The Royal Yacht, 'Duches of Kingston' uit 1778

19e update;

Om het laatste stukje te beplanken hield ik een (grootste) breedte over van 6 mm, maar omdat die breedte niet over de hele lengte gelijk is heb ik i.p.v. één lat van 4 mm en één lat helemaal versneden, 2 latten gemaakt van 3 mm, waardoor de ongelijke breedte bij het achterschip minder opvalt.

Om van een lat van 4 mm breed, 3 mm te maken heb ik de lat met stukjes tape precies langs een rechte lijn op de snijmat vast gezet,
Bekijk bijlage 623785

Vervolgens een stalen liniaal vast gezet op 1 mm van de rand met lijmklemmen en met een hobbymes 1 mm verwijderd van de lat,
Bekijk bijlage 623786

Het resultaat is een latje van 1 mm en een latje van 3 mm,
Bekijk bijlage 623788

Nu hou ik voor de laatste opening een redelijke afstand over de hele lengte en valt het versnijden naar 2 mm aan de achterkant minder op,
Bekijk bijlage 623789
Misschien heb ik het mezelf iets of wat moeilijker gemaakt door ook een aantal latten vanaf de kiel te verlijmen, dat had ik dus achteraf gezien beter niet gedaan wanneer je op deze manier een romp beplankt.
Weer een les geleerd voor een eventuele volgende keer, het zit aan de onderkant dus is later niet of nauwelijks zichtbaar als het model in de standaard staat :eek:
Toch mooi opgelost, Piet. Ziet er netjes uit.
Gr. Peter
 
20e update;

Vanmiddag de laatste huidplankjes verlijmd van de 2e laag en de spantkoppen verwijderd;

Gereed voor een goeie schuurbeurt,
IMGM2670.JPG



Een foto van de zijkant laat zien dat een schuurbeurt geen overbodige luxe is,
IMGM2673.JPG


En de spantkoppen verwijderd over de hele lengte van de verschansing van beide dekken,
IMGM2672.JPG
 
22e update;

Twee dekken verlijmd en de hele binnen verschansing, die uit 4 delen bestaat.
De 2 verschansing delen voor het voorschip zijn eerst 30 minuten geweekt in warm water en daarna met klemmen een nacht in positie gehouden waardoor de vorm gehandhaafd blijf/bleef, evenals eerdere platen die op de zelfde manier zijn behandeld.
De beide dekken voor het voor- en achterschip zitten compleet in de kit en na het passen en hier en daar een klein beetje bijwerken konden ze op de valse dekken worden gelijmd.

Het verlijmen van de beide dekken;
IMGM2681kopie.jpg


En het verlijmen van de beide verschansingdelen voor het voorschip, nadat ze een nacht in de juiste positie hebben gedroogd, voor deze klus heb ik een aantal krachtige klemmen gebruikt om alles goed en precies op z'n plek te houden,
IMGM2682.JPG


Een paar foto's van het resultaat,
De verschansing moest ondanks de redelijk goede pasvorm wel worden bij geschuurd, gelijk met de buitenkant,
IMGM2685.JPG


Achter is de hoogte gering...
IMGM2686.JPG


En tenslotte het hele plaatje en resultaat van twee middagen noeste arbeid van schuren, passen, vormen en lijmen :D
IMGM2688kopie.jpg
 
Back
Top