zeker niet te ver gaan lijkt me. Dus interessant om te weten.

Grt hans
Dat is een beetje op gevoel, ervaring en regelmatig even het spant in de kiel zetten en zoals ik al laat weten in de update moet het later nog wat worden bijgewerkt (fijn tunen). Het afschuinen is gewoon een heel stuk makkelijker als je het spant in je hand kan houden, het meeste werk is nu al gedaan.

Laatst bewerkt:
2e update;

Vandaag heb ik alle onderdelen uit de vorige update verlijmd, 3 dekken op het model gelijmd waarvan er 2 vals zijn. Verder bij de boeg en achterschip nog wat vulstukken aangebracht die straks de beplanking wat makkelijker moeten maken en als laatste dekbalken tussen de stutten gelijmd;

Campagne dek (vals) op het achterschip boven de cabine staat nog in de lijmklemmen,
IMGL2519.JPG

Een aantal vulstukken aan het hek en achterschip,
IMGL2522.JPG

en nog 2 vulstukken aan de boeg
IMGL2523.JPG

De dekbalken op deze foto doen geen dienst als dekbalken, maar zijn aan de stutten gelijmd om straks de beplanking stevigheid en houvast te bieden, het 3 mm dikke mdf is vrij kwetsbaar en de balken voorkomen breuk. Na het beplanken worden stutten en balken verwijderd;
IMGL2524.JPG

Het cabine dek is blijvend en dus niet vals, de opening in het valse dek er boven is het toekomstige trapgat waardoor dit dekje zichtbaar blijft,
IMGL2525.JPG

En nog één plaatje omdat ik graag foto's maak;)
IMGL2526kopie.jpg

De volgende stap is alles schuren en gereed maken voor de 1e beplanking....

Back