The Royal Yacht, 'Duches of Kingston' uit 1778

Piet, hoe heb je de schuinte die je afgeschuurd hebt bepaald?
Want je moet daar zeker niet te ver gaan lijkt me. Dus interessant om te weten.

Grt hans
 
Piet, hoe heb je de schuinte die je afgeschuurd hebt bepaald?
Want je moet daar zeker niet te ver gaan lijkt me. Dus interessant om te weten.

Grt hans
Dat is een beetje op gevoel, ervaring en regelmatig even het spant in de kiel zetten en zoals ik al laat weten in de update moet het later nog wat worden bijgewerkt (fijn tunen). Het afschuinen is gewoon een heel stuk makkelijker als je het spant in je hand kan houden, het meeste werk is nu al gedaan.
 
Laatst bewerkt:
2e update;

Vandaag heb ik alle onderdelen uit de vorige update verlijmd, 3 dekken op het model gelijmd waarvan er 2 vals zijn. Verder bij de boeg en achterschip nog wat vulstukken aangebracht die straks de beplanking wat makkelijker moeten maken en als laatste dekbalken tussen de stutten gelijmd;

Campagne dek (vals) op het achterschip boven de cabine staat nog in de lijmklemmen,
IMGL2519.JPG


Een aantal vulstukken aan het hek en achterschip,
IMGL2522.JPG


en nog 2 vulstukken aan de boeg
IMGL2523.JPG


De dekbalken op deze foto doen geen dienst als dekbalken, maar zijn aan de stutten gelijmd om straks de beplanking stevigheid en houvast te bieden, het 3 mm dikke mdf is vrij kwetsbaar en de balken voorkomen breuk. Na het beplanken worden stutten en balken verwijderd;
IMGL2524.JPG


Het cabine dek is blijvend en dus niet vals, de opening in het valse dek er boven is het toekomstige trapgat waardoor dit dekje zichtbaar blijft,
IMGL2525.JPG


En nog één plaatje omdat ik graag foto's maak;)
IMGL2526kopie.jpg

De volgende stap is alles schuren en gereed maken voor de 1e beplanking....
 
3e update;

Na een paar uurtjes schuren, het grove werk met het bandschuurmachientje en afgewerkt met de hand, is het model gereed voor de beplanking e.d.

Enkele fofo's van het resultaat:

Het hek en achterschip,
IMGM2527.JPG


IMGM2528.JPG


De boeg en voorschip,
IMGM2529.JPG


IMGM2530kopie.jpg


Dit is belangrijk werk en bepaald straks de vorm van je romp en de symmetrie, ook maak je hiermee het beplanken wat makkelijker.
 
4e update;

Eigenlijk werk ik alleen in de middag aan mijn model, dit om te lang te zitten te voorkomen om de rug te sparen. Maar vanmorgen heb ik wat voorbereidend werk gedaan om een aanvang te maken met de 1e beplanking.

Eerst moet de voorsteven met de galjoenscheg aan de boeg gelijmd worden, omdat de beplanking begint met twee platen (bak- en stuurboord) die al voorbewerkt (gelazerd) in de kit zitten en aan de voorkant precies in de gleuf moet vallen boven de rode pijl,
IMGM2531.JPG



De platen zijn van 0,8mm hout (geen idee welke houtsoort), geen triplex dus en moeten volgens de beschrijving een kleine 30 minuten geweekt worden in warm water, hetgeen dan ook word gedaan. De pijl toont een lipje wat in de gleuf van de voorsteven valt,
IMGM2532.JPG


Vervolgens heb ik de beide platen vast gezet met tape zodat ze in de juiste vorm kunnen drogen. Het volledig drogen is hier erg belangrijk omdat er krimp kan optreden tijdens dit proces, dus ik kan nu pas verder wanneer de platen helemaal droog zijn!
IMGM2533.JPG

IMGM2534kopie.jpg

De beplanking word verder afgemaakt met linden latten van 1 x 4 mm.
 
5e update;

De 2 platen uit de vorige update zijn verlijmd en tevens heb ik de 1e twee linden latten van 1 x 4 mm op maat gemaakt en verlijmd, deze latten zijn bij de boeg verjongt,
1e plank.JPG


De latten zijn zo soepel, dat het buigen kinderspel blijkt te zijn, ik hou het gedeelte wat gebogen moet worden even onder de kraan, waarna ik ze probleemloos in vorm buig met de plankenbuiger. Het nat maken is slechts tegen het verbranden :)
1e plank-2.JPG


Op de volgende foto is goed te zien dat de lat is verjongt,
1e plank-3.JPG
 
Back
Top